"Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

"Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav TKO » tis 29 aug, 2017 10:00

Frågan om natttrafik på pendeltågen har diskuterats i flera trådar på detta forum. Tydligen finns ett intresse för denna fråga även utanför forumets (trånga) krets, därför hade Metro en artikel igår med rubriken "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln".

Lovisa Alm, presskommunikatör vid TF/SLL, förklarar hur det ligger till:

– Tunnelbanan har helt egna spår som vi kan köra på när vi vill och hur mycket vi vill. Pendeltågen delar spår med egentligen större delen av all tågtrafik i Sverige på många ställen och därför är vi fler som ska samsas om utrymmet på spåren, säger hon och fortsätter:
– Dessutom utförs många underhållsarbeten av spåren på nätterna, av Trafikverket som äger spåren. Vi har helt enkelt inte tillgång till dem hela tiden, de är inte våra.

Jaha!!!

En annan, lika belysande, rubrik hade varit "Mer svammel och dravel från SL" - tycker jag!

Men jag kanske bara har svårt för att fatta...

vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: "Därför går tunnelbanan på natten - men inte pendeln"

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 10:04

Det är ju självklart nonsens då Skåne har nattrafik alla dagar. Tyvärr verkar detta vara den egentliga orsaken:

Skulle det finnas utrymme på pendeltågspåren så är det också en kostnadsfråga för oss.

Men då måste man förklara hur man kan motivera nattrafik på blå linjen...
Enceladus

Inläggav TKO » tis 29 aug, 2017 10:08

Jag frågar mej om Metros speciella relation till SL innebär att journalisten inte får/kan/vill ställa (kritiska) följdfrågor?
Eller om han helt enkelt saknar kunskap att ifrågasätta "presskommunikatörens" ordsvada?

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 11:18

Tyvärr tror jag att vi behöver ett maktskifte i Landstinget om pendeln någonsin ska gå på natten.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 29 aug, 2017 12:00

Enceladus skrev:Tyvärr tror jag att vi behöver ett maktskifte i Landstinget om pendeln någonsin ska gå på natten.

Men min bäste "Enceladus" - det är ju sådana inlägg jag skall skriva, som forumets ende "sosse"!

Det ligger nog en del i det - men jag är inte säker.

Dock kan ett maktskifte i landstinget vara närmare än vi först kan tro. Sverigemoderaterna tappar enormt i länet i alla opinionsundersökningar, därav den febrila aktiviteten från kommunalpamparna att byta ut AKB. Frågan är om det räcker? Och tyvärr är väl det allra troligaste att det blir en "oklar" parlamentarisk situation i landstinget efter nästa val. Kanske dags för en ny rödgrön koalition - och jag är gammal nog att lägga en lite annan innebörd i den termen än vad som idag är brukligt.

(Ett samarbete S - L tror jag blir svårt i landstinget om det inte sker stora personförändringar bland liberalerna. "Hur man misslyckas med allt men trots det blir omvald" kunde vara en bra titel på de liberala landstingsrådens kollektiva memoarer!)

tycker
Thomas K Ohlsson

Läsanvisning: Den som inte tycker att diskussionerna på detta forum skall inkludera det faktum att den kollektiva lokaltrafiken styrs av politiska beslut kan lämpligen hoppa över detta inlägg och helt enkelt gå vidare!
TKO

Inläggav Lars_L » tis 29 aug, 2017 14:48

Nåja, när de rödgröna haft makten har man ju dragit in nattrafiken på tunnelbanan. Det var ju alliansen som fick återöppna den! Den har ju under deras tid också ökat i omfattning med nu 10-minuterstrafik fram till klockan 3 (efter ett förslag som man förstås kopierat från undertecknad i detalj).

Det var väl också under rödgröna-styret som man drog in nattrafiken så att den bara gick mellan "tullarna" och man fick byta till nattbuss vid Alvik/Gullmarsplan/Liljeholmen och Tekniska högskolan efter klockan 1 på helgnätter.

Utan att väl helt kunna belägga det i källor (den utredningen får vänta) så har de rödgröna alltsom oftast dragit ner på turutbudet för att ha ett lågt pris på SL-kortet medan alliansen mer satsat på kvalitet. Det är ju lite en avvägning man får göra politiskt.

Nu till sakfrågan. I det remissvar som Trafikverket lämnat kring den remiss som fanns rörande pendeltågstrafiken framförde man ungefär det trafikförvaltningen säger. På så sätt är det förstås riktigt.

Däremot lär det för den skull inte vara omöjligt att hitta en lösning. Akuta arbeten kommer man förstås alltid vara tvungen att göra nattetid. På Mälarbanan har man ju i princip konstant avstängt natt mellan lördag-söndag från Sundbyberg och norrut (fram till klockan 9) och kommer väl behöva ha det i tio år framåt. Andra arbeten kommer man också behöva göra på natten.

Däremot är det ju väl utbyggt på sträckan Uppsala-Södertälje. Där bör man nog kunna börja med nattrafik om man skulle vilja. Är övertygad om att det går att hitta en lösning. Sedan är det alltid en avvägning med hur ofta man måste göra undantag för nattrafiken för att det ska göra det mer besvärligt att ha, än att inte ha.

Man kan också behöva ha en speciell tidtabell på natten för att det i så stor utsträckning som möjligt ska kunna gå att köra med enkelspårstrafik.
Lars_L

Inläggav roggek » tis 29 aug, 2017 16:14

Enceladus skrev:Det är ju självklart nonsens då Skåne har nattrafik alla dagar.

Ja, och även det är en sanning med modifikation, då det är Öresundståg som har nattrafik mellan Lund-Malmö och Köpenhamn alla dagar, och det är inte Skånetrafikens pendeltåg...

Det är som att mena kaffe och säga choklad...
Senast redigerad av roggek tis 29 aug, 2017 16:17, redigerad totalt 1 gång.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 16:17

Alliansen har nu utrett den här frågan i 12 år utan komma någonstans. Om nästa års val leder till en rockad på Hantverkargatan 45 och det nya styret inför nattrafik så kommer det att bli väldigt svårt att förklara detta för väljarna på annat sätt än att man är inkompetent eller att man egentligen inte ville ha någon nattrafik. Kan andra landsting komma överens med Trafikverket kan Stockholm också göra det, bara viljan finns.

Nu till sakfrågan. Banarbetena på Mälarbanan har gett mig en intressant idé. Istället för att försöka införa en halvbra nattrafik på båda helgnätterna kan man börja med högkvalitativ nattrafik bara på fredagsnätterna. De som bor längs pendeltågslinjerna skulle då i många fall kunna välja att bara gå ut på fredagar. Det är inte alltid man har det valet, så det hade inte varit en bra långsiktig lösning, men det skulle ändå vara en stor förbättring jämfört med idag. Nattbusstrafiken på lördagsnätterna skulle också fungera bättre med färre resande.
Enceladus

Inläggav roggek » tis 29 aug, 2017 16:18

Enceladus skrev:Alliansen har nu utrett den här frågan i 12 år utan komma någonstans. Om nästa års val leder till en rockad på Hantverkargatan 45 och det nya styret inför nattrafik så kommer det att bli väldigt svårt att förklara detta för väljarna på annat sätt än att man är inkompetent eller att man egentligen inte ville ha någon nattrafik. Kan andra landsting komma överens med Trafikverket kan Stockholm också göra det, bara viljan finns.

Nu till sakfrågan. Banarbetena på Mälarbanan har gett mig en intressant idé. Istället för att försöka införa en halvbra nattrafik på båda helgnätterna kan man börja med högkvalitativ nattrafik bara på fredagsnätterna. De som bor längs pendeltågslinjerna skulle då i många fall kunna välja att bara gå ut på fredagar. Det är inte alltid man har det valet, så det hade inte varit en bra långsiktig lösning, men det skulle ändå vara en stor förbättring jämfört med idag. Nattbusstrafiken på lördagsnätterna skulle också fungera bättre med färre resande.

Vill jag gå ut så har jag promenadavstånd till krogen...
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 16:23

roggek skrev:Vill jag gå ut så har jag promenadavstånd till krogen...

Vad har detta för relevans för alla som behöver trängas i nattbussarna? Föreslår du att alla flyttar till innerstan?
Senast redigerad av Enceladus tis 29 aug, 2017 16:31, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus

Inläggav Lars_L » tis 29 aug, 2017 16:24

Enceladus skrev:Alliansen har nu utrett den här frågan i 12 år utan komma någonstans. Om nästa års val leder till en rockad på Hantverkargatan 45 och det nya styret inför nattrafik så kommer det att bli väldigt svårt att förklara detta för väljarna på annat sätt än att man är inkompetent eller att man egentligen inte ville ha någon nattrafik. Kan andra landsting komma överens med Trafikverket kan Stockholm också göra det, bara viljan finns.

Nu blir det alltid politik här - kanske ofrånkomligt. Men så länge getingmidjan har funnits har faktiskt Trafikverket sagt helt nej, det är först nu man har öppnat sig för möjligheten.

Till sakfrågan tror jag inte på att bara ha nattrafik en dag i veckan. Det tror jag bara blir rörigare och svårare för resenärerna att förstå (och komma ihåg).
Lars_L

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 16:27

roggek skrev:

Ja, och även det är en sanning med modifikation, då det är Öresundståg som har nattrafik mellan Lund-Malmö och Köpenhamn alla dagar, och det är inte Skånetrafikens pendeltåg...

Vad spelar det för roll om tågen kallas pendeltåg, Öresundståg, Pågatåg eller Upptåg? Det förklarar inte heller varför Göteborg och Uppsala har bättre nattrafik.
Enceladus

Inläggav roggek » tis 29 aug, 2017 16:50

Enceladus skrev:
roggek skrev:Vill jag gå ut så har jag promenadavstånd till krogen...

Vad har detta för relevans för alla som behöver trängas i nattbussarna? Föreslår du att alla flyttar till innerstan?

Nej, jag föreslår att fler går på krogen i närområdet där de bor...
Bara sanna idioter tycker området kring Stureplan och Medborgarplatsen fortfarande är hippt...Och då kan de få trängas...

Enceladus skrev:
roggek skrev:

Vad spelar det för roll om tågen kallas pendeltåg, Öresundståg, Pågatåg eller Upptåg? Det förklarar inte heller varför Göteborg och Uppsala har bättre nattrafik.

Sedan NÄR har Uppsala och Göteborg haft BÄTTRE nattrafik än Stockholm?
Prova att åka från Centralstationen till Angered en tisdag kl 02.30 så får du se...(Du kommer få vänta där i kylan och blåsten till 04.02)

Skall du fara med osanningar så gör det bra i så fall...
Senast redigerad av roggek tis 29 aug, 2017 17:01, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 16:54

Lars_L skrev:Nu blir det alltid politik här - kanske ofrånkomligt. Men så länge getingmidjan har funnits har faktiskt Trafikverket sagt helt nej, det är först nu man har öppnat sig för möjligheten.

Jag menar att man hade kunnat planera inför Citybanans öppnande under alla dessa år. Nu ger man intrycket av att vara inkompetent eller inte bry sig.

Lars_L skrev:Till sakfrågan tror jag inte på att bara ha nattrafik en dag i veckan. Det tror jag bara blir rörigare och svårare för resenärerna att förstå (och komma ihåg).

Rörigheten måste också ställas i relation till hur stor förbättring det hade blivit på en av dagarna. Men du kanske har rätt i att det skulle bli för komplicerat. Å andra sidan kommer det nya pendeltågsupplägget inte heller att vara lätt att förstå.
Enceladus

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 17:02

roggek skrev:Nej, jag föreslår att fler går på krogen i närområdet där de bor...

Jag föreslår att fler går till arbeten i närområdet där de bor. Då behöver vi inte några tåg alls!

roggek skrev:Sedan när har Uppsala och Göteborg haft BÄTTRE nattrafik än Stockholm?

Jag kommer inte ihåg något exakt årtal, men åtminstone i Göteborg borde nattåg inte vara något nytt.
Enceladus

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 17:14

roggek skrev:Bara sanna idioter tycker området kring Stureplan och Medborgarplatsen fortfarande är hippt...Och då kan de få trängas...

Det är efterfrågan som borde styra utbudet.

roggek skrev:Prova att åka från Centralstationen till Angered en tisdag kl 02.30 så får du se...(Du kommer få vänta där i kylan och blåsten till 04.02)

Nu jämför vi väl nattåg? Självklart anser jag inte att bara pendeltåg ska ha nattrafik. Åtminstone Nockebybanan borde också ha nattrafik. Låt efterfrågan styra utbudet, inte trafikslaget!
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » tis 29 aug, 2017 17:46

Enceladus skrev:Det är ju självklart nonsens då Skåne har nattrafik alla dagar. Tyvärr verkar detta vara den egentliga orsaken:

Skulle det finnas utrymme på pendeltågspåren så är det också en kostnadsfråga för oss.

Men då måste man förklara hur man kan motivera nattrafik på blå linjen...

Vad är det för speciellt i sammanhanget med blå linje ?
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 18:00

Lennart Petersen skrev:Vad är det för speciellt i sammanhanget med blå linje ?

Blå linjen har färre resande än pendeltågslinjerna. På vardagsnätter har enbart linje 791 (Södertälje) fler resande än linje 196 (Hjulsta) och linje 197 (Akalla) tillsammans. Om man kan motivera nattrafik på blå linjen borde man alltså inte avfärda nattrafik på pendeltågslinjerna av ekonomiska skäl. Men det har väl blivit tradition att bara tunnelbana ska ha nattrafik? Blir intressant att se forumets reaktion när Solna presenterar att gula linjen förlängs till Ulriksdal...
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » tis 29 aug, 2017 19:48

Enceladus skrev:

Blå linjen har färre resande än pendeltågslinjerna. På vardagsnätter har enbart linje 791 (Södertälje) fler resande än linje 196 (Hjulsta) och linje 197 (Akalla) tillsammans. Om man kan motivera nattrafik på blå linjen borde man alltså inte avfärda nattrafik på pendeltågslinjerna av ekonomiska skäl. Men det har väl blivit tradition att bara tunnelbana ska ha nattrafik? Blir intressant att se forumets reaktion när Solna presenterar att gula linjen förlängs till Ulriksdal...

Blå linje har bra beläggning på sina nattåg, de nätter när de nu går , så det finns ingen anledning att ifrågasätta nattrafiken där. Ett tag ersattes nattrafiken i T-banan med nattbussar men det slog inte väl ut , främst för att det visade sig bli mer ordningsstörningar främst då vid hållplatserna.
Så blanda inte in blå linje tack.
Lennart Petersen

Inläggav Lars_L » tis 29 aug, 2017 19:49

Enceladus skrev:

Fast då får du nog också ta in att en del kan åka andra nattbussar som passerar längs blåa linjen. Nåväl - i sak håller jag ju med dig om att det borde vara nattrafik på pendeltågen - det är bara synd att det alltid blir politik på det här forumet. Jag förstår faktiskt inte heller varför frågan har skjutits på - eftersom det var med i uppdraget att utreda 2015 inför trafikstarten.

Sedan skulle man ju också kunna börja med att förbättra nattrafiken på helgerna med bussar för motsvarande vad det skulle kosta att köra med nattrafik med tåg. Det har ju visat sig att direktbussar är ganska populärt - problemet är att nattbussar som åker runt halva stan inte är det.

Det är väl framförallt Bålstagrenen och Södertäljegrenen där det känns mest motiverat med förbättrat utbud. 591 borde kanske egentligen delas upp i tre linjer för att få tillräckligt attraktiva restider och så även med Södertäljegrenen. Redan idag är det ju så att Viksjöborna har ungefär lika lång restid med nattbussen som att de skulle få byta från pendeltåget, men på bekostnad av exempelvis boende i Kallhäll som får en oacceptabel lång restid.

Sedan är det ju som sagt skrutt att tågen slutar gå så tidigt på vardagsnätter inför T18. Det är faktiskt inte bra planerat och jag tror man kommer få en del problem att klara resandeströmmarna på sina håll med nattbuss - om man inte ändrar sig.
Lars_L

Nästa

Återgå till Spårtrafik