Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan till Sickla (station) - några intryck...

Inläggav Harald » tor 19 okt, 2017 11:03

TKO skrev:
Harald skrev:
daniel_s skrev:Det är som sagt viktigt att känna till Tvärbanans historik i sammanhanget. Obevakade övergångar skulle inte förekomma på den här moderna snabbspårvägen utan det skulle vara signaler överallt - samma signaler överallt. Och inga knappar i spårvagnen som föraren kan kommunicera med signalsystemet med. Det är väl inte Göteborg heller :wink:

Va! Det är väl klart att det gör. Hur tror du det skulle fungera vid Järntorget t.ex. om inte föraren kunde meddela signalsystemet att vagnen är klar att köra och vart den ska.
---klipp---

Törs jag lägga mej i denna giganternas signaltekniska diskussion?

Järntorget må vara en sinnrikt utformad knutpunkt för stadsspårvägen - men något exempel på "den moderna snabbspårvägen" är den knappast! Och det var väl det Daniel syftade på i sitt inlägg?

funderar
Thomas K Ohlsson

Jag vill ingalunda antyda att spåren i trakten av Järntorget är någon snabbspårväg, men det är irrelevant eftersom antagandet jag bemötte var att det inte heller i Göteborg finns knappar i vagnen med vilka föraren kan kommunicera med signalsystemet, men det gör det alltså. Dessutom var det korsningar med kollektivtrafiksignaler som diskuterades, och det torde vara egalt vid vilken typ av spårväg dessa är placerade. Men kanske kan vi godkänna sträckan Polhemsplatsen-Angered som snabbspårväg. Vi har nyligen avhandlat den längs den sträckan befintliga signalanläggningen i Gamlestaden. Jag kan meddela att man inte har kostat på fem årsarbetare på att ständigt ha en person som sitter i ett hus och lägger tågvägar där, utan allt sker automatiskt och vid behov genom att föraren med hjälp av förutbemälda knappar anger önskad färdväg.
Harald

Inläggav Roy M » tor 19 okt, 2017 11:36

Harald skrev:Jag vill ingalunda antyda att spåren i trakten av Järntorget är någon snabbspårväg, men det är irrelevant eftersom antagandet jag bemötte var att det inte heller i Göteborg finns knappar i vagnen med vilka föraren kan kommunicera med signalsystemet, men det gör det alltså.

Va? Det var ju inte alls vad Daniel skrev, "Det är väl inte Göteborg heller, alltså som att det här är Stockholm, vi kan ju inte ha det som i Göteborg (som alltså HAR möjlighet att påverka signaler.)
Användarvisningsbild
Roy M

Inläggav TKO » tor 19 okt, 2017 11:42

Kantorn skrev:Om ni nu bråkar om apostrofer, använd då apostrofer. Som i ingenjör'ns. Och inte akut accent.

Eftersom jag även fuskat inom gebitet "grafisk formgivare" uppskattar jag att det fortfarande finns de som uppskattar - och uppfattar - de typografiska finesserna!
Dagens teknik må ha möjliggjort "en var sin egen typograf" - men ibland kan jag tycka att kvantiteten går ut över kvaliteten...
(Förmodligen har jag själv syndat i apostroferingen - var tusan sitter den riktiga apostrofen på mitt tangentbord?)

Skickar en tacksamhetens tanke till de småländska skogarna gör
Thomas K Ohlsson
(Hade ni frost i natt?)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Harald » tor 19 okt, 2017 11:44

Roy M skrev:
Harald skrev:Jag vill ingalunda antyda att spåren i trakten av Järntorget är någon snabbspårväg, men det är irrelevant eftersom antagandet jag bemötte var att det inte heller i Göteborg finns knappar i vagnen med vilka föraren kan kommunicera med signalsystemet, men det gör det alltså.

Va? Det var ju inte alls vad Daniel skrev, "Det är väl inte Göteborg heller, alltså som att det här är Stockholm, vi kan ju inte ha det som i Göteborg (som alltså HAR möjlighet att påverka signaler.)

Ja se där! Jag läste slarvigt tydligen. :oops:
Harald

Inläggav TKO » tor 19 okt, 2017 11:51

Harald skrev:
Roy M skrev:

Ja se där! Jag läste slarvigt tydligen. :oops:

Jag uppskattar forumskribenter som kan tillstå att dom haft fel! Det finns allt för många som visar helt motsatt attityd.
(Själv tillhör jag förmodligen ibland den ena - ibland den andra kategorien.)

/TKO
TKO

Inläggav Kantorn » tor 19 okt, 2017 12:44

TKO skrev:
Kantorn skrev:Om ni nu bråkar om apostrofer, använd då apostrofer. Som i ingenjör'ns. Och inte akut accent.

Eftersom jag även fuskat inom gebitet "grafisk formgivare" uppskattar jag att det fortfarande finns de som uppskattar - och uppfattar - de typografiska finesserna!
Dagens teknik må ha möjliggjort "en var sin egen typograf" - men ibland kan jag tycka att kvantiteten går ut över kvaliteten...
(Förmodligen har jag själv syndat i apostroferingen - var tusan sitter den riktiga apostrofen på mitt tangentbord?)

Skickar en tacksamhetens tanke till de småländska skogarna gör
Thomas K Ohlsson
(Hade ni frost i natt?)

Tack för tanken! Jag tror vi hade frost. Hustrun fick skrapa vindrutan. Jag körde dock senare, så jag slapp.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Hans Wibacke » tor 19 okt, 2017 18:31

TKO skrev:(Förmodligen har jag själv syndat i apostroferingen - var tusan sitter den riktiga apostrofen på mitt tangentbord?)

Det beror på vad du har för tangentbord, men sannolikt hittar du den till höger om Ä. Se denna bild: http://rejbrand.se/rejbrand/pix/ExtNews ... apostr.png
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav TKO » fre 20 okt, 2017 7:34

Hans Wibacke skrev:
TKO skrev:(Förmodligen har jag själv syndat i apostroferingen - var tusan sitter den riktiga apostrofen på mitt tangentbord?)

Det beror på vad du har för tangentbord, men sannolikt hittar du den till höger om Ä. Se denna bild: http://rejbrand.se/rejbrand/pix/ExtNews ... apostr.png

Tack och bock!

(jo där satt den)

Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav gek » lör 21 okt, 2017 21:12

dr Cassandra Nojdh skrev:
Harald skrev:Finns det alltså signaler som visar rött för gångvägar där spårvagnen stannar före gångvägen? Hur dum får man vara? Sådant undergräver ju respekten för signalerna. Egentligen behövs inga signaler alls på sådana platser, men om man absolut vill ha något, så räcker ju en varningsanläggning som föraren kan sätta igång före starten.

Just det, det var det jag ville komma åt. På Lidingöbanan har man ju gått ett steg längre - där skyddar man gång- och cykelvägar med bommar och dessa "vägskydd" förreglade i huvudsignaler.

Ja, helt klart minskar detta långvariga rödlysande och ringande respekten för signalerna. Jag åkte i dag sträckan Solna - Mårtensdal och noterade vid flera övergångar (bl a Linde) att passagerare som stigit av sprang över spåret samtidigt som vagnen startade. Ett närliggande problem, som jag trodde skulle ha lösts i och med nya signalinstallationen, är att signalerna fortsätter att klämta och lysa rött cirka tio sekunder efter att sista vagnen i spårvagnståget passerat. Noterade för några veckor sedan, när jag steg av vid Alviks strand i riktning från Gröndal, att bjällerklangen och det röda skenet vid gångpassagen upphörde först när vagnen redan dykt ner i tunneln mot Alvik och var utom synhåll.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav Nils Carl Aspenberg » lör 21 okt, 2017 22:34

Er det noen som kan sende meg et par bilder jeg kan bruke i Lokaltrafikk? baneforlaget@gmail.com
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav TKO » mån 23 okt, 2017 9:16

Nils Carl Aspenberg skrev:Er det noen som kan sende meg et par bilder jeg kan bruke i Lokaltrafikk? baneforlaget@gmail.com

De bilder jag har tagit håller knappast tillräckligt hög (teknisk) kvalité för att användas i tryck.
Men det finns ju andra - bättre - fotografer som dokumenterat Tvärbanan...

/TKO
TKO

Inläggav Thomas Lange » mån 23 okt, 2017 18:28

Nils Carl Aspenberg skrev:Er det noen som kan sende meg et par bilder jeg kan bruke i Lokaltrafikk? baneforlaget@gmail.com

Skriv mejl till red@modernstadstrafik och fråga.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav linlars » mån 23 okt, 2017 19:48

TKO skrev:PS: När jag ändå bejakar min inre närking så kan jag ju passa på att undra vilken kaj hållplatsen "Sickla kaj" fått sitt namn ifrån?! /TKO

På hållplatsen i fråga är det skyltat "Sickla Kaj", så det kanske är en person som är källan? Litet k är dock använt på SL:s kartor.
linlars

Inläggav Inge » mån 23 okt, 2017 20:00

linlars skrev:
TKO skrev:PS: När jag ändå bejakar min inre närking så kan jag ju passa på att undra vilken kaj hållplatsen "Sickla kaj" fått sitt namn ifrån?! /TKO

På hållplatsen i fråga är det skyltat "Sickla Kaj", så det kanske är en person som är källan? Litet k är dock använt på SL:s kartor.

Exakt, Sickla-Kaj var troligen en av killarna som bodde i barackerna som fanns där tidigare. (Stockholms sista kåkstad.)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 24 okt, 2017 9:37

När jag igår tog Tvärbanan - inte till Sickla men väl till Liljeholmen - var det som vanligt förseningar, en del små, andra lite större. Förseningsorsakerna brukar anges vara "vagnfel", "signalfel", "tekniskt fel" och ibland "vagnsbrist". Men igår var orsaken "personalbrist"... jag tror inte jag sett det tidigare. Det kan ju vara en enstaka händelse, men kan det vara så att den rätt skakiga trafikstarten börjar slita på personalen? Det kan ju inte vara så roligt att försöka få trafiken att flyta under rådande förhållanden!

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Hechtwagen » fre 27 okt, 2017 15:52

Är det bara jag som skakar på huvudet och ler lite när jag ser vändbryggan som spårvagnsförarna skall gå på när de vänder multade vagnar vid Hammarby Allé?! Fråga: Finns det samma form av hjälpmedel inne i vagnhallarna? Eller måste förarna KLÄTTRA ner från vagnarna där?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav daniel_s » fre 27 okt, 2017 23:05

Hechtwagen skrev:Är det bara jag som skakar på huvudet och ler lite när jag ser vändbryggan som spårvagnsförarna skall gå på när de vänder multade vagnar vid Hammarby Allé?! Fråga: Finns det samma form av hjälpmedel inne i vagnhallarna? Eller måste förarna KLÄTTRA ner från vagnarna där?

Nej, de kan torrskodda skrida ned de ca 305 mm det handlar om, och därigenom blir det ett plant och bra underlag i hallen där det inte ligger en massa skit och ruttnar, och diverse andra fördelar. (Översynsspåret har dock bryggor nu vilket det inte hade i den gamla depån!)

Ute på trafikspåret är det ju en lite annan situation vädermässigt, lite andra behov, och dessutom bra att eventuella passagerare som blivit kvar ombord och råkar förirra sig ut på vändbryggan får en någorlunda plattformsliknande utstegshöjd i stället för att oväntat trampa ned och göra sig illa.
daniel_s

Föregående

Återgå till Spårtrafik