Pendeltåg, personalbrist

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Pendeltåg, personalbrist

Inläggav Enceladus » lör 03 nov, 2018 11:50

Lokförare på pendeln erbjuds 4000 extra per pass

Det saknas tydligen förare på 379 pass fram till slutet av januari!
Enceladus

Inläggav Majkey » lör 03 nov, 2018 12:57

När jag ringde och sa att jag eventuellt skulle kunna tänka mig att byta jobb och börja där om jag fick hoppa direkt till slutlön så var det inte intressant för MTR. Är man så pass oflexibel så är det inte konstigt att det inte går särskilt bra med dagens nationella förarbrist.
Majkey

Inläggav daniel_s » lör 03 nov, 2018 13:54

Majkey skrev:När jag ringde och sa att jag eventuellt skulle kunna tänka mig att byta jobb och börja där om jag fick hoppa direkt till slutlön så var det inte intressant för MTR. Är man så pass oflexibel så är det inte konstigt att det inte går särskilt bra med dagens nationella förarbrist.

Har du något liknande jobb idag?

Inplacering i lönesteg är vanligtvis kollektivavtalsreglerat och om arbetsgivaren då placerar in dig i ”för hög” lönegrupp utan att det är medgivet i kollektivavtalet så är det ett kollektivavtalsbrott.

Jag orkar inte kolla vad som står i deras, men gissar friskt att man FÅR ge dem med tidigare järnvägserfarenhet ett lönesteg som motsvarar deras erfarenhet.
daniel_s

Inläggav BSB101 » lör 03 nov, 2018 14:33

Detta med "slutlön" och fasta lönestegar, i hur många branscher finns det? I de kollektivavtal jag arbetat under har man på sin höjd angivit en minimilön. Det har sedan varit upp till arbetstagaren och arbetsgivaren att komma överens om nivån på lönen.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Majkey » lör 03 nov, 2018 15:12

daniel_s skrev:
Majkey skrev:När jag ringde och sa att jag eventuellt skulle kunna tänka mig att byta jobb och börja där om jag fick hoppa direkt till slutlön så var det inte intressant för MTR. Är man så pass oflexibel så är det inte konstigt att det inte går särskilt bra med dagens nationella förarbrist.

Inplacering i lönesteg är vanligtvis kollektivavtalsreglerat och om arbetsgivaren då placerar in dig i ”för hög” lönegrupp utan att det är medgivet i kollektivavtalet så är det ett kollektivavtalsbrott.

Jag orkar inte kolla vad som står i deras, men gissar friskt att man FÅR ge dem med tidigare järnvägserfarenhet ett lönesteg som motsvarar deras erfarenhet.

Jag har inte jobbat som förare tillräckligt länge för att direkt gå till slutlön.
Jag trodde att att facket bara satte en minimumnivå, men kan mycket väl stämma att så som du säger är fallet.
Nog dags att komma till skott och sluta ge dom mina pengar känner jag nu när man fick ytterligare motivation!
Majkey

Inläggav TKO » lör 03 nov, 2018 16:26

daniel_s skrev:

Jag är ingen expert på spårtrafiksavtalet men jag har både varit facklig förtroendeman och arbetsgivare inom en annan sektor. Och jag har aldrig varit med om att kollektivavtalet anger en maximinivå, utan enbart en miniminivå. Hur skulle annars det kända fenomenet "löneglidning" uppstå?

påstår
kamrat Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Lennart Petersen » lör 03 nov, 2018 18:52

TKO skrev:
daniel_s skrev:[

Jag är ingen expert på spårtrafiksavtalet men jag har både varit facklig förtroendeman och arbetsgivare inom en annan sektor. Och jag har aldrig varit med om att kollektivavtalet anger en maximinivå, utan enbart en miniminivå. Hur skulle annars det kända fenomenet "löneglidning" uppstå?

Jag har väl också någorlunda motsvarande erfarenheter. Och kan försäkra att det finns absolut ingen fackförening som har invändningar mot att en arbetsgivare betalar högre lön, medger bättre villkor eller förmåner än vad kollektivavtalet medger.
Och det är inte brott mot något avtal eftersom avtalen inte är skrivna så. Den som säger något annat får väl visa på detta avtal. För egen del började jag faktiskt i en forntid min första anställning med att jag fick traktamente den första tiden , vilket jag väl egentligen inte var berättigad till men det var ett kreativt sätt att rekrytera folk.
Lennart Petersen

Inläggav daniel_s » lör 03 nov, 2018 22:36

TKO skrev:Jag är ingen expert på spårtrafiksavtalet men jag har både varit facklig förtroendeman och arbetsgivare inom en annan sektor. Och jag har aldrig varit med om att kollektivavtalet anger en maximinivå, utan enbart en miniminivå. Hur skulle annars det kända fenomenet "löneglidning" uppstå?

Knappast genom att enstaka medarbetare får för hög löneklass i avtal med hårt reglerade tarifflöner i alla fall?!

Jag minns att i alla fall tunnelbaneavtalet hade en bestämmelse som uttryckligen medgav arbetsgivaren att utge högre tidlön än vad som angavs i kollektivavtalet. Den borde inte ha behövts om det inte (åtminstone historiskt) hade funnits en annan grundprincip inom området.

Tänk även på att den upphandlade kollektivtrafiken inte riktigt fungerar som vanliga företag. Det som man tjänar pengar på är att spara in på personalen, inte att bjuda över varandra med förbättrade löner och villkor! Att det råkar vara en osedvanligt svårknäckt högkonjunktur spelar ingen roll, trafikhuvudmännen betalar inte mer för det, annat än vad eventuella indexregleringar kan råka föra med sig förstås.
daniel_s

Inläggav Enceladus » fre 11 okt, 2019 15:13

I tjänsteutlåtandet "Visering via valideringsstolpar på pendeltågsstationer som saknar fysisk spärrlinje" står det att "trafikutövaren har haft utmaningar med att bemanna konduktörssträckorna och att säkerställa en hundraprocentig intäktssäkring" (se sidan 6). Trafikförvaltningen uppskattar att ett införande av den föreslagna viseringslösningen ger en positiv nettoeffekt på cirka 15 000 000 kronor per år. Kommer dessa pengar att komma resenärerna till godo i form av fler avgångar eller lägre priser? :roll:

Resandet med pendeltåg har ökat ganska mycket under de senaste två åren utan att trafiken har utökats i motsvarande grad. Är inte personkilometerkostnaden för pendeltågstrafiken redan tillräckligt låg? :?
Enceladus

Inläggav Hans Wibacke » fre 11 okt, 2019 15:42

Enceladus skrev:I tjänsteutlåtandet "Visering via valideringsstolpar på pendeltågsstationer som saknar fysisk spärrlinje" står det att "trafikutövaren har haft utmaningar med att bemanna konduktörssträckorna och att säkerställa en hundraprocentig intäktssäkring" (se sidan 6).

Saxat ur tjänsteutlåtandet: Detta ärende innehåller ett förslag till beslut om att resenärerna, på pendeltågsstationer som saknar fysisk spärrlinje, själva aktiverar sin biljett innan resan påbörjas via valideringsstolpar på plattform. Därmed föreslås att valideringsstolparna ersätter den visering som idag sker av konduktörer ombord på tågen.

Äntligen! (utbrister jag)

Saxat ur tjänsteutlåtandet: Utökade biljettkontroller måste införas för att ytterligare motivera resenärer att validera och åka med giltig biljett. Kontroller kommer att ske både ombord på tåg, på plattformar och vid slutstationer.

Äntligen! (utbrister jag igen)
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Inläggav Hans Wibacke » fre 11 okt, 2019 15:51

Enceladus skrev:Trafikförvaltningen uppskattar att ett införande av den föreslagna viseringslösningen ger en positiv nettoeffekt på cirka 15 000 000 kronor per år. Kommer dessa pengar att komma resenärerna till godo i form av fler avgångar eller lägre priser? :roll:

Det finns väl mycket annat som Trafikförvaltningen behöver pengar till när det gäller pendeltågstrafiken. Exempelvis att installera ETCS ombord alla X60 och X60A före år 2025, samt göra dem kompatibla med X60B. Jag är hursomhelst säker på att pengarna kan komma resenärerna till del utan att nattrafiken utökas. :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Vislaren » sön 27 okt, 2019 7:42

bda157 skrev:Nu är det - igen - inställda pendeltåg på grund av personalbrist. Det är ca två månader kvar till T18 med utökad trafik. Hur skall man klara T18 redan om två månader, när man inte ens klarar T17 nu?

Om ni bara visste vad det handlar om, som arbetande i Älvsjö verkstaden så kan jag informera först om att INGEN där jobbar x-tra då man ännu inte är klara med löneförhandlingarna som normalt sett skulle avslutats runt maj!
Och man kör med personalen vilket har inneburit att 2 st nyanställda i Södertälje sa upp sig...En nyanställd i Älvsjö sa upp sig, och i bro har flera "Gamlingar" sagt upp sig (5 st.). Lägg sedan till att det råder materialbrist konstant då man inte vill ha den kostnaden!
Ingen är speciellt motiverad att jobba x-tra, därav personalbristen på verkstäderna, i Bro depån har man plockat in tunnelbanefolk för att klarar verksamheten..För ingen vill jobba för MTR!
På förar sidan så är det så att det har rått en konstant brist på förare då ingen vill fortsätta jobba för MTR!

En annan intressant aspekt är också att MTR gick ihop med Euromaint för att få upphandlingen av verkstadsverksamheten, konkurrensverket sa nej till att de skulle kunna söka själva för att inte dominera marknaden.
Vad som nu har hänt är samma sak som gjordes vid upphandlingen av tunnelbane verkstäderna (Underhållet), man gick ihop med Mantena...Sedan köpte man ut mantena och fick på så sätt full kontroll.
Nu har man gjort precis samma sak med pendeln, man har precis köpt ut Euromaint och därmed har man full kontroll på pendelunderhållet!
Jag undrar vad konkurensverket säger om det tilltaget..?

Samtidigt är det inga som vill bli felsökare utan man tvingas hyra in sådana, det är folk nu som ska gå i pension inom ett år och inom 5 år har i vart fall i Älvsjö hälften gått i pension!
Så det ser inte ljust ut för er resenärer.
Och man tursätter allt fler och fler av de fordon man har så ev. reserver kommer inte räcka..Det vet vi på golvet!
Och nu stundar en härlig vinter där man inte ens räknat på avisningen och fordon som blir stående p.g.a. följdfel grundat på is och snö! GRATTIS!! Resenärer.
Vislaren

Inläggav Lars_L » sön 27 okt, 2019 8:09

Vislaren skrev:
Samtidigt är det inga som vill bli felsökare utan man tvingas hyra in sådana, det är folk nu som ska gå i pension inom ett år och inom 5 år har i vart fall i Älvsjö hälften gått i pension!
Och man tursätter allt fler och fler av de fordon man har så ev. reserver kommer inte räcka..Det vet vi på golvet!
Och nu stundar en härlig vinter där man inte ens räknat på avisningen och fordon som blir stående p.g.a. följdfel grundat på is och snö! GRATTIS!! Resenärer.

Men MTR har skrivit under ett avtal och vi får ju fortsätta att de följer det. I annat fall får ju Trafikförvaltningen ta i med hårdhandskarna. Nu bör ju dock situationen vara bättre än förra året, utifrån att det är färre vagnar som har kilometerunderhåll (femårskontrollen) och inga garantifel att hantera. Förarsidan ser ju också bättre ut och det är väl bra att man kan ta in folk från tunnelbanan för att klara verksamheten.

I T20 blir ju dock förändringen ganska marginell i antal fordon som behövs som mest för trafiken. Däremot måste man förstås hushålla med vagnkilometeruttaget och det kräver nog på sikt ett smartare trafikutbud än dagens. Förarsidan verkar man ju också ha under kontroll. Vad jag förstår är det större brist på tågvärdar (men denna grupp är ju betydligt enklare att utbilda).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav Enceladus » sön 27 okt, 2019 8:41

Vislaren skrev:Samtidigt är det inga som vill bli felsökare utan man tvingas hyra in sådana, det är folk nu som ska gå i pension inom ett år och inom 5 år har i vart fall i Älvsjö hälften gått i pension!

Eftersom Trafikförvaltningen har beställt långa tåg i onödan på Ostkustbanan på lördagar och nästa år även på söndagar så förmodar jag att ett ökat kilometeruttag inte anses vara något större problem.
Enceladus

Inläggav Lars_L » sön 27 okt, 2019 9:26

Enceladus skrev:Eftersom Trafikförvaltningen har beställt långa tåg i onödan på Ostkustbanan på lördagar och nästa år även på söndagar så förmodar jag att ett ökat kilometeruttag inte anses vara något större problem.

Trafikförvaltningen behöver ju bara beställa, det är ju MTR:s uppdrag att utföra. Nu har ju förarbristen också varit stor och man har regler om att bara arbeta varannan helg (det senare går ju dock att lösa lätt genom särskilda "helggrupper" om man vill, utan att förstöra för övriga förare, även om det kan kräva en liten extra ekonomisk morot), så detta är väl kanske ändå lättast i det korta perspektivet - även om det förstås hade blivit betydligt billigare att istället köra långa tåg Södertälje-Bålsta och korta Västerhaninge-Märsta.

För Trafikförvaltningen blir ju kostnaden också först i framtiden. Det vill säga att det lågfrekventa kilometerunderhållet får sättas in tidigare. Att kunna placera ut detta på ett bra sätt är ju viktigt både utifrån möjligheten att ha fordon ute i trafik, men också för att inte behöva lägga in ytterligare underhållsåtgärder när man når upp utöver den planerade livslängden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav Hans Wibacke » mån 28 okt, 2019 0:04

Vislaren skrev:På förar sidan så är det så att det har rått en konstant brist på förare då ingen vill fortsätta jobba för MTR!

Förarbristen är över för den här gången. MTR har "utbildat bort" den. De inhyrda förarna är uppsagda och de sista (inhyrda) slutar till årsskiftet. Uppenbarligen har det lockat mer med betald/subventionerad utbildning till ett bra jobb med bra lön än det skrämt med MTR som arbetsgivare.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Föregående

Återgå till Spårtrafik