Sida 1 av 1

Tvärbaneinvigning och Nockebybanan 105 år

InläggPostat: mån 25 sep, 2017 15:01
av Peter Bolin
Jag fick alldeles nyss den här informationen från Trafikförvaltningen (projektgruppen för Tvärbanans förlängning till Sickla):

Trafikförvaltningen skrev:Vi hälsar alla resenärer välkomna tillbaka till Tvärbanan!

Söndagen den 1 oktober klockan 12.00 till 14.30 firar vi på nya hållplatsen i Sickla där Tvärbanan ansluter till Saltsjöbanan.

Tvärbanan har fått en ny hållplats och nya sköna gröna spår mellan Sickla och Sickla udde. Spårvägens första gröna spårområde, där ingen annan trafik körs.

Under söndagens festligheter finns möjligheten att premiäråka den nya bansträckan, spårvagnarna rullar klockan 12.00- 14.30, mellan Gullmarsplan till Sickla. Vi bjuder på musik, kaffe med bulle, tipspromenad och ballonger.

Varmt välkomna tillbaka!

Under söndagen 1 oktober firar vi också Nockebybanan som fyller 105 år. En museivagn från 1944 kommer att visas i Sickla klockan 12.00. Klockan 13.30 till 15.30 går den här trotjänaren i trafik på Nockebybanan och resenärerna är välkomna att åka med och känna historiens vingslag.

Tvärbanan mellan Sickla och Stora Essingen öppnar för trafik igen den 2 oktober, då går det att åka hela Tvärbanan utan byte i Alvik.

Hälsningar
Peter Bolin

Re: Tvärbaneinvigning och Nockebybanan 105 år

InläggPostat: mån 25 sep, 2017 15:29
av Peter Bolin
Jag är något konfunderad när det gäller firandet av Nockebybanan 105 år. Enligt vad jag har fått lära mig var det 1914, dvs. för 103 år sedan, som banan byggdes ut till Äppelviken med ändhållplats vid Alléparken. Sedan förlängdes den i etapper och nådde Nockeby 1929.

Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Nockebybanan) stöder de uppgifter jag har. Vilken händelse för 105 år sedan (1912) är det som ska firas?

/Peter Bolin

Re: Tvärbaneinvigning och Nockebybanan 105 år

InläggPostat: mån 25 sep, 2017 16:44
av dr Cassandra Nojdh
Jag har korslänkat detta till den lååånga "Med spårvagns till Sickla"-tråden viewtopic.php?f=2&t=35666&start=320

Peters fråga om NB överlåter jag till historiskt kunniga tramofiler att besvara.

Re: Tvärbaneinvigning och Nockebybanan 105 år

InläggPostat: mån 25 sep, 2017 17:21
av Harald
Förmodligen menar man att det första embryot till Brommabanorna var förlängningen av spårvägen till Tranebergssund den 14 mars 1912. Det var ju på den tiden utanför staden även om det numera anses vara innerstaden. Det borde väl ha firats i våras, men det var kanske ingen som tänkte på det då.

Re: Tvärbaneinvigning och Nockebybanan 105 år

InläggPostat: mån 25 sep, 2017 19:10
av Peter Bolin
Harald skrev:Förmodligen menar man att det första embryot till Brommabanorna var förlängningen av spårvägen till Tranebergssund den 14 mars 1912. Det var ju på den tiden utanför staden även om det numera anses vara innerstaden. Det borde väl ha firats i våras, men det var kanske ingen som tänkte på det då.

Tack till Harald. Jag kom så småningom på detta själv efter att ha funderat en stund.

Så här såg det ut vid Tranebergssund östra 1912 när spårvägen var nyinvigd: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/28201.

/Peter Bolin

Re: Tvärbaneinvigning och Nockebybanan 105 år

InläggPostat: tis 26 sep, 2017 11:06
av Kantorn
Lite roligt att man har 105-årsjubileum av tillkommandet av en sträcka som inte längre finns kvar... ;)

Re: Tvärbaneinvigning och Nockebybanan 105 år

InläggPostat: fre 29 sep, 2017 9:23
av Hans W
Kunde väl varit kul att då visa upp en ännu äldre vagn........

Re: Tvärbaneinvigning och Nockebybanan 105 år

InläggPostat: sön 01 okt, 2017 16:07
av ålstensgård
ja det var bra fart på 304 här idag, flera varv. Jag såg även delar av trafikledningen i en A32 (419?) ha det trevligt här utom trafik. Å jag som trodde att alla var upptagna med Tvärbanan idag:-)

Roligt med historiken kring Tranebergssund. Iofs Tranebergssunds västra, men halvmetern av dubbelspår som ännu ligger kvar måste väl ändå vara det som har längst otrafikerad tid (sedan 1934), i alla fall av det som syns å går att fota?

//henrik