Switch to mobile style

Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Enceladus » ons 06 sep, 2017 19:24

https://mitti.se/nyheter/person-ligger-tunnelbanetag/

Hur många fler måste dö innan politikerna vaknar?
Enceladus
 
Inlägg: 443
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav daniel_s » ons 06 sep, 2017 19:50

Enceladus skrev:https://mitti.se/nyheter/person-ligger-tunnelbanetag/

Hur många fler måste dö innan politikerna vaknar?


Vaknar och gör vad? Din källa är ju ganska sparsam med info om vad som har hänt. Man kan ju spekulera om hur personen "hamnade" under tåget, men du verkar ju veta, eftersom du verkar tycka att det är så uppenbart vad politikerna ska bestämma om tunnelbanan. Som har 100 stationer, 120 tågsätt, typ 600 förare och tusen spärrvakter, osv...
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Odd » ons 06 sep, 2017 22:13

Håller helt med föregående talare. Varje skada eller dödsoffer i trafiken, oavsett om det är i kollektivtrafiken eller i vägtrafiken är helt onödigt och skulle kunna undvikas, men till vilket pris?
Om vi skulle ha nolltolerans mot döda i vägtrafiken så skulle vi troligen inte ha någon vägtrafik, men å andra sidan skulle det då dö människor för att de inte får vård när de halkar på bananskal för att sjukvårdspersonal inte hinner fram. F ö så skulle vi inte ha bananer heller, då de bland annat transporteras med vägtrafiken.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3794
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Lars_L » ons 06 sep, 2017 22:21

Och politikerna är väl vakna. Det är väl en sak som i högsta grad diskuterats bland politiker det senaste året kring plattformsbarriärer i tunnelbanan. Projekt har ju till och med påbörjats. Sedan finns det alltid en ekonomi att ha hänsyn till och allt kan inte göras samtidigt. Men ett önskemål och en viljeinriktning gentemot detta finns ju ganska klart och här finns väl också en ganska stor politisk enighet, även om man inte har råd att få fram detta till i morgon.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Hechtwagen » ons 06 sep, 2017 23:07

Göra vad? Bygga plattformsdörrar förståss! Hade räddat livet på de flesta av de hittills gissningsvis 400-500 personer som blivit överkörda av tunneltåg i Stockholm!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav daniel_s » ons 06 sep, 2017 23:58

Hechtwagen skrev:Göra vad? Bygga plattformsdörrar förståss! Hade räddat livet på de flesta av de hittills gissningsvis 400-500 personer som blivit överkörda av tunneltåg i Stockholm!


Mja, det kan nog tänkas att åtminstone något hundratal i stället hade blivit manglade mellan plattformsvägg och vagnssida till följd av otillräckligt utvecklade tekniska kontrollfunktioner under de första 50 åren. Än idag verkar det inte helt utrett hur man med bibehållen säkerhet ska kunna bibehålla dagens längd på stationsuppehållen.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav TKO » tor 07 sep, 2017 17:05

Är det inte fler som blir överkörda av bilar?
Jag föreslår därför att alla gator och vägar med biltrafik hägnas in. Och vid övergångsställen placeras fjärrmanövrerade grindar för att skydda fotgängare. Eftersom vi inte kan lita på bilisternas omdöme blir det naturligtvis nödvändigt att införa ACC - Automatic Car Controll, som stoppar bilar som håller för hög hastighet. Finansiering av dessa åtgärder får ske inom den specifika trafiksektorn - dvs med avgifter och skatter får bilisterna betala för att deras framfart skall bli säker. Och innan detta är genomfört få vi nog tyvärr stänga av många gator för biltrafik och starkt begränsa hastigheten på andra!

Säg -är inte det ett bra förslag?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Enceladus » tor 07 sep, 2017 21:41

Ännu en dag, ännu en person under tunnelbanan.
Enceladus
 
Inlägg: 443
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 07 sep, 2017 22:32

Hechtwagen skrev:Göra vad? Bygga plattformsdörrar förståss! Hade räddat livet på de flesta av de hittills gissningsvis 400-500 personer som blivit överkörda av tunneltåg i Stockholm!


Gissningsvis, skriver du! Har du något som helst källstöd för det påståendet, eller är det bara någonting du drar till med?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Anders Hanquist » tor 07 sep, 2017 22:53

Nu är det väl ändå så att just tunnelbanan är ett av de säkraste färdmedlen över huvud taget. De allra flesta som omkommit har ju gjort det med avsikt. Andra har gått ner på spåret för att uträtta naturbehov eller för att plocka upp ett tappat föremål. Vissa åker på koppel eller på tak för att det är "spännande". I några enstaka fall handlar det om mord eller dråp, man har blivit knuffad. Men rena olyckshändelser, som den drabbade inte haft någon kontroll över och kanske beror på trängsel eller liknande är väldigt ovanliga.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Enceladus » tor 07 sep, 2017 23:05

dr Cassandra Nojdh skrev:
Hechtwagen skrev:Göra vad? Bygga plattformsdörrar förståss! Hade räddat livet på de flesta av de hittills gissningsvis 400-500 personer som blivit överkörda av tunneltåg i Stockholm!


Gissningsvis, skriver du! Har du något som helst källstöd för det påståendet, eller är det bara någonting du drar till med?


Storleksordningen är inte alls orimlig. I Seoul visade det sig att plattformsdörrarna förhindrar cirka 20 självmord per år. Plattformsdörrar är samhällsekonomiskt lönsamma, annars hade inte hela världen satsat på idén.
Enceladus
 
Inlägg: 443
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 07 sep, 2017 23:12

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Hechtwagen skrev:Göra vad? Bygga plattformsdörrar förståss! Hade räddat livet på de flesta av de hittills gissningsvis 400-500 personer som blivit överkörda av tunneltåg i Stockholm!


Gissningsvis, skriver du! Har du något som helst källstöd för det påståendet, eller är det bara någonting du drar till med?


Storleksordningen är inte alls orimlig. I Seoul visade det sig att plattformsdörrarna förhindrar cirka 20 självmord per år. Plattformsdörrar är samhällsekonomiskt lönsamma, annars hade inte hela världen satsat på idén.

Det handlar inte om vad du anser vara rimligt eller orimligt, utan om det finns något källstöd för def påståendet jag citerade.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Enceladus » tor 07 sep, 2017 23:22

dr Cassandra Nojdh skrev:Det handlar inte om vad du anser vara rimligt eller orimligt, utan om det finns något källstöd för def påståendet jag citerade.


Här finns lite statistik för Stockholm. Drygt 20 påkörningar per år, men det kanske inte var lika vanligt förr. Dock bör det inte råda något tvivel om att fler än 500 påkörningar kommer att ske innan även vår tunnelbana får plattformsdörrar.
Enceladus
 
Inlägg: 443
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Lars_L » tor 07 sep, 2017 23:29

Men även räknat med personer som faller ned på spåret av en olyckshändelse, lär det nog vara samhällsekonomiskt lönsamt. VSL + kostnaderna för själva olyckan låg 2014 på 25, 4 miljoner (http://www.trafikverket.se/contentasset ... et_a60.pdf). Om vi tänker oss att två per år dör av att de ramlar ner, eller blir knuffade ner på spåret, alternativt olovligt befinner sig i spårområdet, så har vi en samhällsekonomisk nytta på 50, 8 miljoner. Plattformsdörrar med en avskrivningstid på 40 år, och som kostar 1 miljard i investeringskostnad, ger en samhällsekonomisk kapitalkostnad på 30 miljoner per år (ungefär). Räknar vi då med att man räddar något liv ytterligare på grund av att tillfälligheterna är färre, så ökar nyttan ännu mer. Men den senare delen är ju svår att peka på.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Inge » fre 08 sep, 2017 3:17

TKO skrev:Är det inte fler som blir överkörda av bilar?
Jag föreslår därför att alla gator och vägar med biltrafik hägnas in. Och vid övergångsställen placeras fjärrmanövrerade grindar för att skydda fotgängare. Eftersom vi inte kan lita på bilisternas omdöme blir det naturligtvis nödvändigt att införa ACC - Automatic Car Controll, som stoppar bilar som håller för hög hastighet. Finansiering av dessa åtgärder får ske inom den specifika trafiksektorn - dvs med avgifter och skatter får bilisterna betala för att deras framfart skall bli säker. Och innan detta är genomfört få vi nog tyvärr stänga av många gator för biltrafik och starkt begränsa hastigheten på andra!

Säg -är inte det ett bra förslag?

/TKO

Det är naturligtvis fler som blir överkörda av bilar. Men räknat per utfört transportarbete är det fler som blir överkörda av tunnelbanan. Ännu fler av spårvagnar.

Det är först efter diverse korrigeringar, ofta obalanserade och ogrundade, som det ibland hävdas annat utfall. Med den mentalitet som finns i Sverige kan du vara säker på att självkörande bilar kommer att bli obligatoriska långt innan de kör lika bra som människor. (Idag kör de så illa att det skulle räcka med ett fåtal för att korka igen gatorna. (Fast det tycker väl du bara är bra?) Riskavvägningen är det svåra och den har man inte börjat med än.)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Odd » fre 08 sep, 2017 7:28

Trådskaparens uttryck "Hur många fler måste dö innan politikerna vaknar?" är ingen framkomlig väg som argument. Personligen är jag generellt allergisk mot den typen av argumentation och även om grundargumenten för/mot nån sak kanske stämmer så blir det alltid oseriöst.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3794
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav LÅ1 » mån 11 sep, 2017 23:42

Inge skrev:Det är först efter diverse korrigeringar, ofta obalanserade och ogrundade, som det ibland hävdas annat utfall. Med den mentalitet som finns i Sverige kan du vara säker på att självkörande bilar kommer att bli obligatoriska långt innan de kör lika bra som människor. (Idag kör de så illa att det skulle räcka med ett fåtal för att korka igen gatorna. (Fast det tycker väl du bara är bra?) Riskavvägningen är det svåra och den har man inte börjat med än.)

Jag tror att självkörande bilar kommer att korka igen gatorna även om de kör bra. De kommer ju att stanna för fotgängare på alla övergångsställen. Inte kommer fotgängarna att stanna på trottoaren vid röd gubbe om det är ofarligt att gå mot rött. Och där kommer bilarna att stå och vänta i det oändliga!


Angående självmord. Har självmordshopp från broarna minskat när broarna fått högre räcken? Och har andra typer av självmord då ökat, t.ex. att låta sig bli påkörd av tåg i T-banan eller på järnvägarna?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 23:58

LÅ1 skrev:Angående självmord. Har självmordshopp från broarna minskat när broarna fått högre räcken? Och har andra typer av självmord då ökat, t.ex. att låta sig bli påkörd av tåg i T-banan eller på järnvägarna?


Stängslet minskade självmordsförsöken drastiskt. Året innan skyddstaket kom upp på Västerbron fick brandstationen in tolv larm om självmordsförsök här. Året efter var siffran tre.

https://mitti.se/nyheter/stangsel-stopp ... siva-hopp/

Svårt att svara på den andra frågan när det sker en enorm befolkningsökning.
Enceladus
 
Inlägg: 443
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav Odd » tis 12 sep, 2017 6:14

Det finns flera aspekter på detta. Just där man inför åtgärderna, tex högre broräcken och plattformsdörrar på stationerna, så sker det självklart en minskning, annat vore konstigt.
Men det i sig minskar inte självmorden, för de som vill ta livet av sig gör det i alla fall, på andra ställen och på andra sätt.

Däremot har man på senare år uppmärksammat själva självmorden i sig, och det är mer intressant vad det har givit för utfall i statistiken.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3794
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Person hamnade under tunnelbanetåg – avled

Inläggav CS » tis 12 sep, 2017 7:45

Lars_L skrev:Men även räknat med personer som faller ned på spåret av en olyckshändelse, lär det nog vara samhällsekonomiskt lönsamt. VSL + kostnaderna för själva olyckan låg 2014 på 25, 4 miljoner (http://www.trafikverket.se/contentasset ... et_a60.pdf). Om vi tänker oss att två per år dör av att de ramlar ner, eller blir knuffade ner på spåret, alternativt olovligt befinner sig i spårområdet, så har vi en samhällsekonomisk nytta på 50, 8 miljoner. Plattformsdörrar med en avskrivningstid på 40 år, och som kostar 1 miljard i investeringskostnad, ger en samhällsekonomisk kapitalkostnad på 30 miljoner per år (ungefär). Räknar vi då med att man räddar något liv ytterligare på grund av att tillfälligheterna är färre, så ökar nyttan ännu mer. Men den senare delen är ju svår att peka på.


Fast den där uträkningen utgår från att plattformsdörrarna inte förlänger stationsuppehållen och/eller fungerar så dåligt att de sänker kapaciteten
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 568
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 17:41

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majkey och 4 gäster