Switch to full style
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Kategoriregler

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Besvara

Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

ons 13 sep, 2017 22:52

"Pendlarna nöjdare än någonsin" skriver SvT/nyheter.

Från länkad text: "Pendlarna i länet är mer belåtna än någonsin med sitt pendeltågsåkande. Det visar SL:s senaste undersökning."
Är det långsökt att tro att intervjuarna undvek grenen mot Bålsta? :?

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

ons 13 sep, 2017 23:45

LÅ1 skrev:"Pendlarna nöjdare än någonsin" skriver SvT/nyheter.

Från länkad text: "Pendlarna i länet är mer belåtna än någonsin med sitt pendeltågsåkande. Det visar SL:s senaste undersökning."
Är det långsökt att tro att intervjuarna undvek grenen mot Bålsta? :?


Och om de åkte den första intervjuveckan, så var det väl kanske en annan kategori av resenärer. Undersökningen genomfördes 7-20 augusti. Så pendeln till Bålsta var ju avstängd under halva tiden. Bålstagrenens resenärer brukar ju också vara lite mer missnöjda än Märsta- Uppsala och Södertäljegrenen. Så visst kan det ha påverkat.

Sedan vore det ju väldigt konstigt om inte folk blev lite nöjdare med nya Citybanan. Dock var inte nöjdheten för juli så där väldigt hög - 69 procent. Så jag skulle nog avvakta lite längre för att se att siffrorna håller. Man träffar ju också en helt annan grupp resenärer på sommaren än under övriga året i de här enkätundersökningarna.

Det var ju dock en ökad nöjdhet just när MTR tog över. Nya tåg (eller att X10 tagits ur trafik), och nya stationer borde dock generera ungefär den här nöjdheten. Men det är för kort serie (för få intervjuer) ännu för att dra några tydliga slutsatser.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

tor 14 sep, 2017 7:37

De undvek nog Bålstagrenen. Bara i den här veckan har det varit förseningar på minst fem minuter både måndag, tisdag och onsdag. Får se om det håller i sig i dag, torsdag, när jag skall åka mellan sumpan och spånga.

Jag kan i alla fall inte påstå att det blivit bättre med MTR, snarare tvärtom. Fler korta tåg, många förseningar eller inställda tåg pga märkliga orsaker som "personalbyte" osv. Jag har vid två tillfällen sett tågvakter som stängt dörrarna trots att inte alla har gått på eller av, ena gången en dagisklass som höll på att gå på och den andra gången när man körde med en vagn vid Odenplan och inte väntade på alla trafikanter. Alla kom visserligen med men tågvakten fick i alla fall en mindre utskällning av en resenär.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

tor 14 sep, 2017 7:48

Odd skrev:De undvek nog Bålstagrenen. Bara i den här veckan har det varit förseningar på minst fem minuter både måndag, tisdag och onsdag. Får se om det håller i sig i dag, torsdag, när jag skall åka mellan sumpan och spånga.

Jag kan i alla fall inte påstå att det blivit bättre med MTR, snarare tvärtom. Fler korta tåg, många förseningar eller inställda tåg pga märkliga orsaker som "personalbyte" osv. Jag har vid två tillfällen sett tågvakter som stängt dörrarna trots att inte alla har gått på eller av, ena gången en dagisklass som höll på att gå på och den andra gången när man körde med en vagn vid Odenplan och inte väntade på alla trafikanter. Alla kom visserligen med men tågvakten fick i alla fall en mindre utskällning av en resenär.


I bussområden brukar ju dock nya bussar generera lite nöjdare kunder. Att X10 tagits ur trafik och nya stationer borde ju öka nöjdheten något. Men som sagt - detta går fort över om man inte levererar bättre kvalitet. Augusti är ju också en ganska trevlig månad - hösttrafiken har kommit igång medan folk fortfarande är kvar på semester.

Har inte sett att det varit någon katastrof med MTR, men jag kan inte heller se att det skulle fungera bättre. Ska ju bli oerhört intressant när man börjar köra med snabbtåg i december och se hur många som blir nöjda/respektive missnöjda med det och den generellt sämre punktligheten som blir med det nya upplägget.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

tor 14 sep, 2017 8:06

Det är skönt att blivit av med SJ och det kommer säkert att göra att nöjdheten ligger ett snäpp över vad den annars skulle, även framöver.

Samtidigt är jag lite skeptisk till sådana här undersökningar. Bland annat eftersom de till stor del avspeglar hur nyanserade folk är och i vad mån de uppfostrats att svara artigt i respektive område, än verkliga skillnader.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

tor 14 sep, 2017 19:27

Inge skrev:Det är skönt att blivit av med SJ och det kommer säkert att göra att nöjdheten ligger ett snäpp över vad den annars skulle, även framöver.

Samtidigt är jag lite skeptisk till sådana här undersökningar. Bland annat eftersom de till stor del avspeglar hur nyanserade folk är och i vad mån de uppfostrats att svara artigt i respektive område, än verkliga skillnader.


Nja, håller nog inte med om den slutsatsen. Jag har ägnat ganska mycket tid åt att studera kundnöjdhet och den brukar vara ganska tydlig. Problemet är väl snarast om man överskattar skillnader och variationer. Finns väl också en del metodproblem hos Trafikförvaltningen. Förvisso använder man en ganska avancerad statistisk metod för att räkna ut resultaten på helårsbasis och analysera (fast man missar att man inte slå samman resultaten från olika områden eftersom olika parametrar har olika betydelse beroende på var i länet man åker).

Däremot är det alldeles för få enkäter för att skillnaderna mellan månaderna (eller ens mellan åren) ska vara statistiskt signifikanta. Trafikförvaltningen kan också styra det ganska bra genom att välja vilka busslinjer som enkäten delas ut på och under vilken tid på dygnet. I många trafikområden väljer man ut ungefär samma linjer månad efter månad, vilket ju då gör att man inte ens kan säga att siffrorna är representativa för trafikområdet.

Men det finns inget nu som egentligen motiverar högre kundnöjdhet utifrån MTR:s trafik - vilket ju förra månadens magplask också visar på. I pendeltågstrafiken är det ju också ganska svårt att påverka, då man inte ens styr över tidtabellen. Men att som nu köra korta tåg på linje 38 från Uppsala i morgonrusningen som verkar ha blivit en vana, är knappast vägen för att nå ökad kundnöjdhet.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

tor 14 sep, 2017 20:06

Det jag syftade på var snarare att om gnällspikarna i tex Årsta upplever en sak ungefär på samma sätt som väldresserad undre medelklass i Vasastan så kommer gnällspikarna i Årsta att sätta ett lägre betyg trots samma upplevelse.

Det enda sätter att komma ifrån sånt är att ha ett antal kontrollfrågor som man vet är lika för båda grupperna och sedan genomföra en normering utifrån det. Vad jag vet sker inget sådant i SLs undersökningar.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

tor 14 sep, 2017 20:28

Inge skrev:Det jag syftade på var snarare att om gnällspikarna i tex Årsta upplever en sak ungefär på samma sätt som väldresserad undre medelklass i Vasastan så kommer gnällspikarna i Årsta att sätta ett lägre betyg trots samma upplevelse.

Det enda sätter att komma ifrån sånt är att ha ett antal kontrollfrågor som man vet är lika för båda grupperna och sedan genomföra en normering utifrån det. Vad jag vet sker inget sådant i SLs undersökningar.


Jo, jag förstod det. Men eftersom avtalsområdena är så gigantiskt stora idag - faller ju nästan det resonemanget. Det finns ju ändå en ganska bra korrelation mellan den identifierbara kvalitén och den upplevda. Därtill är det frågan om de socioekonomiska variationerna är så stora i de olika områdena för vilka som faktiskt också åker buss? Och i sådana fall nog mer hänförbart till vilken linje man åker, än till trafikområde.

Trots att jag tittat långt tillbaka i Trafikförvaltningens statistik, har jag väldigt svårt att koppla socioekonomiska faktorer till kundnöjdheten.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

tor 14 sep, 2017 20:40

Lars_L skrev:
Inge skrev:Det jag syftade på var snarare att om gnällspikarna i tex Årsta upplever en sak ungefär på samma sätt som väldresserad undre medelklass i Vasastan så kommer gnällspikarna i Årsta att sätta ett lägre betyg trots samma upplevelse.

Det enda sätter att komma ifrån sånt är att ha ett antal kontrollfrågor som man vet är lika för båda grupperna och sedan genomföra en normering utifrån det. Vad jag vet sker inget sådant i SLs undersökningar.


Jo, jag förstod det. Men eftersom avtalsområdena är så gigantiskt stora idag - faller ju nästan det resonemanget. Det finns ju ändå en ganska bra korrelation mellan den identifierbara kvalitén och den upplevda. Därtill är det frågan om de socioekonomiska variationerna är så stora i de olika områdena för vilka som faktiskt också åker buss? Och i sådana fall nog mer hänförbart till vilken linje man åker, än till trafikområde.

Trots att jag tittat långt tillbaka i Trafikförvaltningens statistik, har jag väldigt svårt att koppla socioekonomiska faktorer till kundnöjdheten.

Pendeltågen går till många gnällspiksområden. Det påverkar statistiken när man jämför med andra trafikslag.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

tor 14 sep, 2017 21:13

Inge skrev:Pendeltågen går till många gnällspiksområden. Det påverkar statistiken när man jämför med andra trafikslag.


Fast då borde det väl visa sig för busstrafiken i dessa områden? Vilket det inte går att utläsa. Snarare är ju orsaken till den i vanliga fall låga nöjdheten att punktligheten är så dålig. För pendeltågsresenärerna blir ju effekten extra stor då man missar bussanslutningar. Snarare är det väl så att man får förhållandevis hög kundnöjdhet, mot vad man borde få. Om man alltså ser till att man har dålig punktlighet, dålig turtäthet och stor trängselproblematik.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

tor 14 sep, 2017 21:21

Lars_L skrev:
Inge skrev:Pendeltågen går till många gnällspiksområden. Det påverkar statistiken när man jämför med andra trafikslag.


Fast då borde det väl visa sig för busstrafiken i dessa områden? Vilket det inte går att utläsa. Snarare är ju orsaken till den i vanliga fall låga nöjdheten att punktligheten är så dålig. För pendeltågsresenärerna blir ju effekten extra stor då man missar bussanslutningar. Snarare är det väl så att man får förhållandevis hög kundnöjdhet, mot vad man borde få. Om man alltså ser till att man har dålig punktlighet, dålig turtäthet och stor trängselproblematik.


Men det är ju inte säkert. Det är framförallt centrumen kring vissa pendeltågsstationer som är typiska gnällspiksområden. Dessutom har väl innerstadsbussarna högre synbar kundnöjdhet än förotsbussarna trots sämre tidhållning?

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

tor 14 sep, 2017 21:32

Inge skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:Pendeltågen går till många gnällspiksområden. Det påverkar statistiken när man jämför med andra trafikslag.


Fast då borde det väl visa sig för busstrafiken i dessa områden? Vilket det inte går att utläsa. Snarare är ju orsaken till den i vanliga fall låga nöjdheten att punktligheten är så dålig. För pendeltågsresenärerna blir ju effekten extra stor då man missar bussanslutningar. Snarare är det väl så att man får förhållandevis hög kundnöjdhet, mot vad man borde få. Om man alltså ser till att man har dålig punktlighet, dålig turtäthet och stor trängselproblematik.


Men det är ju inte säkert. Det är framförallt centrumen kring vissa pendeltågsstationer som är typiska gnällspiksområden. Dessutom har väl innerstadsbussarna högre synbar kundnöjdhet än förotsbussarna trots sämre tidhållning?


Pendeltåget har dålig punktlighet, dålig turtäthet och stor trängselproblematik. Inget annat trafikslag har denna kombination. Innerstadsbussarna är modernare och har betydligt högre turtäthet än förortsbussarna.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

tor 14 sep, 2017 21:40

Inge skrev:
Men det är ju inte säkert. Det är framförallt centrumen kring vissa pendeltågsstationer som är typiska gnällspiksområden. Dessutom har väl innerstadsbussarna högre synbar kundnöjdhet än förotsbussarna trots sämre tidhållning?


Fast om din teori stämmer, så borde det väl vara rätt många gnällspiksområden även i närheten av t-banan (du har ju själv utnämnd Årsta på oklara grunder).

Att man är relativt nöjd i Innerstaden/Lidingö (79 procent i augusti) är väl till stor del på grund av den höga turtätheten. Många märker ju inte att bussarna är sena eftersom man bara går och ställer sig och tar första bästa buss vid de tunga stråken. Därför är man också relativt nöjd med tidhållningen (ligger på mellan 65-70 procent i regel) och med den upplevda punktligheten så brukar kundnöjdheten ligga ungefär på den nivå som den ligger i innerstaden. Men man är ju samtidigt ganska missnöjd med trängseln. I innerstaden finns ju dock ändå en ganska stor acceptans för att stå (korta sträckor och täta avgångar), varför inte det drar ner helhetsbetyget nämnvärt.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

tor 14 sep, 2017 21:52

Tunnelbanan är ju inte jämförbar på något sätt. Den har bra punktlighet, hög turtäthet och dessutom mindre trängsel (förutom röda linjen).

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

fre 15 sep, 2017 1:50

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Men det är ju inte säkert. Det är framförallt centrumen kring vissa pendeltågsstationer som är typiska gnällspiksområden. Dessutom har väl innerstadsbussarna högre synbar kundnöjdhet än förotsbussarna trots sämre tidhållning?


Fast om din teori stämmer, så borde det väl vara rätt många gnällspiksområden även i närheten av t-banan (du har ju själv utnämnd Årsta på oklara grunder).

Att man är relativt nöjd i Innerstaden/Lidingö (79 procent i augusti) är väl till stor del på grund av den höga turtätheten. Många märker ju inte att bussarna är sena eftersom man bara går och ställer sig och tar första bästa buss vid de tunga stråken. Därför är man också relativt nöjd med tidhållningen (ligger på mellan 65-70 procent i regel) och med den upplevda punktligheten så brukar kundnöjdheten ligga ungefär på den nivå som den ligger i innerstaden. Men man är ju samtidigt ganska missnöjd med trängseln. I innerstaden finns ju dock ändå en ganska stor acceptans för att stå (korta sträckor och täta avgångar), varför inte det drar ner helhetsbetyget nämnvärt.

Som du själv skriver så får man även bättre betyg på sådant som är uppenbart mycket sämre, tex tidhållning. Det beror på hur man sätter betyg och inte alls på busstrafiken i sig.

Jag har inte studerat tunnelbanans undersökningar, men den har ju allmännt en mycket större blandning av folk. Inte bara de som bor i förstäderna.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

fre 15 sep, 2017 6:34

Inge skrev:Som du själv skriver så får man även bättre betyg på sådant som är uppenbart mycket sämre, tex tidhållning. Det beror på hur man sätter betyg och inte alls på busstrafiken i sig.

Jag har inte studerat tunnelbanans undersökningar, men den har ju allmännt en mycket större blandning av folk. Inte bara de som bor i förstäderna.


Jo, men min analys handlar ju om att det finns korrelationer som gör att olika delar kompenserar för olika brister. Det vill säga att hög turtäthet kompenserar för sämre punktlighet, likväl som högre trängsel kompenseras av hög turtäthet och också avhängig av hur lång tid de resande behöver stå. Det handlar inte om att en del resenärer är gnälligare än andra, utan att trafiken ser annorlunda ut.

I innerstaden kan det vara bättre att som i London räkna på genomsnittlig faktisk väntetid i förhållande till den genomsnittliga väntetiden utifrån tidtabellstid, för att få fram ett bättre mått på punktligheten, än antalet försenade minuter för en specifik tur från avgångshållplatsen.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

fre 15 sep, 2017 10:42

Lars_L skrev:
Inge skrev:Som du själv skriver så får man även bättre betyg på sådant som är uppenbart mycket sämre, tex tidhållning. Det beror på hur man sätter betyg och inte alls på busstrafiken i sig.

Jag har inte studerat tunnelbanans undersökningar, men den har ju allmännt en mycket större blandning av folk. Inte bara de som bor i förstäderna.


Jo, men min analys handlar ju om att det finns korrelationer som gör att olika delar kompenserar för olika brister. Det vill säga att hög turtäthet kompenserar för sämre punktlighet, likväl som högre trängsel kompenseras av hög turtäthet och också avhängig av hur lång tid de resande behöver stå. Det handlar inte om att en del resenärer är gnälligare än andra, utan att trafiken ser annorlunda ut.

I innerstaden kan det vara bättre att som i London räkna på genomsnittlig faktisk väntetid i förhållande till den genomsnittliga väntetiden utifrån tidtabellstid, för att få fram ett bättre mått på punktligheten, än antalet försenade minuter för en specifik tur från avgångshållplatsen.


Men det synes enklare och rimligare att konstatera att resultatet helt enkelt blir olika beroende på vilka grupper som tillfrågas, än att förlita sig på att konstiga korrelationer skall kompensera alla fel.

Således är undersökningarna odugliga till att jämföra olika områden och olika trafikslag. Men de kan användas till att jämföra över tid och uppenbarligen blev det bättre när SJ försvann.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

fre 15 sep, 2017 12:18

Inge skrev:Men det synes enklare och rimligare att konstatera att resultatet helt enkelt blir olika beroende på vilka grupper som tillfrågas, än att förlita sig på att konstiga korrelationer skall kompensera alla fel.

Således är undersökningarna odugliga till att jämföra olika områden och olika trafikslag. Men de kan användas till att jämföra över tid och uppenbarligen blev det bättre när SJ försvann.


Nu utgår du från att det är olika grupper som använder pendeltåg och innerstadsbussar. Hur rimligt är det antagandet, speciellt efter Citybanan?

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

fre 15 sep, 2017 18:28

Inge skrev:
Men det synes enklare och rimligare att konstatera att resultatet helt enkelt blir olika beroende på vilka grupper som tillfrågas, än att förlita sig på att konstiga korrelationer skall kompensera alla fel.

Således är undersökningarna odugliga till att jämföra olika områden och olika trafikslag. Men de kan användas till att jämföra över tid och uppenbarligen blev det bättre när SJ försvann.


Det finns en sådan faktor också förstås. Därför brukar ju resultaten bland annat kunna skilja sig lite under sommaren, jämfört med resterande del av året. Men det är inte konstiga korrelationer - däremot måste man ju som i London mäta per linje för att få fram intressant information. Men att värdet av sittplats är större om man åker buss i en timme än fem minuter är ju ganska självklart. Om du inte märker att bussen är försenad (eftersom du inte vet när den egentligen skulle ha avgått) är det ju också svårt att svara att man är missnöjd med punktligheten. Ganska självklara korrelationer med andra ord, som man också skulle få fram om man mätte per linje och inte gigantiska trafikområden.

I dagsläget visar ju egentligen bara NKI effekt om det är någon som missköter sitt trafikområde. Och missköter någon trafiken i trafikområdet så lär det ju märkas även på andra sätt.

Likväl som det förstås är en märklig form att mäta per gren i pendeltågstrafiken istället för per station - när den senare formen nästan måste vara lättare att hantera, eller i vilket fall lika lätt.
Besvara