Pendeltåg, personalbrist

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » mån 30 okt, 2017 10:07

TKO skrev:Skulle inte allt bli mycket bättre när statskapitalistiska MTR tog över efter sossestatliga Stockholmståg?
Eller fattade jag fel?

/TKO


Tror inte någon hävdat det på det här forumet i alla fall. Har nog själv sagt att det nästan är omöjligt att klara driften bättre än vad Stockholmståg gjort. Man får vara nöjd om man klarar samma nivå alltså. För att kunna nå det målet har man väl dock valt lite felaktiga strategier om man säger så. Och ja, det där med ledarkultur tror jag faktiskt är något bättre i ett sossestatligt bolag än ett som ägs av en diktator, vilket väl också har visat sig.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav TKO » mån 30 okt, 2017 10:33

Lars_L skrev:
TKO skrev:Skulle inte allt bli mycket bättre när statskapitalistiska MTR tog över efter sossestatliga Stockholmståg?
Eller fattade jag fel?

/TKO


Tror inte någon hävdat det på det här forumet i alla fall. Har nog själv sagt att det nästan är omöjligt att klara driften bättre än vad Stockholmståg gjort. Man får vara nöjd om man klarar samma nivå alltså. För att kunna nå det målet har man väl dock valt lite felaktiga strategier om man säger så. Och ja, det där med ledarkultur tror jag faktiskt är något bättre i ett sossestatligt bolag än ett som ägs av en diktator, vilket väl också har visat sig.


Det var ingen allmänt uttalad mening - men var det inte lite hallelujastämning från visst håll när den första undersökningen av "kundnöjdheten" visade ett svag ökning efter MTR:s övertagande av pendeln?

Jag hoppas dock att det snart blir bättring. Själv är jag inte så beroende av en fungerande pendeltågstrafik, men min käresta alternerar mellan två arbetsplatser - belägna i Backlura och Sollentuna. Till Backlura finns (minst) tre vettiga resvägar, snabbast på pappret brukar vara pendel till Barkarby och sedan 541:an. Men tågtrafiken är så svajig att det alternativet för det mesta väljs bort. Ett annat alternativ är Tvärbanan till Alvik, tunnelbana till Vällingby och sedan buss. Tyvärr har Tvärbanan svårt att hålla tidtabellen, dessutom tar bytet i Alvik nu längre tid i riktning mot Årsta. Så för det mesta blir det tunnelbana rätt genom stan... det är i praktiken oftast snabbast och framför allt förutsägbart.

Ovanstående anekdotiska framställning kan ses som ett exempel resenärernas vägval inte alltid följer planerarnas tankar...

Till/från Sollentuna finns inget vettigt alternativ till pendeltåget, men det verkar fungera lite bättre på den linjen. Och arbetsplatsen ligger på gångavstånd från stationen, så en tågförsening medför inte en missad anslutningsbuss.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » mån 30 okt, 2017 11:01

Det intressanta är väl att man alltid drar snabba slutsatser från Trafikförvaltningen när kundnöjdheten går upp en månad (trots att det är tveksamt om förändringarna är statistiskt säkerställda), medan det tar längre tid nu att kommentera när månadens siffra hamnade på 74 procent (och då fungerade det ju ändå bra i september mot vad det gjort i oktober). Att den tidigare noterade ökningen ens skulle vara MTR:s förtjänst har jag svårt att tro - snarare har den blygsamma ökningen berott på att fler X60 tagits i trafik och att även T17 innehöll några förbättringar. De senaste månaderna har man väl också kunnat rida lite på vågen av den nya Citybanan. Blir ju lite komiskt till och med när Trafikförvaltningen försöker sig på att analysera den ökade kundnöjdheten utifrån att det går mer korta tåg (istället för att ställa in), som om inställda tåg varit vanliga under Stockholmstågs tid.

Men visst man har ju gjort ett stort misstag att inte satsa på 10-minuterstrafik på grenarna. Då skulle en försening bli mindre känslig. På Ostkustbanan går ju ändå 2 linjer, vilket ger bättre trafik.

Men att punktlighet är viktigt för resenärerna bär ju dock vara ganska välkänt för Trafikförvaltningen. Det tråkiga är väl att detta till trots, så får man väl säga att talet om "hela resan" ekar så ihåligt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » sön 12 nov, 2017 22:30

Denna söndag var det halvtimmestrafik i mellantrafik på hela Bålstalinjen och sporadisk timmestrafik i lågtrafik till Västerhaninge. Timmestrafik är helt oacceptabelt. Hur länge tänker politikerna i Trafiknämnden låta detta fortgå? Det är uppenbart att avtalet måste ändras.
Enceladus
 
Inlägg: 1904
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav C12C3C3C12 » sön 12 nov, 2017 23:19

Enceladus skrev:Denna söndag var det halvtimmestrafik i mellantrafik på hela Bålstalinjen och sporadisk timmestrafik i lågtrafik till Västerhaninge. Timmestrafik är helt oacceptabelt. Hur länge tänker politikerna i Trafiknämnden låta detta fortgå? Det är uppenbart att avtalet måste ändras.


Glöm inte bort att Stockholmståg hade lägsta budet då fick MTR uppmaning att komma med ett lägre bud som blev antaget. Förvånad att det blir såhär nu? Njet, Citypendeln V2.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » sön 12 nov, 2017 23:53

C12C3C3C12 skrev:
Enceladus skrev:Denna söndag var det halvtimmestrafik i mellantrafik på hela Bålstalinjen och sporadisk timmestrafik i lågtrafik till Västerhaninge. Timmestrafik är helt oacceptabelt. Hur länge tänker politikerna i Trafiknämnden låta detta fortgå? Det är uppenbart att avtalet måste ändras.


Glöm inte bort att Stockholmståg hade lägsta budet då fick MTR uppmaning att komma med ett lägre bud som blev antaget. Förvånad att det blir såhär nu? Njet, Citypendeln V2.


Tror MTR:s fortfarande var dyrare faktiskt. Det var ju en kvalitetsupphandling. Däremot kom man med en uppmaning till både Stockholmståg och MTR att försöka sänka kostnaderna. Nu ska man komma ihåg att det då inte handlar om att ta på vinstmarginalen, utan att man hittar sätt att göra saker mer effektivt. Man tillämpar ett s.k. "förhandlat förfarande". Går ungefär till så att MTR kommer med förslag på att om man inte kräver 100 procent bemanning på småstationerna, så kan vi sänka anbudet med ytterligare 40 miljoner. Vinsten för MTR blir i detta exempel att man slipper ha uppbackning på småstationerna när stationsvakterna behöver gå i från på toaletten etc och Trafikförvaltningen får lägre driftskostnader...

Sedan har det väl egentligen alltid varit personalbrist på pendeln. Marginalerna är oerhört små. Det behövs alltså inte mycket för att det ska bli problem. Räcker egentligen med en arbetsledning som saknar fingertoppskänsla för personalfrågor. Ett problem som väl MTR alltid haft.

Sedan är det ju ganska långt till situationen för Citypendeln. Ett tag körde man ju bara enstaka sträckor ute på grenarna i trettiominuterstrafik och ersätta resten med buss.

Nu har ju förvisso MTR satt in resurser för att komma till rätta med problemet och det fylls ju sakta på. Även om Trafikförvaltningen inte går ut i media, får man nog förmoda att de fungerar som en rätt bra blåslampa. Detta riskerar ju hela upplägget kring T18.

Sedan förstår jag fortfarande inte hur man ska klara somrar och helgtrafik med den nyanskaffning man gör. Men det lär väl visa sig.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav daniel_s » mån 13 nov, 2017 17:55

Ja för det funkar ju så himla mycket bättre hos underhållsentreprenörerna som i regel inte får ta över någon personal alls utan ska försöka nyrekrytera med alltid sådär resultat, typ rejäl personalbrist och framförallt katastrofal brist på vissa kompetenser i början är väl det normala där :roll:
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » mån 13 nov, 2017 21:36

Inge skrev:Förvisso har MTR ingått ett avtal som man har att uppfylla. Men i grunden är det naturligtvis trafikförvaltningen som orsakar de här övergångsproblemen som ibland uppstår eftersom man stipukerar i upphandlingsvilkoren (möjligen olagligen) hur det vinnande företaget skall sköta sin personalrekrytering.

I och med att trafikförvaltningen tvingar vinnande företag att ge företräde åt den personal trafikförvaltningen pekat ut om den aktuella personalen så önskar, blir det väldigt svårt att i tid dra igång utbildningar. Det eftersom personer som går utbildningen därmed inte kan garanteras anställning förrän man vet vad den av trafikförvaltningen utpekade personalen önskar. Således blir det för få som söker utbildningen och när man väl får besked om hur stor personalgrupp som skall ges företräde är det försent. Eller i varje fall riskerar det att uppstå en period med brist.

Förhoppningsvis inser trafikförvaltningen att man själva skapar problemen.


Med tanke på den brist det är på tågförare i hela landet, ska vi nog vara glada för att inte pendelförarna blev tvungna att söka tjänsterna på nytt och att MTR behövt hantera hela den situationen. För naturligtvis skulle MTR återanställa alla i princip ändå.

Men marginalen på förarsidan var för liten även på Stockholmstågs tid. Det nya upplägget kommer kräva att man har betydligt fler som inte går på lista, eller fler reserv/vikariegrupper. MTR:s fel var väl att man påbörjade den egna utbildningen alldeles för sent och att man fortfarande utbildar för få/rekryterar för dåligt.

Men att motivera förarna att ta extra gnet och s.k. vrålskubb, är nog så viktigt. En liten extra bonus kan nog göra underverk...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav bjorn.lovdahl » mån 13 nov, 2017 22:09

Lars_L skrev:
Inge skrev:Förvisso har MTR ingått ett avtal som man har att uppfylla. Men i grunden är det naturligtvis trafikförvaltningen som orsakar de här övergångsproblemen som ibland uppstår eftersom man stipukerar i upphandlingsvilkoren (möjligen olagligen) hur det vinnande företaget skall sköta sin personalrekrytering.

I och med att trafikförvaltningen tvingar vinnande företag att ge företräde åt den personal trafikförvaltningen pekat ut om den aktuella personalen så önskar, blir det väldigt svårt att i tid dra igång utbildningar. Det eftersom personer som går utbildningen därmed inte kan garanteras anställning förrän man vet vad den av trafikförvaltningen utpekade personalen önskar. Således blir det för få som söker utbildningen och när man väl får besked om hur stor personalgrupp som skall ges företräde är det försent. Eller i varje fall riskerar det att uppstå en period med brist.

Förhoppningsvis inser trafikförvaltningen att man själva skapar problemen.


Med tanke på den brist det är på tågförare i hela landet, ska vi nog vara glada för att inte pendelförarna blev tvungna att söka tjänsterna på nytt och att MTR behövt hantera hela den situationen. För naturligtvis skulle MTR återanställa alla i princip ändå.

Men marginalen på förarsidan var för liten även på Stockholmstågs tid. Det nya upplägget kommer kräva att man har betydligt fler som inte går på lista, eller fler reserv/vikariegrupper. MTR:s fel var väl att man påbörjade den egna utbildningen alldeles för sent och att man fortfarande utbildar för få/rekryterar för dåligt.

Men att motivera förarna att ta extra gnet och s.k. vrålskubb, är nog så viktigt. En liten extra bonus kan nog göra underverk...

Varför skulle det nya upplägget kräva fler som går på vikariegrupper gentemot fasta listor mot tidigare?
bjorn.lovdahl
 
Inlägg: 236
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 21:28
Ort: Hässleholm

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav bjorn.lovdahl » mån 13 nov, 2017 22:24

Inge skrev:Men det var ju just det. Att det är väldigt svårt att i en högkonjunktur rekrytera till en utbildning om man inte kan lova arbete och det är just det trafikförvaltningens avtal förhindrar. Således fanns knappast annat val än att "börja för sent". Det är knappast någon nyhet, så har det varit vis flera upphandlingar och det är avtalskonstruktionen som måste förändras.

Det rimliga är förstås att den som vinner anbudet som överallt annars i samhället själva får råda över sin rekrytering och därmed vilka löften man kan ge. Om sedan konjunkturen viker eller något annat oväntat inträffar som gör att fler från tidigare operatör än förväntat söker sig över, ja då är det faktiskt upp till den tidigare operatören att ta det ansvar som krävs för de som inte kan gå över.

Att majoriteten kommer att gå över kan nog tas för givet oavsett. Det är en ickefråga.


Klart som korvspad att personalen som jobbat i verksamheten tidigare ska tas över om de så önskar
bjorn.lovdahl
 
Inlägg: 236
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 21:28
Ort: Hässleholm

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav bjorn.lovdahl » mån 13 nov, 2017 22:32

Inge skrev:
bjorn.lovdahl skrev:
Inge skrev:Men det var ju just det. Att det är väldigt svårt att i en högkonjunktur rekrytera till en utbildning om man inte kan lova arbete och det är just det trafikförvaltningens avtal förhindrar. Således fanns knappast annat val än att "börja för sent". Det är knappast någon nyhet, så har det varit vis flera upphandlingar och det är avtalskonstruktionen som måste förändras.

Det rimliga är förstås att den som vinner anbudet som överallt annars i samhället själva får råda över sin rekrytering och därmed vilka löften man kan ge. Om sedan konjunkturen viker eller något annat oväntat inträffar som gör att fler från tidigare operatör än förväntat söker sig över, ja då är det faktiskt upp till den tidigare operatören att ta det ansvar som krävs för de som inte kan gå över.

Att majoriteten kommer att gå över kan nog tas för givet oavsett. Det är en ickefråga.


Klart som korvspad att personalen som jobbat i verksamheten tidigare ska tas över om de så önskar


Det här rör personal som arbetat i någon annans verksamhet. Finns inget skäl att ha något sådant krav. Till och med tveksamt om det ens är ett lagligt upphandlingsvilkor. Finns ingenstans utanför den skyddade verkstaden.


Nej det är fortfarande samma verksamhet
bjorn.lovdahl
 
Inlägg: 236
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 21:28
Ort: Hässleholm

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav TKO » mån 13 nov, 2017 23:05

Inge skrev:
bjorn.lovdahl skrev:Nej det är fortfarande samma verksamhet

Skitsnack. Tvärt om är det direkt konkurrerande verksamhet. Dvs så långt ifrån samma verksamhet man kan komma. Det är ingen skillnad på chefer eller förare ur ett rättsligt perspektiv. Att de senare tillåts leva i en skyddad verkstad är ett upphandlingsvilkor. Absolut inget mer.


Här visar signaturen 'Inge' åter att hen saknar kunskap om gällande lagstiftning och därför lever i sin egen lilla värld. Det är naturligtvis inte fel att sakligt argumentera för en lagändring - men istället gör hen en tolkning som hen torde vara rätt ensam om.

Bäst vore naturligtvis att landstinget körde trafiken i egen regi - så slapp vi 'övergångsdiskussionen' och arbetsgivaren kunde planera både utbildning och annan rekrytering!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » mån 13 nov, 2017 23:23

bjorn.lovdahl skrev:Varför skulle det nya upplägget kräva fler som går på vikariegrupper gentemot fasta listor mot tidigare?


Bara att andelen tjänster på sommaren/helger ökar mycket mer än antalet anställda förare. Men utan att se tjänstgöringslistorna inför T18, så är det ju svårt att uttala sig mer konkret.

Just bytet mellan semestergrupperna och de helgerna som bryter semester/arbete kan vara knepiga att lyckas fylla upp. Då är det bra att ha en lista att kunna beta av. Det är väl redan nu svårt att ta ut ledigt på helger (om det inte är inlagt så i gruppen) och det kommer knappast inte bli lättare. Därför ökar behovet om man vill undvika inställda avgångar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav bjorn.lovdahl » mån 13 nov, 2017 23:27

Lars_L skrev:
bjorn.lovdahl skrev:Varför skulle det nya upplägget kräva fler som går på vikariegrupper gentemot fasta listor mot tidigare?


Bara att andelen tjänster på sommaren/helger ökar mycket mer än antalet anställda förare. Men utan att se tjänstgöringslistorna inför T18, så är det ju svårt att uttala sig mer konkret.

Just bytet mellan semestergrupperna och de helgerna som bryter semester/arbete kan vara knepiga att lyckas fylla upp. Då är det bra att ha en lista att kunna beta av. Det är väl redan nu svårt att ta ut ledigt på helger (om det inte är inlagt så i gruppen) och det kommer knappast inte bli lättare. Därför ökar behovet om man vill undvika inställda avgångar.


Men andelen helgarbete är lika stor på vikariegrupper som fasta listor eftersom det finns krav i kollektivavtalet på den saken
bjorn.lovdahl
 
Inlägg: 236
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 21:28
Ort: Hässleholm

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav TKO » tis 14 nov, 2017 9:56

Inge skrev:
TKO skrev:Här visar signaturen 'Inge' åter att hen saknar kunskap om gällande lagstiftning och därför lever i sin egen lilla värld. Det är naturligtvis inte fel att sakligt argumentera för en lagändring - men istället gör hen en tolkning som hen torde vara rätt ensam om.

Bäst vore naturligtvis att landstinget körde trafiken i egen regi - så slapp vi 'övergångsdiskussionen' och arbetsgivaren kunde planera både utbildning och annan rekrytering!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Jo men visst, som alla vet har kassörskorna på Konsum rätten till arbetena på Lidl, före de som Lidl anställt själva, ifall det kommer en Lidl till Årsta och konkurerar ut Konsum. I varje fall i de rosenröda drömmarnas värld.

I verkligheten är det dock inte riktigt så det funkar och det finns absolut ingen lag som säger det. Det finns det inte heller inom den skyddade verkstaden. Den skyddade verkstaden skyddas av upphandlingsvilkor. Intet annat.

Men visst TKO kan ju genom sin rätta bakgrund bli klubbordförande på SEKO och fira födelsedagen med övertidsblockad och lite allmänn maskning.


För att bli klubbordförande inom SEKO tror jag att man måste vara medlem i den klubben, vilket kräver att man arbetar inom den verksamhet där klubben finns... så den karriärvägen är tyvärr stängd för mej.

Liknelsen med detaljhandeln är naturligtvis helt orimlig. Det fattar förhoppningsvis signaturen "Inge" - annars är det mer illa ställt än jag trodde.

OM det inte var lagar/regler som gjorde att personalen har företrädesrätt vid en verksamhetsövergång hade troligen någon av de mest högerstyrda kollektivtrafikhuvudmännen försökt sej på att göra på annat sätt - borgerligheten brukar inte skygga för politiska ingrepp inom arbetsmarknaden om det gynnar deras agenda. Vi får vara tacksamma att det även i dessa kretsar finns en viss kunskap om vilka regler som gäller!'

Men eftersom jag inte hyser någon förhoppning om att signaturen "Inge" skall ta till sej hur det ser ut i den riktiga världen tycker jag vi lämnar ämnet och konstaterar att den modell som finns nu inte är optimal vare sej för de anställda eller för resenärerna.

God förmiddag
önskar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Lars_L » tis 14 nov, 2017 10:35

bjorn.lovdahl skrev:
Men andelen helgarbete är lika stor på vikariegrupper som fasta listor eftersom det finns krav i kollektivavtalet på den saken


Jo, fast det är i och för sig förhandlingsbart (kan ju finnas särskilda sådana grupper som exempelvis har några fler fridagar). Men om man behåller varannan vecka, så måste man därför ha en större vikariepool (fler som får sitta reserv). Alternativt om man har fler som är beredda att ta skubb och som inte går på lista (som jobbar på timmar). Det har man ju dock inte så många av inom pendeltågstrafiken - men det är ju så man klarar av en stor del av buss- och tunnelbanetrafiken på helger och under sommarperioder. Här kanske alternativet blir att hyra in istället - men det blir troligen dyrare i längden...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav TKO » tis 14 nov, 2017 13:26

Inge skrev:
TKO skrev:
För att bli klubbordförande inom SEKO tror jag att man måste vara medlem i den klubben, vilket kräver att man arbetar inom den verksamhet där klubben finns... så den karriärvägen är tyvärr stängd för mej.

Liknelsen med detaljhandeln är naturligtvis helt orimlig. Det fattar förhoppningsvis signaturen "Inge" - annars är det mer illa ställt än jag trodde.

OM det inte var lagar/regler som gjorde att personalen har företrädesrätt vid en verksamhetsövergång hade troligen någon av de mest högerstyrda kollektivtrafikhuvudmännen försökt sej på att göra på annat sätt - borgerligheten brukar inte skygga för politiska ingrepp inom arbetsmarknaden om det gynnar deras agenda. Vi får vara tacksamma att det även i dessa kretsar finns en viss kunskap om vilka regler som gäller!'

Men eftersom jag inte hyser någon förhoppning om att signaturen "Inge" skall ta till sej hur det ser ut i den riktiga världen tycker jag vi lämnar ämnet och konstaterar att den modell som finns nu inte är optimal vare sej för de anställda eller för resenärerna.

God förmiddag
önskar
Thomas K Ohlsson


Det var ju synd att den karriärvägen var stängd. Retoriken men hemmasnickrade låtsaslagar som slagträ hade annars passat som hand i hanske.

Nej det är ingen verksamhetsövergång att ha blivit utkonkurrerad. Man är som anställd del av sitt företag i dess framgång och motgång. Att på detta viset skyddas från sin del av motgången är vad som hör den skyddade verkstaden till. Det styrs av upphandlingsvilkor, inte lagar och regler.

Verksamhetsövergpng hade det varit om MTR köpt Stockholmståg av SJ eller om SJ och MTR bildat ett gemensamt bolag. Men nu har det inte förekommit några affärer mellan SJ och MTR vad gäller tåg driften och således är begreppet överhuvudtaget inte aktuellt.

MTR har konkurrerat ut SJ. Vunnit kunden, på precis samma vis som i detaljhandeln, mellan bilmärken etcetera. Det är något helt annat.

Vad gäller hänvisningen till den förmenta borgerligheten förefaller den närmast löjlig. Det den sig närmast sarkastisk. Så mycket ynkligare har väl inte funnits. I allt präglad av att styra den verksamheten utifrån den skyddade offentliga sektorns normer.

Och nej, man har inte tagit bort övergångskravet från upphandlingsvilkoren. Inte vid något tillfälle.


Detta är ju nästan löjligt - signaturen "Inge" visar återigen att hen saknar all verklighetsförankring när det kommer till allmänpolitiska frågor.

Jag ska ta det långsamt:

Om MTR - eller någon annan - startat konkurrerande kollektivtrafik behöver man naturligtvis inte ta över den personal som eventuellt blir övertalig inom befintlig kollektivtrafik. Då hade parallellen med detaljhandeln också varit berättigad. Nu har inte MTR - eller någon annan - startat konkurrerande trafik, eftersom man inser att detta knappast är lönsamt. Istället UTFÖR man trafik åt SL, när detta UTFÖRANDE övergår till en annan UTFÖRARE handlar det om en VERKSAMHETSÖVERGÅNG. Detta regleras bland annat i LAS §6b och MBL §29. Och om signaturen "Inge" fortfarande har invändningar så kan jag upplysa om att "L"-et i dessa förkortningar står för "Lag(en)" - så det tyder på ovanligt korkad tjurskallighet om hen skulle fortsätta att hävda att detta inte är lagreglerat...

Som ett ord på vägen vill jag avsluta med ett klassiskt citat:

"Acceptera den föreliggande verkligheten - endast därigenom har vi utsikt att behärska den, att rå på den för att förändra den och skapa kultur som är ett smidigt redskap för livet."

(Detta citat var naturligtvis i sin mening radikalt och närmast socialistiskt. Men dess allmängiltighet kan även vägleda den som förespråkar en fosilkonservativ samhällsutveckling - eftersom det handlar om metod och inte mål.)

uppfattat?
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav C12C3C3C12 » tis 14 nov, 2017 15:47

Eftersom jag varit med om 2 övergångar SJ--->Citypendeln--->Stockholmståg så kan vi enkelt säga att om man inte vill följa med måste man indikera detta. Vad det gäller fackliga överenskommelser så kan dessa gälla 1 år innan i detta fall MTR får ta upp nya förhandlingar.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 14 nov, 2017 19:31

TKO skrev:
Detta är ju nästan löjligt - signaturen "Inge" visar återigen att hen saknar all verklighetsförankring när det kommer till allmänpolitiska frågor.

Jag ska ta det långsamt:

Om MTR - eller någon annan - startat konkurrerande kollektivtrafik behöver man naturligtvis inte ta över den personal som eventuellt blir övertalig inom befintlig kollektivtrafik. Då hade parallellen med detaljhandeln också varit berättigad. Nu har inte MTR - eller någon annan - startat konkurrerande trafik, eftersom man inser att detta knappast är lönsamt. Istället UTFÖR man trafik åt SL, när detta UTFÖRANDE övergår till en annan UTFÖRARE handlar det om en VERKSAMHETSÖVERGÅNG. Detta regleras bland annat i LAS §6b och MBL §29. Och om signaturen "Inge" fortfarande har invändningar så kan jag upplysa om att "L"-et i dessa förkortningar står för "Lag(en)" - så det tyder på ovanligt korkad tjurskallighet om hen skulle fortsätta att hävda att detta inte är lagreglerat...

Som ett ord på vägen vill jag avsluta med ett klassiskt citat:

"Acceptera den föreliggande verkligheten - endast därigenom har vi utsikt att behärska den, att rå på den för att förändra den och skapa kultur som är ett smidigt redskap för livet."

(Detta citat var naturligtvis i sin mening radikalt och närmast socialistiskt. Men dess allmängiltighet kan även vägleda den som förespråkar en fosilkonservativ samhällsutveckling - eftersom det handlar om metod och inte mål.)

uppfattat?
Thomas K Ohlsson


Bästa ingenjör Ohlsson, mata inte trollen. Hur många gånger har jag inte sagt detta till dig och andra. Ingenjörn märker ju att det är fullkomligt meningslöst att försöka ha något som helst utbyte med fackföreningsfientliga kryptofascister. Var istället glad över att vederbörande - vars signatur jag som bekant inte nedlåter mig att nämna - inte har något som helst inflytande över någonting. Det är väl därför det kavlas ut så mycket smörja över detta forum.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 854
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » mån 20 nov, 2017 13:21

SvD: Landstinget missnöjt med MTR – betalar ut miljonbonus

"Det är väldigt trångt på tåget" säger en person som pendlar dagligen mellan Huddinge och Stockholm City. Några planer på att öka kapaciteten i högtrafik verkar inte finnas. Däremot är pendlaren nöjd med de nya stationerna med plattformsdörrar.

Om den nya tidtabellen förutspår MTR följande:

MTR skrev:Den 10 december går pendeltågen över till en helt ny tidtabell. Enligt MTR:s Claes Nyberg kan resenärerna förvänta sig små störningar under ett par veckor – och större störningar om första snön kommer samtidigt.
Enceladus
 
Inlägg: 1904
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster