Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav bark » ons 11 okt, 2017 10:34

Det här var i alla fall nytt för mig: Det planeras en ny tillfällig entré till tunnelbanestationen Slussen mitt på Ryssgården:

http://vaxer.stockholm.se/nyheter/2017/10/tillfallig-tunnelbaneentre-pa-ryssgarden/
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1693
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 10:22
Ort: Linköping

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav TKO » ons 11 okt, 2017 11:39

"Det var det jävligaste . det hade jag ingen aaaaaniiing om!"

Men jag undrar hur bussterminalen kommer att fungera. Idag finns ju en stor yta för reglertid och uppställning av bussar nedanför Scandic-hotellet. Den verkar inte gå att nå från den provisoriska terminalen.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav LÅ1 » ons 11 okt, 2017 12:50

Snyggt!

Perrongerna är visserligen rätt smala under den platsen, men det går säkert att lösa så att man får plats med trappor och hissar. De behöver ju inte ligga i bredd.
Kan nog bli lite trixigt med håltagning och installation där medan trafiken är i gång. Men det är ju inte ovanligt i T-banan.

En annan fråga, hur skall alla resenärer ta sig från den tillfälliga bussterminalen till denna tillfälliga entré. Ramp och eller trappor. Kompletterad med hiss, antar jag. Eller kan man rent av räkna med tillfälliga rulltrappor? Förmodligen inte.

Den tillfälliga bussterminalen skall väl placeras på en slags flotte i Saltsjön, ungefär rakt ut från den gamla ändstationen för Saltsjöbanan, där Stadsmissionen hade härbärge tills för några år sedan.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12399
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav bark » ons 11 okt, 2017 12:56

Här finns en illustration över den tillfälliga bussterminalen. Och här kan man se hur det byggs just nu.

Min tolkning är att det är utfyllnad av Saltsjön som gäller, inget flytande.
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1693
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 10:22
Ort: Linköping

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav NerdBoy » ons 11 okt, 2017 13:30

Konturen på kajen verkar vara densamma som idag, så det blir nog varken utfyllnad eller flotte.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5568
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav LÅ1 » ons 11 okt, 2017 13:49

bark skrev:Här finns en illustration över den tillfälliga bussterminalen. Och här kan man se hur det byggs just nu.

Min tolkning är att det är utfyllnad av Saltsjön som gäller, inget flytande.

NerdBoy skrev:Konturen på kajen verkar vara densamma som idag, så det blir nog varken utfyllnad eller flotte.

Ja titta, man lyckas klämma in den provisoriska terminalen på land, och betydligt närmare T-banan är jag föreställt mig. Synd att den lösningen inte kan bli permanent.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12399
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav Kantorn » tor 19 okt, 2017 12:48

LÅ1 skrev:
bark skrev:Här finns en illustration över den tillfälliga bussterminalen. Och här kan man se hur det byggs just nu.

Min tolkning är att det är utfyllnad av Saltsjön som gäller, inget flytande.

NerdBoy skrev:Konturen på kajen verkar vara densamma som idag, så det blir nog varken utfyllnad eller flotte.

Ja titta, man lyckas klämma in den provisoriska terminalen på land, och betydligt närmare T-banan är jag föreställt mig. Synd att den lösningen inte kan bli permanent.

Strömbron är väl också ett provisorium? Liksom Amiralitetskyrkan var i mer än 300 år innan de på slutet av 1900-talet bestämde sig för att permanenta den...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7061
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav LÅ1 » tor 09 nov, 2017 21:24

Till för någon månad sedan, eller nått, har det funnits en ramp för cyklister och en annan för fotgängare etc. Den sistnämnda har få hittat till. Fotgängarna har i stället gått i cykelrampen. Gångrampen har nog mest används av cyklister, som låst fast sina cyklar i räcket där.

Nu är gångrampen inhägnad och cykelrampen omskyltad till cykel- och gångramp. Den skall snart ersättas med en ny: Ny ramp för gång- och cykeltrafik byggs på Ryssgården


Kantorn skrev:Strömbron är väl också ett provisorium? Liksom Amiralitetskyrkan var i mer än 300 år innan de på slutet av 1900-talet bestämde sig för att permanenta den...

Amiralitetskyrkan = Ulrica Pia i Karlskrona?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12399
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav Anders Hanquist » tor 09 nov, 2017 22:57

Är Strömbron verkligen fortfarande ett provisorium. Den dyker upp med jämna mellanrum i sådana här diskussioner. Jag vet naturligtvis att det var så från början och att det var en massa bråk. Men skulle man föreslå att ta bort skulle det säkerligen bli lika mycket protester nu. Den fyller ett behov.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav LÅ1 » tor 09 nov, 2017 23:08

Anders Hanquist skrev:Är Strömbron verkligen fortfarande ett provisorium. Den dyker upp med jämna mellanrum i sådana här diskussioner. Jag vet naturligtvis att det var så från början och att det var en massa bråk. Men skulle man föreslå att ta bort skulle det säkerligen bli lika mycket protester nu. Den fyller ett behov.

Det är en berättigad fråga. Den byggdes tydligen som ett provisorium. Men all infrastruktur runt omkring den har ju anpassat sig till att den finns och skall vara kvar. Den har dessutom renoverats både på under- och ovansidan. Den relevanta frågan är var (i vilka handlingar och dokument) den beskrivits som ett provisorium, och om något beslut har tagits, eller kan tas, för att göra den permanent.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12399
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav daniel_s » tor 09 nov, 2017 23:27

LÅ1 skrev:
Anders Hanquist skrev:Är Strömbron verkligen fortfarande ett provisorium. Den dyker upp med jämna mellanrum i sådana här diskussioner. Jag vet naturligtvis att det var så från början och att det var en massa bråk. Men skulle man föreslå att ta bort skulle det säkerligen bli lika mycket protester nu. Den fyller ett behov.

Det är en berättigad fråga. Den byggdes tydligen som ett provisorium. Men all infrastruktur runt omkring den har ju anpassat sig till att den finns och skall vara kvar. Den har dessutom renoverats både på under- och ovansidan. Den relevanta frågan är var (i vilka handlingar och dokument) den beskrivits som ett provisorium, och om något beslut har tagits, eller kan tas, för att göra den permanent.


Snacka om att odla en myt! Strömbron är idag lika provisorisk som Västerbron. Strängt taget kan man säga att Tranebergsbron uppenbarligen var mer provisorisk, för den fick man ju praktiskt taget riva och bygga upp från början. För att inte tala om Nybroplan som erfordrar omfattande renovering vart 20:e år eller så...

Ur Stockholms stads bok "Trafik, broar, tunnelbanor, gator" citerar jag: "Strömbron [...] består av en betongplatta på stålbalkar upplagda på betongplintar som grundlagts på träpålar. Plintarna fick inte nedföras under vattenytan, vilket är normalt vid dylika konstruktioner, utan slutade ungefär en meter över vattenytan. Detta var ett villkor för tillstånd att få bygga bron, som motståndarna till broalternativet lyckats tvinga igenom. Målsättningen var att efter några år skulle rötskadorna på pålarna vara så svåra att bron måste rivas. Pålarnas kondition undersöktes regelbundet. Efter 10 år hade man ännu inte upptäckt några skador som motiverade en rivning. Motståndet mot brons placering hade då också bedarrat och man tilläts vidta de åtgärder som erfordrades för att skydda pålarna mot rötangrepp. År 1964 förstärktes pålgrundläggningen." (s.191)
daniel_s
 
Inlägg: 11412
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav Kantorn » fre 10 nov, 2017 10:13

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Strömbron är väl också ett provisorium? Liksom Amiralitetskyrkan var i mer än 300 år innan de på slutet av 1900-talet bestämde sig för att permanenta den...

Amiralitetskyrkan = Ulrica Pia i Karlskrona?

På den frågan kan jag inte svara annat än ett bestämt: Ja just det!
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7061
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav Harald » fre 10 nov, 2017 11:47

På det glada 60-talet planerade man att ersätta Strömbron med en tunnel mellan Skeppsbron och Blasieholmen.

http://runeberg.org/tektid/1962/0287.html
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav LÅ1 » ons 06 dec, 2017 1:04

Åter till "Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården".
"Bussentrén till Slussens t-bana stängs".
"Se Slussens nya bussterminal".
Man stänger alltså ingången från bussterminalen i april och öppnar den nya ingången i maj. Och det handlar tydligen inte om 30 april och 1 maj. Man skall nämligen använda de gamla trapporna till den provisoriska ingången uppe på Ryssgården.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12399
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav LÅ1 » mån 12 feb, 2018 0:47

Här finns bl.a. en skiss eller ritning på hus den tillfälliga entrén skall utformas: http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=414
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12399
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav bark » mån 26 feb, 2018 19:59

Och här: Ett tält! (det var ett rejält oväsen därinne söndag eftermidag)

Bild
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1693
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 10:22
Ort: Linköping

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav LÅ1 » mån 04 jun, 2018 6:48

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12399
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 06 jun, 2018 8:23

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
Anders Hanquist skrev:Är Strömbron verkligen fortfarande ett provisorium. Den dyker upp med jämna mellanrum i sådana här diskussioner. Jag vet naturligtvis att det var så från början och att det var en massa bråk. Men skulle man föreslå att ta bort skulle det säkerligen bli lika mycket protester nu. Den fyller ett behov.

Det är en berättigad fråga. Den byggdes tydligen som ett provisorium. Men all infrastruktur runt omkring den har ju anpassat sig till att den finns och skall vara kvar. Den har dessutom renoverats både på under- och ovansidan. Den relevanta frågan är var (i vilka handlingar och dokument) den beskrivits som ett provisorium, och om något beslut har tagits, eller kan tas, för att göra den permanent.


Snacka om att odla en myt! Strömbron är idag lika provisorisk som Västerbron. Strängt taget kan man säga att Tranebergsbron uppenbarligen var mer provisorisk, för den fick man ju praktiskt taget riva och bygga upp från början. För att inte tala om Nybroplan som erfordrar omfattande renovering vart 20:e år eller så...

Ur Stockholms stads bok "Trafik, broar, tunnelbanor, gator" citerar jag: "Strömbron [...] består av en betongplatta på stålbalkar upplagda på betongplintar som grundlagts på träpålar. Plintarna fick inte nedföras under vattenytan, vilket är normalt vid dylika konstruktioner, utan slutade ungefär en meter över vattenytan. Detta var ett villkor för tillstånd att få bygga bron, som motståndarna till broalternativet lyckats tvinga igenom. Målsättningen var att efter några år skulle rötskadorna på pålarna vara så svåra att bron måste rivas. Pålarnas kondition undersöktes regelbundet. Efter 10 år hade man ännu inte upptäckt några skador som motiverade en rivning. Motståndet mot brons placering hade då också bedarrat och man tilläts vidta de åtgärder som erfordrades för att skydda pålarna mot rötangrepp. År 1964 förstärktes pålgrundläggningen." (s.191)

Ähum! När beslutet togs i Stockholms stads (dåvarande) stadsfullmäktige 28/1 1946 var det inte tal om annat än att Strömbron var ett provisorium:
http://digitalastadsarkivet.stockholm.s ... rch=%22%22
(§ 27). Vad som sedan hände är, som man säger, en annan historia.

Man hade många ärenden att besluta om den kvällen, alla inte av samma vikt kanske ("övertagande av tillstånd att utskänka pilsnerdricka", § 12). Det blev i alla fall som synes långbänk, sessionen avslutades inte förrän kl. 01:20.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 963
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav twr » ons 06 jun, 2018 8:29

Kan det vara så att Daniel uttalar sig om Strömbrons skick, medan vi andra pratar om det juridiska?

Beroende på utgångspunkt kommer man dra olika slutsatser om det var ett provisorium eller ej.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 06 jun, 2018 8:38

twr skrev:Kan det vara så att Daniel uttalar sig om Strömbrons skick, medan vi andra pratar om det juridiska?

Beroende på utgångspunkt kommer man dra olika slutsatser om det var ett provisorium eller ej.

Det juridiska vet jag väl inte, snarare då det politiska. Vilken avsikten var bland de som drev frågan får vi väl aldrig reda på. Möjligen var Yngve Larsson förslag att använda träpålning en fint för att tippa över fullmäktigemajoriteten till ett brobygge. Men det är utifrån protokollet och förarbetena fullt berättigat att säga att bron beslutades som ett provisorium (vilket inte har någon fastlagd juridisk eller teknisk innebörd - det är ett rent politiskt begrepp i detta fall). Att Stockholms stad sedan valde att behålla "provisoriet" och permanenta det är (kanske) en annan sak (eller också var det Yngve Larssons avsikt från början - denne politiske räv visste hur en slipsten ska dras). Idag är ju, som det framhålls på olika håll och kanter, bron knappast något provisorium längre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Yngve_Larsson

Sedan har vi ju Hjalle Mehr och allas vår Helge B........
Yngve kom i alla fall mot slutet av sitt liv till insikt om att allt som gjorts på Norrmalm kanske inte varit så bra. Det är väl mer än vad man kan säga om herrarna ovan.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh ons 06 jun, 2018 9:02, redigerad totalt 4 gånger.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 963
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster