Switch to mobile style

Spårväg i Bandhagen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Spårväg i Bandhagen

Inläggav Odd » sön 17 sep, 2017 22:27

Visst var det väl så att, även om det har funnits spårvagnar i Högdalens depå, så gick det väl aldrig nån spårvägstrafik via Bandhagen, utan den gick väl bara upp till Örby på den tiden?

Är nästan säker på att det var så...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Re: Spårväg i Bandhagen

Inläggav roggek » mån 18 sep, 2017 11:33

Vänta nu...
Högdalsdepån byggdes väl enkom för tunnelbanan 1957-58,
Spårvagnar och bussar som skrotades där under "Skrot-Johans" tid, transporterades väl med vagnbjörn?

Så nej det bör inte gått spårvagnar i Bandhagen :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Odd » mån 18 sep, 2017 19:29

Utmärkt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » mån 18 sep, 2017 22:43

Men hur kom skrotspårvagnarna till Högdalshallen egentligen?
daniel_s

Inläggav C12C3C3C12 » mån 18 sep, 2017 23:22

Eftersom jag bodde i Grimsta senare delen av 50-talet brukade jag gå upp till Vällingby för att titta på när vagnbjörnen lastade av t-banevagnarna till Spångahallen. Vad det gäller spårvagnarnas sista färd blev de dragna på räls från Hammarbyhallen till Högdalshallen.

Det gäller även A24-B24 som skulle in på revision till Hammarby, dom blev dragna på räls från Brommahallen till Hammarbyhallen.
C12C3C3C12

Inläggav TKO » tis 19 sep, 2017 11:04

Detta har förmodligen varit på tapeten tidigare, men jag ställer ändå frågan:

- Fanns spårförbindelsen mellan västra tunnelbanan och innerstads/ytnätet kvar fram till sammanbindningen Kungsgatan-Slussen blev klar?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav roggek » tis 19 sep, 2017 12:54

TKO skrev:Detta har förmodligen varit på tapeten tidigare, men jag ställer ändå frågan:

- Fanns spårförbindelsen mellan västra tunnelbanan och innerstads/ytnätet kvar fram till sammanbindningen Kungsgatan-Slussen blev klar?

undrar
Thomas K Ohlsson

Du har ju själv startat en tråd om ämnet som utvecklades till att även omfatta spårförbindelsen vid Thorildsplan, varsågod och läs.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav TKO » tis 19 sep, 2017 15:49

roggek skrev:
TKO skrev:Detta har förmodligen varit på tapeten tidigare, men jag ställer ändå frågan:

undrar
Thomas K Ohlsson

Du har ju själv startat en tråd om ämnet som utvecklades till att även omfatta spårförbindelsen vid Thorildsplan, varsågod och läs.

Jag kan väl ändå inte komma ihåg allt jag skrivit på detta forum!

Dessutom ger inte diskussionerna i den tråden något definitivt besked om när spårförbindelsen mellan västra tunnelbanan och ytnätet bröts. Även om det finns explicita hänvisningar till "tidigare diskussioner på forumet i ämnet"...

Men det är kanske rimligt att tro att spårförbindelsen fanns kvar tills tunnelbanenätet norr och söder om Strömmen förenades?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Återgå till Spårtrafik