Switch to full style
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Kategoriregler

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Besvara

Besökstips Hong Kong?

sön 10 sep, 2017 22:51

Som rubriken lyder; om ni har kollektivtrafikrelaterade sevärdheter i den före detta kronkolonin så tar jag tacksamt emot dessa här! Jag har med stor behållning gått igenom främst Olle SN:s omfattande och rikt illustrerade reseskildringar genom forumets sökfunktion. Men jag skulle sätta stort pris på fler konkreta tips. T ex, någon diggabel station, museum, linje osv. Tips på boende tar jag också gärna emot (om tråden spårar ur startar jag en ny i Ordet är fritt, men jag börjar här :wink: )

Tack på förhand!

Re: Besökstips Hong Kong?

mån 11 sep, 2017 20:27

Ulrik Berggren skrev:Som rubriken lyder; om ni har kollektivtrafikrelaterade sevärdheter i den före detta kronkolonin så tar jag tacksamt emot dessa här! Jag har med stor behållning gått igenom främst Olle SN:s omfattande och rikt illustrerade reseskildringar genom forumets sökfunktion. Men jag skulle sätta stort pris på fler konkreta tips. T ex, någon diggabel station, museum, linje osv. Tips på boende tar jag också gärna emot (om tråden spårar ur startar jag en ny i Ordet är fritt, men jag börjar här :wink: )

Tack på förhand!

En spännande stad väl värd att besöka. Främst av allt att rekommendera är ju den fascinerande spårvägen med dubbeldäckare som fortfarande gär längs huvudön, den bör man ha åkt i sin helhet åtminstone någon gång. Så finns kabelbanan till "The Peak" och den bör man nog också ha avverkat, varför inte på kvällstid när man utsikt över jättestaden med all belysning tänd. Mer moderna saker är en spårväg eller Light rail och den nu mycket omfattande moderna metron
East Rail, numera elektrifierad har både fjärrtåg upp till övriga Kina men är också integrerad i den lokala metrotrafiken.
urbanrail.net har kartor och mycken information om spåren i Hong Kong.
Det var ett tag sedan så jag har nog inget aktuellt råd för boende mer än att man brukar få vad man betalar för, det är rätt dyrt i HK numera. Har man råd bor man på The HongKong Peninsula som anses vara ett av världens mest exklusiva och hämtar med Rolls Royce på flygplatsen, så finns det ju även enklare boenden...

mån 11 sep, 2017 21:25

Kan också vara värt att ta en tur till den forna portugisiska kolonin Macao som numera har förvandlats till Asiens Las Vegas. Färjorna går hela dygnet och tar en timme åt ena hållet.

mån 11 sep, 2017 23:52

Tuen Mun för att se att MTR kan köra spårvagn. Det är ett ganska häftigt system som täcker in en New Town från 1980/90-talet.
Järnvägsmuseet längs med East Rail till Kinesiska gränsen är litet och inte så mycket att titta på.

Det finns en ganska lång linbana till en gigantisk Buddhastaty på ön Lantau.

MTR:s tunnelbana så kan man konstatera att linjerna har alltid 2 bytesstationer. På station Admirality byter man i vinkel från Röd linje till mörklila linje österut över plattform. På station Central byter man i medriktningen från Röd Linje till mörklila linje västerut. All tung spårtrafik utom East Rail har platformsväggar. Det finns ett antal MTR-köpgallerier som ser ut som just köpgallerior.
Fjärrpersontåg finns lite grand med ganska osynligt på Hung Hom stationen (East Rail) annars finns det mer sådant precis över gränsen i Shenzhen i Kina.
Till Disneyland finns ett tåg med automatdrift och fönster som ser ut som musse pigg.

Köper man ett Octopus-kort och laddar det med reskassa kan det användas på alla trafikbolag som kör i Hong Kong

tis 12 sep, 2017 20:52

Stort tack alla som bidragit med tips! Känns om jag har att göra de dagar jag kommer att vara där :D

tor 14 sep, 2017 1:21

Ulrik Berggren skrev:Stort tack alla som bidragit med tips! Känns om jag har att göra de dagar jag kommer att vara där :D

Blir säkert intressant och mycket att upptäcka. Tänk dock på att det knappast är rätt ställe för att slappna av i lugn och ro, det är en stressad stad och invånarna är inte alltid något mönster när det gäller artighet och försynthet, en väldig kulturskillnad gentemot t.ex Japan. Så var beredd på ett och annat. Engelska förstås väl för det mesta så språket är inget problem. Priser på hotell och restaurang på ett ungefär som i Västeuropa , lokala transporter rätt billiga. Med låga priser kan det löna sig att handla i affärerna och då kan väl främst elektronik vara av intresse. Tänk bara på att kineser är stenhårda affärsmän, vad som avtalats står man för men inte mer. Köpte en kamera i Singapore och när affären var framförhandlad kom ett "vill du ha ett batteri till din kamera" "ingår inte det ?" "åh nej" , ja kameran var ju billig nog ändå men man gör klokt i att höra sig för om vad som ingår i köpet.
Besvara