"MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

"MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav TKO » tor 17 aug, 2017 16:31

I morse kunde vi som prenumererar på SvD läsa om MTR:s storvulna planer att växa i Sverige. I Hongkong har MTR hittat ett sätt att finansiera kollektivtrafiken: MTR äger fastigheter vid tunnelbanestationerna och enligt SvD:s analys står hyresintäkterna för "lejonparten av MTR:s vinst trots att biljettförsäljningen omsätter nästan dubbelt så mycket". Nu vill bolaget göra på samma sätt i Stockholm!

Att detta knappast är möjligt verkar inte föresvävat vare sej bolagets vd Frederick Ma eller SvD:s reporter...


Vad tror forumkollegiet om dessa tankar?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav Inge » tor 17 aug, 2017 17:06

TKO skrev:I morse kunde vi som prenumererar på SvD läsa om MTR:s storvulna planer att växa i Sverige. I Hongkong har MTR hittat ett sätt att finansiera kollektivtrafiken: MTR äger fastigheter vid tunnelbanestationerna och enligt SvD:s analys står hyresintäkterna för "lejonparten av MTR:s vinst trots att biljettförsäljningen omsätter nästan dubbelt så mycket". Nu vill bolaget göra på samma sätt i Stockholm!

Att detta knappast är möjligt verkar inte föresvävat vare sej bolagets vd Frederick Ma eller SvD:s reporter...


Vad tror forumkollegiet om dessa tankar?

/TKO

Vanligt yrande från politiker på vänsterkanten (Fredrick Ma). MTR har dock fördelen att det är ganska långt till Hong Kong.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4228
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav TKO » tor 17 aug, 2017 17:10

Inge skrev:
TKO skrev:I morse kunde vi som prenumererar på SvD läsa om MTR:s storvulna planer att växa i Sverige. I Hongkong har MTR hittat ett sätt att finansiera kollektivtrafiken: MTR äger fastigheter vid tunnelbanestationerna och enligt SvD:s analys står hyresintäkterna för "lejonparten av MTR:s vinst trots att biljettförsäljningen omsätter nästan dubbelt så mycket". Nu vill bolaget göra på samma sätt i Stockholm!

Att detta knappast är möjligt verkar inte föresvävat vare sej bolagets vd Frederick Ma eller SvD:s reporter...


Vad tror forumkollegiet om dessa tankar?

/TKO

Vanligt yrande från politiker på vänsterkanten (Fredrick Ma). MTR har dock fördelen att det är ganska långt till Hong Kong.


Som vanligt en kristallklar analys av signaturen "Inge".
Jag har dock svårt att se statskapitalisten Frederick Ma som en vänsterpolitiker, men det beror väl på hur långt ut på högerkanten man själv är placerad!

hälsningar från vänster
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav Odd » tor 17 aug, 2017 17:12

Det finns väl inget problem med att ett privat bolag finansierar utbyggnad av kollektivtrafik till sina nya stadsdelar under förutsättning att det inte villkoras med exempelvis exklusivitetsavtal, monopolkrav, del av intäkter eller liknande konkurrensbegränsningar.

Metoden har ju använts förut i Sverige, Saltsjöbanan är ju ett exempel.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav TKO » tor 17 aug, 2017 17:20

Odd skrev:Det finns väl inget problem med att ett privat bolag finansierar utbyggnad av kollektivtrafik till sina nya stadsdelar under förutsättning att det inte villkoras med exempelvis exklusivitetsavtal, monopolkrav, del av intäkter eller liknande konkurrensbegränsningar.


Det var just det där med exklusivitetsavtal som är problemet.
I Hongkong finansierar MTR kollektivtrafiken genom att man får köpa mark otroligt billigt av sin huvudägare (staden/staten Hongkong) och kan därmed tillgodogöra sej exploateringsvinsten. Detta torde inte vara möjligt i Sverige.

Jag ställer mej också lite tvekande till att kalla MTR ett "privat bolag" - det handlar väl mer om det som kallas "staatsmonopolistischen Kapitalismus".
Fast i Sverige lär man ju inte få monopol...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav Inge » tor 17 aug, 2017 17:28

TKO skrev:
Inge skrev:
TKO skrev:I morse kunde vi som prenumererar på SvD läsa om MTR:s storvulna planer att växa i Sverige. I Hongkong har MTR hittat ett sätt att finansiera kollektivtrafiken: MTR äger fastigheter vid tunnelbanestationerna och enligt SvD:s analys står hyresintäkterna för "lejonparten av MTR:s vinst trots att biljettförsäljningen omsätter nästan dubbelt så mycket". Nu vill bolaget göra på samma sätt i Stockholm!

Att detta knappast är möjligt verkar inte föresvävat vare sej bolagets vd Frederick Ma eller SvD:s reporter...


Vad tror forumkollegiet om dessa tankar?

/TKO

Vanligt yrande från politiker på vänsterkanten (Fredrick Ma). MTR har dock fördelen att det är ganska långt till Hong Kong.


Som vanligt en kristallklar analys av signaturen "Inge".
Jag har dock svårt att se statskapitalisten Frederick Ma som en vänsterpolitiker, men det beror väl på hur långt ut på högerkanten man själv är placerad!

hälsningar från vänster
Thomas K Ohlsson


Dvs kommunisten F.M.....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4228
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav Odd » tor 17 aug, 2017 17:46

MTRs konstaterande om lönsamhet i samordning av samhällsbyggnad stämmer ju fortfarande. Nästan alla exempel visar ju på att när man planerar in kollektivtrafik från början, och i vissa fall före byggande, så finns det ofta potential till framgång. Och det är inte bara floskler.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav daniel_s » tor 17 aug, 2017 17:55

Odd skrev:Det finns väl inget problem med att ett privat bolag finansierar utbyggnad av kollektivtrafik till sina nya stadsdelar under förutsättning att det inte villkoras med exempelvis exklusivitetsavtal, monopolkrav, del av intäkter eller liknande konkurrensbegränsningar.

Metoden har ju använts förut i Sverige, Saltsjöbanan är ju ett exempel.


Nja fast det är väl ett ganska dåligt exempel, eftersom man både fick kontrollen över allt möjligt och 100% av intäkterna... råsundaexemplet är möjligen något bättre.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav Lennart Petersen » tor 17 aug, 2017 18:24

Odd skrev:Det finns väl inget problem med att ett privat bolag finansierar utbyggnad av kollektivtrafik till sina nya stadsdelar under förutsättning att det inte villkoras med exempelvis exklusivitetsavtal, monopolkrav, del av intäkter eller liknande konkurrensbegränsningar.

Metoden har ju använts förut i Sverige, Saltsjöbanan är ju ett exempel.


Men lokaltrafiken är ju numera helt avreglerad så den som själv bygger och finansierar en kollektivtrafik till ett område får ju också förfoganderätt till den och kan sätta vilka taxor man vill.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav Odd » tor 17 aug, 2017 18:45

Klart vem som helst får bygga och driva, men jag utgick ifrån scenariot som har målats upp i media, nämligen att MTR vill bygga ut tunnelbanan och Roslagsbanan och sedan få ensamrätt på hela systemet.

Vad vi däremot vet är att vi inte vill ha en ny Arlanda Express eller NKS-situation.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav Lars_L » tor 17 aug, 2017 19:11

Odd skrev:Klart vem som helst får bygga och driva, men jag utgick ifrån scenariot som har målats upp i media, nämligen att MTR vill bygga ut tunnelbanan och Roslagsbanan och sedan få ensamrätt på hela systemet.

Vad vi däremot vet är att vi inte vill ha en ny Arlanda Express eller NKS-situation.


Nja, NKS är väl inget problem. Men jag håller med om att Arlanda Express var märkligt och mer en fix idé från den tidens beslutsfattare. NKS har ju inneburit bättre kontroll över projektet och möjliggjort att kunna bygga ut mer kollektivtrafik, utan att låta investeringsdelen ta för stor del av landstingets budget.

Men man får ju ändå säga att den här lösningen är smartare som MTR föreslår. Man ger bort marken billigare, men till skillnad från i Arlanda-fallet har ju bostadsbolaget ett intresse av att ha attraktiv kollektivtrafik, eftersom man då kan få ut mer i hyresintäkter - särskilt som om man tänker sig Stockholm, där ett helt nytt område skulle behöva ligga en bra bit från centrum.

Däremot är det väl inte så bra utifrån tanken på att ha ett gemensamt kollektivtrafiksystem med periodkort som grund. Men själva trafiken kan man nog vara säker på skulle bli bra i området.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav Lennart Petersen » tor 17 aug, 2017 19:33

daniel_s skrev:
Odd skrev:Det finns väl inget problem med att ett privat bolag finansierar utbyggnad av kollektivtrafik till sina nya stadsdelar under förutsättning att det inte villkoras med exempelvis exklusivitetsavtal, monopolkrav, del av intäkter eller liknande konkurrensbegränsningar.

Metoden har ju använts förut i Sverige, Saltsjöbanan är ju ett exempel.


Nja fast det är väl ett ganska dåligt exempel, eftersom man både fick kontrollen över allt möjligt och 100% av intäkterna... råsundaexemplet är möjligen något bättre.

Saltsjöbanan byggdes ju av Wallenberggruppen och tanken var ju främst att exploatera Saltsjöbadens mark. Men även banan bör ju ha varit lönsam till en början, vi kan ju lite kontrafaktiskt tänka på hur det kunde gått med tunnelbanan. För runt 100 år sedan diskuterades tunnelbana i Stockholm och det kom ett konkret förslag från Wallenberg och Enskilde banken om att finansiera tunnelbanan mot att man fick ensamrätt till SS spårvägstrafik som på den tiden gav god lönsamhet.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav TKO » fre 18 aug, 2017 9:47

Inge skrev:
TKO skrev:Som vanligt en kristallklar analys av signaturen "Inge".
Jag har dock svårt att se statskapitalisten Frederick Ma som en vänsterpolitiker, men det beror väl på hur långt ut på högerkanten man själv är placerad!

hälsningar från vänster
Thomas K Ohlsson


Dvs kommunisten F.M.....


Nu kanske signaturen "Inge" har samma fjärrskådande förmåga när det gäller att analysera Hong Kong:s partipolitik som när det gäller frånvaron av förbigångar på Västeråsbanans nya fyrspår, men jag har svårt att finna några motiv till att kalla MTR-dirren för "kommunist". Bland annat är han bekännande kristen, något som brukar vara svårt att förena med den statskommunistiska ideologin i Kina. (Där erkänns som bekannt enbart två gudar - Mao och Mammon).

Om Herr Ma hyser några väl dolda kommunistiska böjelser låter jag vara osagt, då jag inte är synsk!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav TKO » fre 18 aug, 2017 9:52

Lennart Petersen skrev:
daniel_s skrev:
Odd skrev:Det finns väl inget problem med att ett privat bolag finansierar utbyggnad av kollektivtrafik till sina nya stadsdelar under förutsättning att det inte villkoras med exempelvis exklusivitetsavtal, monopolkrav, del av intäkter eller liknande konkurrensbegränsningar.

Metoden har ju använts förut i Sverige, Saltsjöbanan är ju ett exempel.


Nja fast det är väl ett ganska dåligt exempel, eftersom man både fick kontrollen över allt möjligt och 100% av intäkterna... råsundaexemplet är möjligen något bättre.

Saltsjöbanan byggdes ju av Wallenberggruppen och tanken var ju främst att exploatera Saltsjöbadens mark. Men även banan bör ju ha varit lönsam till en början, vi kan ju lite kontrafaktiskt tänka på hur det kunde gått med tunnelbanan. För runt 100 år sedan diskuterades tunnelbana i Stockholm och det kom ett konkret förslag från Wallenberg och Enskilde banken om att finansiera tunnelbanan mot att man fick ensamrätt till SS spårvägstrafik som på den tiden gav god lönsamhet.


Även Kooperativa Förbundet erbjöd sej att finansiera en tunnelbana i Stockholm under förutsättning att den fick en station i anslutning till det nyligen förvärvade varuhuset PUB!

Stockholms stad tackade nej till dessa "fina" erbjudanden - jag tror det var klokt.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav TKO » lör 19 aug, 2017 11:16

"Vi är vårt eget MTR", säger Roger Mogert i en uppföljande artikel i dagens SvD.
Han fortsätter: "... den här typen av infrastruktur, både att köra tunnelbana och bygga stadsdelar, är en rimlig offentlig uppgift".

Kristoffer Tamsons är mer positiv: "Jag tror mycket på idén att tydligare knyta kollektivtrafikens värden till att finansiera kollektivtrafiken".

Slutligen får även Mats Rönnbo (utvecklingsdirektör på Skanska) uttala sej: "Traditionellt kommer kollektivtrafiken kanske 15 år efter man byggt husen. Staden måste växa mer koordinerat".
Rönnbo är också ansvarig för något som Skanska kallar ABC-staden 2.0, och där ABC inte alls står för det man kan tro utan för det mycket klatschigare "Activity Based City"...

Jag undrar vilken planet Rönnbo lever på, vad jag vet dröjde det inte 15 år innan de ursprungliga "ABC-städerna" fick tunnelbana. Men varför lära av historien när man kan hitta på egna dumheter alldeles själv?

Ja sen får även en avdankad högerpolitiker uttala sej, som för flera andra föredettingar från Reinfeldts lag har ett arbetsgivarförbund ställt upp och ordnat med en reträttplats.

Läs och lär!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
folkbildare

PS: Jag hoppas att Mogert får gehör inom partiet för sin idé att "det offentliga" skall köra tunnelbanan!
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav Odd » lör 19 aug, 2017 12:14

"Traditionellt" i detta fall är nog subjektivt, dvs ur Skanskas utvecklingsdirektörs tidsperspektiv. Det är väl få byggbolag som "traditionellt" har stått för helhetstänket i ett byggprojekt. Det brukar vara tvärtom, när byggbolagen får som de vill så finns inga samhällsservicebyggnader, såsom skolor, bibliotek, vårdcentraler, kollektivtrafik etc, planerat eftersom det ju ur deras perspektiv bara är en kostnad, eller i bästa fall en utebliven intäktsmöjlighet. Det är ju först efter att byggbolagen har lämnat som mervärdena av dessa byggnader börjar att byggas upp. Således finns inget intresse hos byggbolagen att bygga mindre lönsamma objekt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav CS » lör 19 aug, 2017 17:04

TKO skrev:"Vi är vårt eget MTR", säger Roger Mogert i en uppföljande artikel i dagens SvD.
Han fortsätter: "... den här typen av infrastruktur, både att köra tunnelbana och bygga stadsdelar, är en rimlig offentlig uppgift".

Kristoffer Tamsons är mer positiv: "Jag tror mycket på idén att tydligare knyta kollektivtrafikens värden till att finansiera kollektivtrafiken".

Slutligen får även Mats Rönnbo (utvecklingsdirektör på Skanska) uttala sej: "Traditionellt kommer kollektivtrafiken kanske 15 år efter man byggt husen. Staden måste växa mer koordinerat".
Rönnbo är också ansvarig för något som Skanska kallar ABC-staden 2.0, och där ABC inte alls står för det man kan tro utan för det mycket klatschigare "Activity Based City"...

Jag undrar vilken planet Rönnbo lever på, vad jag vet dröjde det inte 15 år innan de ursprungliga "ABC-städerna" fick tunnelbana. Men varför lära av historien när man kan hitta på egna dumheter alldeles själv?

Ja sen får även en avdankad högerpolitiker uttala sej, som för flera andra föredettingar från Reinfeldts lag har ett arbetsgivarförbund ställt upp och ordnat med en reträttplats.

Läs och lär!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
folkbildare

PS: Jag hoppas att Mogert får gehör inom partiet för sin idé att "det offentliga" skall köra tunnelbanan!



När Mogert säger att vi (=Stockholms stad) är vårt eget MTR så är det snarare så att vi = Stockholms stad är fastighetsbolaget MTR minus den olönsamma infrastrukturinvesteringen och driftkostnaden för tunnelbanan. Det är kommunen genom markägandet och planmonopolet som tar hem markvärdesstegringen som kollektivtrafiken ger. Mogert förväntar sig att landstinget tar investeringskostnaden och driftkostnaden för kollektivtrafiken utan att få del av markvärdesstegringen för att finansiera investering och drift.

Den här situationen leder till att kollektivtrafikinvesteringar tillkommer först efter förhandling mellan exploatören (kommunen) och trafikbolaget (landstinget). Staten fungerar som katalysator förförhandlingarna. Problemet för landstinget är om de här förhandlingslösningarna resulterar i anläggningar som inte går att köra vettig trafik på med rimlig beläggningsgrad och vettiga driftkostnader. Det senare har ju inte exploatörerna (kommunerna i Stockholms län) vare sig kompetens att bedöma eller intresse av att bevaka.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 568
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 17:41

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav TKO » lör 19 aug, 2017 17:17

Mycket tänkvärda och kloka ord av 'CS'.
Den situation som Mogert beskriver ('Vi är vårt eget MTR') fanns tidigare i Stockholm, när SS skötte kollektivtrafiken. Men det kan knappast ljuset från Bandhagen minnas - tror inte han var född då!

Ja Stockholms stad tog faktiskt integreringen ett steg längre - då man hade eget byggbolag som t ex byggde stora delar av Vällingby. Även gatukontoret och spårvägen utförde många anläggningsarbeten i egen regi...

Jag tycker att 'CS' pekar på ett allvarligt problem när det gäller samhällsutvecklingen - att det är olika huvudmän för bebyggelseplaneringen och kollektivtrafiken.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "MTR vill bygga stadsdelar" (ur dagens SvD)

Inläggav roggek » lör 19 aug, 2017 18:34

TKO skrev:Men det kan knappast ljuset från Bandhagen minnas - tror inte han var född då!

/TKO


Bor Inge i Bandhagen???? :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: IngvarH, Martin Bernandersson och 6 gäster