Sida 1 av 1

Sickla - förbindelse Tvärbanan/Saltsjöbanan

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 10:34
av Per Lind
Detta har säkert varit uppe förut men efter att ha sett "gek's" bilder från Sickla börjar man undra:
Varför kopplas inte Tvärbanan och Saltsjöbanan ihop redan från början?
Även om ingen genomgående trafik planeras just nu så vore det väl ett billigt sätt att överföra vagnar till huvudverkstaden,
eller?
-Per

Re: Sickla - förbindelse Tvärbanan/Saltsjöbanan

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 11:42
av Odd
Tunnelvagnarna skulle ändå inte gå att transportera genom sjöstaden av flera skäl.

Men låt säga att man under återstående 8 år eller så innan Saltsjöbanan går till Slussen igen, så skulle man kunna bygga en kort spårvägssnutt mellan Stadsgårdstunnelns västra mynning och den nya/tillfälliga bussterminalen vid Slussen, så skulle man kunna köra Henriksdal-Slussen med spårvagn i stället för buss, varvid man dels slipper en massa ersättningsbussar, dels närapå kan matcha det flöde med människor som Saltsjöbanan genererar när den kommer till Henriksdal. Då skulle förbindelsespåret kunna användas för vagntransporten mellan spårvägen och Saltsjöbanan.

Re: Sickla - förbindelse Tvärbanan/Saltsjöbanan

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 11:48
av Anders Hanquist
Var inte tanken en gång att sådana transporter genom Hammarby sjöstad skulle ske? Varför byggde man annars den sträckan med bredare rillor (typ hamnspår) än på andra spårvägssträckor (Gröndal, Sundbyberg, Djurgården)?

Re: Sickla - förbindelse Tvärbanan/Saltsjöbanan

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 11:49
av Enceladus
På längre sikt finns det planer på en samtrafikering av Tvärbanan och Saltsjöbanan på spåren mellan Sickla och Saltsjö-Järla. Har studerats i samband med Stomlinje M och Östlig förbindelse.

Re: Sickla - förbindelse Tvärbanan/Saltsjöbanan

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 12:01
av Anders Hanquist
Jo. Men det förklarar inte valet av bredare rännskenor i Lugnets Allé och Hammarby Allé än på andra gatuspår.

Re: Sickla - förbindelse Tvärbanan/Saltsjöbanan

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 13:28
av Odd
Vad tanken bakom det var vet jag inte, men kurvradier och banprofil gör att det i praktiken bara går att köra spårvagnar. Mellan Liljeholmen (Marievik) och Gullmarsplan så går det att dra igenom tunneltåg, men det är inte mycket marginal.

Re: Sickla - förbindelse Tvärbanan/Saltsjöbanan

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 18:30
av dr Cassandra Nojdh
Per Lind skrev:Detta har säkert varit uppe förut men efter att ha sett "gek's" bilder från Sickla börjar man undra:
Varför kopplas inte Tvärbanan och Saltsjöbanan ihop redan från början?
Även om ingen genomgående trafik planeras just nu så vore det väl ett billigt sätt att överföra vagnar till huvudverkstaden,
eller?
-Per

Men snälla Per - med all respekt för din person och dina åsikter - ja, detta har varit uppe förut och du har själv varit aktiv då. Här finns svar på detta, redan för två år sedan:
viewtopic.php?f=2&t=35666&start=200

Och nej, det går inte att köra C10 Mellan Sickla och Gullmarsplan. Vad gäller de sk. hamnspåren i Hammarby Sjöstad blev det väl enklast att fortsätta att använda sådana, det var ju som Odd påpekar ovan den standard man valde i plankorsningarna mellan Liljeholmen och Globen (idag kanske man skulle ha lagt Strail istället). Längs Hammarby och Lugnets Alléer finns ju ändå inga cyklister som kan köra ned i de breda rännorna. Kanske fanns det tankar på samtrafik när Danviks lösen var på tapeten, men att försöka använda C10 till detta har aldrig varit aktuellt.

En framtida förbindelse mellan TvB och SB i Sickla är förstås inte omöjliggjord på något sätt, men det är nog klokast att invänta hur det blir med Saltsjöbanans elevation först
http://www.nacka.se/stadsutveckling-tra ... -startpage

Re: Sickla - förbindelse Tvärbanan/Saltsjöbanan

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 19:05
av Per Lind
Kära Doktorn,
Alla har inte tid att dissekera alla trådar och att komma ihåg vad som skrevs 2015.
Har faktiskt lite annat i tankarna också, men tack för länken.
-Per

Re: Sickla - förbindelse Tvärbanan/Saltsjöbanan

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 19:05
av Odd
En fördel med dom där "hamnspåren" är att de mer eller mindre är självrensande (med modifikation), så som jag har förstått det, genom att skiten trycks upp på insidan. I praktiken finns det ju mer plats för skiten att samlas...

Re: Sickla - förbindelse Tvärbanan/Saltsjöbanan

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 19:17
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev:På längre sikt finns det planer på en samtrafikering av Tvärbanan och Saltsjöbanan på spåren mellan Sickla och Saltsjö-Järla. Har studerats i samband med Stomlinje M och Östlig förbindelse.

Ja, och så har vi det här med Saltsjöbanan upphöjning (bäst att prata svenska), som också bidrar till den längre sikten:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... tation.pdf

Upphöjningen medför ingen resenärsnytta för SB:s trafikanter (och minskar också värdet av den nya omstigningspunkten till TvB under byggtiden), men Nacka kommun är väldigt angelägen om att få detta genomfört, och är villig att stå för fiolerna. För SB:s redan nu prövade resenärer blir det förstås ytterligare sten på bördan under byggtiden.

Re: Sickla - förbindelse Tvärbanan/Saltsjöbanan

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 19:19
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:En fördel med dom där "hamnspåren" är att de mer eller mindre är självrensande (med modifikation), så som jag har förstått det, genom att skiten trycks upp på insidan. I praktiken finns det ju mer plats för skiten att samlas...

Men nog tycker jag mig ha sett spårbilen körandes på sträckan Mårtensdal - Sickla Udde också?

Re: Sickla - förbindelse Tvärbanan/Saltsjöbanan

InläggPostat: lör 09 sep, 2017 20:20
av Odd
Ja, men det är ju för att göra rent spåren