Linje 19 Stureby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Linje 19 Stureby

Inläggav Torbjörn » fre 01 sep, 2017 15:53

Hej!
Det har uppstått en diskussion på ett Facebookforum rörande Stureby. Det påstås att det vid Stureby station även har funnits en norra uppgång vid Skönviksvägen utöver den nuvarande och att trappan dit finns kvar under nu befintliga arrangemang. Jag hävdar, efter okulärbesiktning, att det verkar mindre troligt men jag kan ju ha fel...;-)! Någon som vet bättre?
Hälsningar
Torbjörn Jansson
Torbjörn
 
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 feb, 2010 17:13

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav Inge » fre 01 sep, 2017 16:52

Bild
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4472
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav Torbjörn » fre 01 sep, 2017 17:01

Tack Inge, denna bild har jag redan förmedlat på Sturebyforumet. Frågan är snarare om att när man förlängde plattformarna till nuvarande längd i samband med omställningen till tunnelbana förlade en uppgång i norra änden vid Skönviksvägen. Vid min nyss gjorda okuläbesiktning kan jag konstatera att det under de nuvarande stenplattorna i lutningen upp mot plattformen inte finns någon trappa kvar. Dock finns det på de bägge omgivande väggarna spår av svart tjära eller motsvarande som kan tyda på att det funnits en trappa i två avsatser.

Torbjörn
Torbjörn
 
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 feb, 2010 17:13

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav Inge » fre 01 sep, 2017 17:08

Jag har faktiskt för ett antal år sedan varit där och tittat på ungefär samma saker och funderat över möjligheten. Men jag vet inte riktigt. Inget som jag minns i varje fall.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4472
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav Torbjörn » fre 01 sep, 2017 18:01

Kolla denna länk. Bild från 1957. http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/tun ... eby-88812/

/Torbjörn
Torbjörn
 
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 feb, 2010 17:13

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav daniel_s » fre 01 sep, 2017 20:15

Men hur menar du nu Torbjorn? Det var väl vid tunnelbanebygget som dagens planskilda korsningar tillkom. Plattformen projekterades 100 meter lång och förlängdes senare, möjligen redan innan den anlades, till dagens längd.

Avståndet mellan spåren är ju för att plattformen ska få plats, och det här är i den avsmalnande sektionen efter plattformen. Om man från början hade varit säker på att man skulle ha 8-vagnarståg så hade man troligen utformat hela spårgeometrin annorlunda, för Stureby norra ände är en av de typiska oönskat kraftiga kurvor som tillkom pga förlängningen till 8 vagnar.

Jag tror egentligen inte på att det här någonsin skulle ha varit tänkt som en uppgång, det är alltför smalt och stationen behöver inte två i ett sådant bostadsområde, men det kan förstås möjligen ha varit en under byggtiden. Den där stenmuren skulle knappast ha anlagts som något annat än en del av det ursprungligen beslutade viaduktbygget, bedömer jag!
daniel_s
 
Inlägg: 11032
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav roggek » fre 01 sep, 2017 20:39

Jag vet iallafall att det funnits en vändbrygga i söderänden, och den monterades ner 1991 (Eftersom jag jobbade en natt-uttjänst på ovannämnda station, och rivningsarbetet fortskred med borttagande av växlarna...Det bullrade bra kan jag påstå...) :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav gek » fre 01 sep, 2017 21:07

Det fanns tydligen en provisorisk stationsbyggnad i Stureby första tiden. Den 1 oktober 1953 togs permanent stationsbyggnad i bruk, detta enligt en lista över förändringar av stationsingångar, rulltrappor mm som jag fotade av på Spårvägsmuséet.

Bland Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens handlingar i Riksarkivet finns anteckningar från "besiktning den 19 sept 1953 av den utbyggda tunnelbanestationen Stureby". Där nämns inget om nya stationshuset, däremot finns bland uppmaningarna till SS två intressanta punkter:

"3. Planerad trappa från plattformens södra ände iordningställes...". Detta gällde bland annat en ledstång.

"5. Skarven mellan nya och gamla plattformen vid västra sidan justeras så att snubblingsrisk ej föreligger"

Detta kan tolkas som att plattformen förlängdes 1953, och att det kanske innan dess fanns en provisorisk stationsentré - som i så fall kanske låg i gatuplanet vid plattformens slut?

Tittar man på den här signalritningen http://ekeving.se/r/SL/stub/S-4982_1951.jpg från 1951 ser det ut som om spåren redan fortsatte en bit bortanför stationen, så en utgång i gatuplanet kanske verkar mindre trolig. En annan observation är att plattformen vid Stureby verkar kortare än vid övriga stationer, men ritningen är kanske inte helt skalenlig. Jag undrar just vad fyrkanterna med bokstaven "B" vid stationerna markerar?

En senare ritning, inklusive vändspår http://ekeving.se/r/SL/stub/S-10018_1952-1954.jpg

Innan förlängningen bortom Stureby gick de vändande tågen normalt in på det som på en signalinstruktionsritning från 1951 http://ekeving.se/r/SL/stub/Sturebyb_i_1951.JPG kallas "Plattf 1". Om det redan stod ett tåg där dirigerades nästa ankommande tåg automatiskt till "Plattf 2". När ett tåg skulle rulla iväg mot Slussen måste föraren begära tågväg. Ställverket vid Johanneshov hade inget inflytande över signaler och växlar.

Ritningarna är från VoV handlingar i Riksarkivet
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 797
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav Harald » fre 01 sep, 2017 21:35

gek skrev:Tittar man på den här signalritningen http://ekeving.se/r/SL/stub/S-4982_1951.jpg från 1951 ser det ut som om spåren redan fortsatte en bit bortanför stationen, så en utgång i gatuplanet kanske verkar mindre trolig. En annan observation är att plattformen vid Stureby verkar kortare än vid övriga stationer, men ritningen är kanske inte helt skalenlig. Jag undrar just vad fyrkanterna med bokstaven "B" vid stationerna markerar?

B kanske står för "biljettkiosk" eller liknande. Det ser ju att passa vid Svedmyra och Sockenplan i alla fall. I så fall skulle det stämma att Stureby hade ingången i norr. Spåren bortom stationen ser väl ut som en rest av spåren till Örby.
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav gek » fre 01 sep, 2017 21:56

Harald skrev:
gek skrev:Tittar man på den här signalritningen http://ekeving.se/r/SL/stub/S-4982_1951.jpg från 1951 ser det ut som om spåren redan fortsatte en bit bortanför stationen, så en utgång i gatuplanet kanske verkar mindre trolig. En annan observation är att plattformen vid Stureby verkar kortare än vid övriga stationer, men ritningen är kanske inte helt skalenlig. Jag undrar just vad fyrkanterna med bokstaven "B" vid stationerna markerar?

B kanske står för "biljettkiosk" eller liknande. Det ser ju att passa vid Svedmyra och Sockenplan i alla fall. I så fall skulle det stämma att Stureby hade ingången i norr. Spåren bortom stationen ser väl ut som en rest av spåren till Örby.


Vid en snabb titt på några andra ritningar från den tiden hittar jag inga "B", däremot finns det ibland liknande fyrkanter med tresiffriga nummer, t ex vid Sandsborg och Blåsut på den här http://ekeving.se/r/SL/stub/S-3006_1950.jpg ritningen. Men hypotesen om "biljettkiosk" verkar rimlig. Och spåren bortom Stureby på ritningen från 1951 är förstås Örbybanans, vilket jag inte tänkte på, men det framgår ju tydligt att de sticker iväg i en annan riktning än den senare byggda förlängningen av tunnelbanan.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 797
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav gek » lör 02 sep, 2017 0:35

I SS personaltidning "Spårväg och buss" nr 5 1951 finns en artikel "Linje 19 utdrages till Bandhagen" (sid 71 ff). Författare: Bror Hillbom. Följande kan utläsas:

* entrén till station Stureby skulle till en början bli vid den dåvarande spårvägshållplatsen - ungefär mitt på den nuvarande stationen

* hösten 1952 hoppades man kunna utsträcka trafiken till Bandhagen. Då skulle station Stureby byggas ut och få två ingångar, "i stället för den provisoriska mittingång, som skall användas till en början". Det finns en kartskiss som visar trappor i båda ändar av plattformen. Men med stor sannolikhet byggdes bara den ena ingången.

* Även Bandhagen skulle till en början få en provisorisk stationsbyggnad, och plattformen skulle bara räcka för fyravagnståg. Vad som faktiskt hände var att stationen i Stureby byggdes ut 1953 och 1854 förlängde man hela vägen till Högdalen.

* Örbybanans spår mellan Stureby och Örbygränsen skulle även efter att spårvägstrafiken upphört ligga kvar och användas för uppställning av nylevererade tunnelvagnar. Detta på grund av att Spångahallen (Vällingby) inte skulle bli klar förrän sommaren 1952. Oklart om denna provisoriska uppställning genomfördes.
Senast redigerad av gek lör 02 sep, 2017 8:15, redigerad totalt 1 gång.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 797
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav Inge » lör 02 sep, 2017 6:36

Torbjörn skrev:Kolla denna länk. Bild från 1957. http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/tun ... eby-88812/

/Torbjörn

Undrar om den bilden är från rätt ställe?

Tycker inte att fundamenten riktigt ser ut som de gör idag eller för den delen gjorde 1954.

Bild

Det fanns i vilket fall inte heller någon mur 1954.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4472
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav thbe » lör 02 sep, 2017 7:28

Användarvisningsbild
thbe
 
Inlägg: 100
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 19:52
Ort: Hagsätra

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav Harald » lör 02 sep, 2017 7:40

Inge skrev:
Torbjörn skrev:Kolla denna länk. Bild från 1957. http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/tun ... eby-88812/

/Torbjörn

Undrar om den bilden är från rätt ställe?

Tycker inte att fundamenten riktigt ser ut som de gör idag eller för den delen gjorde 1954.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2017/stor/2017-A8078.jpg

Det fanns i vilket fall inte heller någon mur 1954.

Bilden som Torbjörn visar ser ut att vara från Bandhagen. Fotografen står med ryggen mot ingången till stationen.
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav Harald » lör 02 sep, 2017 7:45

gek skrev:fyrkanter med tresiffriga nummer, t ex vid Sandsborg och Blåsut på den här http://ekeving.se/r/SL/stub/S-3006_1950.jpg ritningen.

Det finns ju en teckenförklaring som säger att de är relärum. Det kunde man väl f.ö. ana eftersom numreringen överensstämmer med numreringen av övriga signalobjekt.
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav TGu » lör 02 sep, 2017 7:56

Kan en eventuell smal trappa nära norra plattformsänden ha lett till relärummet för signalsäkerhetsanläggningen?

På Ekevings signalritning från 1951 finns en kvadrat med nummer 578 vid växlarna, vilket troligen avser relärummet.
TGu
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 19:03

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav daniel_s » lör 02 sep, 2017 8:21

Rimligen stod väl relärummet på samma plats som idag, alltså på andra sidan viadukten längs norrspåret mot Svedmyra. På bilden i Inges inlägg kan man se det längst till vänster.

B:et är väl som sagt biljettkiosken och jag gissar att det fanns en provisorisk trappa mellan spåren, oklart om biljettkiosken sedan stod på plattformen eller nere på gatuplanet.
daniel_s
 
Inlägg: 11032
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav Harald » lör 02 sep, 2017 9:14

daniel_s skrev: Det var väl vid tunnelbanebygget som dagens planskilda korsningar tillkom.

Korsningarna vid Stureby var planskilda redan på spårvägstiden. Hållplatsen låg ju på en naturlig höjd. På den här bilden kan man se en vagn på väg till Örby på viadukten över Bandhagsvägen: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/spa ... er-108566/
På den här bilden som är tagen efter att spåren mot Bandhagen och vändspåret byggts är viadukten riven men den höga banvallen mot Örby finns kvar: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/and ... eby-85535/
Notera att kontaktledningen mot Örby också finns kvar.

Den här bilden från 1949 är också intressant. Det är enkelspår förbi Stureby (söderspåret). Spåret går på viadukt över Skönviksvägen och det har den ursprungliga kontaktledningen så det är på den ursprungliga nivån. Sedan håller man nog på att bygga en viadukt till väster om den första eftersom det ska vara större avstånd mellan tunnelbanespåren.
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/stureby-82655/

Den här bilden slutligen visar det som troligen är biljettkiosken på norra delen av plattformen och man kan skymta trappräcken vid plattformsänden.
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/sag ... on-113015/
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Linje 19 Stureby

Inläggav Inge » lör 02 sep, 2017 10:23

Man ser faktiskt kiosken från sidovyn också. Funderade på det ett tag, men kunde inte avgöra om huset låg mellan eller bakom spåren.

Att alla skyltar som borde funnits, både på plattform och gata, om den använts, inte finns 1954 får väl tolkas som att utgången då var stängd.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4472
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Yahoo [Bot] och 14 gäster