Framtiden för Solnas gula linjer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav Enceladus » lör 16 sep, 2017 16:25

Om några år kommer det att finnas två gula linjer som slutar i Solna. På sikt kommer båda antagligen att förlängas. För att undvika suboptimala dragningar vore det önskvärt att planera båda linjernas framtid tillsammans. I Solnas nya översiktsplan (sid. 58) finns en förlängning av tunnelbanan via Ulriksdal till Bergshamra samt en förlängning av Tvärbanan via Haga norra, Frösunda, Järva krog och Kungshamra till Bergshamra.

I Stockholms gamla översiktsplan finns däremot en förlängning av Tvärbanan till Universitetet. I och för sig kan det kombineras, men det blir en omväg jämfört med bro. Dock skulle Tvärbanan göra nytta om den kunde trafikförsörja nämnda områden. Men om det ska bli en snabbspårväg måste man åtminstone hoppa över Haga norra. Det är rimligt om man tänker behålla linje 515 till Odenplan (vi får väl se hur den utvecklas nu när Citybanan finns). Från Universitetet skulle Tvärbanan kunna fortsätta till studentstaden Albano. Därefter finns Värtabanan som ett budgetalternativ om man vill koppla ihop med Spårväg City eller Östlig förbindelse.

Tunnelbanan föreslås få en station under pendeltågsstationen. Kanske inte helt optimalt, men om man ska bygga en riktig stad där så behöver man nattrafik. Att köra en pendeltågsexpress på natten mellan Ulriksdal och Stockholm City hade inte gett lika många bytesmöjligheter som tunnelbanan, vilken även passerar Solna, Odenplan och Södermalm. Däremot är förlängningen till Bergshamra besynnerlig - där finns redan tunnelbana, och det är ingen större knutpunkt. Tvärbanan borde räcka som tvärförbindelse mellan Solna och Bergshamra. Tunnelbanan borde istället förlängas till Danderyds sjukhus, vilket är en riktig knutpunkt. Då gör det inte heller lika mycket om Tvärbanan går ganska långsamt till Bergshamra.

Det verkar alltså som att de gula linjerna planeras var för sig. Om man påbörjar en diskussion nu kanske man hinner att samordna planerna!
Enceladus
 
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav ADDE » lör 16 sep, 2017 17:51

Tunnelbanegrenen "Gula linjen" är en helt onödig linje då den går parallellt med spårtrafik (Läs: Pendeltågen), där det redan finns bra trafik som försörjer områderna, eller har alternativa lösningar som är billigare och räcker gott o väl för att fylla behoverna. De flesta argumenten rör oftast att det kommer bli väldigt trångt på tågen, framförallt när NKS har öppnats fullt ut, vilket kan lösas med spårvägar i tät trafik, som trafikerar andra delar av innerstan enligt stomnätsstrategin.

Du argumenterar däremot för natttrafik. jag undrar: vad hindrar att pendeltågen inte kan köra på natten, annat än politisk ovilja och trafikverkets underhållsfönster? Det går att ändra på, kompromissa med och införa så pendeltågen kan köras på natten. Med tanke på hur läget tydligen ser ut med nattbusstrafiken så är det ett tecken på att nattrafik på pendeltågsnätet på helgerna behöver införas. Det, tillsammans med möjligheten till tätare trafik, täcker gott o väl de behov som skapas i Arenastaden o Ulriksdal!

Gällande tvärbanan så är jag för en förlängning via Bergshamra och Universitetet till Ropsten, och har vid några tillfällen här på forum tagit fram förslag på exakta dragningar hur den ska framföras, där många likheter återfinns i ditt inlägg ovan!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1674
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav Odd » lör 16 sep, 2017 23:29

SL har bytt färg på den gamla gula linjen (Tvärbanan) som numera är mer orange än gul, men som på vissa kartor är grå.

Flera andra linjer har bytt färg, tex har pendeltågen bytt från mörkblått till rosa (även det på vissa kartor) vilket återigen visar på dumheterna med att profilera linjefärger med spårsystemen. Dessutom är det ju inte linjer som färgerna avser utan vilket spårsystem är.

Tyvärr så har politiker och tjänstemän gått i mentalt baklås ang färgerna vilket ställer till det för dem.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4104
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav twr » lör 16 dec, 2017 21:29

Odd skrev:SL har bytt färg på den gamla gula linjen (Tvärbanan) som numera är mer orange än gul, men som på vissa kartor är grå.

Flera andra linjer har bytt färg, tex har pendeltågen bytt från mörkblått till rosa (även det på vissa kartor) vilket återigen visar på dumheterna med att profilera linjefärger med spårsystemen. Dessutom är det ju inte linjer som färgerna avser utan vilket spårsystem är.

Tyvärr så har politiker och tjänstemän gått i mentalt baklås ang färgerna vilket ställer till det för dem.

Och tunnelbanan till Arenastaden är Gröna linjen. FUT erkänner det inte ännu, men det lär nog ändras innan den öppnar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6487
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav Enceladus » lör 16 dec, 2017 22:00

twr skrev:
Odd skrev:SL har bytt färg på den gamla gula linjen (Tvärbanan) som numera är mer orange än gul, men som på vissa kartor är grå.

Flera andra linjer har bytt färg, tex har pendeltågen bytt från mörkblått till rosa (även det på vissa kartor) vilket återigen visar på dumheterna med att profilera linjefärger med spårsystemen. Dessutom är det ju inte linjer som färgerna avser utan vilket spårsystem är.

Tyvärr så har politiker och tjänstemän gått i mentalt baklås ang färgerna vilket ställer till det för dem.

Och tunnelbanan till Arenastaden är Gröna linjen. FUT erkänner det inte ännu, men det lär nog ändras innan den öppnar.


Det hoppas jag också, men det kan bli ännu mer förvirrande när olika personer använder skilda benämningar för samma objekt. Vi har redan haft en tråd där en spårkarta tolkades olika just på grund av missförståndet kring gröna och gula linjerna.
Enceladus
 
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav C12C3C3C12 » sön 17 dec, 2017 2:40

Vaddå Solnas gula linjer, dom gula SJ-bussarna försvann med vänstertrafiken...
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav daniel_s » sön 17 dec, 2017 9:55

Vad tråkiga ni är. Jag tycker att man ska få använda vilka färger man vill när man diskuterar framtida fantasilinjer!
daniel_s
 
Inlägg: 11352
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav Anders Hanquist » sön 17 dec, 2017 10:50

Det lite märkliga är att man frihärdar så med "Gula linjen" trots att det är en avgrening av den gröna från Odenplan. Man har till och med framställt sträckan söder om Odp som gul/grön. Två linjefärger på samma bana har ju aldrig förekommit tidigare. Ska man vara konsekvent i den galenskapen så borde ju nuvarande röda och blå också få två extra färger på respektive gren. Bättre då att "fasa ut" begreppet "Gula linjen".
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1310
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:07

Anders Hanquist skrev:Det lite märkliga är att man frihärdar så med "Gula linjen" trots att det är en avgrening av den gröna från Odenplan. Man har till och med framställt sträckan söder om Odp som gul/grön. Två linjefärger på samma bana har ju aldrig förekommit tidigare. Ska man vara konsekvent i den galenskapen så borde ju nuvarande röda och blå också få två extra färger på respektive gren. Bättre då att "fasa ut" begreppet "Gula linjen".

Exakt så. Det är självklart Gröna linjen.

Jag tror att det kan handla om att försöka påskina att Västerort inte påverkas (vilket förstås inte är möjligt att undvika).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6487
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav Enceladus » tor 21 dec, 2017 19:41

Fakta om SL och länet 2016 finns nu tillgänglig på nätet. Som vanligt är det en intressant läsning. En sak som sticker ut är resandeökningen i Solna. Solna har blivit den femte största pendeltågsstationen och har nu nästan 2 000 fler påstigande per dygn än den sjätte största pendeltågsstationen. Jag tror att vi med ganska stor säkerhet kan konstatera att kapaciteten inte skulle räcka utan parallell tunnelbana.
Enceladus
 
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav Kantorn » tor 21 dec, 2017 20:25

Om nu "gula linjen" är politiskt beslutat så är det väl bara att ändra hela TUB1 till gul...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7038
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav Enceladus » sön 22 apr, 2018 10:14

Peab lanserar projektet The Gardens om 16.000 kvm

Allt mer talar för att Nya Ulriksdal kommer att behöva kapacitetsstark kollektivtrafik!
Enceladus
 
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Framtiden för Solnas gröna linje

Inläggav Odd » sön 22 apr, 2018 23:09

Även om underlaget konstlat ökas för den gröna avgreningen så kan man ju fråga sig vilka tåg som skall avdelas mot den. När den, om den nu byggs, är klar så skulle det ju kunna tvingas bli så att den under lågtrafik trafikeras med 10-minuterstrafik och under rusningstrafik endast trafikerar Solna-Norra Stationsområdet, varvid passagerarna helt enkelt får ta antingen ersättningsbuss eller gå till Odenplan, om ej lämplig busslinje finns vid Norra Stationsområdet. Alternativet, att dra ner på trafiken västerut kanske visar sig bli allt för påfrestande för Västerortsresenärerna som knappast kommer att ha någon förståelse om förträffligheten att öka trängseln och minska trafiken för ett politiskt hål-i-huvudet-projekt.

Blindtarmen har endast en framtid, så som jag kan se, och det är att den blir en del av en Tunnelbana 4, eventuellt till Älvsjö. Någon annan rimlig utväg ser inte jag. Sen finns det ett antal orimliga utvägar som man av prestigeskäl kommer att försöka sig på...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4104
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav TKO » mån 23 apr, 2018 15:59

En enda kommentar: Detta kommer aldrig att ske!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7401
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtiden för Solnas gröna linje

Inläggav Odd » mån 23 apr, 2018 19:09

Å andra sidan minskar nu det utlovade underlaget...
https://www.svd.se/bostadsmarknad-i-gungning--nu-forsenas-aven-hagastaden

I artikeln får man en hint om vad som till stor del är kostnadsdrivande för nya bostäder.... 45000 kr/kvm blivande lägenhetshyra, bara i markkostnader. Det är alltså 2,7 miljoner kr för en normal tvåa på 60 kvadrat. Är det då så konstigt att bostäderna är så dyra...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4104
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav twr » mån 23 apr, 2018 19:32

TKO skrev:En enda kommentar: Detta kommer aldrig att ske!

/TKO

Exakt vad? Tunnelbana till Ulriksdal? Det får man ju verkligen hoppas att det inte blir av, ja.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6487
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav TKO » mån 23 apr, 2018 21:22

twr skrev:
TKO skrev:En enda kommentar: Detta kommer aldrig att ske!

/TKO

Exakt vad? Tunnelbana till Ulriksdal? Det får man ju verkligen hoppas att det inte blir av, ja.


Jo det kan jag tala om:

Odd skrev:När den, om den nu byggs, är klar så skulle det ju kunna tvingas bli så att den under lågtrafik trafikeras med 10-minuterstrafik och under rusningstrafik endast trafikerar Solna-Norra Stationsområdet, varvid passagerarna helt enkelt får ta antingen ersättningsbuss eller gå till Odenplan, om ej lämplig busslinje finns vid Norra Stationsområdet.


/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7401
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav TKO » mån 23 apr, 2018 21:49

Odd skrev:Å andra sidan minskar nu det utlovade underlaget...
https://www.svd.se/bostadsmarknad-i-gungning--nu-forsenas-aven-hagastaden

I artikeln får man en hint om vad som till stor del är kostnadsdrivande för nya bostäder.... 45000 kr/kvm blivande lägenhetshyra, bara i markkostnader. Det är alltså 2,7 miljoner kr för en normal tvåa på 60 kvadrat. Är det då så konstigt att bostäderna är så dyra...


En helt riktig iaktagelse!
Stockholmsregionens kommuner - med Stockholms stad i spetsen - har i högsta grad medverkat till de orimliga kostnaderna för nyproducerade bostäder. Dock har vi förmodligen låtit bostadsmarknaden urarta till den grad att ett annat förhållningssätt idag är orimligt... åtminstone när det gäller bostadsrätter.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7401
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav Enceladus » mån 23 apr, 2018 22:07

TKO skrev:
Odd skrev:Å andra sidan minskar nu det utlovade underlaget...
https://www.svd.se/bostadsmarknad-i-gungning--nu-forsenas-aven-hagastaden

I artikeln får man en hint om vad som till stor del är kostnadsdrivande för nya bostäder.... 45000 kr/kvm blivande lägenhetshyra, bara i markkostnader. Det är alltså 2,7 miljoner kr för en normal tvåa på 60 kvadrat. Är det då så konstigt att bostäderna är så dyra...


En helt riktig iaktagelse!
Stockholmsregionens kommuner - med Stockholms stad i spetsen - har i högsta grad medverkat till de orimliga kostnaderna för nyproducerade bostäder. Dock har vi förmodligen låtit bostadsmarknaden urarta till den grad att ett annat förhållningssätt idag är orimligt... åtminstone när det gäller bostadsrätter.

/TKO


Å ena sidan håller jag med om att kommuner inte bör bedrivas som vinstdrivande företag. Å andra sidan måste någon betala för de nya tunnelbanorna. Det handlar ju om miljarder kronor även på kommunnivå. Det viktiga är dock att produktionen av dessa dyra bostadsrätter inte går ut över produktionen av billiga hyresrätter, vilket ofta blir fallet. Annars är det inte så dumt om de som har råd med dyra bostadsrätter får bidra till samhället medan vanliga människor erbjuds rimligt prissatta hyresrätter.
Enceladus
 
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtiden för Solnas gula linjer

Inläggav twr » tis 24 apr, 2018 5:20

Att kommuner är med och betalar för infrastruktur kan väl vara rimligt. Det viktiga är väl att pengarna, oavsett vems de är, investeras i rätt saker. Det är slöseri med pengar att ge Älvsjö en tunnelbana (i den sträckning som föreslås) i stället för fler pendeltåg eller regionaltåg. Motsvarande skulle gälla för Ulriksdal.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6487
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Enceladus, Thomas Lange och 7 gäster