Pendeltåg, personalbrist

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » tis 21 nov, 2017 19:30

TKO skrev:"Dom säger det ska bli bättre, men bra lär det aldrig bli...."* kan stå som motto för SLL:s samtliga upphandlingar tycker jag, det gäller inte bara Trafikförvaltningens.

/TKO

*) fritt efter C Vreeswijk


Det kommer alltid vara en balans för att beställa rätt kvalitet. Jag tycker Trafikförvaltningen har lite för låga ambitioner i detta avseende. Men samtidigt har ju kundnöjdheten blivit bättre år för år. Så något gör man ju ändå rätt.

Utmaningen ligger ju i att förbättra trafiken, utan att kostnaderna sticker iväg. Att helt enkelt få den kvalitet man vill ha. Tycker överlag man är rätt bra på upphandlingar. Förutom att man inte vill ge upp sin favoritidé om 100 procent VBP - trots att man i varje månadsrapport säger att kostnaderna blir lägre eftersom färre reser i dessa avtal än beräknat....Modellen i sig kan helt enkelt inte leda till ökat resande, om nu det är ett mål. Däremot är det jättebra om man behöver spara och vill minimera trafiken och ändå kunna styra detta så att kundnöjdheten inte blir för dålig.

Spårtrafiken överlag är dock lättare än busstrafiken, eftersom möjligheten för entreprenören att påverka är mycket mindre. Här handlar det ju bara om att se till att ha viten om det inte fungerar, vilket man ju också har. Att ställa in betalningarna till dess problemen är åtgärdade lär ju inte beröra MTR så mycket med hela kinesiska imperiet bakom sig. Så det kanske inte biter i första taget. Särskilt om det bara handlar om 50 miljoner kronor.

Däremot kan man ju inte generellt klaga på avtalet i detta fall. MTR har ju räknat med att få bonus för NKI. Krymper den med mer än en procentenhet, förlorar man bonusen och vid ytterligare lägre NKI finns ju viten.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2724
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » tis 21 nov, 2017 22:40

Inge skrev:
Lars_L skrev:Modellen i sig kan helt enkelt inte leda till ökat resande, om nu det är ett mål.

Och det där är ju helt enkelt inte sant...


Vi har ju diskuterat det här tidigare och en modell där företagen tjänar på att köra så lite trafik som möjligt, leder helt enkelt inte i sig till ökat resande. Däremot kan ju resandet öka ändå, beroende på att fler flyttar in i området och att konkurrenskraften på andra sätt förbättras.

Sedan kan man förstås tänka sig en annan typ av modell som bygger på grundprincipen men utformad på ett annat sätt, exempelvis att de får mer betalt för tillkommande resenärer. Problemet är då att effektiviteten går förlorad med lösningen och då är vitsen borta ändå med den lösningen. Det incitamentet kan man ju få ändå genom att vända på det hela och ha produktionsavtal som grund, men incitamentet som morot. Skillnaden är ju då en större begränsning för entreprenören att själv få utöka kostnaderna för trafiken (och därmed sina egna intäkter, som ett incitamentinslag då gör det lönsamt först om det är x antal resenärer.)

Och naturligtvis kan alltid en entreprenör i det enstaka fallet hitta en lösning som är både kostnadseffektiv och ger ökat resande. Men det är modellen som helhet som här diskuteras och dess grund är ju i princip den motsatta.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2724
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav TKO » tis 21 nov, 2017 23:09

Är det inte dags att skrota alla 'modeller' som bygger på idén att 'entreprenörer' ska stå för innovation och effektivitet?


Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » tis 21 nov, 2017 23:37

TKO skrev:Är det inte dags att skrota alla 'modeller' som bygger på idén att 'entreprenörer' ska stå för innovation och effektivitet?


Thomas K Ohlsson


Nja, innovation kan ju vara bra. Effektiv måste ändå trafiken vara - sen kan ju effektiviteten vara av olika slag. Det finns dock en fördel i att någon som beslutar om förändringar också har nytta av att verksamheten bedrivs mer effektivt.

Med det sagt så är det väl så att den organisatoriska effektivitet som önskas, får man ju ändå i avtalen. Egentligen talar vi ju snarare om ifall resurserna används rätt. Detta styrs ju mycket bättre med riktlinjer (som jag ser det). För problemet är ju att man inte kan förbättra resenärers upplevda restid utan att det endera kostar mer, eller genom att omfördela resurser (göra att andra får längre upplevd restid), vilket gör att det alltid kostar mer pengar att göra dessa förändringar än att behålla existerande trafik. Enda undantagen är väl om man kan samordna trafik inom stråk, eller göra hållplatsavstånden längre. I dessa fall kan det både vara en vinst i ökat resande och i lägre produktionskostnader.

Med detta sagt är det väl mycket bättre att styra resursbehovet efter hur många passagerare som krävs för viss trafik (och maxantal) för viss sträcka och turtäthet. Då upprätthålls ju effektiviteten. Antalet nya linjer som startar är ju rätt begränsat och i de fall de ska ge restidsvinster behöver de ju nästan ändå planeras separat.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2724
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Hans Wibacke » tis 21 nov, 2017 23:53

TKO skrev:Är det inte dags att skrota alla 'modeller' som bygger på idén att 'entreprenörer' ska stå för innovation och effektivitet?


Thomas K Ohlsson

Jo, det är hög tid. Det är dags att damma av modellen "kollektivtrafik i egen regi". Det är i alla fall min bestämda uppfattning.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 524
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Re: Pendeltåg, personalbrist mm.

Inläggav Leif Steen » tis 28 nov, 2017 16:08

Så här skriver TF i internt meddelande om Pendeltågsproblemen:
20 november 2017 Avsändare: TF Trafikavdelningen

För trångt på pendeltågen – TF skärper kraven på leverantör
Mottagare: TF
Under hösten har det ibland varit alltför trångt på pendeltågen. Trafikförvaltningen och MTR, som kör tågen, har arbetat tillsammans för att förändra situationen. Nu skärper TF kraven ytterligare på MTR, för att säkra en förbättring inför vintern.
- Det finns flera orsaker till trängseln. En del är sådana som MTR har ansvar för. Vi vill se snabbare förbättring för våra resenärer, därför ökar vi kraven på MTR, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikförvaltningens trafikdirektör.
Pendeltågen är ofta i tid och resenärerna är nöjda med trafiken. Men korta tåg och inställda avgångar orsakar trängsel. Sedan tidig höst har vi ställt krav på MTR att vidta åtgärder. MTR har presenterat en åtgärdsplan för att lösa problemen, som följts upp av TF. Arbetet går för långsamt i förhållande till planen. Därför avser TF nu ytterligare skärpa kraven, genom att innehålla ersättning på 50 miljoner till MTR till dess att problemen är lösta.
Orsakerna till korta tåg och inställda avgångar är flera. Personalbrist och problem med underhåll är de främsta orsakerna, och det är MTR:s ansvar att lösa dessa problem. De nya pendeltågen som köpts in har också haft vissa barnsjukdomar som krävt extra insatser.
- Den bästa trafiken får vi genom gott samarbete med vår leverantör. Samtidigt måste vi säkra stockholmarnas resor, även när samarbete inte räcker. Vi har rätt i vårt avtal att lägga ytterligare ekonomisk kraft bakom våra krav, den rätten utnyttjar vi nu, säger Fredrik Cavalli-Björkman.
Under 2017 har TF tagit ut månadsvisa viten för inställd trafik, samtidigt har bonus betalats ut för nöjda kunder och god punktlighet. Skärpningen av krav i form av innehållen ersättning sker parallellt med uttag av viten och bonus.

Fakta: Avtalet med MTR
Avtalet med MTR är uppbyggt så att MTR får betalt per körd kilometer. TF beställer ett visst antal kilometer, om MTR inte kör dessa så utgår viten ifall det är MTR som orsakat den uteblivna trafiken.
Parallellt kan MTR få extra bonus om trafiken är punktlig och om kunderna är nöjda.
Om MTR under längre tid kör för lite trafik och inte åstadkommer förbättring utifrån en tydlig plan, har TF rätt att innehålla ersättning.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 387
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav bda157 » ons 29 nov, 2017 16:46

Från min utsiktspunkt över Mälarbanan har jag kunnat konstatera under de senaste veckorna att det inte på vardagar (hög- och mellantrafik) varit så många korta tåg. Men så idag var det plötsligt en del korta tåg i högtrafik. MTR har tydligen inte fått ordning på detta ännu.
bda157
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 13 jan, 2009 19:08

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » fre 01 dec, 2017 10:29

bda157 skrev:Från min utsiktspunkt över Mälarbanan har jag kunnat konstatera under de senaste veckorna att det inte på vardagar (hög- och mellantrafik) varit så många korta tåg. Men så idag var det plötsligt en del korta tåg i högtrafik. MTR har tydligen inte fått ordning på detta ännu.


Nej, och det lär nog dröja. Särskilt med tanke på den utökade trafiken om en vecka (ökar ju också produktionsuttaget per vagn). Däremot verkar man ju tillfälligt löst personalbristen. Dock är det många luckor framförallt på helgerna i nya tjänstepaketet. Så vi får väl se hur väl man lyckas täcka in de avgångarna. Blir ju inte så lätt heller med ett upplägg där alla omlopp nästan måste gå i trafik. På helger går det ju bara att dra in tågen mellan Märsta och Älvsjö i princip (och ett omlopp mellan Södertälje och Upplands Väsby), utan att det blir timmestrafik på någon delsträcka under dagen.

Trafikförvaltningen har verkligen valt att sätta sig i en knepig sits här...Och MTR:s riskanalys verkar ju ha varit av det mer optimistiska slaget.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2724
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav TKO » fre 01 dec, 2017 11:32

Lars_L skrev:
bda157 skrev:Från min utsiktspunkt över Mälarbanan har jag kunnat konstatera under de senaste veckorna att det inte på vardagar (hög- och mellantrafik) varit så många korta tåg. Men så idag var det plötsligt en del korta tåg i högtrafik. MTR har tydligen inte fått ordning på detta ännu.


Nej, och det lär nog dröja. Särskilt med tanke på den utökade trafiken om en vecka (ökar ju också produktionsuttaget per vagn). Däremot verkar man ju tillfälligt löst personalbristen. Dock är det många luckor framförallt på helgerna i nya tjänstepaketet. Så vi får väl se hur väl man lyckas täcka in de avgångarna. Blir ju inte så lätt heller med ett upplägg där alla omlopp nästan måste gå i trafik. På helger går det ju bara att dra in tågen mellan Märsta och Älvsjö i princip (och ett omlopp mellan Södertälje och Upplands Väsby), utan att det blir timmestrafik på någon delsträcka under dagen.

Trafikförvaltningen har verkligen valt att sätta sig i en knepig sits här...Och MTR:s riskanalys verkar ju ha varit av det mer optimistiska slaget.


Är det verkligen Trafikförvaltningen som satt sej i en knepig sits?
Är det inte bara så att man räknar med att utföraren skall uppfylla sina kontraktsmässiga åtaganden?
Det tycker jag är ett högst rimligt antagande - hela idén med upphandlad verksamhet är ju att beställaren överlåter sådana "knepigheter" åt det fria näringslivet, som ju per definition klarar sådant bäst...

Eller är den "knepiga sitsen" att landstinget inte bedriver egen trafik? I så fall håller jag helt med!

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » fre 01 dec, 2017 20:25

TKO skrev:
Är det verkligen Trafikförvaltningen som satt sej i en knepig sits?
Är det inte bara så att man räknar med att utföraren skall uppfylla sina kontraktsmässiga åtaganden?
Det tycker jag är ett högst rimligt antagande - hela idén med upphandlad verksamhet är ju att beställaren överlåter sådana "knepigheter" åt det fria näringslivet, som ju per definition klarar sådant bäst...

Eller är den "knepiga sitsen" att landstinget inte bedriver egen trafik? I så fall håller jag helt med!

undrar
Thomas K Ohlsson


Den knepiga sitsen är väl det nya trafikupplägget som inte fungerar med den bristande punktlighet som finns inom pendeltågen. Grunden är väl att man bör ha omkring 95 procents punktlighet för att det ska vara någon idé med snabbtåg, nu ligger den väl på 60-70 procent i högtrafik och att man inför detta innan man har full överblick över vagns- och personaltillgång. Missnöjet blir ju dock större om tåg är inställda eller går som korta, även om det väl lär hinna åtgärdas inom några månader. Den delen är ju därför inte bestående.

Det finns känsligheter som är ganska oroande i det nya trafikupplägget. Gäller framförallt den korta gångtiden för snabbtågen till/från Nynäshamn och den korta vändtiden för linje 40 i Upplands Väsby. Detta får vi ju dras med till T19 åtminstone...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2724
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » sön 10 dec, 2017 11:27

Inställda avgångar förekommer på linje 40 mellan Södertälje och Uppsala på grund av personalbrist. Halvtimmestrafik på denna linje kan innebära att tågen blir fulla om de mest belastade avgångarna ställs in på helgdagar.
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav daniel_s » sön 10 dec, 2017 17:18

Enceladus skrev:Inställda avgångar förekommer på linje 40 mellan Södertälje och Uppsala på grund av personalbrist. Halvtimmestrafik på denna linje kan innebära att tågen blir fulla om de mest belastade avgångarna ställs in på helgdagar.


Jag vet inte om just helgdagar skulle vara något problem, i så fall är det nog värre på vanliga lördagar och söndagar. Det är väl ingen särskild tidtabell på helgdagar längre?
daniel_s
 
Inlägg: 12058
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » mån 11 dec, 2017 1:03

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Inställda avgångar förekommer på linje 40 mellan Södertälje och Uppsala på grund av personalbrist. Halvtimmestrafik på denna linje kan innebära att tågen blir fulla om de mest belastade avgångarna ställs in på helgdagar.


Jag vet inte om just helgdagar skulle vara något problem, i så fall är det nog värre på vanliga lördagar och söndagar. Det är väl ingen särskild tidtabell på helgdagar längre?


Jodå, men bara för juldagen! (julafton är ju ingen helgdag, även om många konstigt nog har ledigt då nuförtiden). Dock har ju Enceladus en poäng i det att på söndagar kör man med korta tåg, vilket nog gör det ganska svårt att komma på tågen till Södertälje om en avgång är inställd...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2724
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » tis 12 dec, 2017 19:08

Många delsträckor inställda på grund av personalbrist. Hur blir det när linje 44 börjar trafikeras?
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav daniel_s » tis 12 dec, 2017 21:48

Enceladus skrev:Många delsträckor inställda på grund av personalbrist. Hur blir det när linje 44 börjar trafikeras?


Det sker väl när det finns personal så det räcker, så då får väl dessa delsträckor ställas in pga vagnbrist i stället! ;-)
daniel_s
 
Inlägg: 12058
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » tis 12 dec, 2017 21:57

Enceladus skrev:Många delsträckor inställda på grund av personalbrist. Hur blir det när linje 44 börjar trafikeras?


I det här fallet beror det väl dock mycket på just de förseningar som har varit. Personalen måste ju (och har rätt) till rast och paus. De ställer nog upp mycket mer ändå än de behöver enligt avtalet. Fungerar infrastrukturen så dåligt som den gör för närvarande och man har problem att få tågen i tid igen p.g.a det störningskänsliga upplägget, så är det väl svårt att fylla upp med reserver. Ett snabbtågsupplägg behöver ju betydligt fler som sitter reserv, just för att man har svårare att köra in förseningar.

Troligen kan man väl dock inte riktigt fylla upp med reserver/vikarier för tillfället. Hur som helst ger man nu alla som tar ett gnet 2200 extra (fram till och under julhelgerna) + övertidstillägg om man jobbar på fridag. Får se om det lockar en del att ta extra gnet.

Men enligt MTR:s pressavdelning så har man ingen personalbrist. Det bara ser ut så eftersom man för närvarande har en del elever ute i trafiken - i förebyggande syfte alltså, inte för att de behövs...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2724
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav BSB101 » fre 15 dec, 2017 16:15

Lars_L skrev:Jodå, men bara för juldagen! (julafton är ju ingen helgdag, även om många konstigt nog har ledigt då nuförtiden).


På vilket sätt tycker du det är konstigt? Tycker du det är konstigt att flertalet är lediga på lördagar också?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2250
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » fre 15 dec, 2017 18:16

BSB101 skrev:
Lars_L skrev:Jodå, men bara för juldagen! (julafton är ju ingen helgdag, även om många konstigt nog har ledigt då nuförtiden).


På vilket sätt tycker du det är konstigt? Tycker du det är konstigt att flertalet är lediga på lördagar också?


Jag vet att man alltid ska sätta ut små roliga gubbar när man använder ironi på nätet. Den här gången gjorde jag inte det - men det var likväl givetvis avsett som en kommentar av det mer skämtsamma slaget. Egentligen handlade det ju om en språkfråga - att vi kallar helger för helger som inte är helger och vardagar begränsar vi till måndag-fredag fast lördag är en vardag....
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2724
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lennart Petersen » fre 15 dec, 2017 23:11

Lars_L skrev:
BSB101 skrev:
Lars_L skrev:Jodå, men bara för juldagen! (julafton är ju ingen helgdag, även om många konstigt nog har ledigt då nuförtiden).


På vilket sätt tycker du det är konstigt? Tycker du det är konstigt att flertalet är lediga på lördagar också?


Jag vet att man alltid ska sätta ut små roliga gubbar när man använder ironi på nätet. Den här gången gjorde jag inte det - men det var likväl givetvis avsett som en kommentar av det mer skämtsamma slaget. Egentligen handlade det ju om en språkfråga - att vi kallar helger för helger som inte är helger och vardagar begränsar vi till måndag-fredag fast lördag är en vardag....


Skämt eller inte så arbetstidsavtalen brukar uppräknade helgdagsaftnar vara jämställda med helgdag och då blir då i praktiken helgdag för de anställda.
i mitt avtal påsk,pingst,midsommar,jul och nyårsaftnarna men inte övriga aftnar.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2137
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » ons 25 jul, 2018 22:26

Återigen körs korta tåg, trots reducerad sommartrafik och avstängda stationer. Är vitena så låga att det är lönsamt för MTR att strunta i att utföra avtalad trafik?
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster