Sida 1 av 1

Framtiden för Solnas gula linjer

InläggPostat: lör 16 sep, 2017 17:25
av Enceladus
Om några år kommer det att finnas två gula linjer som slutar i Solna. På sikt kommer båda antagligen att förlängas. För att undvika suboptimala dragningar vore det önskvärt att planera båda linjernas framtid tillsammans. I Solnas nya översiktsplan (sid. 58) finns en förlängning av tunnelbanan via Ulriksdal till Bergshamra samt en förlängning av Tvärbanan via Haga norra, Frösunda, Järva krog och Kungshamra till Bergshamra.

I Stockholms gamla översiktsplan finns däremot en förlängning av Tvärbanan till Universitetet. I och för sig kan det kombineras, men det blir en omväg jämfört med bro. Dock skulle Tvärbanan göra nytta om den kunde trafikförsörja nämnda områden. Men om det ska bli en snabbspårväg måste man åtminstone hoppa över Haga norra. Det är rimligt om man tänker behålla linje 515 till Odenplan (vi får väl se hur den utvecklas nu när Citybanan finns). Från Universitetet skulle Tvärbanan kunna fortsätta till studentstaden Albano. Därefter finns Värtabanan som ett budgetalternativ om man vill koppla ihop med Spårväg City eller Östlig förbindelse.

Tunnelbanan föreslås få en station under pendeltågsstationen. Kanske inte helt optimalt, men om man ska bygga en riktig stad där så behöver man nattrafik. Att köra en pendeltågsexpress på natten mellan Ulriksdal och Stockholm City hade inte gett lika många bytesmöjligheter som tunnelbanan, vilken även passerar Solna, Odenplan och Södermalm. Däremot är förlängningen till Bergshamra besynnerlig - där finns redan tunnelbana, och det är ingen större knutpunkt. Tvärbanan borde räcka som tvärförbindelse mellan Solna och Bergshamra. Tunnelbanan borde istället förlängas till Danderyds sjukhus, vilket är en riktig knutpunkt. Då gör det inte heller lika mycket om Tvärbanan går ganska långsamt till Bergshamra.

Det verkar alltså som att de gula linjerna planeras var för sig. Om man påbörjar en diskussion nu kanske man hinner att samordna planerna!

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

InläggPostat: lör 16 sep, 2017 18:51
av ADDE
Tunnelbanegrenen "Gula linjen" är en helt onödig linje då den går parallellt med spårtrafik (Läs: Pendeltågen), där det redan finns bra trafik som försörjer områderna, eller har alternativa lösningar som är billigare och räcker gott o väl för att fylla behoverna. De flesta argumenten rör oftast att det kommer bli väldigt trångt på tågen, framförallt när NKS har öppnats fullt ut, vilket kan lösas med spårvägar i tät trafik, som trafikerar andra delar av innerstan enligt stomnätsstrategin.

Du argumenterar däremot för natttrafik. jag undrar: vad hindrar att pendeltågen inte kan köra på natten, annat än politisk ovilja och trafikverkets underhållsfönster? Det går att ändra på, kompromissa med och införa så pendeltågen kan köras på natten. Med tanke på hur läget tydligen ser ut med nattbusstrafiken så är det ett tecken på att nattrafik på pendeltågsnätet på helgerna behöver införas. Det, tillsammans med möjligheten till tätare trafik, täcker gott o väl de behov som skapas i Arenastaden o Ulriksdal!

Gällande tvärbanan så är jag för en förlängning via Bergshamra och Universitetet till Ropsten, och har vid några tillfällen här på forum tagit fram förslag på exakta dragningar hur den ska framföras, där många likheter återfinns i ditt inlägg ovan!

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

InläggPostat: sön 17 sep, 2017 0:29
av Odd
SL har bytt färg på den gamla gula linjen (Tvärbanan) som numera är mer orange än gul, men som på vissa kartor är grå.

Flera andra linjer har bytt färg, tex har pendeltågen bytt från mörkblått till rosa (även det på vissa kartor) vilket återigen visar på dumheterna med att profilera linjefärger med spårsystemen. Dessutom är det ju inte linjer som färgerna avser utan vilket spårsystem är.

Tyvärr så har politiker och tjänstemän gått i mentalt baklås ang färgerna vilket ställer till det för dem.