Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Enceladus » fre 25 aug, 2017 21:37

Inge skrev:Har riksdagen röstat om det? I så fall något jag missat totalt. Min bedömning är att frågan aldrig ens kommer att behandlas.


Förra året röstade man ner SD:s motion om att avbryta Sverigeförhandlingen. Annars finns det inget att rösta om förrän alla avtal är klara. Du kan läsa mer om tidsplanen här.
Enceladus
 
Inlägg: 1901
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 25 aug, 2017 21:45

Odd skrev:AGA-Larsberg kanske skulle bli nytt centrum för Lidingö :-)

Nä, jag sällar mig till kören som tror att de flesta som åker med Södra Lidingöbanan även i framtiden har Ropsten som viamål för resan. Därav min tveksamhet för omdragning av linjen via Lidingö Centrum.


AGA-Larsberg-Högsätra håller på att bli ett nytt centrum, om det inte redan är det. I Högsätra kommer det byggas mycket nytt, och i Larsberg görs det en del kompletteringar. AGA-området bebyggs ju för fullt. De två stora matbutikerna finns redan i det här området. Men Larsberg har varit ett mer relevant centrum för södra ön än Lidingö Centrum i många decennier. Den mest välsorterade matbutiken på hela Lidingö har legat det här området så länge jag kan minnas. Men så är det ju gångavstånd för väldigt många och dessutom smidigt med både bil och tåg.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 348
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:16

TKO skrev:
2763 skrev:TKO har rätt i att debatten inne var fridsam alls. Men Odd har rätt i kontexten. Firman CarlBro gjorde en ganska oseriös utredning på beställning av Lidingö stad, vilken fick rättmätig kritik och en något seriösare utredning gjordes därefter. Allt under glåpord och allmän huggsexa.


Det är möjligt att utredningen från Carl Bro inte var världens bästa, men den förutsade till skillnad från vad den senare anlitade konsulten kom fram till (var det inte Ramböll?) att Lidingöbron behövde bytas ut. Nu har vi facit!

"Den andra utredningens" syfte var tydligen bara att sänka kostnaden för ett bevarande av Lidingöbanan, det är tveksamt om beslutet skulle tagits om det var känt att en ny bro var tvungen att byggas.

Det är inte riktigt så svart och vitt som du beskriver. Inriktningen före 2012 var att renovera bron för ytterligare cirka 30 år, men det antogs att den sedan skulle behöva rivas.

Upfattningen nu är egentligen samma. Den "behöver" inte bytas ut, det skulle varit möjligt att hålla den vid liv ett tag till. Däremot kom en livscykelkostnadsanalys fram till att det är en bättre idé att bygga nytt redan nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:20

TKO skrev:När man läser Tjutet som Lars_L länkade till ovan tycks en stor osäkerhet råda inom SLL/TF om hur kollektivtrafiken skall ordnas i "Norra Djurgårdsstaden".
Jag tycker personligen att denna velighet är djupt olycklig, det krävs klara linjer om det skall bli ett vettigt resultat. Det är alltid enklare, billigare och bättre att bygga in högvärdig kollektivtrafik från början än att komma 10-20 år senare med grävskoporna - nåt borde väl stan ha lärt sej av Hammarby Sjöstad?
(Detta skriver jag trots att jag som bekannt är tveksam till nyttan med en förlängning av cityspårvägen till Ropsten.)

/TKO

Föredömligt att kunna ha fler än två tankar i huvudet samtidigt! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:25

TKO skrev:Ingick kostnad för ny bro (nu eller om 30 år) i kalkylen som föregick beslutet om Lidingöbanans framtid?

Jag har nog inte ett uttömmande svar. Det ingick inte i SL:s budget för Program Spårväg City, eftersom bron är Lidingös ansvar - enligt avtalet från 1983.

Det hade varit bättre om Lidingös beslut om en ny bro hade kommit tidigare än 2012, gärna redan vid avtalet 2009.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:27

Odd skrev:Även om det inte blir en "omläggning" av spårvägen via centrum, så skall bron nog förväntas existera och fungera i 50 år, och det tycks ju vara generellt svårt att förutspå vad som händer under en sådan tidsperiod.

Man brukar räkna en teknisk livslängd för broar på 120 år. Hur det sen blir i praktiken kan ju bero på alla möjliga omständigheter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:39

Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev:Huvudpoängen med omdragningen skulle vara att ge det befolkningstäta södra Lidingö en bra förbindelse till sitt kommuncentrum. Även centrumhandeln skulle gynnas av det ökade kundunderlaget. Mer dubbelspår skulle öka banans kapacitet och shoppingresandet skulle öka dess turtäthet utanför rusningstrafiken. Detta skulle även vara ett bättre upplägg för en avgrening mot norra Lidingö, men det är oklart om det finns underlag för något sådant.


Som jag har skrivit förut finns det mycket få anledningar till att prioritera södra Lidingös förbindelser med Lidingö centrum. Det enda som finns i Lidingö centrum som inte finns på andra ställen är Lidingö stadshus, och så stor magnet är inte det att det motiverar en omdragning av banan. Det finns helt enkelt inget magiskt med "sitt kommuncentrum". Är Skogås- eller Masmoborna väldigt intresserade av omdraget pendeltåg respektive omdragen tunnelbana för att de lättare ska komma till "sitt kommuncentrum"?

Klok synpunkt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Odd » sön 17 dec, 2017 21:32

twr skrev:
Odd skrev:Även om det inte blir en "omläggning" av spårvägen via centrum, så skall bron nog förväntas existera och fungera i 50 år, och det tycks ju vara generellt svårt att förutspå vad som händer under en sådan tidsperiod.

Man brukar räkna en teknisk livslängd för broar på 120 år. Hur det sen blir i praktiken kan ju bero på alla möjliga omständigheter.

Vilket gör det ännu viktigare att bygga den så att inte framtida användning begränsas.. :-D
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4074
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Enceladus » lör 23 dec, 2017 21:40

twr skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev:Huvudpoängen med omdragningen skulle vara att ge det befolkningstäta södra Lidingö en bra förbindelse till sitt kommuncentrum. Även centrumhandeln skulle gynnas av det ökade kundunderlaget. Mer dubbelspår skulle öka banans kapacitet och shoppingresandet skulle öka dess turtäthet utanför rusningstrafiken. Detta skulle även vara ett bättre upplägg för en avgrening mot norra Lidingö, men det är oklart om det finns underlag för något sådant.


Som jag har skrivit förut finns det mycket få anledningar till att prioritera södra Lidingös förbindelser med Lidingö centrum. Det enda som finns i Lidingö centrum som inte finns på andra ställen är Lidingö stadshus, och så stor magnet är inte det att det motiverar en omdragning av banan. Det finns helt enkelt inget magiskt med "sitt kommuncentrum". Är Skogås- eller Masmoborna väldigt intresserade av omdraget pendeltåg respektive omdragen tunnelbana för att de lättare ska komma till "sitt kommuncentrum"?

Klok synpunkt!


Fast den retoriska frågan tyder ju (kanske oavsiktligt) på att det är viktigt med bra kommunikationer till sitt kommuncentrum (sedan kan det diskuteras om det är Huddinge C eller Flemingsberg i Huddinges fall)...
Enceladus
 
Inlägg: 1901
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 24 dec, 2017 9:21

Enceladus skrev:
Fast den retoriska frågan tyder ju (kanske oavsiktligt) på att det är viktigt med bra kommunikationer till sitt kommuncentrum (sedan kan det diskuteras om det är Huddinge C eller Flemingsberg i Huddinges fall)...

Varför är det viktigt, enligt dig?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Enceladus » sön 24 dec, 2017 10:23

twr skrev:
Enceladus skrev:
Fast den retoriska frågan tyder ju (kanske oavsiktligt) på att det är viktigt med bra kommunikationer till sitt kommuncentrum (sedan kan det diskuteras om det är Huddinge C eller Flemingsberg i Huddinges fall)...

Varför är det viktigt, enligt dig?


Jag länkade tidigare till denna artikel. De som bor längs Nynäsbanan känner att de inte kan ta del av kommunens satsningar. I Stuvsta sker det inte heller mycket, men där är det inget problem eftersom det är lätt att ta sig till Huddinge C eller Flemingsberg. Hade Skogås och Flemingsberg legat på samma linje så hade det nog inte funnits underlag för detta missnöje. En av poängerna med Spårväg Syd är att integrera västra Huddinge med de centrala delarna. Samma sak med den tänkta omdragningen på Lidingö, även om situationen inte är exakt likadan där.
Enceladus
 
Inlägg: 1901
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 24 dec, 2017 10:26

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:
Fast den retoriska frågan tyder ju (kanske oavsiktligt) på att det är viktigt med bra kommunikationer till sitt kommuncentrum (sedan kan det diskuteras om det är Huddinge C eller Flemingsberg i Huddinges fall)...

Varför är det viktigt, enligt dig?


Jag länkade tidigare till denna artikel. De som bor längs Nynäsbanan känner att de inte kan ta del av kommunens satsningar. I Stuvsta sker det inte heller mycket, men där är det inget problem eftersom det är lätt att ta sig till Huddinge C eller Flemingsberg. Hade Skogås och Flemingsberg legat på samma linje så hade det nog inte funnits underlag för detta missnöje. En av poängerna med Spårväg Syd är att integrera västra Huddinge med de centrala delarna. Samma sak med den tänkta omdragningen på Lidingö, även om situationen inte är exakt likadan där.

Ibland kanske en enklare lösning är att ändra kommungränserna.

Hur som helst får man se på det enskilda fallet. Boende längs Lidingöbanan vill inte få längre restid till resten av världen bara för att kunna åka enklare komma till Lidingö centrum.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Enceladus » sön 24 dec, 2017 10:47

twr skrev:Hur som helst får man se på det enskilda fallet. Boende längs Lidingöbanan vill inte få längre restid till resten av världen bara för att kunna åka enklare komma till Lidingö centrum.


Situationen är inte så svartvit som det låter. Omdragningen skulle ge mer dubbelspår och större underlag, dock till priset av något längre restid. Förmodligen skulle regelbunden 5-minuterstrafik införas till AGA i högtrafik. I praktiken är det inte lika lätt att sälja en dubbelspårsutbyggnad utan en omdragning, men i teorin finns förstås den möjligheten. Är det kanske värt att kämpa för det som är bäst i teorin? Vi får väl se vad som händer. Det beror ju också på Spårväg City.
Enceladus
 
Inlägg: 1901
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 24 dec, 2017 10:58

Enceladus skrev:
twr skrev:Hur som helst får man se på det enskilda fallet. Boende längs Lidingöbanan vill inte få längre restid till resten av världen bara för att kunna åka enklare komma till Lidingö centrum.


Situationen är inte så svartvit som det låter. Omdragningen skulle ge mer dubbelspår och större underlag, dock till priset av något längre restid. Förmodligen skulle regelbunden 5-minuterstrafik införas till AGA i högtrafik. I praktiken är det inte lika lätt att sälja en dubbelspårsutbyggnad utan en omdragning, men i teorin finns förstås den möjligheten. Är det kanske värt att kämpa för det som är bäst i teorin? Vi får väl se vad som händer. Det beror ju också på Spårväg City.

Underlaget kommer vara stort ändå. 5 minuters trafik till Aga har varit planen hela tiden.

Man kan formulera det som att det bör vara ett krav att restiden inte får öka, eller öka marginellt. Annars är det för många som förlorar restid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Enceladus » tor 28 dec, 2017 0:27

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Hur som helst får man se på det enskilda fallet. Boende längs Lidingöbanan vill inte få längre restid till resten av världen bara för att kunna åka enklare komma till Lidingö centrum.


Situationen är inte så svartvit som det låter. Omdragningen skulle ge mer dubbelspår och större underlag, dock till priset av något längre restid. Förmodligen skulle regelbunden 5-minuterstrafik införas till AGA i högtrafik. I praktiken är det inte lika lätt att sälja en dubbelspårsutbyggnad utan en omdragning, men i teorin finns förstås den möjligheten. Är det kanske värt att kämpa för det som är bäst i teorin? Vi får väl se vad som händer. Det beror ju också på Spårväg City.

Underlaget kommer vara stort ändå. 5 minuters trafik till Aga har varit planen hela tiden.

Man kan formulera det som att det bör vara ett krav att restiden inte får öka, eller öka marginellt. Annars är det för många som förlorar restid.


Lidingöbanan har 20-minuterstrafik i mellantrafik. Det gör att många känner att de ändå måste ha en bil för fritidsresandet. En omdragning via Centrum skulle förmodligen öka turtätheten och definitivt ge bättre bytesmöjligheter till vissa delar av ön som endast har busstrafik. Bilen ska inte ha några fördelar.
Enceladus
 
Inlägg: 1901
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » tor 28 dec, 2017 11:43

Enceladus skrev:
twr skrev:Underlaget kommer vara stort ändå. 5 minuters trafik till Aga har varit planen hela tiden.

Man kan formulera det som att det bör vara ett krav att restiden inte får öka, eller öka marginellt. Annars är det för många som förlorar restid.


Lidingöbanan har 20-minuterstrafik i mellantrafik. Det gör att många känner att de ändå måste ha en bil för fritidsresandet. En omdragning via Centrum skulle förmodligen öka turtätheten och definitivt ge bättre bytesmöjligheter till vissa delar av ön som endast har busstrafik. Bilen ska inte ha några fördelar.

Återigen, börja i rätt ände. Öka turtätheten i mellantrafik om det är det som är problemet, bygg inte en ny bana för att tvinga fram det. Vi måste väl ha något förtroende för vårt politiska systems förmåga att fatta vettiga beslut?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav TKO » tor 28 dec, 2017 15:26

Det är en bra idé!

Merkostnaden för ökad mellantrafik är ringa, för att inte säga försumbar.
(De pengar man sparar på att ta bort konduktörerna räcker förmodligen till för att betala denna trafikökning).
Gör detta som ett försök, under säg ett år. Ökar inte resandet så går vi tillbaka till 20-minuterstrafik.
På Lidingö måste det vara helt rätt att låta "kundernas efterfrågan" styra trafikutbudet, matchar inte efterfrågan utbudet så minskar vi helt enkelt utbudet igen.

Ställ upp lätt mätbara mål för försöket, som 20% ökat resande under mellantrafik och 10% under högtrafik. Sen gäller det att vara stenhård, blir det bara 18 respektive 9 % så avbryts försöket, och resurserna används till annat - som att återställa trafikutbudet på linje 160 till den nivå det hade innan den blågröna röran tog över!

föreslår
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 07 jan, 2018 20:27

Enceladus skrev:
twr skrev:Hur som helst får man se på det enskilda fallet. Boende längs Lidingöbanan vill inte få längre restid till resten av världen bara för att kunna åka enklare komma till Lidingö centrum.


Situationen är inte så svartvit som det låter. Omdragningen skulle ge mer dubbelspår och större underlag, dock till priset av något längre restid. Förmodligen skulle regelbunden 5-minuterstrafik införas till AGA i högtrafik. I praktiken är det inte lika lätt att sälja en dubbelspårsutbyggnad utan en omdragning, men i teorin finns förstås den möjligheten. Är det kanske värt att kämpa för det som är bäst i teorin? Vi får väl se vad som händer. Det beror ju också på Spårväg City.


Det kan vara så att det enda rimliga sättet att bygga ett dubbelspår är via Lidingö centrum, men det beror i så fall på att det är svårt att bygga längs stranden, inte på att Lidingöbanans resenärer så väldigt gärna vill till just Lidingö Centrum eller att det i Lidingö centrum finns jättemycket folk som vill åka Lidingöbanan. Underlaget ökar inte nämnvärt för att banan passerar Lidingö centrum.

Jag förstår dessutom inte ditt resonemang med kommuncentrum tidigare. Om det går att diskutera om Huddinge centrum eller Flemingsberg är Huddinges kommuncentrum så tycker jag att det automatiskt betyder att det är meningslöst att bry sig om det i resenärsflödessammanhang. Om det finns ett magiskt centrum som alla av någon anledning vill till för att de bor i en viss kommun så måste det väl vara uppenbart var det ligger? Ett kommunhus skulle t.ex. kunna vara ett sånt, men jag tror inte att det har den dragningskraften.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 348
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 07 jan, 2018 20:44

TKO skrev:Det är en bra idé!

Merkostnaden för ökad mellantrafik är ringa, för att inte säga försumbar.
(De pengar man sparar på att ta bort konduktörerna räcker förmodligen till för att betala denna trafikökning).
Gör detta som ett försök, under säg ett år. Ökar inte resandet så går vi tillbaka till 20-minuterstrafik.
På Lidingö måste det vara helt rätt att låta "kundernas efterfrågan" styra trafikutbudet, matchar inte efterfrågan utbudet så minskar vi helt enkelt utbudet igen.

Ställ upp lätt mätbara mål för försöket, som 20% ökat resande under mellantrafik och 10% under högtrafik. Sen gäller det att vara stenhård, blir det bara 18 respektive 9 % så avbryts försöket, och resurserna används till annat - som att återställa trafikutbudet på linje 160 till den nivå det hade innan den blågröna röran tog över!


Är det inte så fullt i högtrafik så att det blir svårt att i medel klämma in (t.ex.) 10% fler resenärer (som dessutom förväntas vara tvekande) utan att öka utbudet? Det kan ju teoretiskt bli mer plats i högtrafik för att vissa åker tidigare och senare när det ändå är bra utbud i mellantrafiken, men då kommer ju de som byter tid räknas som minskat resande i högtrafik. Eller ska det ökade resandet ske mellan Käppala och Brevik?

Mellantrafiken är det kanske rimligt att sätta upp något mål för, särskilt som utbudet skulle öka med 100%, men det gäller ju också att ett sånt försök pågår så länge att de nya resenärerna först vågar lita på att det inte rycks undan, och sedan hinner ställa om sina vanor. Antalet personer som bor längs Lidingöbanan som står i startgroparna och bara väntar på att tågen börjar gå i 10-minuterstrafik i mellantrafiken och i så fall börjar åka torde vara ganska litet. Däremot är nog antalet som kan vänja sig vid att tågen alltid går ganska stort. Det är våldsamt stor skillnad på 10-minuterstrafik och 20-minuterstrafik i "alltid går"-hänseende.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 348
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Anders Hanquist » mån 08 jan, 2018 10:42

Magnus Altorp skrev: Om det finns ett magiskt centrum som alla av någon anledning vill till för att de bor i en viss kommun så måste det väl vara uppenbart var det ligger? Ett kommunhus skulle t.ex. kunna vara ett sånt, men jag tror inte att det har den dragningskraften.


Har heller inte riktigt förstått det där. Det kommer ofta fram i frågor om linjedragningar eller zongränser. Men hur många har frekventa ärenden till kommunhusen, om de inte jobbar där? Jag har bott i Stockholms kommun i större delen av livet, men aldrig besökt Stadshuset annat än i rent turistiska sammanhang (besett byggnaden eller tornet) eller andra privata sammanhang (Hjulmarknaden till exempel). När jag under cirka 20 år bodde i Täby komun hade jag heller inte något sådant behov, även om jag då bodde inom gångavstånd. Samma sak torde gälla kommersiella aktiviteter. Jag jag tänka mig att Bergshamrabor oftare åker till Danderyds centrum än till Solna centrum och Hallonbergsbor oftare till Kista än till centrala Sundbyberg. Det torde vara avstånden och kommunikationerna som styr detta och inte kommungränserna.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst