Sida 1 av 2

Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: lör 30 sep, 2017 0:24
av Enceladus
5-åring blev kvar ensam på stationen

Man säger att enkelspårigheten gör Lidingöbanan extra sårbar för förseningar. Därför måste man ibland lämna kvar barn på stationerna. Den dubbelspåriga bron kan inte komma snart nog!

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: lör 30 sep, 2017 7:08
av Lars_L
Enceladus skrev:5-åring blev kvar ensam på stationen

Man säger att enkelspårigheten gör Lidingöbanan extra sårbar för förseningar. Därför måste man ibland lämna kvar barn på stationerna. Den dubbelspåriga bron kan inte komma snart nog!


Fast den dubbelsidiga bron hjälper ju inte så mycket för den sakens skull. Man måste ju bygga dubbelspår i princip hela vägen för att man ska komma ifrån det problemet. Tror nog också att problem av detta slag - med kvarglömda barn, nog närmast är minst på Lidingöbanan. Alla förare kan dock missa - det är den mänskliga faktorn. Hos Lidingöbanan finns ju också konduktörer kvar - där kan man ju snarare undra varför inte denna uppmärksammade händelsen.

Men min standardlösning är ju som alltid högre turtäthet på tunnelbanan. 10-minuterstrafik är ganska svårt att få till det bra på Lidingöbanan med passning oavsett. Endera blir det för snävt till avgående tåg eller ankommande hur man än gör det.

Om man körde genomgående 7,5-minuterstrafik som grund som man gjorde förr i tiden på röda linjen utanför högtrafik, skulle Lidingöbanan kunna gå i kvartstrafik, vilket skulle fungera mycket bättre.

Möjligen skulle man få köra lite längre med 5-minuterstrafik för att kompensera för lägre turtäthet på Mörbygrenen, men annars skulle lösningen vara kostnadsneutral om man ser till antal omlopp.

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: lör 30 sep, 2017 9:25
av Inge
Frågan är också varför man måste använda sig av nödbromsen, när både konduktör och förare finns i den inte allt för stora vagnen?

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: lör 30 sep, 2017 9:39
av daniel_s
A35/A36 är väldigt svåra att ha överblick över pga den invändiga utformningen med smala övergångar mellan vagnsdelarna och dörrvestibulernas utformning. Föraren kan inte som i en A32 se i innerspegeln vad som händer inne i vagnen, och konduktören (i förekommande fall) kan inte se vad som händer i någon annan vagnsdel än den där hen själv är eller utanför vagnen (dessutom är det inte konduktörens uppgift att övervaka av- och påstigningen, denna uppgift togs bort 1968 på
nockebybanan och 1986 på Lidingö). Backkamerorna ger inte heller den överblick som man kanske kan tro...

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: lör 30 sep, 2017 9:53
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev:5-åring blev kvar ensam på stationen

Man säger att enkelspårigheten gör Lidingöbanan extra sårbar för förseningar. Därför måste man ibland lämna kvar barn på stationerna. Den dubbelspåriga bron kan inte komma snart nog!

Man säger så mycket (även om jag tycker att AB SS info.chef var onödigt pratglad i sin kommentar). Det finns ingen anledning att dra alltför långtgående slutsatser av en enstaka händelse. För i stort sett 10 år sedan inträffade en nästan identisk incident på Lidingöbanan, och den slogs upp på ungefär samma sätt. I huvudsak får det inträffade - som, påstår jag, är en sällsynt företeelse - skyllas på den mänskliga faktorn.

Nu vet inte jag om AB SS tillämpar enbart dörrfrigivning (på samma sätt som Tvärbanan gör med sina A35-or). Att dörrarna börjar gå igen "av sig själv" vållar ibland irritation bland de resenärer som inte förstår detta. I vart fall är det upp till AB SS att analysera och ev. dra slutsatser av detta.

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: sön 01 okt, 2017 20:07
av Nils Carl Aspenberg
Jeg har aldri forstått hvorfor man ikke bygde dobbeltspor i den lange perioden Lidingöbanan var stengt for oppgradering. Når man bruker hundretalls millioner, så hadde det vært greit å gjøre jobben ferdig med en gang. På et senere tidspunkt å dobbeltspor komme likevel.

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: sön 01 okt, 2017 22:18
av roggek
Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg har aldri forstått hvorfor man ikke bygde dobbeltspor i den lange perioden Lidingöbanan var stengt for oppgradering. Når man bruker hundretalls millioner, så hadde det vært greit å gjøre jobben ferdig med en gang. På et senere tidspunkt å dobbeltspor komme likevel.


Därför att i Sverige har vi något som kallas tomträtt...

Tvångsinlösen av mark kostar också en slant till villaägarna längs Lidingöbanan. Därför har inte heller Saltsjöbanan dubbelspår hela vägen.

Sign. Inge kan säkert förklara det där på ett mer invecklat sätt... :cheesygrin:

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: mån 02 okt, 2017 0:30
av dr Cassandra Nojdh
roggek skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg har aldri forstått hvorfor man ikke bygde dobbeltspor i den lange perioden Lidingöbanan var stengt for oppgradering. Når man bruker hundretalls millioner, så hadde det vært greit å gjøre jobben ferdig med en gang. På et senere tidspunkt å dobbeltspor komme likevel.


Därför att i Sverige har vi något som kallas tomträtt...

Tvångsinlösen av mark kostar också en slant till villaägarna längs Lidingöbanan. Därför har inte heller Saltsjöbanan dubbelspår hela vägen.

Sign. Inge kan säkert förklara det där på ett mer invecklat sätt... :cheesygrin:

Det där är är struntprat. Upplåtelseformen har ingen betydelse för ev. exproprieringskostnader. Dessutom är det tveksamt om det finns några fastigheter längs med Lidingöbanan som är upplåtna med tomträtt. Lidingö har bara ett fåtal tomträttsfastigheter.

För övrigt finns det markreservat i princip längs hela Lidingöbanan. Det enda ställe där man ec. skulle behöva göra markinlösen är mellan Aga och Skärsätra. Mellan Kottla och Högberga vill man inte göra intrång på Mölna ängar. Mellan Högberga och Brevik finns gott om mark, som dessutom är rätt enkel att bygga på, men den utbyggnaden valdes bort av kostnadsskäl. Mellan Brevik och Käppala krävs omfattande schaktning och sprängning fram till och förbi bron över Bovetevägen, därefter en kraftig breddning av banvallen ned mot Käppala. Det ville man inte heller kosta på sig.

Mellan Torsvik och Baggeby måste banvallen breddas och fyllas ut mot L:a Värtan, om man inte tar gång- och cykelvägen i anspråk, och det tillåter nog inte Lidingö. Byggkostnadsskäl även här.

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: mån 02 okt, 2017 13:37
av Stefan Widén
Vi får väl se vad som händer runt Torsvik. Stora projekt som att bygga en ny bro brukar kunna dra med sig lite småprojekt som att bygga dubbelspår till Baggeby. Skulle inte vara helt fel med tanke på att trafiken ökar. Och med nya vagnar på väg in så vill man kunna sätta ut mer. (även om det går att täta med redan bef spår)

Stefan

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: mån 02 okt, 2017 15:11
av Enceladus
Lidingö måste en gång för alla bestämma sig om man vill betala för en omdragning via centrum eller inte (vare sig det handlar om pengar eller bostadsbyggande). Annars riskerar sträckan till Baggeby att befinna sig i limbo.

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: mån 02 okt, 2017 16:04
av leifd
daniel_s skrev:A35/A36 är väldigt svåra att ha överblick över pga den invändiga utformningen med smala övergångar mellan vagnsdelarna och dörrvestibulernas utformning. Föraren kan inte som i en A32 se i innerspegeln vad som händer inne i vagnen, och konduktören (i förekommande fall) kan inte se vad som händer i någon annan vagnsdel än den där hen själv är eller utanför vagnen (dessutom är det inte konduktörens uppgift att övervaka av- och påstigningen, denna uppgift togs bort 1968 på
nockebybanan och 1986 på Lidingö). Backkamerorna ger inte heller den överblick som man kanske kan tro...


Nog handlar detta om mänskliga faktorn alltid. men om man åker moderna och ibland äldre spårvagnar (och bussar) utomlands, ser man med tränat öga, att det ofta finns kanerabilder från hela fordonet, i vart fall på insidan, men även på utsidan. Nu är jag ju övertygad att kameror för detta finns även på Lidingöbanan, precis som väl de flesta fordon i landets kollektivtrafik. Men i Sverige får man ju bara lagra såna bilder tydligen (och studera dem efter att polisanmälan gjorts). Frågan är varför vi inte kan få använda detta slags hjälpmedel även i vårt land ?? Nej, här är personlig integritet så otroligt viktigt, varför det nu är det här, men inte på andra platser i världen. Känns ibland som vi går mot världen bästa bananrepublik (även om vi har monarki).

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: mån 02 okt, 2017 17:43
av Harald
Varifrån har du fått att man inte får ha kameror som hjälper föraren att se t.ex. dörrarna? Det får man och det krävs inte ens tillstånd för dem.

Kameraövervakningslag skrev:10 § Tillstånd till kameraövervakning krävs inte
1. vid övervakning som sker med en övervakningskamera som för säkerheten i trafiken eller arbetsmiljön är uppsatt på ett fordon, en maskin eller liknande för att förbättra sikten för föraren eller användaren,


I Göteborgs spårvagnar kan föraren se dörrarna på en monitor i hytten, utom på de äldsta vagnarna. Lidingöbanans vagnar är ju bara några år gamla. Finns verkligen inte kameror för övervakning av dörrarna på dem?

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: mån 02 okt, 2017 18:33
av LÅ1
Många bussar har skärmar som visar bussens dörrar från utsidan. Och SL:s trygghetscentral kan koppla upp sig på valfri övervakningskamera i tunnelbanan allt efter behov.
Annars är det väl en bra princip att inspelat material från övervakningskameror i butiker och framför allt i gatumiljö inte kan tas fram hur lättvindigt som helst. Googla gärna ordet Undervakning.

leifd skrev:Nej, här är personlig integritet så otroligt viktigt, varför det nu är det här, men inte på andra platser i världen. Känns ibland som vi går mot världen bästa bananrepublik (även om vi har monarki).

T.ex. tyskar tycks vara betydligt mer mån om integriteten än svenskar. Åtminstone när det gäller betalkort kontra kontanter. Varför skall en butikskedja kunna hålla reda på allt jag köpt flera år bakåt i tiden? (Men detta har mycket lite med Lidingöbanan att göra.)

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: mån 02 okt, 2017 19:11
av daniel_s
Nu är det ju så att A35/36 har invändiga kameror som täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning. Däremot ger de inte precis någon överblick över vagnen vid uppehållen - även om man skulle begränsa sig till att bara visa bilderna från dörrarna, så skulle det bli 4-6 bilder att titta på (utöver de två från backkamerorna som visas på en egen monitor) och de blir då både för många och så små att det helt enkelt inte ger någonting. Större bilder skulle kräva såväl fler skärmar som en oproportionerligt lång tid vid varje hållplats då det blir stora mängder information som föraren belastas med. Så det är varken tekniken eller byråkratin som är den begränsande faktorn, utan det är människans begränsningar.

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: mån 02 okt, 2017 20:06
av BSB101
daniel_s skrev:Nu är det ju så att A35/36 har invändiga kameror som täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning.


Hur många brott har dessa kameror bekämpat? För jag utgår från att du har statistik.

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: mån 02 okt, 2017 20:11
av Odd
Enceladus skrev:Lidingö måste en gång för alla bestämma sig om man vill betala för en omdragning via centrum eller inte (vare sig det handlar om pengar eller bostadsbyggande). Annars riskerar sträckan till Baggeby att befinna sig i limbo.


Frågan om "omdragning" via centrum är väl inte aktuell längre, men jag tycker att när man bygger nya bron så borde man inte bygga bort möjligheten till andra kreativa lösningar i framtiden, tex en ny brogren där man kan fortsätta rakt fram i tunnel till Lidingö Centrum, och vem vet, kanske ännu längre. Om 50 år kanske Vaxholmsborna har en spårvägsförbindelse till centrala Stockholm...

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: mån 02 okt, 2017 20:19
av Harald
BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Nu är det ju så att A35/36 har invändiga kameror som täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning.


Hur många brott har dessa kameror bekämpat? För jag utgår från att du har statistik.

Det är ju lite svårt att föra statistik över hur många brott som inte begås. Men kamerorna hjälper ju också till att klara upp brott som har begåtts. T.ex. så kunde man gripa mannen som mördade Elin Krantz efter bara några dagar tack vare att ett par poliser kände igen honom från blider från spårvagnens övervakningskamera. Mord av den typen (kvinna mördad utomhus av gärningsman utan tidigare anknytning till offret) förblir ju annars ofta ouppklarade.

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: tis 03 okt, 2017 9:28
av BSB101
Harald skrev:
BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Nu är det ju så att A35/36 har invändiga kameror som täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning.


Hur många brott har dessa kameror bekämpat? För jag utgår från att du har statistik.

Det är ju lite svårt att föra statistik över hur många brott som inte begås.


Just därför kanske man inte ska svänga sig med uttryck som "...alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning". Kriminella slutar inte heller begå brott för att man sätter upp en kamera, man ändrar bara sitt tillvägagångssätt.

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: tis 03 okt, 2017 9:45
av Nils Carl Aspenberg
Oslo har ikke kameraer på sine 72 sporvogner. Og det går helt utmerket.

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

InläggPostat: tis 03 okt, 2017 10:44
av dr Cassandra Nojdh
Nils Carl Aspenberg skrev:Oslo har ikke kameraer på sine 72 sporvogner. Og det går helt utmerket.

Vad är det som går utmärkt?