Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Enceladus skrev:https://mitti.se/nyheter/person-ligger-tunnelbanetag/
Hur många fler måste dö innan politikerna vaknar?
Hechtwagen skrev:Göra vad? Bygga plattformsdörrar förståss! Hade räddat livet på de flesta av de hittills gissningsvis 400-500 personer som blivit överkörda av tunneltåg i Stockholm!
Hechtwagen skrev:Göra vad? Bygga plattformsdörrar förståss! Hade räddat livet på de flesta av de hittills gissningsvis 400-500 personer som blivit överkörda av tunneltåg i Stockholm!
dr Cassandra Nojdh skrev:Hechtwagen skrev:Göra vad? Bygga plattformsdörrar förståss! Hade räddat livet på de flesta av de hittills gissningsvis 400-500 personer som blivit överkörda av tunneltåg i Stockholm!
Gissningsvis, skriver du! Har du något som helst källstöd för det påståendet, eller är det bara någonting du drar till med?
Enceladus skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Hechtwagen skrev:Göra vad? Bygga plattformsdörrar förståss! Hade räddat livet på de flesta av de hittills gissningsvis 400-500 personer som blivit överkörda av tunneltåg i Stockholm!
Gissningsvis, skriver du! Har du något som helst källstöd för det påståendet, eller är det bara någonting du drar till med?
Storleksordningen är inte alls orimlig. I Seoul visade det sig att plattformsdörrarna förhindrar cirka 20 självmord per år. Plattformsdörrar är samhällsekonomiskt lönsamma, annars hade inte hela världen satsat på idén.
dr Cassandra Nojdh skrev:Det handlar inte om vad du anser vara rimligt eller orimligt, utan om det finns något källstöd för def påståendet jag citerade.
Inge skrev:Det är först efter diverse korrigeringar, ofta obalanserade och ogrundade, som det ibland hävdas annat utfall. Med den mentalitet som finns i Sverige kan du vara säker på att självkörande bilar kommer att bli obligatoriska långt innan de kör lika bra som människor. (Idag kör de så illa att det skulle räcka med ett fåtal för att korka igen gatorna. (Fast det tycker väl du bara är bra?) Riskavvägningen är det svåra och den har man inte börjat med än.)
LÅ1 skrev:Angående självmord. Har självmordshopp från broarna minskat när broarna fått högre räcken? Och har andra typer av självmord då ökat, t.ex. att låta sig bli påkörd av tåg i T-banan eller på järnvägarna?
Lars_L skrev:Men även räknat med personer som faller ned på spåret av en olyckshändelse, lär det nog vara samhällsekonomiskt lönsamt. VSL + kostnaderna för själva olyckan låg 2014 på 25, 4 miljoner (http://www.trafikverket.se/contentasset ... et_a60.pdf). Om vi tänker oss att två per år dör av att de ramlar ner, eller blir knuffade ner på spåret, alternativt olovligt befinner sig i spårområdet, så har vi en samhällsekonomisk nytta på 50, 8 miljoner. Plattformsdörrar med en avskrivningstid på 40 år, och som kostar 1 miljard i investeringskostnad, ger en samhällsekonomisk kapitalkostnad på 30 miljoner per år (ungefär). Räknar vi då med att man räddar något liv ytterligare på grund av att tillfälligheterna är färre, så ökar nyttan ännu mer. Men den senare delen är ju svår att peka på.
Odd skrev:Det finns flera aspekter på detta. Just där man inför åtgärderna, tex högre broräcken och plattformsdörrar på stationerna, så sker det självklart en minskning, annat vore konstigt.
Men det i sig minskar inte självmorden, för de som vill ta livet av sig gör det i alla fall, på andra ställen och på andra sätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster