Utökad trafik Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav TKO » tor 05 okt, 2017 15:39

Stefan Widén skrev:För att lösa trängseln på vagnarna har just TF köpt två vagnar av typen A36. När dessa anländer krävs inget nytt typgodkännande efter som de är byggda exakt som befintliga.

och att TF löste ut optionen på 8 vagnar till L7 var ju att de var godkända för trafik på denna linjen. DVS snabb beställning ---snabb leverans. Hade vagntypen vart en riktigt guldvagn hade alla klappat händerna. Nu finns det några som har vissa åsikter om vagnen men det släpper vi här.

Stefan


Jag instämmer!

Ibland får vi acceptera "tillräckligt bra" för att lösa situationer som denna.

När kommer de två nya vagnarna?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6626
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav /jes » mån 23 okt, 2017 9:10

Hur är utfallet med de extra morgonturerna som nu går in på sin tredje vecka?
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 384
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav Thomas Lange » mån 23 okt, 2017 13:34

TKO skrev:
När kommer de två nya vagnarna?

undrar
Thomas K Ohlsson


2019. Ca tvåårs leveranstid. Ska rimligen produceras i anslutning till de åtta A35 som också beställts ur optionen. Och som också ska komma 2019.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2068
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav Thomas Lange » mån 23 okt, 2017 13:38

/jes skrev:Hur är utfallet med de extra morgonturerna som nu går in på sin tredje vecka?


I princip bra. Någon dag har turerna fått ställas in pga vagnfel. Turerna körs ju med "reservvagnen" så om den fallerar finns ingen reserv.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2068
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav Hechtwagen » mån 23 okt, 2017 17:40

Thomas Lange skrev:
/jes skrev:Hur är utfallet med de extra morgonturerna som nu går in på sin tredje vecka?


I princip bra. Någon dag har turerna fått ställas in pga vagnfel. Turerna körs ju med "reservvagnen" så om den fallerar finns ingen reserv.


Vad för trafik kommer bli möjlig när de två nya vagnarna kommit? Och finns det planer på 60-meterståg?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1754
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav Thomas Lange » mån 23 okt, 2017 18:23

Hechtwagen skrev:
Thomas Lange skrev:
/jes skrev:Hur är utfallet med de extra morgonturerna som nu går in på sin tredje vecka?


I princip bra. Någon dag har turerna fått ställas in pga vagnfel. Turerna körs ju med "reservvagnen" så om den fallerar finns ingen reserv.


Vad för trafik kommer bli möjlig när de två nya vagnarna kommit? Och finns det planer på 60-meterståg?


Med två tillkommande vagnar blir femminutersintervall mellan vagnarna möjlig.
Inga aktuella planer på 60 m tåg. Plattformarna är anpassade för 40 m-tåg.

Men 60 m tåg skulle kunna behövas på linje 7 vissa tillfällen och kanske i en framtida linje Sergels torg-Ropsten via Frihamen-Värtahamnen
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2068
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 23 okt, 2017 18:46

Hechtwagen skrev:
Thomas Lange skrev:
/jes skrev:Hur är utfallet med de extra morgonturerna som nu går in på sin tredje vecka?


I princip bra. Någon dag har turerna fått ställas in pga vagnfel. Turerna körs ju med "reservvagnen" så om den fallerar finns ingen reserv.


Vad för trafik kommer bli möjlig när de två nya vagnarna kommit? Och finns det planer på 60-meterståg?

Bästa hr. Gädda.

Det framgår tydligt av det av mig länkade dokumentet tidigare i tråden
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... vagnar.pdf (sid. 18)
att man inte avser att börja köra tvåvagnståg (2 x 30 m vagnar) på LB. Det som ordf. Lange säger är bara delvis sant, alla plattformar utom Ropsten rymmer fysiskt ett 60 m. tåg. Det är ATC-projekteringen som gör att ett 60 m. tåg inte kan köras ända fram till främre plattformskanten vid vissa hållplatser. Det finns bildillustrationer på detta i någon tidigare tråd som jag inte orkar leta upp nu.

Dessutom är likriktarstationerna även här underdimensionerade.
Trafikförvaltningen skrev:Kapacitetsbegränsning i utmatning av ström för tågdrift i kontaktledningsanläggning. Skyddsfunktionen som är implementerad i likriktarstationerna gör att trafikering med multipelkopplade vagnar inte är möjlig. Detta medför att multipelkopplade fordon av typ A35, A36 eller motsvarende inte kan framföras i trafik eller under trafiklika förhållanden.

Likriktarstationer kan med nuvarande parameterinställningar inte stödja multipelkopplade fordon (A35, A36 eller motsvarande) i trafikdrift eller under trafiklika förhållanden. Prov påvisar att likriktarstationerna under dessa förhållanden öppnar utmatande brytare på termiskt skydd av kontaktledning

Eller är de det? Dimridåerna ovan är inte lätta att genomskåda, man får intrycket av att likriktarna iofs. skulle kunna mata ut den begärda effekten, men att kontaktledningarna inte skulle klara av motsvarande strömstyrkor.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 768
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav CS » mån 23 okt, 2017 23:08

dr Cassandra Nojdh skrev:
Hechtwagen skrev:
Vad för trafik kommer bli möjlig när de två nya vagnarna kommit? Och finns det planer på 60-meterståg?

Bästa hr. Gädda.

Det framgår tydligt av det av mig länkade dokumentet tidigare i tråden
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... vagnar.pdf (sid. 18)
att man inte avser att börja köra tvåvagnståg (2 x 30 m vagnar) på LB. Det som ordf. Lange säger är bara delvis sant, alla plattformar utom Ropsten rymmer fysiskt ett 60 m. tåg. Det är ATC-projekteringen som gör att ett 60 m. tåg inte kan köras ända fram till främre plattformskanten vid vissa hållplatser. Det finns bildillustrationer på detta i någon tidigare tråd som jag inte orkar leta upp nu.

Dessutom är likriktarstationerna även här underdimensionerade.
Trafikförvaltningen skrev:Kapacitetsbegränsning i utmatning av ström för tågdrift i kontaktledningsanläggning. Skyddsfunktionen som är implementerad i likriktarstationerna gör att trafikering med multipelkopplade vagnar inte är möjlig. Detta medför att multipelkopplade fordon av typ A35, A36 eller motsvarende inte kan framföras i trafik eller under trafiklika förhållanden.

Likriktarstationer kan med nuvarande parameterinställningar inte stödja multipelkopplade fordon (A35, A36 eller motsvarande) i trafikdrift eller under trafiklika förhållanden. Prov påvisar att likriktarstationerna under dessa förhållanden öppnar utmatande brytare på termiskt skydd av kontaktledning

Eller är de det? Dimridåerna ovan är inte lätta att genomskåda, man får intrycket av att likriktarna iofs. skulle kunna mata ut den begärda effekten, men att kontaktledningarna inte skulle klara av motsvarande strömstyrkor.


Läs sidan 7 tjänsteutlåtandet i ett annat ärende på samma nämnd

http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... gobron.pdf
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 574
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav TKO » tis 24 okt, 2017 9:11

Tack för lästipset!
(Jag har tidigare läst delar av bakgrundsmaterialet, men missat sammanställningen i tjutet)

Det är ju lätt att säga "vad var det jag sa" - jag har flera gånger tidigare påpekat att det är helt orimligt att bygga en ny Lidingöbro med enkelspår, i så fall kan man lika gärna låta bli att bygga! Utredningsmaterialet visar också att en eventuell (ja det är ordet som används numera i TF:s rapporter) sammankoppling med Cityspårvägen ger mycket begränsad nytta. (Min tolkning)

Redovisningen på sidan 20 (i pdf-en) kan förhoppningsvis ta kål på myten att "Lidingö inte bygger några bostäder", ja jag erkänner att jag själv ibland hävdat detta. Kartan visar att Lidingö tagit konsekvenserna av sitt val att satsa på Lidingöbanan och säga nej till tunnelbana, den nya bebyggelsen koncentreras längs banan och ger därmed ett starkt trafikunderlag. Så precis som antyds i tjutet får vi säkert se både tätare trafik och längre tåg på Lidingöbanan, det skulle inte förvåna mej om det sker innan 2040!

Kräver denna trafikutökning några infrastrukturåtgärder? Vad jag kan se redovisas inte detta i materialet, mer än att ökad trafik naturligtvis kräver fler vagnar.

Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6626
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav CS » ons 25 okt, 2017 0:27

TKO skrev:Tack för lästipset!
(Jag har tidigare läst delar av bakgrundsmaterialet, men missat sammanställningen i tjutet)

Det är ju lätt att säga "vad var det jag sa" - jag har flera gånger tidigare påpekat att det är helt orimligt att bygga en ny Lidingöbro med enkelspår, i så fall kan man lika gärna låta bli att bygga! Utredningsmaterialet visar också att en eventuell (ja det är ordet som används numera i TF:s rapporter) sammankoppling med Cityspårvägen ger mycket begränsad nytta. (Min tolkning)


Thomas K Ohlsson


Vad jag kan se behandlar rapporten inte något om nyttor av sammankoppling eller inte. Det som finns i rapporten är att det prognostiseras 2850 resenärer i maxtimmen över bron i ett sammankopplat system jämfört med 2700 i ett separat system.

Det enda de uppgifterna ger vid handen är att ett sammankopplat system ger något fler resenärer på Lidingö. Man kan gissa att dessa tillkommande 150 resenärer/maxtimme väljer Lidingöbanan eftersom det ger dem större nytta som sammankopplingen. Således finns det av det skälet en nytta av sammankopplingen.
De övriga 2700 resenärernas nytta av en sammankoppling säger inte rapporten något om. För att kunna spekulera kring den informationen behöver vi veta bytesströmmarna i Ropsten.

Restidsnyttor och flöden
Generellt sett måste man hålla tungan i rätt mun när det gäller flöden och nyttor. I synnerhet när vi inte vet de relevanta flödet. Ett stort flöde innebär inte automatiskt stora nyttor och vice versa. Restidsyttor kan lite slarvigt sägas vara flödet multiplicerat med restidsvinst. Ta Sverigeförhandlingen som exempel. Lite renodlat ser det ut som följer, Siffrorna ska ses som storleksordningar snarare än absoluta tal

Tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan ger mycket stora nyttor i Östberga eftersom idag är kollektivtrafiken ganska dålig där. Alltså tar man Östbergaborna och ger dem jättemycket restidsvinst. Summan blir ca 5,6 mdr på 60 år. Här har vi gett mycket restidsvinst till en relativt begränsad del i länet ca 15 000-20 000 människor per inkl nybebyggelse. Tunnelbanan har ett ganska lågt flöde. Men eftersom det flödet får en kraftig restidsförbättring blir nyttan ändå 5,6 mdr.

Roslagsbanan till City ger en mycket mer spridd restidsvinst fast på en lägre nivå per capita. Många fler människor får en liten förbättring.
Summan blir ca 6,6 mdr på 60 år. Här har vi gett restidsvinst till en stor del av länet ca 250 000 - 300 000 människor inkl. ny bebyggelse. Roslagsbanan har ett större flöde som får en restidsförbättring. Det tillsammans blir ca 6,6 mdr på 60 år


Produktionsnyttor
Förutom resenärsnyttor bör det finnas produktionsnyttor av att köra en sammanhängande linje. Detta eftersom två väntetider försvinner. NDS-linjens vändtid mot sig själv respektive Lidingöbanans vändtid mot sig själv. Kan produktionen effektiviseras utan att resenärerna bli lidande blir det bingo både i den samhällsekonomiska kalkylen som i politiken.

