Sida 3 av 3

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

InläggPostat: tis 03 okt, 2017 14:15
av Stefan Widén
Visst går det att bygga billigare....ett ex är att ta bort hela ställverksstyrningen av växlar. Lokal omläggning till en bråkdel av kostnaden. Föraren får två knappar, höger och vänster.
När det gäller ATC så finns det risker att man på dubbelspår kör in i vagnen framför. Ett enkelt system ála det som var på LB innan löser det. dvs kör du mot stopp blir det stopp. Lokala system för de platser som behöver dessa skydd räcker. Men att ex övervaka att vagnen inte går fortare än 30 på gatuspårsträckorna är för mycket.

Sen kan man fila en hel del på spårkroppen, överbyggnad mm.

Kanske enklare form av stationer.

Summerat blir det en hel det kosing i kassan.

Stefan

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

InläggPostat: tis 03 okt, 2017 20:36
av Inge
Stefan Widén skrev:Visst går det att bygga billigare....ett ex är att ta bort hela ställverksstyrningen av växlar. Lokal omläggning till en bråkdel av kostnaden. Föraren får två knappar, höger och vänster.
När det gäller ATC så finns det risker att man på dubbelspår kör in i vagnen framför. Ett enkelt system ála det som var på LB innan löser det. dvs kör du mot stopp blir det stopp. Lokala system för de platser som behöver dessa skydd räcker. Men att ex övervaka att vagnen inte går fortare än 30 på gatuspårsträckorna är för mycket.

Sen kan man fila en hel del på spårkroppen, överbyggnad mm.

Kanske enklare form av stationer.

Summerat blir det en hel det kosing i kassan.

Stefan


Men det är ju detta som inte är så tokigt som det låter. Istället för ställverk lånar man teknik från autonoma vägfordon. Styrningen, att lägga om växlar, är ju enormt mycket enklare och framförhållning kan erhållas via upplysande stöd hellre än styrande.

Problemet att inte se tillräckligt långt har ju inte en uppkopplad omborddator.

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

InläggPostat: tis 03 okt, 2017 21:43
av daniel_s
Stefan Widén skrev:När det gäller ATC så finns det risker att man på dubbelspår kör in i vagnen framför. Ett enkelt system ála det som var på LB innan löser det. dvs kör du mot stopp blir det stopp. Lokala system för de platser som behöver dessa skydd räcker. Men att ex övervaka att vagnen inte går fortare än 30 på gatuspårsträckorna är för mycket.


Det här är ju en missuppfattning. Lidingös ATC-system (även det gamla) hade utan vidare klarat allt det som GE/Alstom-systemet på Tvärbanan gör, inklusive att övervaka 30 på gatuspårssträckorna.

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

InläggPostat: ons 04 okt, 2017 9:48
av Per Lind
Inge skrev:
Stefan Widén skrev:Visst går det att bygga billigare....ett ex är att ta bort hela ställverksstyrningen av växlar. Lokal omläggning till en bråkdel av kostnaden. Föraren får två knappar, höger och vänster.
När det gäller ATC så finns det risker att man på dubbelspår kör in i vagnen framför. Ett enkelt system ála det som var på LB innan löser det. dvs kör du mot stopp blir det stopp. Lokala system för de platser som behöver dessa skydd räcker. Men att ex övervaka att vagnen inte går fortare än 30 på gatuspårsträckorna är för mycket.

Sen kan man fila en hel del på spårkroppen, överbyggnad mm.

Kanske enklare form av stationer.

Summerat blir det en hel det kosing i kassan.

Stefan


Men det är ju detta som inte är så tokigt som det låter. Istället för ställverk lånar man teknik från autonoma vägfordon. Styrningen, att lägga om växlar, är ju enormt mycket enklare och framförhållning kan erhållas via upplysande stöd hellre än styrande.

Problemet att inte se tillräckligt långt har ju inte en uppkopplad omborddator.

Vet inte om jag missuppfattar Dig men detta har spårvägen haft i runt 100 år, och har fortfarande på många platser runt om i världen.
-Per

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

InläggPostat: ons 04 okt, 2017 10:05
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev:
Stefan Widén skrev:När det gäller ATC så finns det risker att man på dubbelspår kör in i vagnen framför. Ett enkelt system ála det som var på LB innan löser det. dvs kör du mot stopp blir det stopp. Lokala system för de platser som behöver dessa skydd räcker. Men att ex övervaka att vagnen inte går fortare än 30 på gatuspårsträckorna är för mycket.


Det här är ju en missuppfattning. Lidingös ATC-system (även det gamla) hade utan vidare klarat allt det som GE/Alstom-systemet på Tvärbanan gör, inklusive att övervaka 30 på gatuspårssträckorna.

Exakt! Siemens Trainguard ZUB222 är inget "enkelt system" utan ganska sofistikerad teknik, som nu också implementeras på Saltsjöbanan.
http://www.mynewsdesk.com/se/siemens_ab ... em-1441829

Kamrat Widén kanske skulle börja med att läsa Siemens broschyr:
https://www.mobility.siemens.com/mobili ... 222-en.pdf

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

InläggPostat: ons 04 okt, 2017 10:21
av Odd
Jag ber om urschäkt för denna väldiga frånsteg från ämnet, men visst är det väl ändå så att ZUB2xx-systemen mycket väl skulle kunna uppfylla de krav som man har på tunnelbana 2, oaktat att man redan idag har ett system som uppfyller de krav som man egentligen behöver på tunnelbana 2... Så vi är överens om att oavsett om det är ett komplicerat system eller ej, så är det ett kompetent system, och det är väl ändå det som är det viktiga.

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

InläggPostat: ons 04 okt, 2017 10:22
av TKO
dr Cassandra Nojdh skrev:
daniel_s skrev:
Stefan Widén skrev:När det gäller ATC så finns det risker att man på dubbelspår kör in i vagnen framför. Ett enkelt system ála det som var på LB innan löser det. dvs kör du mot stopp blir det stopp. Lokala system för de platser som behöver dessa skydd räcker. Men att ex övervaka att vagnen inte går fortare än 30 på gatuspårsträckorna är för mycket.


Det här är ju en missuppfattning. Lidingös ATC-system (även det gamla) hade utan vidare klarat allt det som GE/Alstom-systemet på Tvärbanan gör, inklusive att övervaka 30 på gatuspårssträckorna.

Exakt! Siemens Trainguard ZUB222 är inget "enkelt system" utan ganska sofistikerad teknik, som nu också implementeras på Saltsjöbanan.
http://www.mynewsdesk.com/se/siemens_ab ... em-1441829

Kamrat Widén kanske skulle börja med att läsa Siemens broschyr:
https://www.mobility.siemens.com/mobili ... 222-en.pdf


La brochure è disponibile in Italiano?

/TKO

Re: Bussmagasinet rasar mot spårivesteringar

InläggPostat: ons 04 okt, 2017 17:49
av dr Cassandra Nojdh
TKO skrev:
La brochure è disponibile in Italiano?

/TKO


Vet inte, men en tyskspråkig version går ju alltid att skaka fram:
https://www.mobility.siemens.com/mobili ... 222-de.pdf

Det ska nog inte vara några problem - ingenjörn verkar ju vara en riktig polyglott! :)