Paradigmskifte i Göteborg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Memius » fre 13 okt, 2017 9:29

Jag vet inte om det bara är jag, men jag har fått en känsla av att man håller på att byta inriktning för hur kollektivtrafiken ska utvecklas i Göteborgsområdet. Ska försöka förklara vad jag menar:

Fram till 70-talet var inriktningen stadsbana (tunnelbana) och man byggde ut flera förortsgrenar med hög standard men kom aldrig så långt att man knöt ihop dessa genom centrum. Paradigmskiftet på 70-talet lämnade ett halvfärdigt system och en period av osäkerhet följde. Man pratade spårtaxi och automatbana, och spårvägen hängde väl ganska löst. På 90-talet beslutade man att återigen satsa på spårvägen, men denna gång inte som stadsbana utan mer som traditionell spårväg. Man byggde Kringen och en del av förortsgrenarnas stadsbanestandard försvann. Samtidigt med detta satsade man på att bygga upp ett pendeltågssystem runt Göteborg. Höjdpunkten i denna utveckling får nog anses vara Västlänken som byggstartar nästa år.

När man läser utredningsmaterialet för Kollektivtrafiken GMP 2035 så är det mycket fokus på BRT kallat Metrobuss och Citybuss, "tänk spårvagn, kör buss" eller "tänk tunnelbana, kör buss". Just konceptet metrobuss verkar vara det nya stora som man på sikt vill se som den stomme som ska motsvara t.ex. tunnelbanan i Stockholm. Metrobussen ska använda de trafikleder som går runt och genom Göteborg. Man tänker sig ett nästan helt separerat system, t.ex. genom upphöjda körbanor med tunnelbaneliknande stationer. Det befintliga spårvägsnätet ska effektiviseras och man tänker sig några kompletterande länkar men annars är det BRT som gäller. Några tankar om att fortsätta utveckla pendeltågssystemet med Västlänken som bas nämns knappt, tvärtom vill man bygga ut metrobuss parallellt med pendeltågen mot Mölndal och Partille.

Sammanfattning:

  • Fram till 70-talet: Stadsbana - Resulterade i ett halvfärdigt stadsbanesystem.
  • 70-talet till 90-talet: Osäkerhet (fantasier om spårtaxi) annars buss.
  • 90-talet tills nu: Spårväg och pendeltåg - Resulterade i ett flexibelt men långsamt spårvägssystem och förmodligen ett halvfärdigt pendeltågssystem.
  • Framtiden: BRT - Kommer man uppfylla förväntningarna eller blir det bara påklistrade bussfiler och motorvägshållplatser?
Memius
 
Inlägg: 71
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 18:29

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav TKO » fre 13 okt, 2017 10:17

Trevligt med ett inlägg som inte handlar om Stockholm!
(Det kan nästan bli för mycket av långa diskussioner om frågor som "när ska sista turen på buss 792 gå"...)

Den som vill läsa in sej på frågan rekommenderas att besöka VG-regionens nätplats.


(Jag har tidigare uppmärksammat planeringsdokumentet i tråden Äntligen! (?) Stadsbana i Göteborg men då ur ett lite annat perspektiv...)


Jag återkommer säkert när jag läst igenom förslaget - denna gång med inriktning på BRT.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6192
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav darthjpp » fre 13 okt, 2017 11:03

Göteborg, med Mölndal och Partille samt Västra Götalandsregionen, tagit fram ett dokument med en målbild för stadstrafiken i Göteborg, Mölndal och Partille fram till 2035, som en fortsättning på det måldokument K2020 som togs fram för att antal år sedan.

Länk till rapporten

Metrobuss är främst tänkt för en yttre ring på befintliga leder med några utgående stråk. De utgående stråken motsvarar till viss del dagen färgexpresser (Expressbusslinjer som annonseras som en färg, Grön, Lila, Svart etc.)

Citybuss är en utveckling av det befintliga Stombusssystemet där ett antal busslinjer har en hög turtäthet och kapacitetsstarka bussar. Från början var tanken bussar med samma profilprogram som spårvagnarna, men det har frångåtts, idag är det bara 24-meters bussarna på linje 16 kvar i denna målning.

Det finns dessutom en tanke att uppgradera vissa av spårvagnssträckorna till stadsbanestandard, framför allt med avseende på hastighet och egen banvall. Planskilda korsningar är också en del av konceptet, samt att inte passera genom centrala Göteborg utan gå i en ring utanför. Delar av Kringen är tänkt att användas.

Spårvagn kommer att trafikera inne i centrala Göteborg, samt på de ställen där det blir blandtrafik. Helst skall blandtrafik undvikas, men viss trafikering tillsammans med citybuss kommer det att bli, samt att det inte finns något krav på planskilda korsningar.

Stadsbana och Spårvagn kommer att vara tekniskt kompatibla system där vissa sträckor trafikeras av båda systemen.

Dessutom finns det planer på linbana i ett par sträckningar som då kommer att passera över barriärer, dels Göta Älv, dels större vägar och järnvägar.

Det är en mycket kort beskrivning av koncepten, läs gärna den länkade beskrivningen.
Det finns en kortversion här.
För en som vill skriva ut alla 88 sidor finns en högupplöst utskriftsversion här.
darthjpp
 
Inlägg: 578
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Memius » fre 13 okt, 2017 11:29

Jag tycker den här bilden är intressant för den visar mer konkret vad metrobussen handlar om:

Bild
Memius
 
Inlägg: 71
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 18:29

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Lars_L » fre 13 okt, 2017 11:31

Egentligen har väl Göteborgsområdet här samma utveckling som Stockholm har haft - med skillnaden att Stockholm fått ganska avlägset liggande satellitstäder mycket tidigare (Partille/Mölndal har ju legat så nära och Borås, Arboga, Kungälv varit mer självständiga städer med inte så stort arbetspendlande till Göteborg.

Det vill säga den struktur som finns närmast Göteborg respektive Stockholm täcks med spårväg respektive tunnelbana. Här har det varit svårt att göra några större utbyggnader och möjligheterna till att förlänga är relativt små, då restiden blir för lång. Både Göteborg och Stockholm har ju också ganska naturliga slut på linjerna.
Det är egentligen blåa linjen i Stockholm som tillkom relativt sent och som inte helt har fyllts upp av resande ännu.

Resultatet blir ju hur som helst att det stora bostadsbyggandet sker i områden där spårväg inte fungerar något riktigt bra för att täcka upp - även Göteborg har förstås några fläckar - bland annat till Backa har det väl talats om spårväg en hel del.

Det är ju då ganska naturligt i detta skede att satsa på BRT och pendeltågstrafik, eftersom bebyggelsen (och den stora potentialen) finns på ett relativt stort avstånd från city.

Sedan är det väl helt klart att man väl egentligen skulle behöva ha en spårvägstunnel kring Brunnsparken-centralstationen. Problemet just med ett väl utbyggt spårvägsnät är ju dock att (förutom de geologiska förutsättningarna i Göteborg vilket väl kräver betongtunnlar i princip genomgående), det blir svårt att samla alla de sträckningar som finns centralt i en och samma tunnel och just därför har svårt att lösa problemet utan att bli till ett väldigt kostsamt projekt.

Sedan ser vi ju trenden i Stockholm också mot snabba spårvägsförbindelser där nya Tvärbanan till Solna, nästan blivit ett skällsord, trots att inte heller den rimligen når upp till epitetet stadsbana. Det är ju också en trend att man snarare vill se spårväg som något pittoreskt trevligt och en områdesupphöjande faktor, än ett snabbt och effektivt transportmedel.
Lars_L
 
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Memius » fre 13 okt, 2017 11:42

darthjpp skrev:Stadsbana och Spårvagn kommer att vara tekniskt kompatibla system där vissa sträckor trafikeras av båda systemen.


Tycker det är viktigt att poängtera att stadsbana i det här fallet inte handlar om stadsbana i meningen tunnelbana, utan mer snabbspårväg. Det kommer fortfarande finnas en hel del korsningar i plan, skarpa kurvor etc. I utsikten mot 2050 pratar man om en planfri lösning genom centrum men man konstaterar samtidigt att det inte är utan svårigheter.
Memius
 
Inlägg: 71
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 18:29

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Enceladus » fre 13 okt, 2017 16:46

Det finns väl inte kapacitet för mer omfattande tågtrafik förrän dubbelspåret till Borås är utbyggt? Enligt Trafikverket går det bara att köra 12 tåg/h när Västlänken öppnar. Det finns en stor vilja att satsa på dubbelspåret, men innan det finns på plats är ju parallellgående busstrafik nödvändig. Det känns dock aningen kortsiktigt att bygga tvåspårsstationer i tunneln efter erfarenheterna från Stockholm.
Enceladus
 
Inlägg: 574
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Memius » fre 13 okt, 2017 17:35

Enceladus skrev:Det finns väl inte kapacitet för mer omfattande tågtrafik förrän dubbelspåret till Borås är utbyggt? Enligt Trafikverket går det bara att köra 12 tåg/h när Västlänken öppnar. Det finns en stor vilja att satsa på dubbelspåret, men innan det finns på plats är ju parallellgående busstrafik nödvändig. Det känns dock aningen kortsiktigt att bygga tvåspårsstationer i tunneln efter erfarenheterna från Stockholm.


Givetvis behövs busstrafiken! Det jag tycker är tråkigt är att man påbörjar amitiösa projekt, som stadsbanorna på 60-talet eller Västlänken idag, men tappar farten precis när det börjar bli intressant. Sen är det så att metrobussarna är lika lite finansierade som ev andra satsningar. Det blev inga pengar i Sverigeförhandlingen.

Vad gäller Västlänken så kommer man göra mycket omfattande förberedelser för fyrspåriga stationer, så där gör man rätt :-)
Memius
 
Inlägg: 71
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 18:29

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav daniel_s » sön 15 okt, 2017 7:46

Lars_L skrev:Egentligen har väl Göteborgsområdet här samma utveckling som Stockholm har haft - med skillnaden att Stockholm fått ganska avlägset liggande satellitstäder mycket tidigare (Partille/Mölndal har ju legat så nära och Borås, Arboga, Kungälv varit mer självständiga städer med inte så stort arbetspendlande till Göteborg.


Arboga?
daniel_s
 
Inlägg: 11010
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Harald » sön 15 okt, 2017 10:02

Lars_L skrev:Egentligen har väl Göteborgsområdet här samma utveckling som Stockholm har haft - med skillnaden att Stockholm fått ganska avlägset liggande satellitstäder mycket tidigare (Partille/Mölndal har ju legat så nära och Borås, Arboga, Kungälv varit mer självständiga städer med inte så stort arbetspendlande till Göteborg.

Du menar Alingsås, antar jag, men det där stämmer nog inte riktigt. SCB har en indelning i LA-regioner som bygger på omfattningen av pendling mellan kommuner. Den äldsta indelningen är från 1985 och då bestod Stockholms LA-region av kommunerna i Stockholms län plus Håbo kommun med Stockholm som centrum. Även Nyköping och Oxelösund ingick, men de var inte primärt knutna, d.v.s. inte genom pendling till centrum utan Nyköping genom pendling till Södertälje och Oxelösund genom pendling till Nyköping.

Primärt knutna till Göteborgs LA-region var 1985 Kungsbacka, Härryda, Partille, Öckerö, Stenungsund, Orust, Mölndal, Kungälv, Ale, Lerum, Mark och Alingsås.

2015 har Stockholms LA-region blivit Stockholm-Solna LA-region, d.v.s. Stockholm och Solna utgör tillsammans centrum. Utöver de tidigare nämnda kommunerna är också Uppsala primärt knutet till regionen.

Till Göteborgs LA-region har Varberg , Bollebygd, Lilla Edet och Trollhättan knutits och Mark bortfallit. Bollebygds kommun bröts ut ur Borås kommun 1995. Mark har fått större pendling till Borås än till Göteborg.
Harald
 
Inlägg: 7765
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Memius » tis 17 okt, 2017 9:06

Har gjort en matris som ställer Skandinaviens största städer mot olika typer av spårsytem, från det mest småskaliga (spårvagn) till det mest storskaliga (regionaltåg). Det gulmarkerade området visar den stora lucka som finns i Göteborgs kollektivtrafik, och förklarar delvis varför man börjat kolla på BRT-lösningar. I Koll2035 försöker man pressa spårvägen åt tunnelbanehållet men man når bara fram till ungefär samma nivå som snabbspårväg. Några ambitioner om att få järnvägen att närma sig tunnelbanan från andra hållet verkar dock inte finnas, så BRT blir svaret.

Bild

Obs! Detta är min högst personliga åsikt om hur det ser ut ;-)

S = Spårväg
Tvb = Tvärbana
M = Metro
T = Tunnelbana
S-tåg = S-tåg
J = Pendeltåg
L = Lokaltåg
Re = Regionaltåg
Memius
 
Inlägg: 71
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 18:29

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Niklausson » tor 19 okt, 2017 13:29

Sverigeförhandlingen för Göteborg var, enligt mig, totalt värdelöst. Jag menar nya busstråk på befintliga busstråk? Hur kan man tycka att det är en bra deal? Linbanan kan man gott betala själva eller skrota idéen å börja planera med spårvagnstunneln och försöka få den på plats tidigare. Spårvagnstunnel i Stigberget, Linbanan på Järntorget å p-tåg i Haga om allt byggs, snacka om dåligt, ger ju absolut ingen bra bytespunkt. Hade hellre sett att spårvagnstunneln dras Lindholmen-Järntorget-Linné och en separat tunnel genom Gråberget och Stigberget. https://drive.google.com/open?id=1RmF9tXXDZeKMFTBcWKS9s7KRwJA&usp=sharing

Snabba upp spårvagnstrafiken kan man göra idag om man bara tillåter en högre hastighetsgräns, vilket förmodligen rätt så lätt då man förr körde fortare om man minns rätt. Hade velat se en pendeltågslinje mot Stenungsund ev. Uddevalla. Mer om tågtrafiken kan man läsa i en artikel på GP http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/st%C3%A4ngda-t%C3%A5gstationer-kan-%C3%B6ppnas-igen-1.4737905 där det skrivs om Västtågsutredningen. Nya stationer kan i Storgöteborg bli NÄL, Landvetter, Säve osv.
Niklausson
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Stefan Widén » tor 19 okt, 2017 19:40

Memius skrev:Har gjort en matris som ställer Skandinaviens största städer mot olika typer av spårsytem, från det mest småskaliga (spårvagn) till det mest storskaliga (regionaltåg). Det gulmarkerade området visar den stora lucka som finns i Göteborgs kollektivtrafik, och förklarar delvis varför man börjat kolla på BRT-lösningar. I Koll2035 försöker man pressa spårvägen åt tunnelbanehållet men man når bara fram till ungefär samma nivå som snabbspårväg. Några ambitioner om att få järnvägen att närma sig tunnelbanan från andra hållet verkar dock inte finnas, så BRT blir svaret.

Bild

Obs! Detta är min högst personliga åsikt om hur det ser ut ;-)

S = Spårväg
Tvb = Tvärbana
M = Metro
T = Tunnelbana
S-tåg = S-tåg
J = Pendeltåg
L = Lokaltåg
Re = Regionaltåg


Trots att du skriver att det är din "högst personliga åsikt" måste jag ändå kommentera med att det finns vissa uppenbara faktafel Regionaltåg ex det har alla städer och även Stockholm har spårväg, sen måste man ju säga att Angeredsbanan är att jämföra med tvärbanan, alltså snabbspårväg.

Men visst är det intressanta jämförelser.
'
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2036
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Enceladus » tor 19 okt, 2017 20:43

Stefan Widén skrev:Trots att du skriver att det är din "högst personliga åsikt" måste jag ändå kommentera med att det finns vissa uppenbara faktafel Regionaltåg ex det har alla städer och även Stockholm har spårväg, sen måste man ju säga att Angeredsbanan är att jämföra med tvärbanan, alltså snabbspårväg.

Men visst är det intressanta jämförelser.
'
Stefan


Nja, det som finns på pappret finns inte nödvändigtvis i verkligheten. De tåg som kallas SJ Regional används nästan uteslutande för interregionala resor. Den som vill resa inom Stockholmsregionen, t.ex. mellan Märsta och Flemingsberg, använder inte "regionaltågen". Men visst har definitionsfrågor en tendens att bli subjektiva. Jag skulle likväl inte säga att det finns regionaltåg i Stockholm (till skillnad från Köpenhamn). Jag skulle också vänta med att påstå att Stockholm har spårväg tills museilinjen sammankopplas med Lidingöbanan. Även Malmö har ju spårväg på pappret!
Enceladus
 
Inlägg: 574
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Stefan Widén » tor 19 okt, 2017 22:17

Enceladus skrev:
Stefan Widén skrev:Trots att du skriver att det är din "högst personliga åsikt" måste jag ändå kommentera med att det finns vissa uppenbara faktafel Regionaltåg ex det har alla städer och även Stockholm har spårväg, sen måste man ju säga att Angeredsbanan är att jämföra med tvärbanan, alltså snabbspårväg.

Men visst är det intressanta jämförelser.
'
Stefan


Nja, det som finns på pappret finns inte nödvändigtvis i verkligheten. De tåg som kallas SJ Regional används nästan uteslutande för interregionala resor. Den som vill resa inom Stockholmsregionen, t.ex. mellan Märsta och Flemingsberg, använder inte "regionaltågen". Men visst har definitionsfrågor en tendens att bli subjektiva. Jag skulle likväl inte säga att det finns regionaltåg i Stockholm (till skillnad från Köpenhamn). Jag skulle också vänta med att påstå att Stockholm har spårväg tills museilinjen sammankopplas med Lidingöbanan. Även Malmö har ju spårväg på pappret!



Regionaltågen i Stockholm går till Norrköping, Halsberg, Arbåga, Västerås, Gävle.... kanske kan vara fel i någon slutdestination.... men de betjänar städerna mellan, ex Nyköping, Katrineholm, Eskilstuna, Enköping och Uppsala. har inte antalet på de som pendlar från dessa städer men det är väldigt många och fler blir det när man med den frigjorda spå kapaciteten kan utöka avgångarna.

I gbg har du regionaltåg till ex Uddevalla Herrljunga, Lidköping, Borås, Jönköping, och söderut till Halmstad med mellanliggande städer.

Oslo har säker några linjer som faller in under regionaltåg.

Men håller med om att visst kan det vara svårt med gränser men för mig är det att resandeflödet är av typen pendling in till en centralort.

Och hävdar du att linje 7 är en museilinje välkomnar jag dig att komma på besök. :D Linje 12 är fö inte heller att betrakta som en snabbspårväg.

Malmös spårväg kan vi däremot vara överens om att det är en museilinje. men även de har regionaltåg och pendeltåg.

Det är fantastiskt vad som faktiskt finns när man ställer upp det samlat.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2036
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Enceladus » tor 19 okt, 2017 23:56

Det är ingen som ifrågasätter att Stockholm har en omfattande fjärrtågstrafik. Denna använd dock inte för resor inom Stockholmsregionen. I Köpenhamn är regionaltågen en viktig del av lokaltrafiken! Stockholms fjärrtågstrafik är ungefär lika relevant som flygtrafiken i det här sammanhanget. I Göteborg har regionaltågen också en lokal funktion, men inte i samma utsträckning som i Köpenhamn.

Linje 7 är en angenäm upplevelse, men omfattningen är för begränsad för att verksamheten ska räknas som något annat än en kuriositet. Det skulle ju vara missvisande att påstå att både Stockholm och Göteborg är spårvagnsstäder idag. Det betyder dock inte att Stockholm inte kan bli en spårvagnsstad i framtiden! Större delen av linje 12 går på egen banvall, precis som Tvärbanan. Den bör rimligen betraktas som en variant av snabbspårväg.
Enceladus
 
Inlägg: 574
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav 2763 » fre 20 okt, 2017 7:27

Enceladus skrev:Det är ingen som ifrågasätter att Stockholm har en omfattande fjärrtågstrafik. Denna använd dock inte för resor inom Stockholmsregionen. I Köpenhamn är regionaltågen en viktig del av lokaltrafiken! Stockholms fjärrtågstrafik är ungefär lika relevant som flygtrafiken i det här sammanhanget. I Göteborg har regionaltågen också en lokal funktion, men inte i samma utsträckning som i Köpenhamn.

Jag känner att du nog inte tänker helt som Stefan. Tittar du på Göteborg så stannar (idag) inte regiontågen inom pendeltågsnätet, med undantag för att vissa tåg stannar i Gamlestaden då.
Det är precis samma sak med regiontågen i Stockholm. Tittar du på regiontågslinjen mot Västerås så stannar man i Sundbyberg och Bålsta. Det stämmer väl ganska bra med att Västtrafiks regiontåg stannar först i Alingsås.

Du talar om "Regiontåg" i Köpenhamn, vilket av deras koncept är det du anser vara regiontåg? (Tänk på att S-tog är ett mellanting mellan våra pendeltåg och tunnelbana konceptmässigt)
Enceladus skrev:Linje 7 är en angenäm upplevelse, men omfattningen är för begränsad för att verksamheten ska räknas som något annat än en kuriositet. Det skulle ju vara missvisande att påstå att både Stockholm och Göteborg är spårvagnsstäder idag. Det betyder dock inte att Stockholm inte kan bli en spårvagnsstad i framtiden! Större delen av linje 12 går på egen banvall, precis som Tvärbanan. Den bör rimligen betraktas som en variant av snabbspårväg.


Som du antyder, det har föga med saken att göra om Stockholm är en spårvägsstad eller inte. Stockholm har fyra tunga spårvägslinjer varav två är tydlig snabbspårväg och en är innerstadsspårväg och en är lokal spårväg i ytterområde. Totalt sett har Stockholm mer spårväg än Norrköping, som är en spårvägsstad. Men, jag håller med dig för trots det är spårvägen i sig inte karaktärsdanande för Stockholms innerstad. I jämförelsen är det dock ganska ointressant, för det finns onekligen spårväg inne i Stockholms absoluta centrum och modern är den också. Det ska inte till så vansinnigt mycket mer innan Stockholm är där. Binder man ihop 7 och 21 och funderar på att få till Linje 4 och också så är spårvägen närvarande i hela staden. Med nuvarande utbyggnadstakt så lär det dock ta tid.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9647
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Memius » fre 20 okt, 2017 8:49

Stefan Widén skrev:Trots att du skriver att det är din "högst personliga åsikt" måste jag ändå kommentera med att det finns vissa uppenbara faktafel Regionaltåg ex det har alla städer och även Stockholm har spårväg, sen måste man ju säga att Angeredsbanan är att jämföra med tvärbanan, alltså snabbspårväg.

Men visst är det intressanta jämförelser.
'
Stefan


Håller med om att Stockholm har spårväg, men som andra kommenterat, så är det relativt stadens storlek inte tillräckligt mycket. Det är inte eller något sammanhängande system. Försökte hålla mig till de system som är dominerande eller gör att jämförelsen med andra städer blir rättvis.

Om man bara ser på Angeredsbanan separat så skulle jag nog lägga den mellan snabbspårväg och tunnelbana, men trafiken där är kopplad mot andra linjer och går genom centrala staden som knappast kan klassas som något annat än den lägsta nivån "spårväg".
Memius
 
Inlägg: 71
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 18:29

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Memius » fre 20 okt, 2017 9:29

Niklausson skrev:Sverigeförhandlingen för Göteborg var, enligt mig, totalt värdelöst. Jag menar nya busstråk på befintliga busstråk? Hur kan man tycka att det är en bra deal? Linbanan kan man gott betala själva eller skrota idéen å börja planera med spårvagnstunneln och försöka få den på plats tidigare. Spårvagnstunnel i Stigberget, Linbanan på Järntorget å p-tåg i Haga om allt byggs, snacka om dåligt, ger ju absolut ingen bra bytespunkt. Hade hellre sett att spårvagnstunneln dras Lindholmen-Järntorget-Linné och en separat tunnel genom Gråberget och Stigberget. https://drive.google.com/open?id=1RmF9tXXDZeKMFTBcWKS9s7KRwJA&usp=sharing


Håller med om Linbanan. Kan tycka den är lite kul men resurserna borde läggas på att få till en förbindelse för spårvagnar/bussar/bilar/gång/cykel så fort som möjligt. Det ser tyvärr ganska mörkt ut att få till någon slags spårvägstunnel genom centrum, och att dra den i Allén med alla träd... :-)

Niklausson skrev:Snabba upp spårvagnstrafiken kan man göra idag om man bara tillåter en högre hastighetsgräns, vilket förmodligen rätt så lätt då man förr körde fortare om man minns rätt. Hade velat se en pendeltågslinje mot Stenungsund ev. Uddevalla. Mer om tågtrafiken kan man läsa i en artikel på GP http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/st%C3%A4ngda-t%C3%A5gstationer-kan-%C3%B6ppnas-igen-1.4737905 där det skrivs om Västtågsutredningen. Nya stationer kan i Storgöteborg bli NÄL, Landvetter, Säve osv.


Just nu ligger fokus på Borås och så kommer det vara länge till, så någon större satsning mot Stenungsund lär dröja. Tror tyvärr att västra Göteborg (en gräns mellan E6:an och 158:an och vidare upp längst Göta älv) är förlorad till BRT-världen.
Memius
 
Inlägg: 71
Blev medlem: tor 10 feb, 2011 18:29

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Inläggav Enceladus » fre 20 okt, 2017 12:42

2763 skrev:
Enceladus skrev:Det är ingen som ifrågasätter att Stockholm har en omfattande fjärrtågstrafik. Denna använd dock inte för resor inom Stockholmsregionen. I Köpenhamn är regionaltågen en viktig del av lokaltrafiken! Stockholms fjärrtågstrafik är ungefär lika relevant som flygtrafiken i det här sammanhanget. I Göteborg har regionaltågen också en lokal funktion, men inte i samma utsträckning som i Köpenhamn.

Jag känner att du nog inte tänker helt som Stefan. Tittar du på Göteborg så stannar (idag) inte regiontågen inom pendeltågsnätet, med undantag för att vissa tåg stannar i Gamlestaden då.
Det är precis samma sak med regiontågen i Stockholm. Tittar du på regiontågslinjen mot Västerås så stannar man i Sundbyberg och Bålsta. Det stämmer väl ganska bra med att Västtrafiks regiontåg stannar först i Alingsås.

Du talar om "Regiontåg" i Köpenhamn, vilket av deras koncept är det du anser vara regiontåg? (Tänk på att S-tog är ett mellanting mellan våra pendeltåg och tunnelbana konceptmässigt)


Jag tänker på den viktigaste aspekten av kollektivtrafiken - taxan. Göteborgs regionaltåg används även för resor inom regionen, t.ex. mellan centrala Göteborg och Alingsås. Stockholms regionaltåg används inte för resor inom regionen, t.ex. mellan centrala Stockholm och Märsta eller Flemingsberg (Nykvarn är väl det enda undantaget). Visst finns möjligheten på pappret, men så ser ju inte verkligheten ut.

2763 skrev:
Enceladus skrev:Linje 7 är en angenäm upplevelse, men omfattningen är för begränsad för att verksamheten ska räknas som något annat än en kuriositet. Det skulle ju vara missvisande att påstå att både Stockholm och Göteborg är spårvagnsstäder idag. Det betyder dock inte att Stockholm inte kan bli en spårvagnsstad i framtiden! Större delen av linje 12 går på egen banvall, precis som Tvärbanan. Den bör rimligen betraktas som en variant av snabbspårväg.


Som du antyder, det har föga med saken att göra om Stockholm är en spårvägsstad eller inte. Stockholm har fyra tunga spårvägslinjer varav två är tydlig snabbspårväg och en är innerstadsspårväg och en är lokal spårväg i ytterområde. Totalt sett har Stockholm mer spårväg än Norrköping, som är en spårvägsstad. Men, jag håller med dig för trots det är spårvägen i sig inte karaktärsdanande för Stockholms innerstad. I jämförelsen är det dock ganska ointressant, för det finns onekligen spårväg inne i Stockholms absoluta centrum och modern är den också. Det ska inte till så vansinnigt mycket mer innan Stockholm är där. Binder man ihop 7 och 21 och funderar på att få till Linje 4 och också så är spårvägen närvarande i hela staden. Med nuvarande utbyggnadstakt så lär det dock ta tid.


Stockholm har bara en tung spårvägslinje (vilken är tydlig snabbspårväg). Resten når inte ens upp till samma nivåer som tyngre förortsbussar (t.ex. 172 och 160). En sammankoppling av Lidingöbanan med Spårväg City skulle ge ett andra system med ett påtagligt resande. Men innan dess är det bara en kuriositet.
Enceladus
 
Inlägg: 574
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bark, Enceladus och 6 gäster