Switch to mobile style

Går Lidingöbanan för snabbt?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Går Lidingöbanan för snabbt?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 10:52

BSB101 skrev:
Harald skrev:Det är ju lite svårt att föra statistik över hur många brott som inte begås.

Just därför kanske man inte ska svänga sig med uttryck som "...alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning". Kriminella slutar inte heller begå brott för att man sätter upp en kamera, man ändrar bara sitt tillvägagångssätt.

"svänga sig med..." . Man kan väl inte bara välja ord som passar ditt dåliga morgonhumör. Dessutom klippte du bort den del av Harald resonemang som inte passade dina idéer. Jag har själv varit med om fall där det i bevishänseende hade varit bra om det funnits övervakningskameror i det aktuella fordonet.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » tis 03 okt, 2017 12:50

Nu har ni ju alldeles ryckt det jag skrev ur sitt sammanhang. Min poäng är att de där invändiga kamerorna är avsedda för brottsbekämpning (inkl ev förebyggande effekt) och inte för avgångsproceduren.
daniel_s

Inläggav BSB101 » tis 03 okt, 2017 16:20

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
Harald skrev:Det är ju lite svårt att föra statistik över hur många brott som inte begås.

Just därför kanske man inte ska svänga sig med uttryck som "...alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning". Kriminella slutar inte heller begå brott för att man sätter upp en kamera, man ändrar bara sitt tillvägagångssätt.

"svänga sig med..." . Man kan väl inte bara välja ord som passar ditt dåliga morgonhumör. Dessutom klippte du bort den del av Harald resonemang som inte passade dina idéer. Jag har själv varit med om fall där det i bevishänseende hade varit bra om det funnits övervakningskameror i det aktuella fordonet.

Visst kan jag ha dåligt morgonhumör men det är sällan morgon inträffar vid halv tio på förmiddagen för mig. Men just din debattstil att ge folk olika egenskaper och använda härskartekniker är nog rätt välkänt på detta forum så det kan vi lämna därhän.

Sedan citerade jag bara daniel_s som skrev

Nu är det ju så att A35/36 har invändiga kameror som täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning.
som sedan Harald fortsatte debatten och då mitt inledande citat handlade om brottsbekämpning valde att att citera relevanta delar av inlägget.

daniel_s skrev:Nu har ni ju alldeles ryckt det jag skrev ur sitt sammanhang. Min poäng är att de där invändiga kamerorna är avsedda för brottsbekämpning (inkl ev förebyggande effekt) och inte för avgångsproceduren.

Du skrev:

Nu är det ju så att A35/36 har invändiga kameror som täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning.

För mig handlar brottsbekämpning främst om att motverka befintlig brottslighet och då du skriver att kamerorna är utmärkt för detta måste ju du ha något underlag att gå på. Så mycket förbyggande effekt verkar inte kameror ha om man ska tro försöken i Husby och närområden om man nu inte med förbyggande menar att man flyttar runt problemen till ett ställe där merparten inte bryr sig. Detta är ingen hållbart strategi i det långa loppet.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Harald » tis 03 okt, 2017 16:58

En annan tolkning är ju möjlig och troligen den rätta om man inte är ute efter att till varje pris hitta något att kritisera.

daniel_s skrev:Nu är det ju så att A35/36 har invändiga kameror som täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning.

Jag tolkar det Daniel skriver som att A35/36 har kameror för brottsbekämpning och dessa kameror täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt. Eftersom du är du så får jag väl också förtydliga att det att Daniel skriver att kamerorna är för brottsbekämpning inte betyder att han har skrivit att de är effektiva för ändamålet. Han bara talar om vilket motivet för beslutet att sätta upp kamerorna var.
Harald

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 03 okt, 2017 18:24

BSB101 skrev:Visst kan jag ha dåligt morgonhumör men det är sällan morgon inträffar vid halv tio på förmiddagen för mig. Men just din debattstil att ge folk olika egenskaper och använda härskartekniker är nog rätt välkänt på detta forum så det kan vi lämna därhän.

För mig handlar brottsbekämpning främst om att motverka befintlig brottslighet och då du skriver att kamerorna är utmärkt för detta måste ju du ha något underlag att gå på. Så mycket förbyggande effekt verkar inte kameror ha om man ska tro försöken i Husby och närområden om man nu inte med förbyggande menar att man flyttar runt problemen till ett ställe där merparten inte bryr sig. Detta är ingen hållbart strategi i det långa loppet.

Härskartekniker? Det där är ju bara projektioner, så det kan vi lämna därhän.

Här har du faktiskt fel och det vore klädsamt om du kunde erkänna det istället för att hålla fast vid en ohållbar ståndpunkt. Följde man din åsikt vore alla brottsbekämpande åtgärder meningslösa eftersom de bara innebär att att problemen flyttar någon annanstans. Det där med Husby har du väl läst i den här DN-artikeln:
http://www.dn.se/sthlm/kameror-i-husby- ... a-platser/

Nej, övervakningskameror löste en del problem här, men långt ifrån alla - det var det väl ingen som trodde heller. Och det är knappast skäl till att ta bort kamerorna. Dessutom har du en inskränkt syn på vad brottsbekämpning innebär. En minst lika viktig aspekt, speciellt i kollektivtrafikfordon, är bevissäkring vid inträffade brott. Det försökte jag också framhålla men det valde du att bortse ifrån, förstås.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav BSB101 » ons 04 okt, 2017 0:19

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:Visst kan jag ha dåligt morgonhumör men det är sällan morgon inträffar vid halv tio på förmiddagen för mig. Men just din debattstil att ge folk olika egenskaper och använda härskartekniker är nog rätt välkänt på detta forum så det kan vi lämna därhän.

Härskartekniker? Det där är ju bara projektioner, så det kan vi lämna därhän.

Här har du faktiskt fel och det vore klädsamt om du kunde erkänna det istället för att hålla fast vid en ohållbar ståndpunkt. Följde man din åsikt vore alla brottsbekämpande åtgärder meningslösa eftersom de bara innebär att att problemen flyttar någon annanstans. Det där med Husby har du väl läst i den här DN-artikeln:
http://www.dn.se/sthlm/kameror-i-husby- ... a-platser/

Nej, övervakningskameror löste en del problem här, men långt ifrån alla - det var det väl ingen som trodde heller. Och det är knappast skäl till att ta bort kamerorna. Dessutom har du en inskränkt syn på vad brottsbekämpning innebär. En minst lika viktig aspekt, speciellt i kollektivtrafikfordon, är bevissäkring vid inträffade brott. Det försökte jag också framhålla men det valde du att bortse ifrån, förstås.

Att du inte inser att du håller på med härskartekniker kan jag bortse ifrån men det citerade inlägget visar att det är just det du gör. Du utgår från att jag läser visa saker, skriver visa saker och gör uppenbara misstolkningar av det jag skriver. Allt för att bevisa din egen ståndpunkt.

Jag har inget emot en diskussion eller kritik men då ska det handla om det jag skriver och inte om något annat.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav roggek » ons 04 okt, 2017 1:06

Att släppa taget om dig själv är det enklaste sättet att komma närmare andra.
:wink:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 04 okt, 2017 9:03

BSB101 skrev:Att du inte inser att du håller på med härskartekniker kan jag bortse ifrån men det citerade inlägget visar att det är just det du gör. Du utgår från att jag läser visa saker, skriver visa saker och gör uppenbara misstolkningar av det jag skriver. Allt för att bevisa din egen ståndpunkt.

Jag har inget emot en diskussion eller kritik men då ska det handla om det jag skriver och inte om något annat.

Harald skrev:En annan tolkning är ju möjlig och troligen den rätta om man inte är ute efter att till varje pris hitta något att kritisera.

daniel_s skrev:Nu är det ju så att A35/36 har invändiga kameror som täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt för brottsbekämpning.

Jag tolkar det Daniel skriver som att A35/36 har kameror för brottsbekämpning och dessa kameror täcker in hela vagnen på ett alldeles utmärkt sätt. Eftersom du är du så får jag väl också förtydliga att det att Daniel skriver att kamerorna är för brottsbekämpning inte betyder att han har skrivit att de är effektiva för ändamålet. Han bara talar om vilket motivet för beslutet att sätta upp kamerorna var.

Vet du Harald, jag tror du har rätt där. "ute efter att till varje pris hitta något att kritisera" var en bra formulering, eftersom sakfrågan tydligen är av underordnat intresse.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav SouthernCross88au » fre 06 okt, 2017 16:23

Jag tror också det handlar om den gemena människans tendens att tro att allting är någon annans ansvar och att tro att man har rätt till all tid i världen när man ska gå av spårvagnen. Jag har svårt att tro att en mamma med en barnvagn inte skulle komma av spårvagnen om inte denna är beredd då spårvagnen stannar och precis då dörrarna öppnas så går hon av snyggt och prydligt. I andra länder och städer (t. ex. Tokyos tunnelbana) tror jag knappast att man tar hänsyn till någon som inte gör sig tillräckligt beredd att gå av då dörrarna öppnas. Man ser till att man har barnet tätt intill sig och att man organiserar sig tillräckligt för att få av sitt ekipage, barnvagn och allt. Det kanske låter hårt men människor har för mycket tendens att bara se allting från sitt eget perspektiv och tro att dörrarna definitivt kommer att stanna öppna för just dem. Kanske ett tillfälle för inlärning: Nästa gång kanske barnet håller sig tätt intill sin mamma då det är dags för avstigning så händer inte samma sak igen. Detta har dessutom hänt mycket på Stockholms tunnelbana under åren, där man inte har konduktörer eller kameror vid varenda dörr.
SouthernCross88au

Inläggav Nils Carl Aspenberg » fre 06 okt, 2017 17:15

Når man frakter noen hundre millioner passasjerer i året, så kan man ikke eliminere at enkelte ikke kommer av eller på eller blir klemt i døren. Kollektivtransporten i Stockholm er likevel utrolig sikker. Jeg har ikke tall for Stockholm, men i dag feirer Oslo år 140 med sporvei. Av 20 milliarder passasjerer er det totalt seks passasjerer som har dødd i sporvognsulykker. I tillegg har det dødd en del fotgjengere og bilførere som har vært utenfor vognene. Gjennom 140 år er det også tilfeller hvor personer har falt og omkommet ved av- eller påstigning.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Föregående

Återgå till Spårtrafik