Inget nytt signalsystem på T-röd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Odd » tis 03 okt, 2017 20:40

Är det verkligen kapacitetsbrist på tunnelbana 2? Om man ger upp tabellen där man har 10-minuters stamtrafik och delar därav, så skulle man kunna öka kapaciteten mellan Liljeholmen och Östermalmstorg med 20% och kapaciteten på mörbygrenen med hela 50% genom att köra 5 tåg på 10 minuter. Och då skulle man ändå ha god marginal med en headaway på 120 sekunder.

Eller så kör man varannat tåg till Mörby och varannat till Ropsten, och ökar med 25% på vardera grenen. Och det skulle inte förvåna mig om man kan klämma in 6 tåg till i timmen om man blev lite tuffare på dörrstängning. Skippa den officiella tidtabellen under rusningen och sätt en schablontid på restiden + 4 minuter för att beräkna en "garanterad" restid".
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tis 03 okt, 2017 20:53

Även om jag tycker signaturen CS:s inlägg är bland det mest intelligenta som skrivits på detta forum (frånsett mina egna inlägg naturligtvis) så har jag svårt att se kopplingen till den totalmisslyckande upphandlingen av signalsäkerhetssystem för tub 2. Jag stannar där för att inte i onödan grumla den fortsatta debatten...

Thomas K Ohlsson
(pragmatiker)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Enceladus » tis 03 okt, 2017 21:40

CS skrev:
Enceladus skrev:DN: Misskötseln fick fortsätta trots skarp kritik

Vi kan dra två slutsatser från ovanstående artikel:

1. Trafikförvaltningen är inkompetent
2. När det nya signalsystemet väl finns på plats kommer det inte att räcka (jämför Citybanan)

Vi har redan passerat RUFS 2010:s befolkningsprognos Låg för 2030. Situationen är oroande!

Systemeffekter
Sedan beslutet om att uppgradera signalsystemet för T-röd har följande projekt beslutats/startas med lite olika beslutsstatus som påverkar resandet på T-röd

Roslagsbanans upprustning (dubbelspåren)
Roslagsbanan till City via Odenplan
Citybanan inklusive utökad trafik på pendeltågen
T-Bana till Nacka/Söderort
Spårväg City
Stomnätsplanen (ökad framkomlighets på ytnätet i innerstaden)
T-bana Fridhemsplan - Älvsjö/Skärholmen
Spårväg syd
Tvärbanans Kistagren

Fundera gärna en stund på hur dessa projekt påverkar resandeutvecklingen på T-röd!

Liten reflektion om människans intellekt
Människan har ofta svårt att föreställa sig det som inte finns idag. Situationen här och nu just idag har mycket större verklighetsvärde än summan av alla fattade beslut som morgondagen innebär. Därför är det en sann intellektuell utmaning att komma ihåg alla andra beslut man redan fattat om framtiden i respektive beslutssituation.

D.v.s. att när du fattar beslut om ökad kapacitet i tunnelbanan så väger din 10 min gamla upplevelse om att det var trångt på T-centralen mycket tyngre än förståelsen av att du redan fattat ett antal beslut som hanterar just samma problem.
Än svårare är det att förstå att framtida förhållanden och problem i trafiknätet inte är desamma som dagens förhållanden och problem i trafiknätet.

Ja, det är svårt att föreställa sig en halv miljon invånare som inte finns idag men som kommer att göra det om ett decennium. Ännu svårare är det att föreställa sig dem på röda linjen...

Problemet är tidsaspekten. Våra befolkningsprognoser är helt åt skogen. Enligt Sverigeförhandlingen kommer vi att passera RUFS 2010:s befolkningsprognos Hög för 2030 redan år 2022! Citybanan skulle avlasta röda linjen till Mörby, men den vinsten åts upp av befolkningsökningen. Citybanans andra etapp är inte ens beslutad. De projekt som kan avlasta röda linjen kommer inte att vara färdiga förrän på 2030-talet. Och nu visar det sig att vi får vänta till 2020-talet innan vi får en första kapacitetsökning. Nej, detta håller inte. Vi måste planera för 2030-talet - inte idag!
Enceladus

Inläggav daniel_s » tis 03 okt, 2017 21:57

Att soppa till hela Soptunna 2 för gott med något nytt halleluja-system är väl inget bra sätt att hantera vare sig kapacitetsbrist eller befolkningsökningar. Det är mest önsketänkande att man ska kunna uppnå något med ett helt nytt signalsystem, så länge man inte gör något åt de grundläggande egenskaperna hos anläggningen och tågen. Det är ju inte precis så att det hittillsvarande systemet bygger på någon princip som underutnyttjar spårkapaciteten, möjligen finns det väl enstaka platser där man genom omprojektering skulle kunna höja kapaciteten t ex genom att inrätta fler spårledningar och det finns säkert även sträckor där man kan höja hastigheten något (t ex genom ökad rälsförhöjning, förtätat underhåll och/eller dylika åtgärder). Inget av detta förutsätter ett nytt system, och framförallt inte ett halleluja-system (ursäkta uttrycket).
daniel_s

Inläggav CS » ons 04 okt, 2017 18:25

S-lådor är tydligen svaret på frågan, sic!

SvD vet mer.
https://www.svd.se/lador-i-tunnelbanan- ... -miljarder
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav TKO » ons 04 okt, 2017 18:37

CS skrev:S-lådor är tydligen svaret på frågan, sic!

SvD vet mer.

Stämmer Tamsons påstående att tub 1 och tub 2 redan från början hade olika signalsäkerhetssystem?
Det är inte min minnesbild - men jag är ju inte teafiklandstingsråd så vad vet jag om sånt...

undrar en lätt förbryllad
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » ons 04 okt, 2017 18:39

SvD vet mer.

Jag bara måste:

Nej det är S-politik som är lösningen på samtliga problem inom Stockholms läns landstings verksamhet!

God middag
/TKO
TKO

Inläggav gek » ons 04 okt, 2017 18:54

TKO skrev: Stämmer Tamsons påstående att tub 1 och tub 2 redan från början hade olika signalsäkerhetssystem?
Det är inte min minnesbild - men jag är ju inte teafiklandstingsråd så vad vet jag om sånt...

Thomas K Ohlsson

Nej, om Tamsons verkligen påstått detta har han fel. "Förfäderna" som Tamsons talar om byggde tre separata system med egna spår för att få tillräcklig kapacitet och undvika att störningar på ett system spred sig till övriga. Signaltekniken var samma på de tre systemen fram tills tunnelbana 1 fick sitt nuvarande Siemens-system, och tåg kunde vid behov föras över mellan systemen, vilket också skedde planenligt när man ett tag hade en högtrafiklinje mellan västerort (tunnelbana 1) och någon plats i sydväst (tunnelbana 2)
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav ADDE » ons 04 okt, 2017 19:07

Jag tycker absolut att man borde ta fram en helhetslösning när det gäller signalsystem, och då gärna något som har varit hart beprövat och fungerar I tunga transitsystem, såsom exempelvis Thales Seltrac, ett ATO-system som fungerar bade förarlöst,såväl som med vanlig ATO-drift och även med plattformsväggar. Se bara london underground och DLR! Det borde ge den önskade ökning röda linjen behöver, lösa gröna linjens problem med nuvarande systemet och svara för blå linjens utbyggnad!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav CS » ons 04 okt, 2017 19:18

TKO skrev:

SvD vet mer.

Jag bara måste:

Nej det är S-politik som är lösningen på samtliga problem inom Stockholms läns landstings verksamhet!

God middag
/TKO

Jag bara måste:

OBS humor och ironi!

Nej man tar S-politiken och stoppar den i en låda i tunnelbanan så blir alla glada. Sossarna får vara i tunnelbanan. Övriga är nöjda med att S-politiken är i en låda. :roll: :wink:
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav TKO » ons 04 okt, 2017 19:25

gek skrev:
TKO skrev: Stämmer Tamsons påstående att tub 1 och tub 2 redan från början hade olika signalsäkerhetssystem?

Thomas K Ohlsson

Nej, om Tamsons verkligen påstått detta har han fel. "Förfäderna" som Tamsons talar om byggde tre separata system med egna spår för att få tillräcklig kapacitet och undvika att störningar på ett system spred sig till övriga. Signaltekniken var samma på de tre systemen fram tills tunnelbana 1 fick sitt nuvarande Siemens-system, och tåg kunde vid behov föras över mellan systemen, vilket också skedde planenligt när man ett tag hade en högtrafiklinje mellan västerort (tunnelbana 1) och någon plats i sydväst (tunnelbana 2)

'Varje linje har haft sin egen logik vad gäller signalsystem, fordon och investeringar, säger Kristoffer Tamsons.'

/TKO
TKO

Inläggav TKO » ons 04 okt, 2017 19:26

CS skrev:
TKO skrev:

SvD vet mer.

Jag bara måste:

God middag
/TKO

Jag bara måste:

OBS humor och ironi!

Nej man tar S-politiken och stoppar den i en låda i tunnelbanan så blir alla glada. Sossarna får vara i tunnelbanan. Övriga är nöjda med att S-politiken är i en låda. :roll: :wink:

Touché!
TKO

Inläggav Gustav » lör 07 okt, 2017 9:07

http://mtr-rusning.delibr.se/ visar belastningen vid avgång från olika stationer under olika tider

Den här var kul att lattja runt med! Noterar att snedfördelningen på tågen i vissa fall är avsevärd! Värst verkar vara vid M-kransen (dock allra värst under eftermiddagsrusningen då belastningen är lägre). Kanske ekonomiskt försvarbart trots allt att öppna en nordlig uppgång i Telefonplan?

En tanke om den mest belastade sträckan T-Centralen-Östermalmstorg. Är det inte rimligt att belastningen minskar om inte väsentligt så i alla fall på den så viktiga marginalen när blå linje är utbyggd till Nacka/Hagsätra? Kan tänka mig att ett antal av de som idag reser från Slussen med destination Östermalmstorg, antingen på grön Hagsätra eller från Nacka med buss, snarare åker till Kungsträdgården för att slippa ett byte?
Gustav

Inläggav Enceladus » lör 07 okt, 2017 22:08

Gustav skrev:Den här var kul att lattja runt med! Noterar att snedfördelningen på tågen i vissa fall är avsevärd! Värst verkar vara vid M-kransen (dock allra värst under eftermiddagsrusningen då belastningen är lägre). Kanske ekonomiskt försvarbart trots allt att öppna en nordlig uppgång i Telefonplan?

Ja, det är nog bara en tidsfråga. Till år 2030 förväntas antalet påstigande i Telefonplan öka till cirka 25 000, vilket är mer än en fördubbling jämfört med 2015. Det sker en kraftig förtätning mot Solberga och Västberga, för att inte nämna Tellus Towers.

Gustav skrev:En tanke om den mest belastade sträckan T-Centralen-Östermalmstorg. Är det inte rimligt att belastningen minskar om inte väsentligt så i alla fall på den så viktiga marginalen när blå linje är utbyggd till Nacka/Hagsätra? Kan tänka mig att ett antal av de som idag reser från Slussen med destination Östermalmstorg, antingen på grön Hagsätra eller från Nacka med buss, snarare åker till Kungsträdgården för att slippa ett byte?

Det blir en förbättring, men långt ifrån tillräckligt. Söder om Liljeholmen kommer antalet resande att nästan fördubblas. Den som tror att dagens kapacitet räcker är ute och cyklar.
Enceladus

Inget nytt signalsystem på T-röd

Inläggav Leif Steen » mån 09 okt, 2017 20:38

Någon ställde tidigare frågan om det är någon leverantör som supportar det gamla HS-systemet. Svaret är ja och svaret stavas Ansaldo.
Ansaldo köpte US&S i Swisswale, Pennsylvania, USA för rätt så många år sedan. De var med bland anbuden som av teknikerna favoriserade anbudet för nytt signalsystem till TB1 i mitten av 90-talet (jag kan inte med Gröna Linjen), första tunnelbanesystemet kallas i SL teknikertermer alltid TB1. TB2 är då, ja ni förstår.

Ersättaren för mycket av reläkopplingarna i SISÄ anläggningen kallas för microLock och är en fail-safe PLC och mikrodator för HS-applikationer och finns lustigt nog på SL idag i lokalställverken på Roslagsbanan, inte på Tunnelbanan :?
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav TKO » tis 10 okt, 2017 9:24

Leif Steen skrev:---klipp---
TB1 i mitten av 90-talet (jag kan inte med Gröna Linjen), första tunnelbanesystemet kallas i SL teknikertermer alltid TB1. TB2 är då, ja ni förstår.
---klipp---

(Jag slänger in en ovidkommande fråga!)

Jag har aldrig jobbat inom SL, enbart som konsult och då på fastighetssidan. Men jag vill minnas att man då använde termerna TUB, TUB2 (eller var det Tub 1, Tub 2) för att benämna de olika bansystemen. Ja i talspråk sa man även "bana ett" etc...

Men det är några år sedan - minns jag fel?

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Harald » tis 10 okt, 2017 12:49

Du minns rätt. Tub=tunnelbana(n), Tub1=tunnelbana 1, o.s.v. Bana 1 o.s.v. i dagligt tal är också rätt.
Harald

Inläggav Leif Steen » ons 11 okt, 2017 0:21

I trafiksammanhang och dagligt tal om trafik, så har ni rätt, där sa man alltid Tub, Tub1, osv. Men går du in i ritningsarkivet så ser man att vi använde förkortningarna TB, TB1, TB2 osv. på de flesta teknikritningar.
Systematiken fungerade väl ända tills något ljushuvud försökte få Tvärbanan att kallas TB, någonstans här på sent 90-tal havererade sedan systematiken och genom flera omorganisationer försvann den funktion som beskrev standarder och nomenklaturer, det blev fritt fram för alla teknikgrenar och göra som man ville, och det ville man!
SL Tunnelbanan blev sedan Connex och de ville ju självklart göra sitt avtryck, varför SL:s designprogram blev av främst dåvarande Fastighetsavdelningens agerande, Connex designprogram med blått och gult. Det tog några Vd byten inom SL innan detta korrigerades.
Men frågan handlade ju om signalsystem på TB2, TUB2 eller Röda linjen.

Det fanns en intressant tråd här innan om Autopilot-projektet på tvåan under tidigt 60-tal. Enligt den historiebeskrivning jag fick av nu pensionerade kollegor på SL Signalavdelning, detta under sent 70-tal, och en del teknisk dokumentation var Autopilot-projektet mestadels baserat på teknik från SATT- Svensk Trådlös Telegrafi som var US&S representant i Sverige och sålde av deras produkter. Det mesta av säkerhetsrelätyper i anläggningen kom genom SATT, bl.a. PN50 (TUB1), PN150 (TUB2) samt WABCOs Q-reläer (TUB3). Här visas en ASEA-utrustning på bild, dock något oklart var i den utrustningen sitter.

Skulle vara väldigt intresserad av mer fakta i detta ämne, det känns väldigt outforskat. Mvh Leif :)
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav AdrianLangemar » tor 12 okt, 2017 23:09

Det verkar inte vara någon tvekan om att det är möjligt att köra två linjer i 4-minuterstrafik med nuvarande signalsystem. Frågan är, går det rentav att göra redan nu om bara viljan finns? Som jag tidigare visat så kräver 4-minuterstrafik 46 omlopp för att få en stabil tidtabell:

Kod: Markera allt
Norrut             Söderut
    54   Mörby C   00
45½ |    Ropsten   |   08½
27  29 Liljeholmen 25  27
|   20  Fruängen   34  |
00      Norsborg       54

Det finns ju ett stort antal vagnar som inte MTR använder, men nuvarande vagnpark räcker nog inte för en så stor utökning. Ett annat alternativ är att köra 4½-minuterstrafik med 23 omlopp på linje 13 och 18 omlopp på linje 14. Med samma körtider som ovan blir det då 6½ minuters vändtid utom i Ropsten där det blir 6 minuter. För detta krävs 41 omlopp och det räcker dagens vagnar definitivt till. Problemet är bara att det skulle vara en förlustaffär för MTR jämfört med dagens trafikupplägg. Avtalet är nämligen skrivet så att ersättningen från SL till MTR blir större ju färre vagnar som MTR använder, så MTR kommer att motarbeta detta till varje pris. Och vill SL verkligen vänja resenärerna vid att få större chans till sittplats nu när C30 snart kommer?
AdrianLangemar

Inläggav Lars_L » fre 13 okt, 2017 7:16

AdrianLangemar skrev:Det verkar inte vara någon tvekan om att det är möjligt att köra två linjer i 4-minuterstrafik med nuvarande signalsystem. Frågan är, går det rentav att göra redan nu om bara viljan finns? Som jag tidigare visat så kräver 4-minuterstrafik 46 omlopp för att få en stabil tidtabell:

Kod: Markera allt
Norrut             Söderut
    54   Mörby C   00
45½ |    Ropsten   |   08½
27  29 Liljeholmen 25  27
|   20  Fruängen   34  |
00      Norsborg       54

Det finns ju ett stort antal vagnar som inte MTR använder, men nuvarande vagnpark räcker nog inte för en så stor utökning. Ett annat alternativ är att köra 4½-minuterstrafik med 23 omlopp på linje 13 och 18 omlopp på linje 14. Med samma körtider som ovan blir det då 6½ minuters vändtid utom i Ropsten där det blir 6 minuter. För detta krävs 41 omlopp och det räcker dagens vagnar definitivt till. Problemet är bara att det skulle vara en förlustaffär för MTR jämfört med dagens trafikupplägg. Avtalet är nämligen skrivet så att ersättningen från SL till MTR blir större ju färre vagnar som MTR använder, så MTR kommer att motarbeta detta till varje pris. Och vill SL verkligen vänja resenärerna vid att få större chans till sittplats nu när C30 snart kommer?

Nja, ersättningen blir inte större i sig - däremot betalar man hyra för de vagnar som används (ca 700 000 för CX och 2 miljoner för C20 per år - har inte för mig att det indexuppräknas), men eftersom det är ett produktionsavtal så får de ju betalt för antalet vagnkilometrar (i produktion). Den aspekten är alltså inget hinder. Den ligger förstås inbakad från MTR i det man begär per vagnkilometer. En Cx-vagn som går i trafik säg 135 000 km per år, har alltså en kostnad på ca 5 kronor som skyfflas tillbaka till Trafikförvaltningen i form av hyra. Denna del styr MTR snarare över genom att tillse att i sådana fall föreslå att produktionsökningen blir under en längre tidsperiod, så att det totala kilometeruttaget per vagn inte blir lägre.

Tror det finns andra saker som snarare kan begränsa MTR:s intresse - nämligen antalet verkstadsplatser (som dock bör lösas nu med nya Norsborgsdepån), att punktligheten blir något sämre etc (fler tåg ökar ju ändå alltid risken för förseningar på grund av tågkö). Men detta behöver ju oavsett inte Trafikförvaltningen bry sig om.

Så, det är ju en idé! Då kan man ju också testa lite att det fungerar att köra tätare (om nu någon tvivlat). Dessutom skulle det nog bli lite bättre vid ändstationerna (när det gäller att slippa korsande tågvägar etc - vilket är ett problem idag).

Sedan är väl frågan hur statusen ser ut på de vagnar MTR inte hyr i dagsläget? Å andra sidan är ju tillskottet för denna trafik relativt begränsat.
Lars_L

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik