Switch to mobile style

Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Kantorn » tis 12 sep, 2017 14:42

Odd skrev:Det finns flera aspekter på detta. Just där man inför åtgärderna, tex högre broräcken och plattformsdörrar på stationerna, så sker det självklart en minskning, annat vore konstigt.
Men det i sig minskar inte självmorden, för de som vill ta livet av sig gör det i alla fall, på andra ställen och på andra sätt.

Det är inte riktigt sant. Forskning visar på att möjligheten gör självmordet. Om möjligheterna minskas, så minskas antalet självmord. Om en person hindras att begå självmord så är det faktiskt högst sannolikt att personen inte försöker igen.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6893
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Lars_L » tis 12 sep, 2017 21:34

CS skrev:
Lars_L skrev:Men även räknat med personer som faller ned på spåret av en olyckshändelse, lär det nog vara samhällsekonomiskt lönsamt. VSL + kostnaderna för själva olyckan låg 2014 på 25, 4 miljoner (http://www.trafikverket.se/contentasset ... et_a60.pdf). Om vi tänker oss att två per år dör av att de ramlar ner, eller blir knuffade ner på spåret, alternativt olovligt befinner sig i spårområdet, så har vi en samhällsekonomisk nytta på 50, 8 miljoner. Plattformsdörrar med en avskrivningstid på 40 år, och som kostar 1 miljard i investeringskostnad, ger en samhällsekonomisk kapitalkostnad på 30 miljoner per år (ungefär). Räknar vi då med att man räddar något liv ytterligare på grund av att tillfälligheterna är färre, så ökar nyttan ännu mer. Men den senare delen är ju svår att peka på.


Fast den där uträkningen utgår från att plattformsdörrarna inte förlänger stationsuppehållen och/eller fungerar så dåligt att de sänker kapaciteten


Nej visst - och där är jag ju tveksam till de s.k. plattformsridåerna. En effekt som dock inte uppstår med plattformsdörrar om de planeras rätt, såsom på Metron i Köpenhamn, eller linje 1 i Paris.

En risk finns nog också att automatdörrar på riktigt hårt belastade stationer kan vara tidsfördröjande om de är automatiska. Fast ibland undrar jag vad som är hönan och ägget. Vad jag har förstått klarar man väl i Moskva i huvudsak att klara 20-sekundersuppehåll med manuell dörrstängning. Om alla vet att man väntar på att man hunnit kliva av/på tåget, så är det ju få som har någon brådska..
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav daniel_s » tis 12 sep, 2017 23:20

Lars_L skrev:En risk finns nog också att automatdörrar på riktigt hårt belastade stationer kan vara tidsfördröjande om de är automatiska.


Varför skulle detta bara gälla på riktigt hårt belastade stationer?

De som önskar sig plattformsdörrar "som de i Paris" verkar inte riktigt kunna förstå att det inte kommer att bli som i Paris.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Lars_L » ons 13 sep, 2017 6:42

daniel_s skrev:
Lars_L skrev:En risk finns nog också att automatdörrar på riktigt hårt belastade stationer kan vara tidsfördröjande om de är automatiska.


Varför skulle detta bara gälla på riktigt hårt belastade stationer?

De som önskar sig plattformsdörrar "som de i Paris" verkar inte riktigt kunna förstå att det inte kommer att bli som i Paris.


Tänkte väl mer att det är då det blir dimensionerande för trafiken och blir till någon större tidsmässig skillnad. På metron i Köpenhamn tar det 25 sekunder på småstationerna för uppehållen. Det är ett par sekunder längre tid än i Stockholm - å andra sidan får man ju en betydligt bättre regelbundenhet, eftersom vissa förare i Stockholm tar god tid på sig på stationen, medan andra klarar att dra ner uppehållstiden till 17-18-sekunder, vilket gör att det tar än längre tid efter ett tag för den förare som tar relativt god tid på sig att stänga dörrarna då belastningen på avgången blir högre.

Men det senare är ju som antytts ovan för att man inte valt att styra upp det. I princip kan man ju utforma systemet ändå så manuellt att dörrarna stängs efter ett visst antal sekunder och bara tar hänsyn i särskilt ömmande fall - om en dagisgrupp håller på att gå av eller en familj där barnen inte hunnit stiga på (exempelvis).
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav daniel_s » ons 13 sep, 2017 7:04

Att man kan göra det i princip är ju inte samma sak som att det kommer att hända i Stockholm. Även om det skulle finnas något slags barnvagnsknapp som föraren endast vid behov skulle manövrera, så skulle det ju ändå spåra ur från dag ett. Men ok, om man kompletterar det med exempelvis komplicerade ekonomirutiner som gör att arbetsledningen aldrig har tid att lägga sig i förarnas arbete skulle det möjligen kunna fungera hjälpligt.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Inge » ons 13 sep, 2017 9:00

Det är inte säkert att det är optimalt att försöka stänga dörrarna innan alla är på. När folk drabbats av det några gånger kommer resultatet att bli att man struntar i att släppa av folk först och att man absolut inte kommer att stiga av för att underlätta avstigning för andra längre in i tåget. Således mer trängsel och sannolikt längre uppehåll.

Det som däremot kanske behövs är att de allra långsammaste förarna ändrar sitt beteende.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4237
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Lars_L » ons 13 sep, 2017 9:53

Inge skrev:Det är inte säkert att det är optimalt att försöka stänga dörrarna innan alla är på. När folk drabbats av det några gånger kommer resultatet att bli att man struntar i att släppa av folk först och att man absolut inte kommer att stiga av för att underlätta avstigning för andra längre in i tåget. Således mer trängsel och sannolikt längre uppehåll.

Det som däremot kanske behövs är att de allra långsammaste förarna ändrar sitt beteende.


Fast uppenbarligen fungerar det ju där man har mer strikta uppehållstider i andra länder. Även resenärerna i Stockholm bör väl kunna fås att ändra beteende? Folk är ju mer måna om att komma av tåget innan det börjar rulla också så att säga.

Fast med C20 är det ju dåligt med dörrar, så där kanske det inte är någon idé i alla fall...
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Inge » ons 13 sep, 2017 13:57

Lars_L skrev:
Inge skrev:Det är inte säkert att det är optimalt att försöka stänga dörrarna innan alla är på. När folk drabbats av det några gånger kommer resultatet att bli att man struntar i att släppa av folk först och att man absolut inte kommer att stiga av för att underlätta avstigning för andra längre in i tåget. Således mer trängsel och sannolikt längre uppehåll.

Det som däremot kanske behövs är att de allra långsammaste förarna ändrar sitt beteende.


Fast uppenbarligen fungerar det ju där man har mer strikta uppehållstider i andra länder. Även resenärerna i Stockholm bör väl kunna fås att ändra beteende? Folk är ju mer måna om att komma av tåget innan det börjar rulla också så att säga.

Fast med C20 är det ju dåligt med dörrar, så där kanske det inte är någon idé i alla fall...


Mer strikta upphållstider är inte riktigt detsamma som att smälla igen dörrarna lite hur som helst.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4237
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav daniel_s » ons 13 sep, 2017 22:02

Det där stället "andra länder" som man alltid ska jämföra med existerar ju faktiskt inte.

För det första blir det ju lite luddigt att tala om andra länder som om alla tunnelbanor i t ex Tyskland (finns det något annat västeuropeiskt land med mer än en riktig tunnelbana?) vore likadana, eller som om alla tunnelbanor i alla andra länder vore likadana. Du menar väl "andra städer".

Vidare kan man liksom inte plocka ihop sin favorittunnelbana med det bästa från Paris, det bästa från London, New York och Berlin och så vidare och använda den som referensobjekt. Eller ja, kan kan man ju, men eftersom den inte existerar så blir det en ganska meningslös jämförelse.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Harald » ons 13 sep, 2017 22:40

daniel_s skrev: Tyskland (finns det något annat västeuropeiskt land med mer än en riktig tunnelbana?)

Holland, Frankrike, Italien, Spanien. F.ö. vad är definitionen på en "riktig tunnelbana"?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_metro_systems
Harald
 
Inlägg: 7724
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Lennart Petersen » tor 14 sep, 2017 1:09

Harald skrev:
daniel_s skrev: Tyskland (finns det något annat västeuropeiskt land med mer än en riktig tunnelbana?)

Holland, Frankrike, Italien, Spanien. F.ö. vad är definitionen på en "riktig tunnelbana"?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_metro_systems


Ja det är väl inte helt glasklara definitioner men Wikipedia är nog hyggligt rätt i sina definitioner även om jag tycker att metron i Palma de Mallorca borde varit med.
Men det är en omponerande förteckning och inte helt enkelt att hänga med på ett område som växer nästan från dag til dag, eller i vart fall var månad eller så.
Stockholm kunde en gång skryta med att var på topp tio listan över stora metrosystem , och ett av det absolut största sett till folkmängd, men nu är det nere någonstans på plats 34 och blir väl förbisprunget lite då och då. Helt fantastiskt är ju Kina med 30 metrosystem och 14 (!!) under konstruktion. Åtskilliga städer som man inte ens hört talas om.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav daniel_s » tor 14 sep, 2017 4:50

Harald skrev:
daniel_s skrev: Tyskland (finns det något annat västeuropeiskt land med mer än en riktig tunnelbana?)

Holland, Frankrike, Italien, Spanien. F.ö. vad är definitionen på en "riktig tunnelbana"?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_metro_systems


Tack för länken! Miniatyrbanor som VAL-systemen och köpenhamnsmetron räknas inte (dock kan linje 1 i Paris och liknande äldre system räknas in även om de så småningom skulle kunna moderniseras så att de är ungefär samma sak). Alltför spårvägsmässiga system som linje 51 i Amsterdam går också bort. Det som blir kvar är alltså system med minst vissa dimensioner och/eller traditioner.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Odd » tor 14 sep, 2017 7:33

Märkligt nog listas Oslo, som har plankorsningar, men inte Frankfurt, som också har plankorsningar.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3793
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Inge » tor 14 sep, 2017 8:12

För det första är inte engelskans "metro" detsamma som svenskans "tunnelbana". En tunnelbana måste åtminstone till signifikant del faktiskt gå i just tunnel, vilket inte nödvändigtvis gäller för en engelsk "metro".

Sedan präglas den engelska listan av de nationella definitionen. Frankfurts tunnelbana räknas inte till de tyska tunnelbanorna annat än till namnet i Tyskland. Då hamnar den utanför just den här listan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4237
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav daniel_s » tor 14 sep, 2017 8:41

Odd skrev:Märkligt nog listas Oslo, som har plankorsningar, men inte Frankfurt, som också har plankorsningar.


Paris har också en plankorsning, anser du att det bör diskvalificera staden som tunnelbanestad? Eller drabbar det bara den aktuella linjen?
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Odd » tor 14 sep, 2017 9:33

Jag tycker inte det skall diskvalificeras, ej heller skall Frankfurts tunnelbana göra det. Men listan är subjektiv och bygger på en snäv definition av vad en tunnelbana är och frågan är varför de behandlar olika städer på olika sätt, tex att Oslo finns med trots att de har plankorsning eller varför inte Frankfurt finns med för att det har plankorsningar.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3793
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Leif Steen » sön 17 sep, 2017 10:11

Varje självmord och olycksfall med dödlig utgång är i grunden ett misslyckande och en katastrof för närstående och ofta för samhället.
Men vi måste förstå att vår verksamhet innebär faror som vi måste hantera, i annat fall blev det rent krasst ingen verksamhet. Trafikolyckor kommer att inträffa. Annars får vi STÄNGA AV ALL TRAFIK. Människor som mår psykist dåligt kommer att finnas.
Vi måste lära oss att undvika de "onödiga" olyckor som kan med rimliga medel förhindras, men en sak är klar, olyckor KOMMER ATT INTRÄFFA ÄNDÅ. Vi kan inte i det komplexa samhälle vi lever i, bygga bort och förhindra det, i annat fall måste all farlig verksamhet stoppas. Det handlar om rökning, idrott, biltrafik, järnvägstrafik, flygtrafik, eldistribution, badning i vatten och sjöar, vart går gränsen?
Det vi kan göra är att så långt det är RIMLIGT förebygga olyckor och genom samhällets skyddsnät och sjukvård försöka minska självmod, men det kommer ändå alltid att finnas. Dock är det som Kantorn påpekar, så att åtgärder som medverkar till suicidprevention, ex. staket på Västerbron minskar antalet sjävmord, och olyckor!

Min slutsats är att skulle samhället förebygga alla möjliga orsaker till olyckor och självmord, har vi inget fungerande samhälle.
Detta innebär INTE att jag accepterar att människor dör, det är säkrast att tydligt uttrycka detta, annars kommer jag av dem som inte klarar av läsning innantill att anklagas för att tycka att det är OK att människor dör i onödan.

Alla samhällsmedborgare har ett personligt ANSVAR för sig och sina medmänniskor att inte skada sig, att inte begå brott och att vara medmänsklig.

Det blev en lång och delvis filosofisk betraktelse detta, men så tyckerjag.

Vem är det som skall vakna?
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 354
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Harald » sön 17 sep, 2017 12:15

daniel_s skrev: Miniatyrbanor som VAL-systemen och köpenhamnsmetron räknas inte (dock kan linje 1 i Paris och liknande äldre system räknas in även om de så småningom skulle kunna moderniseras så att de är ungefär samma sak). Alltför spårvägsmässiga system som linje 51 i Amsterdam går också bort. Det som blir kvar är alltså system med minst vissa dimensioner och/eller traditioner.

Och vad är "vissa dimesnioner"? Kanske du hellre skulle skriva att riktiga tunnelbanor är de som du anser vara riktiga tunnelbanor. Berlins Kleinprofil är väl inte större än vagnarna i Köpenhamn eller Lille. F.ö. så har inte heller Paris metro så stora vagnar. För att inte tala om Glasgow.

Amsterdam har inte bara linje 51, utan även konventionell metro. Om inte den här dimensionen duger så platsar väl inte Stockholms tunnelbana heller: Amsterdams Metro
Rotterdam har också riktig metro:
Rotterdams metro
Harald
 
Inlägg: 7724
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Harald » sön 17 sep, 2017 12:33

Inge skrev:För det första är inte engelskans "metro" detsamma som svenskans "tunnelbana". En tunnelbana måste åtminstone till signifikant del faktiskt gå i just tunnel, vilket inte nödvändigtvis gäller för en engelsk "metro".

Sedan präglas den engelska listan av de nationella definitionen. Frankfurts tunnelbana räknas inte till de tyska tunnelbanorna annat än till namnet i Tyskland. Då hamnar den utanför just den här listan.

En svensk tunnelbana behöver inte gå i tunnel alls. Det enda som krävs är att tillsynsmyndigheten har bestämt att det är en tunnelbana. Det fanns tidigare en bestämmelse om att anläggningar med spårvägskoncession skulle anses vara tunnelbanor om de var helt avskilda från annan trafik. Eftersom det inte finns några koncessioner längre finns inte bestämmelsen kvar, men den kan nog vara en ledtråd till vad tillsynsmyndigheten kräver, d.v.s. att anläggningen är helt avskild från annan trafik, men det kan den vara utan att till någon del gå i tunnel.
Harald
 
Inlägg: 7724
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Leif Steen » sön 17 sep, 2017 12:44

Har inget med tunnlar att göra annat än att namnet togs från Stockholm, som är den enda trafikutövaren eller spårinnehavaren som bedriver sådan planskild och inhägnad spårtrafik i Sverige.
För övrigt kommer namnet Tunnelbanan redan från spårvägstrafiken i tunnel under Södermalm, startad 1933. Söder om söder körde man på gata och egen banvall, var hela tiden vanlig koncesionerad spårväg. Dock hade tunnelsträckan en modifierad konstruktionsprofil.
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 354
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster