Nattrafik med lokalbanor och spårvagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Nattrafik med lokalbanor och spårvagnar

Inläggav roggek » mån 11 sep, 2017 17:31

Enceladus skrev:Om du vill undvika stadsliv kanske du borde flytta till skogen...


Redan fixat för över 25 år sedan...
Och jag har både ett bara utbud av nattliv och min nattbuss inom gångavstånd, skogen har jag inpå knuten (en hel nationalpark faktiskt!)...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2415
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Nattrafik med lokalbanor och spårvagnar

Inläggav BSB101 » mån 11 sep, 2017 17:35

roggek skrev:Skulle egentligen hellre vilja se mindre nattrafik för nöjesresandets skull, då skulle det säkert bli mindre problem med kl-tt-r, våldtäkter, rån, misshandel och skadegörelse, där pratar vi verkligen om samhällsekonomisk lönsamhet!


Nu handlar inte nattrafik enbart om "nöjesresande" (nu exakt vad det är) utan det är en hel del som arbetar sådana tider att man har behov att åka till/från jobbet även på natten/sen kväll/tidig morgon. Men om man fortfarande lever kvar i världsbilden att "alla" jobbar 8-5 så förstår jag att man har svårt att relatera till att nattrafik i kollektivtrafiken behövs. Gällande brottslighet kommer kriminella inte upphöra att vara kriminella bara för att kollektivtrafiken slutar att gå på natten. Risken är väl istället tvärtom att visa typer av brott ökar om folk ska ta sig hem med svarttaxi, till fots etc istället för att åka kollektivt.
BSB101
 
Inlägg: 2356
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Nattrafik med lokalbanor och spårvagnar

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 18:37

Lars_L skrev:Man har sagt att man ska göra tillfälligt undantag p.g.a. arbete med getingmidjan, bl.a. så att posten kan komma fram. Vilket ju kan vara ganska vettigt.
Visst man kan köra med enkelspår för sista avgångarna. Sträckan genom citybanan tar ju dock 12-minuter. Förvisso fungerar det ju bra på linje 35 där man har samma avgångstid från Stockholms City i T18. Men om även Märsta-Södertälje ska kunna ha någon senare avgång blir det ju knepigare. Norrut bör det väl kunna fungera också att lägga till en avgång 0.57 till Märsta. Men då skulle sista avgången mot Södertälje behöva gå ganska mycket senare - omkring 1.20 om man ska ha en styv tidtabell. Däremot kunde man väl i sådana fall kanske förlänga 0.35-avgången hela vägen till Södertälje + då att en del tåg som idag går till Stockholms city - kanske måste tas bort - för att få plats med tågen från stan. Förvisso en på ett sätt kanske vettig prioritering.


Jag citerar ett gammalt inlägg som ger en bra överblick.

Enceladus skrev:Följande tåg avslutar sin resa i City på vardagar: från Bålsta 0:29 och 0:59, från Nynäshamn 0:44, från Uppsala 0:48 och 1:18, från Södertälje 0:55, från Västerhaninge 1:14 (totalt 7 ankomster)
Följande tåg avslutar sin resa i City på helgdagar: från Bålsta 1:59, från Märsta 2:03, från Västerhaninge 2:14, från Södertälje 2:25 (totalt 4 ankomster)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på vardagar: mot Uppsala 4:12 och 4:42, mot Bålsta 4:46, mot Nynäshamn 4:46 och 5:16, mot Södertälje 4:50, mot Märsta 4:57, mot Tungelsta 5:01 (totalt 8 avgångar)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på helgdagar: mot Nynäshamn 5:01, mot Bålsta 5:16, mot Södertälje 5:20 och 5:50, mot Märsta 5:27, mot Västerhaninge 5:31 (totalt 6 avgångar)


Eftersom alla dessa tåg inte får plats att ställas upp i tunneln tomkörs vissa till depåerna. På vardagar klockan 0:43 och 1:09 går det tåg från City till Älvsjödepån. Dessa skulle med lätthet kunna trafikeras - tåglägena finns ju redan i Citybanan! Dessutom kan man som du säger förlänga avgången 0:35 söderut. Så här skulle upplägget kunna se ut:

0:16 Nynäshamn
0:20 Södertälje
0:35 Västerhaninge (istället för Älvsjö)
0:43 Södertälje (istället för Älvsjödepån)
1:09 Tungelsta (istället för Älvsjödepån)
1:20 Södertälje (ny avgång - nu finns det plats för enkelspårsdrift)

Det borde alltså inte vara något problem att förlänga pendeltågstrafiken med en timme på vardagar - precis som på tunnelbanan - och mer än så kan man vänta med.
Enceladus
 
Inlägg: 4759
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nattrafik med lokalbanor och spårvagnar

Inläggav Enceladus » tor 02 apr, 2020 20:58

Lars_L skrev:Men man kan ju säga ganska lätt att det knappast är motiverat med spårbunden nattrafik till Näsbypark (som exempel).


När jag svarade på det här inlägget så instämde jag, men nu har jag bytt åsikt. Enligt färsk statistik från Västtrafik hade Alependeln 6 850 resenärer per vardag år 2018. Näsbyparksgrenen har uppskattningsvis lika många resande (själva grenen har 3 050 påstigande, därutöver tillkommer avstigande och den gemensamma sträckan). Alependeln har timmestrafik på helgnätter.

Som jag ser det är det motiverat med spårbunden nattrafik på alla linjer, men naturligtvis med olika turtätheter. Timmestrafik skulle inte fungera på pendeltågen och antagligen inte heller på Tvärbanan, men kanske på Näsbyparksgrenen. Att nattrafiken ser ut som den gör i Stockholm beror ju på att trafikpolitiken är extremt konservativ och att nya idéer systematiskt motarbetas.

Någon förändring finns väl inte i sikte, men nu ska det i alla fall byggas ett antal tunnelbanor som enbart kan motiveras med nattrafik...
Enceladus
 
Inlägg: 4759
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster