C12C3C3C12 skrev:Enceladus skrev:Denna söndag var det halvtimmestrafik i mellantrafik på hela Bålstalinjen och sporadisk timmestrafik i lågtrafik till Västerhaninge. Timmestrafik är helt oacceptabelt. Hur länge tänker politikerna i Trafiknämnden låta detta fortgå? Det är uppenbart att avtalet måste ändras.
Glöm inte bort att Stockholmståg hade lägsta budet då fick MTR uppmaning att komma med ett lägre bud som blev antaget. Förvånad att det blir såhär nu? Njet, Citypendeln V2.
Tror MTR:s fortfarande var dyrare faktiskt. Det var ju en kvalitetsupphandling. Däremot kom man med en uppmaning till både Stockholmståg och MTR att försöka sänka kostnaderna. Nu ska man komma ihåg att det då inte handlar om att ta på vinstmarginalen, utan att man hittar sätt att göra saker mer effektivt. Man tillämpar ett s.k. "förhandlat förfarande". Går ungefär till så att MTR kommer med förslag på att om man inte kräver 100 procent bemanning på småstationerna, så kan vi sänka anbudet med ytterligare 40 miljoner. Vinsten för MTR blir i detta exempel att man slipper ha uppbackning på småstationerna när stationsvakterna behöver gå i från på toaletten etc och Trafikförvaltningen får lägre driftskostnader...
Sedan har det väl egentligen alltid varit personalbrist på pendeln. Marginalerna är oerhört små. Det behövs alltså inte mycket för att det ska bli problem. Räcker egentligen med en arbetsledning som saknar fingertoppskänsla för personalfrågor. Ett problem som väl MTR alltid haft.
Sedan är det ju ganska långt till situationen för Citypendeln. Ett tag körde man ju bara enstaka sträckor ute på grenarna i trettiominuterstrafik och ersätta resten med buss.
Nu har ju förvisso MTR satt in resurser för att komma till rätta med problemet och det fylls ju sakta på. Även om Trafikförvaltningen inte går ut i media, får man nog förmoda att de fungerar som en rätt bra blåslampa. Detta riskerar ju hela upplägget kring T18.
Sedan förstår jag fortfarande inte hur man ska klara somrar och helgtrafik med den nyanskaffning man gör. Men det lär väl visa sig.