Om Samhällsekonomi
Eftersom kollektivtrafiken är subventionerad, tenderar kostnadsminskningen av minskad/billigare trafikproduktion vara större/viktigare än resenärsnyttan. Kostnadsminskningen av trafikupplägg som ger lägre produktionskostnad väger ofta upp en eventuell restidsförlust som ett eventuellt reducerat trafikutbud ger. Det är därför avgreningstrafikeringen till NKS var lönsam, eftersom den innebar en reducering av utbudet i västerort på T-Grön. Men allra störst nytta är det ju att dra ned trafiken i västerort utan att bygga ut tunnelbanan till NKS. Det är någonstans här Jonas Eliasson kommer in med begreppet "samhällsekonomiskt lönsam nivå på trafikutbudet". Dvs vad är den optimala subventions-och utbudsnivån med hänsyn till skattebetalarnas betalningsvilja. De räkneövningarna brukar innebära att SL kör alldeles för mycket kollektivtrafik i förhållande till vad som anses vara samhällsekonomiskt lönsamt....

I en sådan räkneövning brukar det vara en utmaning att hantera det överutbud som krävs för att hantera dålig regularitet, variationer, och olönsamma resenärer med mera.... :D
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 574
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav TKO » ons 25 okt, 2017 8:08

Jag tackar signaturen "CS" för denna nattliga föreläsning - det var mycket läsvärt!
(Jag har skummat igenom texten till frukost men avser att göra en djupläsning senare idag...)

Eftersom det i en annan tråd diskuteras friskt kring "Kungsholmsbanan" (tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan) är exemplet Östberga som tas upp ovan intressant. Finns resandeprognoser, kalkylerad restidsnytta etc i någon för allmänheten tillgänglig rapport?

Eftersom det var en hel del både att läsa och ta till sej avstår jag tills vidare att kommentera diskussionen kring sammankoppling Spårväg City - Lidingöbanan, jag vill ju gärna basera mina åsikter på bästa tillgängliga faktaunderlag!

Återigen tack!

hälsar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6626
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 15:03

Thomas Lange skrev:Inga aktuella planer på 60 m tåg. Plattformarna är anpassade för 40 m-tåg.

Men 60 m tåg skulle kunna behövas på linje 7 vissa tillfällen och kanske i en framtida linje Sergels torg-Ropsten via Frihamen-Värtahamnen

Såvitt jag vet är plattformarna på Lidingöbanan 65 meter långa? (Men möjligen att något i signalplaceringarna skulle behöva ändras?) Ropsten är för kort för 60 meters tåg i dagsläget, men 2022 kommer en ny hållplats i samband med den nya bron.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5696
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 15:09

TKO skrev:Utredningsmaterialet visar också att en eventuell (ja det är ordet som används numera i TF:s rapporter) sammankoppling med Cityspårvägen ger mycket begränsad nytta. (Min tolkning)

Hur kommer du till den slutsatsen? Skillnaden i resandevolym på Lidingöbanan blir ganska liten, och det är ju helt väntat. De flesta längs banan har ingen alternativ kollektivtrafik, så vem skulle man kunna locka? Däremot finns en stor nytta i de direkta resorna mellan Lidingö och Norra Djurgårdsstaden, i stället för ett byte i Ropsten.

Dessutom finns en annan typ av nytta i avlastningen av tunnelbanans Ropstensgren. Detta kan ge minskad trängsel för resenärerna där, alternativt andra trafikupplägg som kan ge mindre driftskostnader och/eller fler tåg mot Mörby centrum.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5696
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 15:13

twr skrev:
TKO skrev:Utredningsmaterialet visar också att en eventuell (ja det är ordet som används numera i TF:s rapporter) sammankoppling med Cityspårvägen ger mycket begränsad nytta. (Min tolkning)

Hur kommer du till den slutsatsen? Skillnaden i resandevolym på Lidingöbanan blir ganska liten, och det är ju helt väntat. De flesta längs banan har ingen alternativ kollektivtrafik, så vem skulle man kunna locka? Däremot finns en stor nytta i de direkta resorna mellan Lidingö och Norra Djurgårdsstaden, i stället för ett byte i Ropsten.

Dessutom finns en annan typ av nytta i avlastningen av tunnelbanans Ropstensgren. Detta kan ge minskad trängsel för resenärerna där, alternativt andra trafikupplägg som kan ge mindre driftskostnader och/eller fler tåg mot Mörby centrum.

Jag ser nu att signaturen CS har skrivit samma sak, fast mycket bättre! Och att signaturen TKO tackade för informationen och lovade att återkomma! Och att diskussionen därefter helt stannade av! :D

Vi får ta upp tråden igen 2018!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5696
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav Lars_L » lör 30 dec, 2017 21:22

twr skrev:
TKO skrev:Utredningsmaterialet visar också att en eventuell (ja det är ordet som används numera i TF:s rapporter) sammankoppling med Cityspårvägen ger mycket begränsad nytta. (Min tolkning)

Hur kommer du till den slutsatsen? Skillnaden i resandevolym på Lidingöbanan blir ganska liten, och det är ju helt väntat. De flesta längs banan har ingen alternativ kollektivtrafik, så vem skulle man kunna locka? Däremot finns en stor nytta i de direkta resorna mellan Lidingö och Norra Djurgårdsstaden, i stället för ett byte i Ropsten.

Dessutom finns en annan typ av nytta i avlastningen av tunnelbanans Ropstensgren. Detta kan ge minskad trängsel för resenärerna där, alternativt andra trafikupplägg som kan ge mindre driftskostnader och/eller fler tåg mot Mörby centrum.


Visst finns en sådan nytta, men troligen har man väl här räknat andelen som förväntas arbeta där/ha ärenden dit. Även om nyttan blir relativt stor för den enskilda resenären, så är det väl små summor totalt. Nu finns det väl två andra faktorer här som också har betydelse - där förseningsrisken ju också är en kostnad som måste analyseras, men det finns samtidigt troligtvis också en effektivitetsvinst med en sammankoppling (inte minst depåmöjligheten). Dessa aspekter har nog större ekonomiska nyttor/kostnader än själva resenärsnyttan av en sammankoppling i att slippa byte.

Sedan är ju resandet egentligen dimensionerande för röda linjen mot Ropsten i morgonrusningen och från i eftermiddagsrusningen. Så sammankopplingen har nog ingen betydelse för det heller i hur tunnelbanans flöde ska kunna organiseras.

En viss ökning i resandet tror jag nog ändå man kan räkna med av en sammankoppling. Finns ändå en del resenärer som ser fördelen som så stor i att slippa byte, att det kan locka en del till att ta spårvägen som annnars inte skulle orka åka kollektivt. Behöver inte vara en helt statistisk försumbar grupp.
Lars_L
 
Inlägg: 2014
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav twr » lör 30 dec, 2017 21:45

Lars_L skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Utredningsmaterialet visar också att en eventuell (ja det är ordet som används numera i TF:s rapporter) sammankoppling med Cityspårvägen ger mycket begränsad nytta. (Min tolkning)

Hur kommer du till den slutsatsen? Skillnaden i resandevolym på Lidingöbanan blir ganska liten, och det är ju helt väntat. De flesta längs banan har ingen alternativ kollektivtrafik, så vem skulle man kunna locka? Däremot finns en stor nytta i de direkta resorna mellan Lidingö och Norra Djurgårdsstaden, i stället för ett byte i Ropsten.

Dessutom finns en annan typ av nytta i avlastningen av tunnelbanans Ropstensgren. Detta kan ge minskad trängsel för resenärerna där, alternativt andra trafikupplägg som kan ge mindre driftskostnader och/eller fler tåg mot Mörby centrum.


Visst finns en sådan nytta, men troligen har man väl här räknat andelen som förväntas arbeta där/ha ärenden dit. Även om nyttan blir relativt stor för den enskilda resenären, så är det väl små summor totalt. Nu finns det väl två andra faktorer här som också har betydelse - där förseningsrisken ju också är en kostnad som måste analyseras, men det finns samtidigt troligtvis också en effektivitetsvinst med en sammankoppling (inte minst depåmöjligheten). Dessa aspekter har nog större ekonomiska nyttor/kostnader än själva resenärsnyttan av en sammankoppling i att slippa byte.

Sedan är ju resandet egentligen dimensionerande för röda linjen mot Ropsten i morgonrusningen och från i eftermiddagsrusningen. Så sammankopplingen har nog ingen betydelse för det heller i hur tunnelbanans flöde ska kunna organiseras.

En viss ökning i resandet tror jag nog ändå man kan räkna med av en sammankoppling. Finns ändå en del resenärer som ser fördelen som så stor i att slippa byte, att det kan locka en del till att ta spårvägen som annnars inte skulle orka åka kollektivt. Behöver inte vara en helt statistisk försumbar grupp.

Kloka tankar. Just ökat resande på Lidingöbanan är ju något som framgår av rapporten. Jag har inte kollat upp det nu, men i stil med 10 % ökning på grund av sammankopplingen.

Vad gäller nyttorna så behandlas det väl inte i rapporten, vill jag minnas. Du har nog rätt i det du skriver.

Fast... Om vi hypotetiskt tänker oss en Spårväg City fram till Värtapiren, men utan koppling till Ropsten och Lidingö. Är det då säkert att dimensionerande riktning på Ropstensgrenen fortfarande är ut från stan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5696
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav Stefan Widén » lör 30 dec, 2017 23:52

Ibland är det väldigt bra att lita på magkänslan även om den naturligtvis inte kan redovisas som bärande grund i ett beslutsunderlag. Men om den ändå får vara med och styra kan man se vad en ihopkoppling medför. När det är färdigbyggt i hela frihamnen och Värtan är det nog med folk för att det skall bli lönsamt. De siffror som figurerat i tråden liknar de som fanns för tvärbanan och där skeptikerna sa att den blir aldrig samhällsnyttig. Idag vet vi svaret!!

Att få lägga över utsättningen av L7 till Aga skulle bara det vara skäl för att bygga ihop banorna. Att enkelt kunna få ut mer vagnar till L7 vid pikarna är ytterligare ett skäl.

Även att snegla åt norra Djurgårdsstaden är ytterligare ett skäl. En vändslinga vid Värtaterminalen borde man också klämma in. Men nu börjar vi få så många linjer att det börjar brännas för vad Aga klarar av, så var ska vi bygga nästa vagnhall?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Utökad trafik Lidingöbanan

Inläggav twr » sön 31 dec, 2017 9:48

Stefan Widén skrev:Ibland är det väldigt bra att lita på magkänslan även om den naturligtvis inte kan redovisas som bärande grund i ett beslutsunderlag. Men om den ändå får vara med och styra kan man se vad en ihopkoppling medför. När det är färdigbyggt i hela frihamnen och Värtan är det nog med folk för att det skall bli lönsamt. De siffror som figurerat i tråden liknar de som fanns för tvärbanan och där skeptikerna sa att den blir aldrig samhällsnyttig. Idag vet vi svaret!!

Att få lägga över utsättningen av L7 till Aga skulle bara det vara skäl för att bygga ihop banorna. Att enkelt kunna få ut mer vagnar till L7 vid pikarna är ytterligare ett skäl.

Även att snegla åt norra Djurgårdsstaden är ytterligare ett skäl. En vändslinga vid Värtaterminalen borde man också klämma in. Men nu börjar vi få så många linjer att det börjar brännas för vad Aga klarar av, så var ska vi bygga nästa vagnhall?

Stefan

Och när du skriver Norra Djurgårdsstaden syftar du enbart på gasverksområdet gissar jag? Den betydelse som ordet hade 2006 till 2010.

En eller några vändslingor någonstans vore absolut bra!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5696
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster