Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav bark » ons 11 okt, 2017 10:34

Det här var i alla fall nytt för mig: Det planeras en ny tillfällig entré till tunnelbanestationen Slussen mitt på Ryssgården:

http://vaxer.stockholm.se/nyheter/2017/10/tillfallig-tunnelbaneentre-pa-ryssgarden/
Användarvisningsbild
bark

Re: Ny tillfällig tunnelbane-entré på Ryssgården

Inläggav TKO » ons 11 okt, 2017 11:39

"Det var det jävligaste . det hade jag ingen aaaaaniiing om!"

Men jag undrar hur bussterminalen kommer att fungera. Idag finns ju en stor yta för reglertid och uppställning av bussar nedanför Scandic-hotellet. Den verkar inte gå att nå från den provisoriska terminalen.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 11 okt, 2017 12:50

Snyggt!

Perrongerna är visserligen rätt smala under den platsen, men det går säkert att lösa så att man får plats med trappor och hissar. De behöver ju inte ligga i bredd.
Kan nog bli lite trixigt med håltagning och installation där medan trafiken är i gång. Men det är ju inte ovanligt i T-banan.

En annan fråga, hur skall alla resenärer ta sig från den tillfälliga bussterminalen till denna tillfälliga entré. Ramp och eller trappor. Kompletterad med hiss, antar jag. Eller kan man rent av räkna med tillfälliga rulltrappor? Förmodligen inte.

Den tillfälliga bussterminalen skall väl placeras på en slags flotte i Saltsjön, ungefär rakt ut från den gamla ändstationen för Saltsjöbanan, där Stadsmissionen hade härbärge tills för några år sedan.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav bark » ons 11 okt, 2017 12:56

Här finns en illustration över den tillfälliga bussterminalen. Och här kan man se hur det byggs just nu.

Min tolkning är att det är utfyllnad av Saltsjön som gäller, inget flytande.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav NerdBoy » ons 11 okt, 2017 13:30

Konturen på kajen verkar vara densamma som idag, så det blir nog varken utfyllnad eller flotte.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav LÅ1 » ons 11 okt, 2017 13:49

bark skrev:Här finns en illustration över den tillfälliga bussterminalen. Och här kan man se hur det byggs just nu.

NerdBoy skrev:Konturen på kajen verkar vara densamma som idag, så det blir nog varken utfyllnad eller flotte.

Ja titta, man lyckas klämma in den provisoriska terminalen på land, och betydligt närmare T-banan är jag föreställt mig. Synd att den lösningen inte kan bli permanent.
LÅ1

Inläggav Kantorn » tor 19 okt, 2017 12:48

LÅ1 skrev:
bark skrev:Här finns en illustration över den tillfälliga bussterminalen. Och här kan man se hur det byggs just nu.

NerdBoy skrev:Konturen på kajen verkar vara densamma som idag, så det blir nog varken utfyllnad eller flotte.

Ja titta, man lyckas klämma in den provisoriska terminalen på land, och betydligt närmare T-banan är jag föreställt mig. Synd att den lösningen inte kan bli permanent.

Strömbron är väl också ett provisorium? Liksom Amiralitetskyrkan var i mer än 300 år innan de på slutet av 1900-talet bestämde sig för att permanenta den...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » tor 09 nov, 2017 21:24

Till för någon månad sedan, eller nått, har det funnits en ramp för cyklister och en annan för fotgängare etc. Den sistnämnda har få hittat till. Fotgängarna har i stället gått i cykelrampen. Gångrampen har nog mest används av cyklister, som låst fast sina cyklar i räcket där.

Nu är gångrampen inhägnad och cykelrampen omskyltad till cykel- och gångramp. Den skall snart ersättas med en ny: Ny ramp för gång- och cykeltrafik byggs på Ryssgården

Kantorn skrev:Strömbron är väl också ett provisorium? Liksom Amiralitetskyrkan var i mer än 300 år innan de på slutet av 1900-talet bestämde sig för att permanenta den...

Amiralitetskyrkan = Ulrica Pia i Karlskrona?
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » tor 09 nov, 2017 22:57

Är Strömbron verkligen fortfarande ett provisorium. Den dyker upp med jämna mellanrum i sådana här diskussioner. Jag vet naturligtvis att det var så från början och att det var en massa bråk. Men skulle man föreslå att ta bort skulle det säkerligen bli lika mycket protester nu. Den fyller ett behov.
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » tor 09 nov, 2017 23:08

Anders Hanquist skrev:Är Strömbron verkligen fortfarande ett provisorium. Den dyker upp med jämna mellanrum i sådana här diskussioner. Jag vet naturligtvis att det var så från början och att det var en massa bråk. Men skulle man föreslå att ta bort skulle det säkerligen bli lika mycket protester nu. Den fyller ett behov.

Det är en berättigad fråga. Den byggdes tydligen som ett provisorium. Men all infrastruktur runt omkring den har ju anpassat sig till att den finns och skall vara kvar. Den har dessutom renoverats både på under- och ovansidan. Den relevanta frågan är var (i vilka handlingar och dokument) den beskrivits som ett provisorium, och om något beslut har tagits, eller kan tas, för att göra den permanent.
LÅ1

Inläggav daniel_s » tor 09 nov, 2017 23:27

LÅ1 skrev:
Anders Hanquist skrev:Är Strömbron verkligen fortfarande ett provisorium. Den dyker upp med jämna mellanrum i sådana här diskussioner. Jag vet naturligtvis att det var så från början och att det var en massa bråk. Men skulle man föreslå att ta bort skulle det säkerligen bli lika mycket protester nu. Den fyller ett behov.

Det är en berättigad fråga. Den byggdes tydligen som ett provisorium. Men all infrastruktur runt omkring den har ju anpassat sig till att den finns och skall vara kvar. Den har dessutom renoverats både på under- och ovansidan. Den relevanta frågan är var (i vilka handlingar och dokument) den beskrivits som ett provisorium, och om något beslut har tagits, eller kan tas, för att göra den permanent.

Snacka om att odla en myt! Strömbron är idag lika provisorisk som Västerbron. Strängt taget kan man säga att Tranebergsbron uppenbarligen var mer provisorisk, för den fick man ju praktiskt taget riva och bygga upp från början. För att inte tala om Nybroplan som erfordrar omfattande renovering vart 20:e år eller så...

Ur Stockholms stads bok "Trafik, broar, tunnelbanor, gator" citerar jag: "Strömbron [...] består av en betongplatta på stålbalkar upplagda på betongplintar som grundlagts på träpålar. Plintarna fick inte nedföras under vattenytan, vilket är normalt vid dylika konstruktioner, utan slutade ungefär en meter över vattenytan. Detta var ett villkor för tillstånd att få bygga bron, som motståndarna till broalternativet lyckats tvinga igenom. Målsättningen var att efter några år skulle rötskadorna på pålarna vara så svåra att bron måste rivas. Pålarnas kondition undersöktes regelbundet. Efter 10 år hade man ännu inte upptäckt några skador som motiverade en rivning. Motståndet mot brons placering hade då också bedarrat och man tilläts vidta de åtgärder som erfordrades för att skydda pålarna mot rötangrepp. År 1964 förstärktes pålgrundläggningen." (s.191)
daniel_s

Inläggav Kantorn » fre 10 nov, 2017 10:13

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Strömbron är väl också ett provisorium? Liksom Amiralitetskyrkan var i mer än 300 år innan de på slutet av 1900-talet bestämde sig för att permanenta den...

Amiralitetskyrkan = Ulrica Pia i Karlskrona?

På den frågan kan jag inte svara annat än ett bestämt: Ja just det!
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Harald » fre 10 nov, 2017 11:47

På det glada 60-talet planerade man att ersätta Strömbron med en tunnel mellan Skeppsbron och Blasieholmen.

http://runeberg.org/tektid/1962/0287.html
Harald

Återgå till Spårtrafik