Switch to mobile style

Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Lars_L » sön 17 sep, 2017 13:43

Och försöker man definiera så märker man som sagt att det är mest utifrån hur systemet beskrivs och översätts från det egna landet som kör trafiken som verkar få avgöra. Oslo har ju alltid haft tunnelbana på den östra sidan, medan Frankfurt hade ett spårvägssystem som kom att få tunnelbaneliknande inslag.

I London kallas ju inte DLR för tunnelbana, men den är ju mycket mer tunnelbanemässig i sin form nu, än vad metron i Köpenhamn är - som måste vara den märkligaste skapelsen världen har sett. Hur kommer man på att bygga en t-banesystem för många miljarder som klarar omkring 9 000 passagerare som mest per riktning? Till och med tvärbanan i Stockholm har ju då betydligt högre kapacitet.

Egentligen skulle man väl överlag räkna alla spårsystem i stadsmiljö för kollektivnära resor, snarare än om det är spårväg-tunnelbana eller pendeltåg/regionaltåg. Om man nu vill jämföra system med varandra. Eller då sätta upp vissa formella kriterier, Exempelvis kapacitet - hastighet per km, antal resenärer etc.
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav ADDE » sön 17 sep, 2017 14:59

Det verkar som att svenskans "Tunnelbana" är översättning till/från engelskans "Metro". dvs. stockholms tunnelbana kan väl kallas ett Metrosystem, och inte ett tunnelbana, om man ska vara mer internationella med definitionen :)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1514
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav LÅ1 » sön 17 sep, 2017 16:44

ADDE skrev:Det verkar som att svenskans "Tunnelbana" är översättning till/från engelskans "Metro". dvs. stockholms tunnelbana kan väl kallas ett Metrosystem, och inte ett tunnelbana, om man ska vara mer internationella med definitionen :)

Ordet metro (i betydelsen tunnelbana) är väl av franskt ursprung, inte engelskt.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11791
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Inge » sön 17 sep, 2017 17:03

Grekiska, metropolis - storstad. Som trafikslag först på engelska, Metropolitan Railway.

Det svenska ordet "tunnelbana" är INTE en "översättning av" metro. Däremot finns det ett relativt stort överlapp mellan de självständiga begreppen. Begreppet tunnelbana är dock tydligt snävare
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Inge » sön 17 sep, 2017 17:20

Harald skrev:
Inge skrev:För det första är inte engelskans "metro" detsamma som svenskans "tunnelbana". En tunnelbana måste åtminstone till signifikant del faktiskt gå i just tunnel, vilket inte nödvändigtvis gäller för en engelsk "metro".

Sedan präglas den engelska listan av de nationella definitionen. Frankfurts tunnelbana räknas inte till de tyska tunnelbanorna annat än till namnet i Tyskland. Då hamnar den utanför just den här listan.

En svensk tunnelbana behöver inte gå i tunnel alls. Det enda som krävs är att tillsynsmyndigheten har bestämt att det är en tunnelbana. Det fanns tidigare en bestämmelse om att anläggningar med spårvägskoncession skulle anses vara tunnelbanor om de var helt avskilda från annan trafik. Eftersom det inte finns några koncessioner längre finns inte bestämmelsen kvar, men den kan nog vara en ledtråd till vad tillsynsmyndigheten kräver, d.v.s. att anläggningen är helt avskild från annan trafik, men det kan den vara utan att till någon del gå i tunnel.

Du pratat om en myndighetsterm. Jag pratar om ordet 'tunnelbana' som ord i svenska språket.

Huruvida någon myndighet skulle kunna få väsentlig del av språkbrukarna att ändra uppfattning om begreppets innebörd genom att för sitt ändamål klassa någon anläggning utan tunnlar som tunnelbana i sin intetnterminologi, är ytterst tveksamt och fullständigt hypotetiskt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Harald » sön 17 sep, 2017 17:32

Lars_L skrev: Oslo har ju alltid haft tunnelbana på den östra sidan

Nej, det har de inte. Det var två spårvägslinjer, Lambertseterbanen och Østensjöbanen som 1966 resp. 1967 konverterades till tunnelbana. De två andra grenarna på östra sidan öppnades som tunnelbana 1966 och 1970. På västra sidan är tunnelbanan äldre om det än var luftledning från början. 1928 drogs de västliga förstadsbanorna genom undersgrunnsbanen från Majorstuen till Nationaltheatret. De banorna var inte spårvägar, utan järnvägar och hade vagnar med järnvägsprofil. Det är orsaken till att Oslos tunnelbana har bredare vagnar än de smala vagnarna i Stockholm.
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav gek » sön 17 sep, 2017 20:57

LÅ1 skrev: Ordet metro (i betydelsen tunnelbana) är väl av franskt ursprung, inte engelskt.


Metro var från början en förkortning för "metropolitan railway", "chemin de fer métropolitain" och liknande. Nu har förkortningen blivit en term i sig, som står för ungefär "järnvägssystem för lokaltrafik i ett storstadsområde, helt eller nästan helt separerad från det nationella järnvägssystemet".

Den första metron, Londons Metropolitan Railway, som startade 1863, kallade sig inte "metro", däremot benämnde järnvägen de förorter man betjänade "Metroland".

En del äldre metrosystem antog namn som beskrev infrastrukturen i de centrala delarna av nätet, t ex fanns i Paris utöver det stora CF Métropolitain de Paris även ett bolag "CF électrique souterrain Nord-Sud de Paris", ungefär "underjordiska nord-sydjärnvägen". I Glasgow och på flera håll i Nordamerika finns subways, Liverpools numera nedlagda metro kallade sig "overhead railway" och andra system hade namn innehållande "elevated" eller "Hochbahn".
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 797
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Harald » sön 17 sep, 2017 21:46

Dock kan det vara värt att nämna att Londons Metropolitan Railway från början inte var en separat järnväg utan en del av det nationella nätet. Trafiken utfördes av den bredspåriga Great Western och det var även meningen att den normalspåriga Great Northen skulle använda banan, som därför hade treskensspår. Rätt snart drog sig emellertid Great Western ur och med tiden blev Metropolitan mer av vad vi förknippar med tunnelbana. Dock hade man förbindelse med det nationella nätet bl.a. i Aylesbury och körde tåg till Verney Junction en bit bortom denna stad och åtta mil från Baker Street. Det var långt ute på landet. Verney Junction hade sitt namn efter ordföranden i Buckinghamshire Railway. "Det fanns inte mycket annat i trakten att uppkalla den efter" säger boken The story of Londons Underground.
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav LÅ1 » sön 17 sep, 2017 22:45

Jo, Metropolitan Railway fanns före Paris Metro. Det känner jag till. Men just ordet Metro, det användes väl först i Paris(?). (Långt före matbutikerna med det namnet i Stockholm. :D )
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11791
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Lennart Petersen » sön 17 sep, 2017 23:37

LÅ1 skrev:Jo, Metropolitan Railway fanns före Paris Metro. Det känner jag till. Men just ordet Metro, det användes väl först i Paris(?). (Långt före matbutikerna med det namnet i Stockholm. :D )

Ja det får du nog rätt för. Metro har sedan blivit så gott som ett internationellt begrepp för tunnelbana, Moskva Santiago Kairo Singapore.... det är lättare att räkna upp de som inte betecknas Metro. Även i USA finns det metro nämligen Washington D.C och i Los Angeles , när man byggde tunnelbanor där så ville man markera att de var så mycket modernare och snyggare än de rätt sunkiga subways som fanns i t.ex Chicago och New York .
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1737
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav TKO » mån 18 sep, 2017 8:45

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Jo, Metropolitan Railway fanns före Paris Metro. Det känner jag till. Men just ordet Metro, det användes väl först i Paris(?). (Långt före matbutikerna med det namnet i Stockholm. :D )

Ja det får du nog rätt för. Metro har sedan blivit så gott som ett internationellt begrepp för tunnelbana, Moskva Santiago Kairo Singapore.... det är lättare att räkna upp de som inte betecknas Metro. Även i USA finns det metro nämligen Washington D.C och i Los Angeles , när man byggde tunnelbanor där så ville man markera att de var så mycket modernare och snyggare än de rätt sunkiga subways som fanns i t.ex Chicago och New York .


Fast i Chicago kallas även de underjordiska linjerna för the "L"...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Inge » mån 18 sep, 2017 9:21

Just "the El" i Chicago är ett typexempel på svåröversatta system. De flesta kallar nog ofta alltihop för tunnelbana, men det beror på vad man syftar på. Syftar man på själva loopen och högbanorna använder man gärna en annan översättning. Ibland kan det till och med vara lämpligt att skilja den vanliga betydligt yngre tunnelbanan, från Loopen och då kanske man menar specifikt denna när man talar om Chicagos tunnelbana.

Detsamma gäller Kairo som inte haft någon tunnelbana förrän helt nyligen, men väl en metro (väsentligen pendeltåg).
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Enceladus » mån 20 nov, 2017 13:11

DN: Man föll ner på spåret – SL vill höja säkerheten

SL börjar inse att det finns en anledning varför nästan hela världen har anammat idén om plattformsdörrar. Men något konkret beslut kommer att dröja.
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav TKO » mån 20 nov, 2017 13:55

Enceladus skrev:DN: Man föll ner på spåret – SL vill höja säkerheten

SL börjar inse att det finns en anledning varför nästan hela världen har anammat idén om plattformsdörrar. Men något konkret beslut kommer att dröja.


Det är möjligt att "nästan hela världen anammat idén om plattformsdörrar" - men det är i så fall mest som idé... för cirka 99,7 % av plattformar för spårtrafik saknar dessa!

upplyser
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Enceladus » mån 20 nov, 2017 15:40

TKO skrev:
Enceladus skrev:DN: Man föll ner på spåret – SL vill höja säkerheten

SL börjar inse att det finns en anledning varför nästan hela världen har anammat idén om plattformsdörrar. Men något konkret beslut kommer att dröja.


Det är möjligt att "nästan hela världen anammat idén om plattformsdörrar" - men det är i så fall mest som idé... för cirka 99,7 % av plattformar för spårtrafik saknar dessa!

upplyser
Thomas K Ohlsson


Plattformsdörrar behövs ju inte på alla plattformar, utan främst där trängsel förekommer (d.v.s. inte i Hemfosa). Andelen plattformar för spårtrafik som har plattformsdörrar där det behövs är nog betydligt större än 0,3 %. Det bör även påpekas att många BRT-banor (t.ex. i Pakistan och Kina) har plattformsdörrar, så frågan är inte begränsad till spårtrafik!
Enceladus
 
Inlägg: 644
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav TKO » mån 20 nov, 2017 19:37

De flesta olyckor med fotgängare sker förmodligen vid stadsgator - vi kanske ska ha heltäckande väggar med portar vid övergångsställen där?

funderar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav BSB101 » mån 20 nov, 2017 19:42

TKO skrev:De flesta olyckor med fotgängare sker förmodligen vid stadsgator - vi kanske ska ha heltäckande väggar med portar vid övergångsställen där?


Det enda raka är att förbjuda att folk råkar ut för dödsfall och olyckor, om detta ändå sker får vi ta till hårda straff. ;) :D
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav LÅ1 » mån 20 nov, 2017 19:55

TKO skrev:De flesta olyckor med fotgängare sker förmodligen vid stadsgator - vi kanske ska ha heltäckande väggar med portar vid övergångsställen där?

funderar
Thomas K Ohlsson

Ja, man kan lätt snubbla ut på körbanan. Så risken är väl stor även på en trottoar. En trottoar är ju inte alltid lika slät och fin som en perrong.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11791
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav TKO » mån 20 nov, 2017 20:23

BSB101 skrev:
TKO skrev:De flesta olyckor med fotgängare sker förmodligen vid stadsgator - vi kanske ska ha heltäckande väggar med portar vid övergångsställen där?



Det enda raka är att förbjuda att folk råkar ut för dödsfall och olyckor, om detta ändå sker får vi ta till hårda straff. ;) :D


Jag trodde aldrig det skulle hända - men vi verkar för en gångs skull vara överens!
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Odd » mån 20 nov, 2017 21:15

Om det nu var som i fallet i helgen, så berodde det ju inte på trängsel, enligt den information som gick att få fram.

Visst kan man planera för att framtida linjer, och framtida större uppgraderingar, skall ha plattformsdörrar, men det får ju inte bli som skräckexemplet Citybanan där plattformsdörrarna medför att man dels inte kan stanna optimalt vid korta tåg, dels har en förlängt hållplatsuppehåll på 20-30 sekunder per station. Tänk om samma princip hade byggts för på tunnelbana 1, då skulle en resa mellan Centralen och Vällingby kunna ta 5-7 minuter längre än idag. Ett minimikrav är att tiden för stationsuppehåll i varje fall inte blir särskilt mycket längre än idag, totalt sett. Om man kan kompensera tiden med att föraren tex inte längre behöver göra dörrkontrollen från förarhytten så kanske den besparingen kan kompensera.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3849
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster