Switch to mobile style

Urkoppling av hyttsignalerna på Hökarängsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Urkoppling av hyttsignalerna på Hökarängsbanan

Inläggav Harald » lör 02 sep, 2017 9:35

I Sturebytråden länakde gek till den här ritningen: http://ekeving.se/r/SL/stub/S-3006_1950.jpg

Där får vi ju bekräftat att det var vid Sandsborg hyttsignalsystemet kopplades ur. Där låg 270-kod i spårledningen vid plattformen. Det fanns en 120 m lång spårledning bortom stationen som skulle vara fri för att koden skulle läggas ut. Sedan måste det ha funnits en spårledning med 270-kod i Hökarängen också för att koppla ur hyttsignalsystemet i den andra riktningen. Vid Sandsborg kopplades det in igen genom att det låg 75-kod (M-signal) vid plattformen. För att förhindra att man startade från Sandsborg om det inte låg någon kod där (L-signal), d.v.s. med urkopplat hyttsignalsystem, fanns signal 414 som höll tåget kvar tills spårledningen bortom stationen var fri. Fast det hade väl varit teoretiskt möjligt att köra ända till Slussen med urkopplade hyttsignaler om man hade startat mot rött och kört så nära framförvarande att man aldrig hade fått M-signal.

Edit: Rättat länk
Senast redigerad av Harald lör 02 sep, 2017 13:37, redigerad totalt 1 gång.
Harald

Re: Urkoppling av hyttsignalerna på Hökarängsbanan

Inläggav Hechtwagen » lör 02 sep, 2017 10:15

Var det i detta läge den senare slopade U-signalen visades i HS?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav daniel_s » lör 02 sep, 2017 13:24

Harald, du menar väl denna ritning: http://ekeving.se/r/SL/stub/S-3006_1950.jpg

Men jag undrar lite över logiken i vagnsutrustningen. Antar iofs att Harald har koll på den, men jag trodde att det var så att den startade upp i U och gick till L så fort okodad 75 Hz upptäcktes?
daniel_s

Inläggav Harald » lör 02 sep, 2017 14:04

daniel_s skrev:Harald, du menar väl denna ritning: http://ekeving.se/r/SL/stub/S-3006_1950.jpg

Men jag undrar lite över logiken i vagnsutrustningen. Antar iofs att Harald har koll på den, men jag trodde att det var så att den startade upp i U och gick till L så fort okodad 75 Hz upptäcktes?

Ja, visst var det den jag menade. Jag hade länkat till bilder i Sturebytråden och tydligen hade jag fel länk i urklippet. Tack för hjälpen.

Vad gäller vagnslogiken så vet jag inte, men det troligaste (och säkraste och tekniskt enklaste) är att den startar inkopplad och att det krävs en 270-kod för att koppla ur den. Ingen ström ska också ge L-signal. Det är ju det som ger L-signal när man är bakom ett annat tåg på samma spårledning liksom i hallområdena. Det finns inget som detekterar okodad ström utan L-signal är normalläge och bryts när antingen M-reläet eller H-reläet drar p.g.a. av detekterad 75- eller 180-kod. Jag skulle gissa att det fanns ett U-relä med självhållning som drog på 270-kod och också bröt L-signalen och att självhållningen bröts när M- eller H-reläet drog. Jag kan inte se att signal 414 har någon annan uppgift än att hindra att tåg lämnar Sandsborg innan det har fått M-signal.
Harald

Inläggav daniel_s » lör 02 sep, 2017 20:37

Ok, du har säkert rätt, jag har nog hakat upp mig på någon gammal instruktion som verkade vara utformad utifrån att U kunde dyka upp vid aktivering i vagnhall (har aldrig sett ett schema över vagnsutrustningen från den tiden U-signalen fanns).
daniel_s

Inläggav Harald » sön 03 sep, 2017 8:04

Nja, jag gissar ju bara. Har du läst att systemet startade urkopplat, så var det nog så. Det är förstås också mest praktiskt om man inte har hyttsignalering över hela nätet. Det var fallet på det nät där SS fann sitt system, Key System i San Fransico-området. Gunnar Ekeving har lagt ut ett par artiklar som beskriver det systemet, fann jag. Beskrivningen av vagnutrustningen är inte fullständig, bl.a. beskrivs inte hur systemet kommer till urkopplat läge, bara att det finns ett sådant. Alla reläer som nämns i beskrivningen faller om systemet inte tar emot någon kod och då går det till "Red 11" vilket motsvarar L i Stockholm. Det är alltså möjligt att man hade en koppling som satte systemet i urkopplat läge vid start, men sedan krävdes det troligen minst 75-kod för att koppla in systemet. På SS-ritningen ser man att det låg 75-kod på spårledningen före signalen när någon av de första signalerna ut från hallen (324 och 326) visade kör.

http://www.ekeving.se/ext/US/rt/BayBridge_RS_1939-3.pdf
http://www.ekeving.se/ext/US/rt/BayBridge_RS_1939-5.pdf
Harald

Inläggav Lars_J » sön 03 sep, 2017 23:00

Hej
Och samma ritning som bekräftar att HS kopplades ur vid Sandsborg, bekräftar att HS kopplades ur vid Enskede Gård, på samma sätt. Men när (vilket år) kopplade men in HS på hela sträckan (dvs när upphörde körning utan HS). Av vilken anledning körde man utan HS - besparingsskäl? Eller att snabbare få igång tunnelbanetrafiken på aktuell sträcka?

Funderar/Lars J
Lars_J

Inläggav Harald » mån 04 sep, 2017 8:13

Ritningen är från 1950, så den visar vad som planerades då. Den här ritningen från 1951 visar att man ändrade sig innan Sturebybanan togs i drift och byggde ut HS hela vägen. Kanske var det den här händelsen i Hökarängen den 26 juli 1951 som gjorde att man ändrade sig:

Bild

Bild från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Upphov: Sven Goliath
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/t-b ... en-133497/

Förmodligen byggde man snart ut HS även till Hökarngen, men jag vet inte om datum för det är känt.

Nu ser jag att det ligger urkopplingskod på spåren in till hallen också, så tydligen körde man utan HS där. Det styrker väl att systemet startade urkopplat, som Daniel skrev. Det ligger också urkopplingskod där man kör ut på gatuspåren vid Slakthuset och M-kod när man kör in där. Kanske hade man tänkt utrusta även verkloken med HS, eller så var det bara standard att man gjorde så vid gränsen till osignalerat område.
Harald

Inläggav daniel_s » mån 04 sep, 2017 8:35

Åtminstone detta lok fick uppenbarligen HS:

Bild

Från Spårvägsmuseet http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/
daniel_s

Inläggav Harald » mån 04 sep, 2017 8:53

Se där ja. Ändå var det ju så att verktågen skulle separeras från tunneltågen genom att ställverket ställde en signal före och en efter verktåget i stopp. Men kanske ansåg man att verktågens bromsförmåga kunde variera för mycket och att man inte kunde lita på att alla fordon kortslöt spårledningarna.

Tillägg: Loket har mottagarspolar för HS men inte strömavtagare för strömskena. Men bilden är från 1951 och då fanns väl luftledningen kvar på tunnelbanan. Det kanske är ett "leveransfoto". 9234 och 9235 byggdes ju i Råsundaverkstaden och bilden ser ut att vara tagen på Tulegatan i Sundbyberg.
Harald

Inläggav gek » mån 18 sep, 2017 23:24

Ibland visades tilsynes oförklarligt L-signal på "U"-sträcka:

Bild

U-problem och andra hyttsignalfel mm under 1951:
http://www.ekeving.se/rt/tub/si/HS/storningar/1951_HS-handelser.pdf

I dessa rapporter beskrivs oväntad växling från U till L oftast som "U-reläfel". En intressant notering är från den 13 mars, då en förare förmodas ha "tappat" U-signalen i Hökarängen

Källa: VoV handlingar, Riksarkivet
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav Harald » tis 19 sep, 2017 9:10

Tack för det intressanta dokumentet. Det fanns mer av intresse där. T.ex. den 4 maj när två övningståg har vänt i övergångsväxeln vid Gubbängen och man har brutit HS efter vändningen, eftersom man inte kunde få U-signal vid vändning där. Det tyder ju på att systemet inte startade med U-signal, utan att det måste finnas en sträcka med U-kod för att man skulle få U-signal.

Man kan också notera att man körde med tågstav även på tunnelbanan vid enkelspårskörning. I juni plomberades HS först i hallen när man hade brutit p.g.a. motspårskörning, men i september har man ändrat till nuvarande rutin, så att trafikbefäl plomberar varje gång när man har lämnat motspårsträckan.
Harald

Inläggav daniel_s » ons 20 sep, 2017 19:47

Ja, det stora antalet episoder med "tappad" U-signal tyder ju på en självhållningsfunktion och vändningen av övningstågen 4 maj undanröjer mina tvivel.

Kan tänka mig att "U-reläfel" i realiteten är en omskrivning för "ingen aning". Här är i så fall några hypoteser:
- dipp i batterispänningen (t ex vid till- eller frånslagning av flera kontaktorer samtidigt, eller omformarens start efter ett strömgap)
- sporadisk elektromagnetisk störning som vagnen uppfattat som en ytterst kortvarig M-signal
- mekanisk stöt, t ex fjädringsrörelse i vagnen, som slagit reläet ur läge rent mekaniskt
daniel_s

Återgå till Spårtrafik