Paradigmskifte i Göteborg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav TKO » fre 20 okt, 2017 12:59

Ett inpass:

Borde inte begreppet "Snabbspårväg" reserveras för linjer/system som går snabbt - om detta skall förstås som stor högsta hastighet eller hög medelhastighet låter jag tills vidare vara öppet. Oavsett vilket av dessa kriterier vi väljer så har jag svårt att se att det finns någon "snabbspårväg" i Stockholm...

upplyser
Thomas K Ohlsson
som står i begrepp att ta snigelspårvägen till Sjöstaden
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Stefan Widén » fre 20 okt, 2017 14:44

Ja då får vi väl styra om tråden till att definiera av respektive trafikslag är och vilka kriterier. Vad är spårväg? vad gör den snabb? Tunnelban tror jag vi alla är överens om ....eller? I Oslo delar de en sträcka med spårvägen. Är då spårvagnarna tunnelbana eller är det snabbspårväg för i så fall har även Oslo snabbspårväg. Och på förekommen anledning måste vi även definiera hur långa linjerna är för att det skall på kallas det ena eller det andra. Måste systemen hänga ihop? går de på egen banvall med gräs är det då spårväg eller möjligen snabb? är det skillnad mellan gatsten och asfalt eller kan båda räknas som spårväg?

Vad är Roslagsbanan och Saltis? pendeltåg eller regionaltåg eller snabbspårväg? eller lokalbana?

Alternativt så går vi på vad som det är per definition hos respektive myndighet. Stockholm har då 4 spårvägslinjer, 7 tunnelbanelinjer, Järnväg; 8 pendeltågslinjer i länet och 5 linjer som går ut i närliggande regioner, ca 15 mils radier, med pendling till Stockholm.


Så skrotar vi begreppet snabb!

Frågor på det?

Tur det är freda....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2033
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav TKO » fre 20 okt, 2017 15:28

Stefan Widén skrev:Ja då får vi väl styra om tråden till att definiera av respektive trafikslag är och vilka kriterier. Vad är spårväg? vad gör den snabb? Tunnelban tror jag vi alla är överens om ....eller? I Oslo delar de en sträcka med spårvägen. Är då spårvagnarna tunnelbana eller är det snabbspårväg för i så fall har även Oslo snabbspårväg. Och på förekommen anledning måste vi även definiera hur långa linjerna är för att det skall på kallas det ena eller det andra. Måste systemen hänga ihop? går de på egen banvall med gräs är det då spårväg eller möjligen snabb? är det skillnad mellan gatsten och asfalt eller kan båda räknas som spårväg?

Vad är Roslagsbanan och Saltis? pendeltåg eller regionaltåg eller snabbspårväg? eller lokalbana?

Alternativt så går vi på vad som det är per definition hos respektive myndighet. Stockholm har då 4 spårvägslinjer, 7 tunnelbanelinjer, Järnväg; 8 pendeltågslinjer i länet och 5 linjer som går ut i närliggande regioner, ca 15 mils radier, med pendling till Stockholm.


Så skrotar vi begreppet snabb!

Frågor på det?

Tur det är freda....

Stefan


Instämmer - systemet i Sjöstaden överraskade med att ha Königsbacher (från Koblenz). Det är jag inte bortskämd med i Sverige!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav darthjpp » fre 20 okt, 2017 20:41

Memius skrev:
Niklausson skrev:Sverigeförhandlingen för Göteborg var, enligt mig, totalt värdelöst. Jag menar nya busstråk på befintliga busstråk? Hur kan man tycka att det är en bra deal? Linbanan kan man gott betala själva eller skrota idéen å börja planera med spårvagnstunneln och försöka få den på plats tidigare. Spårvagnstunnel i Stigberget, Linbanan på Järntorget å p-tåg i Haga om allt byggs, snacka om dåligt, ger ju absolut ingen bra bytespunkt. Hade hellre sett att spårvagnstunneln dras Lindholmen-Järntorget-Linné och en separat tunnel genom Gråberget och Stigberget. https://drive.google.com/open?id=1RmF9tXXDZeKMFTBcWKS9s7KRwJA&usp=sharing


Håller med om Linbanan. Kan tycka den är lite kul men resurserna borde läggas på att få till en förbindelse för spårvagnar/bussar/bilar/gång/cykel så fort som möjligt. Det ser tyvärr ganska mörkt ut att få till någon slags spårvägstunnel genom centrum, och att dra den i Allén med alla träd... :-)


Sträckningen Linnéplatsen - Stigbergstorget är behövlig för att ge snabbare trafik från sydvästra Göteborg (Tynnered, Frölunda, Järnbrott m.fl.) till Hisingen. Beroende på om den kommer att korsa älven på bro eller i tunnel finns olika möjligheter att koppla till befintligt nät vid Stigbergstorget. Enkelt om det blir bro, betydligt svårare om det blir tunnel. En bro ger ett tunnelpåslag vid rondellen Bangatan/Fjällgatan.
Att korsa älven Lindholmen - Järntorget ger dels ingen snabb förbindelse från sydväst, dels en mycket mer komplicerad förbindelse, både som bro och tunnel.
Det transportbehov som finns, och som kommer att öka, mellan Lindholmen och Linnéområdet klaras utmärkt med en linbana. Det är en väl beprövad teknik, det mesta i ett linbanesystem är hyllvaror och linbanan kan enkelt korsa flera barriären (Älven, Hamnbanan och Lundbyleden) Den ger dessutom en välbehövlig tvärförbindelse som knyter centrala Hisingen närmare Linnéområdet.

Vad gäller "Allélänken" så är det en saknad länk, som skulle behövas. För att få med den i Sverigeförhandlingen behöver Heden bebyggas med bostäder (det behöver Heden i vilket fall som helst....) Kan man dessutom bygga om nya Gamla Ullevi till bostäder har vi Allélänken som i en liten ask :-)

Memius skrev:
Niklausson skrev:Snabba upp spårvagnstrafiken kan man göra idag om man bara tillåter en högre hastighetsgräns, vilket förmodligen rätt så lätt då man förr körde fortare om man minns rätt. Hade velat se en pendeltågslinje mot Stenungsund ev. Uddevalla. Mer om tågtrafiken kan man läsa i en artikel på GP http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/st%C3%A4ngda-t%C3%A5gstationer-kan-%C3%B6ppnas-igen-1.4737905 där det skrivs om Västtågsutredningen. Nya stationer kan i Storgöteborg bli NÄL, Landvetter, Säve osv.


Just nu ligger fokus på Borås och så kommer det vara länge till, så någon större satsning mot Stenungsund lär dröja. Tror tyvärr att västra Göteborg (en gräns mellan E6:an och 158:an och vidare upp längst Göta älv) är förlorad till BRT-världen.


Bohusbanan behöver byggas ut till dubbelspår samt rätas på ett antal sträckor för att ett robust pendeltågssystem skall kunna fungera. En sådan upprustning, samt en upprustning av Lysekilsbanan, delen norr om Uddevalla/Munkedal och dubbelspår Uddevalla <-> Öxnered hade gett gott om möjligheter för ett robust system med pendeltåg och regionaltåg.

Det finns även behov av Götalandsbanan för att lösa pendlingen till/från Borås, samt flygtåg till Landvetter Flygplats.

De BRT-liknande lösningarna som planeras är delvis en utökning och namnbyte på befintliga system, samt till viss del lite nya idéer, där delar av systemet säkerligen kan komma i fråga för en spårkonvertering på sikt. Hur utformningen av Metrobussystemet slutligen blir är ju inte klart, men en egen högbana med mitt hållplatser blir det nog på väldigt få sträckor. Tror mer på motorvägshållplatser i det fallet.
darthjpp
 
Inlägg: 576
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Memius » lör 21 okt, 2017 12:18

darthjpp skrev:Sträckningen Linnéplatsen - Stigbergstorget är behövlig för att ge snabbare trafik från sydvästra Göteborg (Tynnered, Frölunda, Järnbrott m.fl.) till Hisingen. Beroende på om den kommer att korsa älven på bro eller i tunnel finns olika möjligheter att koppla till befintligt nät vid Stigbergstorget. Enkelt om det blir bro, betydligt svårare om det blir tunnel. En bro ger ett tunnelpåslag vid rondellen Bangatan/Fjällgatan.
Att korsa älven Lindholmen - Järntorget ger dels ingen snabb förbindelse från sydväst, dels en mycket mer komplicerad förbindelse, både som bro och tunnel.
Det transportbehov som finns, och som kommer att öka, mellan Lindholmen och Linnéområdet klaras utmärkt med en linbana. Det är en väl beprövad teknik, det mesta i ett linbanesystem är hyllvaror och linbanan kan enkelt korsa flera barriären (Älven, Hamnbanan och Lundbyleden) Den ger dessutom en välbehövlig tvärförbindelse som knyter centrala Hisingen närmare Linnéområdet.


Sympatiserar med dina idéer, men man bör prioritera Stigbergsförbindelsen före linbanan (om man nu ska bygga den).

darthjpp skrev:Vad gäller "Allélänken" så är det en saknad länk, som skulle behövas. För att få med den i Sverigeförhandlingen behöver Heden bebyggas med bostäder (det behöver Heden i vilket fall som helst....) Kan man dessutom bygga om nya Gamla Ullevi till bostäder har vi Allélänken som i en liten ask :-)


Allélänken kommer byggas i markplan. Med tanke på protesterna mot Västlänkens ingrepp vid Haga så kan man ju bara gissa vad en tunnel i Allén skulle leda till. Om man lyckas skrapa ihop pengar till en tunnel så bör den gå någon annanstans :-)

darthjpp skrev:Bohusbanan behöver byggas ut till dubbelspår samt rätas på ett antal sträckor för att ett robust pendeltågssystem skall kunna fungera. En sådan upprustning, samt en upprustning av Lysekilsbanan, delen norr om Uddevalla/Munkedal och dubbelspår Uddevalla <-> Öxnered hade gett gott om möjligheter för ett robust system med pendeltåg och regionaltåg.

Det finns även behov av Götalandsbanan för att lösa pendlingen till/från Borås, samt flygtåg till Landvetter Flygplats.


Håller med om detta, men turerna kring Göteborg-Borås och Göteborg-Alingsås som bara pågår decennium efter decennium har lärt mig att det kommer ta mycket lång tid. Lyssnade på det senaste informationsmötet om omtaget för Göteborg-Borås. Även om tankarna verkade bra så är det bara att konstatera att det kommer ta lång tid innan någon ny bana är på plats. Om det inte finns pengar till detta eller fyrspår på Västra stambanan så finns det ännu mindre pengar till Bohusbanan. Vi får se hur det går i förhandlingarna mellan regionen/kommunerna och Staten...

darthjpp skrev:De BRT-liknande lösningarna som planeras är delvis en utökning och namnbyte på befintliga system, samt till viss del lite nya idéer, där delar av systemet säkerligen kan komma i fråga för en spårkonvertering på sikt. Hur utformningen av Metrobussystemet slutligen blir är ju inte klart, men en egen högbana med mitt hållplatser blir det nog på väldigt få sträckor. Tror mer på motorvägshållplatser i det fallet.


Jag är inte så säker på att detta bara är en tillfällig lösning i väntan på något bättre. Att det sen kanske inte blir så bra som man tror är en annan sak ;-)
Memius
 
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 18:29

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav darthjpp » sön 22 okt, 2017 20:08

Memius skrev:
darthjpp skrev:Sträckningen Linnéplatsen - Stigbergstorget är behövlig för att ge snabbare trafik från sydvästra Göteborg (Tynnered, Frölunda, Järnbrott m.fl.) till Hisingen. Beroende på om den kommer att korsa älven på bro eller i tunnel finns olika möjligheter att koppla till befintligt nät vid Stigbergstorget. Enkelt om det blir bro, betydligt svårare om det blir tunnel. En bro ger ett tunnelpåslag vid rondellen Bangatan/Fjällgatan.
Att korsa älven Lindholmen - Järntorget ger dels ingen snabb förbindelse från sydväst, dels en mycket mer komplicerad förbindelse, både som bro och tunnel.
Det transportbehov som finns, och som kommer att öka, mellan Lindholmen och Linnéområdet klaras utmärkt med en linbana. Det är en väl beprövad teknik, det mesta i ett linbanesystem är hyllvaror och linbanan kan enkelt korsa flera barriären (Älven, Hamnbanan och Lundbyleden) Den ger dessutom en välbehövlig tvärförbindelse som knyter centrala Hisingen närmare Linnéområdet.


Sympatiserar med dina idéer, men man bör prioritera Stigbergsförbindelsen före linbanan (om man nu ska bygga den).


Det är en kostnadsfråga. Linbanan är mycket billigare, samt i stort sett färdigutredd. Detaljplaneprocess pågår med en planerad byggstart om ca 1-1½ år.
Stigbergsförbindelsen kräver dels en utredning rörande bro eller tunnel för att korsa älven, dels att spårvagnen kommer fram till Lindholmen från Frihamnen, där lär inget spårbygge ske förrän nya Hisingsbron är klar 2021. Dessutom behövs detaljplan för tunneln under Masthugget/Slottsskogen och en ny lösning för Linnéplatsen. Inget av detta är påbörjat mer än i idéstadiet.

Memius skrev:
darthjpp skrev:Vad gäller "Allélänken" så är det en saknad länk, som skulle behövas. För att få med den i Sverigeförhandlingen behöver Heden bebyggas med bostäder (det behöver Heden i vilket fall som helst....) Kan man dessutom bygga om nya Gamla Ullevi till bostäder har vi Allélänken som i en liten ask :-)


Allélänken kommer byggas i markplan. Med tanke på protesterna mot Västlänkens ingrepp vid Haga så kan man ju bara gissa vad en tunnel i Allén skulle leda till. Om man lyckas skrapa ihop pengar till en tunnel så bör den gå någon annanstans :-)


Det finns en exjobbsrapport om en Allélänk i tunnel från Chalmers. Den räknade på ca 3-4 miljarder för tunnel hela vägen till Linnéplatsen med "Cut and Cover" i Allén fram till Järntorget/Linnégatan och bergtunnel från Hagabion. Utgiven 2012 om jag minns rätt, så siffrorna är från 2010/11. Men visst, Trädplan skulle gå i taket (eller kanske trädkronan :-) )
Det finns ett par sträckningar i Göteborg där en spårvägstunnel hade varit bra.
Men visst, det mesta lutar år att Allélänken på sikt kommer att byggas i ytläge, åtminstone fram till Avenyn.

Memius skrev:
darthjpp skrev:Bohusbanan behöver byggas ut till dubbelspår samt rätas på ett antal sträckor för att ett robust pendeltågssystem skall kunna fungera. En sådan upprustning, samt en upprustning av Lysekilsbanan, delen norr om Uddevalla/Munkedal och dubbelspår Uddevalla <-> Öxnered hade gett gott om möjligheter för ett robust system med pendeltåg och regionaltåg.

Det finns även behov av Götalandsbanan för att lösa pendlingen till/från Borås, samt flygtåg till Landvetter Flygplats.


Håller med om detta, men turerna kring Göteborg-Borås och Göteborg-Alingsås som bara pågår decennium efter decennium har lärt mig att det kommer ta mycket lång tid. Lyssnade på det senaste informationsmötet om omtaget för Göteborg-Borås. Även om tankarna verkade bra så är det bara att konstatera att det kommer ta lång tid innan någon ny bana är på plats. Om det inte finns pengar till detta eller fyrspår på Västra stambanan så finns det ännu mindre pengar till Bohusbanan. Vi får se hur det går i förhandlingarna mellan regionen/kommunerna och Staten...


Västra Stambanan behöver fyrspår åtminstone till Skövde. Men tyvärr ligger Lerum i vägen, de har konsekvent vägrat att dra fyrspår i befintlig sträckning, de vill ha spåren i tunnel på andra sidan Aspen, genom ett naturreservat. Det är till och med en sådan viktig fråga för Henrik Ripa (Kommunstyrelsens ordförande i Lerum) att han gav upp sin riksdagsplats för att återkomma som KSordf när hans efterträdare visat sig positiv till en fyrspårslösning genom Lerum.
Innan den nöten är knäckt så blir det bara duttar med förbigångsspår och liknande nödlösningar.
Bohuskommunerna borde förhandla tillsammans för bättre Bohusbana, men har även de visat sig från sin sämsta sida när det gällde utbyggnaden av E6:an. Det bli ju inte bättre av att Kungälv gärna vill ha järnvägsstationen vid motorvägen....

Memius skrev:
darthjpp skrev:De BRT-liknande lösningarna som planeras är delvis en utökning och namnbyte på befintliga system, samt till viss del lite nya idéer, där delar av systemet säkerligen kan komma i fråga för en spårkonvertering på sikt. Hur utformningen av Metrobussystemet slutligen blir är ju inte klart, men en egen högbana med mitt hållplatser blir det nog på väldigt få sträckor. Tror mer på motorvägshållplatser i det fallet.


Jag är inte så säker på att detta bara är en tillfällig lösning i väntan på något bättre. Att det sen kanske inte blir så bra som man tror är en annan sak ;-)


Nej, busstrafiken lär bli kvar, man kan ju hoppas på trådbusssytem för delar av systemen, och med tanke på att batteritekniken blir allt bättre så kan man tänka sig lösningar med partiella sträckor under tråd och några sträckor på batteri.
darthjpp
 
Inlägg: 576
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Memius » mån 23 okt, 2017 11:33

darthjpp skrev:Det finns en exjobbsrapport om en Allélänk i tunnel från Chalmers. Den räknade på ca 3-4 miljarder för tunnel hela vägen till Linnéplatsen med "Cut and Cover" i Allén fram till Järntorget/Linnégatan och bergtunnel från Hagabion. Utgiven 2012 om jag minns rätt, så siffrorna är från 2010/11. Men visst, Trädplan skulle gå i taket (eller kanske trädkronan :-) )
Det finns ett par sträckningar i Göteborg där en spårvägstunnel hade varit bra.
Men visst, det mesta lutar år att Allélänken på sikt kommer att byggas i ytläge, åtminstone fram till Avenyn.


Med all respekt för författaren till Allélänksrapporten, men tunneln går fram som en bulldozer i Allén. Västlänkens intrång i Haga är ingenting i jämförelse. Och sen tror jag inte 3-4 miljarder är en realistisk kostnadsuppskattning.

darthjpp skrev:Västra Stambanan behöver fyrspår åtminstone till Skövde. Men tyvärr ligger Lerum i vägen, de har konsekvent vägrat att dra fyrspår i befintlig sträckning, de vill ha spåren i tunnel på andra sidan Aspen, genom ett naturreservat. Det är till och med en sådan viktig fråga för Henrik Ripa (Kommunstyrelsens ordförande i Lerum) att han gav upp sin riksdagsplats för att återkomma som KSordf när hans efterträdare visat sig positiv till en fyrspårslösning genom Lerum.
Innan den nöten är knäckt så blir det bara duttar med förbigångsspår och liknande nödlösningar.
Bohuskommunerna borde förhandla tillsammans för bättre Bohusbana, men har även de visat sig från sin sämsta sida när det gällde utbyggnaden av E6:an. Det bli ju inte bättre av att Kungälv gärna vill ha järnvägsstationen vid motorvägen....


Som det verkar nu måste man erbjuda ett omfattande bostadsbyggande för att få pengar till regionala satsningar. Det var det som gjorde att fyrspår till Uppsala kom med i förslaget till ny nationell plan. Landvetter södra (och Bollebygd) kanske gör att Göteborg-Borås kommer på banan igen, men vad jag vet så finns det inte några liknande projekt längst med Bohusbanan. Sen så har ju Staten inte hur mycket pengar som helst, så regionen bör nog lägga krutet på Göteborg-Borås framför Bohusbanan just nu.
Senast redigerad av Memius mån 23 okt, 2017 18:06, redigerad totalt 1 gång.
Memius
 
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 18:29


Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav 2763 » tis 24 okt, 2017 7:12

Darthjpp skrev:
Västra Stambanan behöver fyrspår åtminstone till Skövde. Men tyvärr ligger Lerum i vägen, de har konsekvent vägrat att dra fyrspår i befintlig sträckning, de vill ha spåren i tunnel på andra sidan Aspen, genom ett naturreservat. Det är till och med en sådan viktig fråga för Henrik Ripa (Kommunstyrelsens ordförande i Lerum) att han gav upp sin riksdagsplats för att återkomma som KSordf när hans efterträdare visat sig positiv till en fyrspårslösning genom Lerum.


KS ordf i Lerum heter Dennis Jeryd, (S) som boende i kommunen hoppas jag inte att Ripa har en chans efter nästa val, heller. Han har redan pajat för mycket och verkar dessutom stolt över det.

Med det sagt: nuvarande bana går också genom naturreservat i Lerums kommun. Det finns poänger med en Göteborgsk Grödingebana, fast... Nä!
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9646
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav darthjpp » tis 24 okt, 2017 17:17

2763 skrev:
Darthjpp skrev:
Västra Stambanan behöver fyrspår åtminstone till Skövde. Men tyvärr ligger Lerum i vägen, de har konsekvent vägrat att dra fyrspår i befintlig sträckning, de vill ha spåren i tunnel på andra sidan Aspen, genom ett naturreservat. Det är till och med en sådan viktig fråga för Henrik Ripa (Kommunstyrelsens ordförande i Lerum) att han gav upp sin riksdagsplats för att återkomma som KSordf när hans efterträdare visat sig positiv till en fyrspårslösning genom Lerum.


KS ordf i Lerum heter Dennis Jeryd, (S) som boende i kommunen hoppas jag inte att Ripa har en chans efter nästa val, heller. Han har redan pajat för mycket och verkar dessutom stolt över det.

Med det sagt: nuvarande bana går också genom naturreservat i Lerums kommun. Det finns poänger med en Göteborgsk Grödingebana, fast... Nä!


Nå, det är ju för väl att herr Ripa är förpassad till avbytarbänken, han är ju minst sagt avogt inställd till spårtrafik. Jag borde ha kollat upp detta innan. Mea culpa.

Ja, dagens sträckning går genom naturreservat, men ingreppet blir mindre med fyrspår i befintlig korridor, än med en ny korridor med en dragning väster om sjön Aspen. Det uppstår också frågor kring var banan skall vika av och återansluta. Vilken trafik skall gå på vilket spår? Fjärrtåg och regionaltåg? Godståg? Pendeltåg i skipstop? Skall all persontrafik gå där? Då behövs en ny station för Lerum. Bara godstrafik? Det löser inte trängseln för persontågen.

Ett förslag som då och då dyker upp är en dubbelspårig bana i gamla VGJ-sträckningen Gamlestan - Lärje - Gunnilse - Gråbo och sedan en anslutning söder om Norsesund. Det ger en förstärkning, men då behöver sträckan Lärje - Gamlestaden förstärkas, förmodligen med fyrspår. Det blir ännu en bro vid Gamlestadstorget och en spännande passage av omformarstationen in på bangårdsområdet. Dessutom måste spårvagnsspåren passeras planskiljt.
darthjpp
 
Inlägg: 576
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav gbd » ons 25 okt, 2017 7:17

Memius skrev:
Med all respekt för författaren till Allélänksrapporten, men tunneln går fram som en bulldozer i Allén. Västlänkens intrång i Haga är ingenting i jämförelse. Och sen tror jag inte 3-4 miljarder är en realistisk kostnadsuppskattning.



Ang Allélänken så tror jag Michael Bigert funderat lite på det som en del av en planskild stor-kring. I senare förslag har han funderat på att lägga länken något söderut (vasalänken) så att mer kan göras som bergtunnel. Förslaget finns här:

http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e ... 25323e.pdf
gbd
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Memius » ons 25 okt, 2017 7:49

gbd skrev:
Memius skrev:
Med all respekt för författaren till Allélänksrapporten, men tunneln går fram som en bulldozer i Allén. Västlänkens intrång i Haga är ingenting i jämförelse. Och sen tror jag inte 3-4 miljarder är en realistisk kostnadsuppskattning.



Ang Allélänken så tror jag Michael Bigert funderat lite på det som en del av en planskild stor-kring. I senare förslag har han funderat på att lägga länken något söderut (vasalänken) så att mer kan göras som bergtunnel. Förslaget finns här:

http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e ... 25323e.pdf


Den här Yimby-tråden går genom olika alternativ:
http://gbg.yimby.se/forum/thread/2743/
Memius
 
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 18:29

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster