Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Joakim W » fre 25 aug, 2017 13:25

Inge skrev:
/jes skrev:
: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Oläst inläggav Inge » tor aug 24, 2017 10:36

Har nog haft anledning att besöka stadshuset lite oftare än du har. Men det är nog ändå inte det väsentliga besöksmålet i kommuncentrum. Vid sidan av handeln brukar kommuncentrum tex även ha gymnasieskolan/skolorna. Så är det på Lidingö och så är det i Täby. Även i Huddinge var det så fram tills folkomröstningen refereras via länkning ovan, då man som någonslags muta byggde ett gymnasium även i Skogås.


Det är ju det, det finns inga skolor i Lidingö centrum ...

Nej, gymnasiet ligger ju 650 meter från centrum.... Ärligt talat är det ju faktiskt lite längre än så I både Huddinge och Täby, så det existerar helt enkelt inga gymnasieskolor i kommuncentra...

Nu är ju inte jag från Lidingö, men inte ligger de väl nåt gymnasium i närheten av Centrum? Google finner när jag råkade klicka på första förslaget som dök upp när jag skrev Lidingö gym(..) att det finns en Gymnastikskola ca. 600m från centrum. Var det den du såg? För enligt Lidingös hemsida finns det 2 gymnasium på Lidingö, ett kommunalt och ett filmgymnasium. Inge av de ligger ju nära centrum... Menmen, ska inte ge mig in i debatten mer än att jag tycker en omläggning låter helt onödig :o
21-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 192
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Lina Hage, Södertälje

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Enceladus » fre 25 aug, 2017 19:29

Inge skrev:Jodå det är bra. Men vi kan också kalla det för en bedömning.

Om vi jämför med Stockholmsförhandlingen, så hade man i det fallet utsett en statlig förhandlade med mandat. Pengen som skulle förhandlas om fanns redan på bordet i form av extraskatten samt ett mindre statligt bidrag. Landstinget satte å sin sida upp en förhandlingsgrupp med både mandat och förmåga att fatta beslut.

I Sverigeförhandlingen har staten, genom förra regeringen, utsett två avdankade politiker utan mandat, utan pengar och utan förankring i nuvarande politisk situation. Landstinget har å sin sida svarat med att pysselsätta trafikförvaltningens spårpysselsatta ur den gamla vanliga "stomnätsstrategigruppen". Utan vare sig kunskap, förmåga eller mandat.

Nä, jag bedömer/tror inte att det blir nått!


Bara för intressets skull, vilken part tror du skulle hoppa av storstadsavtalen? Det är ju intressant att tunnelbanestationen i Hagalund redan har projektstartats om det inte finns några pengar. Däremot är det rimligt att vara skeptisk till höghastighetsjärnvägen, Östlig förbindelse och Danmarksförbindelsen innan avtal har tecknats.
Enceladus
 
Inlägg: 664
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Inge » fre 25 aug, 2017 19:54

Enceladus skrev:
Inge skrev:Jodå det är bra. Men vi kan också kalla det för en bedömning.

Om vi jämför med Stockholmsförhandlingen, så hade man i det fallet utsett en statlig förhandlade med mandat. Pengen som skulle förhandlas om fanns redan på bordet i form av extraskatten samt ett mindre statligt bidrag. Landstinget satte å sin sida upp en förhandlingsgrupp med både mandat och förmåga att fatta beslut.

I Sverigeförhandlingen har staten, genom förra regeringen, utsett två avdankade politiker utan mandat, utan pengar och utan förankring i nuvarande politisk situation. Landstinget har å sin sida svarat med att pysselsätta trafikförvaltningens spårpysselsatta ur den gamla vanliga "stomnätsstrategigruppen". Utan vare sig kunskap, förmåga eller mandat.

Nä, jag bedömer/tror inte att det blir nått!


Bara för intressets skull, vilken part tror du skulle hoppa av storstadsavtalen? Det är ju intressant att tunnelbanestationen i Hagalund redan har projektstartats om det inte finns några pengar. Däremot är det rimligt att vara skeptisk till höghastighetsjärnvägen, Östlig förbindelse och Danmarksförbindelsen innan avtal har tecknats.


Saken är ju den att ingen behöver hoppa av något eftersom inget är överenskommet. I Sverigeförhandlingen kommer man överens om en önskelista, inget konkret.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Inge » fre 25 aug, 2017 20:03

Joakim W skrev:
Inge skrev:
/jes skrev:Det är ju det, det finns inga skolor i Lidingö centrum ...

Nej, gymnasiet ligger ju 650 meter från centrum.... Ärligt talat är det ju faktiskt lite längre än så I både Huddinge och Täby, så det existerar helt enkelt inga gymnasieskolor i kommuncentra...

Nu är ju inte jag från Lidingö, men inte ligger de väl nåt gymnasium i närheten av Centrum? Google finner när jag råkade klicka på första förslaget som dök upp när jag skrev Lidingö gym(..) att det finns en Gymnastikskola ca. 600m från centrum. Var det den du såg? För enligt Lidingös hemsida finns det 2 gymnasium på Lidingö, ett kommunalt och ett filmgymnasium. Inge av de ligger ju nära centrum... Menmen, ska inte ge mig in i debatten mer än att jag tycker en omläggning låter helt onödig :o


Jag är inte heller från Lidingö. Men skolan, det kommunala gymnasiet, heter Hersby och ligger precis som i de allra flesta svenska kommuner några hundra meter från kommuncentrum. Det verkar vara ett planeringsideal art lägga der så. Kanske vill man inte att eleverna skall drälla runt i själva centrum samtidigt som ju gymnasiet måste ha bra kommunikationer. På Lidingö har man dock fördelen att vissa busslinjer stannar direkt utanför skolan, vilket även en omdragen Lidingöbana skulle kunna göra. Vanligen låter man ju eleverna gå de där metrarna morgon och eftermiddag.

Jag tror inte att du behöver vara uppfödd på Lidingö för att förstå poängen, eftersom det som sagt ser likadant ut nästan överallt. Däremot kanske det är en fördel att någon gång lämnat ön för att förstå vad som menas med ett gymnasium i kommuncentrum.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 25 aug, 2017 20:04

Joakim W skrev:
Inge skrev:
/jes skrev:Det är ju det, det finns inga skolor i Lidingö centrum ...

Nej, gymnasiet ligger ju 650 meter från centrum.... Ärligt talat är det ju faktiskt lite längre än så I både Huddinge och Täby, så det existerar helt enkelt inga gymnasieskolor i kommuncentra...

Nu är ju inte jag från Lidingö, men inte ligger de väl nåt gymnasium i närheten av Centrum? Google finner när jag råkade klicka på första förslaget som dök upp när jag skrev Lidingö gym(..) att det finns en Gymnastikskola ca. 600m från centrum. Var det den du såg? För enligt Lidingös hemsida finns det 2 gymnasium på Lidingö, ett kommunalt och ett filmgymnasium. Inge av de ligger ju nära centrum... Menmen, ska inte ge mig in i debatten mer än att jag tycker en omläggning låter helt onödig :o


Hersby gymnasium, som är den enda kvarvarande kommunala gymnasieskolan, ligger minst 1,5 km från en potentiell spårvagnshållplats vid Lidingö Centrum. Mera rimligt är 1,7 km om den enligt Stockholms Spårvägars förslag ska ligga ute vid Södra Kungsvägen. Bara vägen längs Vasavägen är 900 meter, men ingången till skolan ligger inte vid Vasavägen, och även om den mest välvilliga tolkningen av Lidingö Centrums utbredning skulle kunna inkludera korsningen Vasavägen/Lejonvägen i "Lidingö Centrum" så är sannolikheten obefintlig att Södra Lidingöbanan skulle ha en hållplats vid Vasavägen.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 341
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 25 aug, 2017 20:11

Inge skrev:Jag är inte heller från Lidingö. Men skolan, det kommunala gymnasiet, heter Hersby och ligger precis som i de allra flesta svenska kommuner några hundra meter från kommuncentrum. Det verkar vara ett planeringsideal art lägga der så. Kanske vill man inte att eleverna skall drälla runt i själva centrum samtidigt som ju gymnasiet måste ha bra kommunikationer. På Lidingö har man dock fördelen att vissa busslinjer stannar direkt utanför skolan, vilket även en omdragen Lidingöbana skulle kunna göra. Vanligen låter man ju eleverna gå de där metrarna morgon och eftermiddag.

Jag tror inte att du behöver vara uppfödd på Lidingö för att förstå poängen, eftersom det som sagt ser likadant ut nästan överallt. Däremot kanske det är en fördel att någon gång lämnat ön för att förstå vad som menas med ett gymnasium i kommuncentrum.


Men jag är "från Lidingö" och har gått i denna skola, och jag kan tala om att ingen som gått där någonsin tyckt att Hersby skola har legat "i kommuncentrum". En omdragen Lidingöbana, hur mycket förbi Lidingö Centrum den än skulle gå, skulle inte ha någon hållplats som någon skulle tycka var rimligt nära skolan. Faktum är att Baggeby station redan är lika nära som en "Lidingö Centrum"-station skulle vara.

På den tiden det fanns två gymnasieskolor hade den andra, Gångsätra, väldigt nära till Lidingöbanan.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 341
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Enceladus » fre 25 aug, 2017 20:18

Inge skrev:Saken är ju den att ingen behöver hoppa av något eftersom inget är överenskommet. I Sverigeförhandlingen kommer man överens om en önskelista, inget konkret.


Landstinget har reserverat pengar för denna önskelista. Det är därför man kan projektstarta stationen i Hagalund redan nu. Det är egentligen bara staten som återstår. Där vill man vänta på de andra avtalen innan finansiering ges. Antagligen vill man använda storstadsavtalen som lockbete för att få igenom höghastighetsjärnvägen som en del av ett större paket.
Enceladus
 
Inlägg: 664
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Inge » fre 25 aug, 2017 20:20

Magnus Ahltorp skrev:
Joakim W skrev:Nu är ju inte jag från Lidingö, men inte ligger de väl nåt gymnasium i närheten av Centrum? Google finner när jag råkade klicka på första förslaget som dök upp när jag skrev Lidingö gym(..) att det finns en Gymnastikskola ca. 600m från centrum. Var det den du såg? För enligt Lidingös hemsida finns det 2 gymnasium på Lidingö, ett kommunalt och ett filmgymnasium. Inge av de ligger ju nära centrum... Menmen, ska inte ge mig in i debatten mer än att jag tycker en omläggning låter helt onödig :o


Hersby gymnasium, som är den enda kvarvarande kommunala gymnasieskolan, ligger minst 1,5 km från en potentiell spårvagnshållplats vid Lidingö Centrum. Mera rimligt är 1,7 km om den enligt Stockholms Spårvägars förslag ska ligga ute vid Södra Kungsvägen. Bara vägen längs Vasavägen är 900 meter, men ingången till skolan ligger inte vid Vasavägen, och även om den mest välvilliga tolkningen av Lidingö Centrums utbredning skulle kunna inkludera korsningen Vasavägen/Lejonvägen i "Lidingö Centrum" så är sannolikheten obefintlig att Södra Lidingöbanan skulle ha en hållplats vid Vasavägen.


Varför är stockholms spårvägars förslag relevant? Man skulle kunna dragit en linje via skolan. Det är en högst rimlig väg från Södra delen av ön till centrum.

Vad gäller meterantalet är det kanske något längre än 650 meter. Men riktigt 900 meter får jag det inte till. I vilket fall är avståndet typiskt. Nästan exakt samma som i Skogås. Något kortare än i Huddinge. Men faktiskt en aning längre än i Täby. Hersby är väl för övrigt den kummundel centrumet ligger i ?

PS Ytterst få ungdomar tycker att deras skola ligger i centrum. Men för de flesta vidgas perspektivet och så småningom begriper de varför den placerats just där den plaserats. I centrumets utkant, där den som sagt ligger i de allra flesta kommuner.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Inge » fre 25 aug, 2017 20:22

Enceladus skrev:
Inge skrev:Saken är ju den att ingen behöver hoppa av något eftersom inget är överenskommet. I Sverigeförhandlingen kommer man överens om en önskelista, inget konkret.


Landstinget har reserverat pengar för denna önskelista. Det är därför man kan projektstarta stationen i Hagalund redan nu. Det är egentligen bara staten som återstår. Där vill man vänta på de andra avtalen innan finansiering ges. Antagligen vill man använda storstadsavtalen som lockbete för att få igenom höghastighetsjärnvägen som en del av ett större paket.

Men alltså, Sverigeförhandlingen går ju ut på att betala infrastruktur med statliga pengar mot att planera bostäder. Att statens pengar fattas är inte riktigt "bara". Notera att Lilla Lidingöbron inte har något med detta att göra.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 25 aug, 2017 20:37

Inge skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Joakim W skrev:Nu är ju inte jag från Lidingö, men inte ligger de väl nåt gymnasium i närheten av Centrum? Google finner när jag råkade klicka på första förslaget som dök upp när jag skrev Lidingö gym(..) att det finns en Gymnastikskola ca. 600m från centrum. Var det den du såg? För enligt Lidingös hemsida finns det 2 gymnasium på Lidingö, ett kommunalt och ett filmgymnasium. Inge av de ligger ju nära centrum... Menmen, ska inte ge mig in i debatten mer än att jag tycker en omläggning låter helt onödig :o


Hersby gymnasium, som är den enda kvarvarande kommunala gymnasieskolan, ligger minst 1,5 km från en potentiell spårvagnshållplats vid Lidingö Centrum. Mera rimligt är 1,7 km om den enligt Stockholms Spårvägars förslag ska ligga ute vid Södra Kungsvägen. Bara vägen längs Vasavägen är 900 meter, men ingången till skolan ligger inte vid Vasavägen, och även om den mest välvilliga tolkningen av Lidingö Centrums utbredning skulle kunna inkludera korsningen Vasavägen/Lejonvägen i "Lidingö Centrum" så är sannolikheten obefintlig att Södra Lidingöbanan skulle ha en hållplats vid Vasavägen.


Varför är stockholms spårvägars förslag relevant? Man skulle kunna dragit en linje via skolan. Det är en högst rimlig väg från Södra delen av ön till centrum.


Om du har något annat förslag som du refererar till får du förstås redovisa det. Men att helt ur luften påstå att Lidingö Centrum ligger 650 meter från Hersby skola bevisar bara att du antingen inte vet var Hersby skola ligger eller var Lidingö Centrum ligger. Det var du som drog in gymnasieskolor i diskussionen, men det har ingen inverkan på dragningen av Lidingöbanan.

Inge skrev:Vad gäller meterantalet är det kanske något längre än 650 meter. Men riktigt 900 meter får jag det inte till. I vilket fall är avståndet typiskt. Nästan exakt samma som i Skogås. Något kortare än i Huddinge. Men faktiskt en aning längre än i Täby. Hersby är väl för övrigt den kummundel centrumet ligger i ?


Ja, centrumet ligger i den stadsdel som heter Hersby, men i ena hörnet av den. Relevansen är däremot noll. I Hersby stadsdel ligger nämligen även Lidingö kyrka, brandstationen och Hantverkshuset. Om du inte vet vad det betyder kan du ju fråga en gammal Lidingöbo om dessa ligger "i Lidingö Centrum".

Inge skrev:PS Ytterst få ungdomar tycker att deras skola ligger i centrum. Men för de flesta vidgas perspektivet och så småningom begriper de varför den placerats just där den plaserats. I centrumets utkant, där den som sagt ligger i de allra flesta kommuner.


Men du, som aldrig besökt skolan, kan förstås omedelbart säga att skolan ligger i centrum? Ligger Gångsätra skola också i centrum? Kanske hela Lidingö kommun ligger i centrum? Nej, du har ingen aning om vad du pratar om.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 341
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Inge » fre 25 aug, 2017 20:45

Magnus Ahltorp skrev:Om du har något annat förslag som du refererar till får du förstås redovisa det. Men att helt ur luften påstå att Lidingö Centrum ligger 650 meter från Hersby skola bevisar bara att du antingen inte vet var Hersby skola ligger eller var Lidingö Centrum ligger. Det var du som drog in gymnasieskolor i diskussionen, men det har ingen inverkan på dragningen av Lidingöbanan.

Inge skrev:Vad gäller meterantalet är det kanske något längre än 650 meter. Men riktigt 900 meter får jag det inte till. I vilket fall är avståndet typiskt. Nästan exakt samma som i Skogås. Något kortare än i Huddinge. Men faktiskt en aning längre än i Täby. Hersby är väl för övrigt den kummundel centrumet ligger i ?


Ja, centrumet ligger i den stadsdel som heter Hersby, men i ena hörnet av den. Relevansen är däremot noll. I Hersby stadsdel ligger nämligen även Lidingö kyrka, brandstationen och Hantverkshuset. Om du inte vet vad det betyder kan du ju fråga en gammal Lidingöbo om dessa ligger "i Lidingö Centrum".

Inge skrev:PS Ytterst få ungdomar tycker att deras skola ligger i centrum. Men för de flesta vidgas perspektivet och så småningom begriper de varför den placerats just där den plaserats. I centrumets utkant, där den som sagt ligger i de allra flesta kommuner.


Men du, som aldrig besökt skolan, kan förstås omedelbart säga att skolan ligger i centrum? Ligger Gångsätra skola också i centrum? Kanske hela Lidingö kommun ligger i centrum? Nej, du har ingen aning om vad du pratar om.


Suck, det relevanta är om det blivit gångavstånd mellan det kommunala gymnasiet och en busstation vid centrum. Dvs vid en hypotetisk tunnelbanestation (Även om det självklart är ytterst få elever som skulle anlänt med tunnelabanan, så är det ju lämpligt att bussterminalen placeras invid tunnelbanan.)

Svaret på den frågan är Ja. Det skulle blivit gångavstånd och det skulle inte ens blivit ett längre gångavstånd än vad som är brukligt mellan bussterminal och gymnasieskola.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Enceladus » fre 25 aug, 2017 21:11

Inge skrev:Men alltså, Sverigeförhandlingen går ju ut på att betala infrastruktur med statliga pengar mot att planera bostäder. Att statens pengar fattas är inte riktigt "bara". Notera att Lilla Lidingöbron inte har något med detta att göra.


En bred majoritet i riksdagen står bakom Sverigeförhandlingen. Det är uppenbarligen tillräckligt för att landstinget ska projektstarta stationen i Hagalund utan formellt riksdagsbeslut. Det stämmer dock att Sverigeförhandlingen inte längre är relevant för Lilla Lidingöbron eller Lidingöbanan.
Enceladus
 
Inlägg: 664
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Inge » fre 25 aug, 2017 21:13

Enceladus skrev:
Inge skrev:Men alltså, Sverigeförhandlingen går ju ut på att betala infrastruktur med statliga pengar mot att planera bostäder. Att statens pengar fattas är inte riktigt "bara". Notera att Lilla Lidingöbron inte har något med detta att göra.


En bred majoritet i riksdagen står bakom Sverigeförhandlingen. Det är uppenbarligen tillräckligt för att landstinget ska projektstarta stationen i Hagalund utan formellt riksdagsbeslut. Det stämmer dock att Sverigeförhandlingen inte längre är relevant för Lilla Lidingöbron eller Lidingöbanan.


Har riksdagen röstat om det? I så fall något jag missat totalt. Min bedömning är att frågan aldrig ens kommer att behandlas.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Enceladus » fre 25 aug, 2017 21:37

Inge skrev:Har riksdagen röstat om det? I så fall något jag missat totalt. Min bedömning är att frågan aldrig ens kommer att behandlas.


Förra året röstade man ner SD:s motion om att avbryta Sverigeförhandlingen. Annars finns det inget att rösta om förrän alla avtal är klara. Du kan läsa mer om tidsplanen här.
Enceladus
 
Inlägg: 664
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 25 aug, 2017 21:45

Odd skrev:AGA-Larsberg kanske skulle bli nytt centrum för Lidingö :-)

Nä, jag sällar mig till kören som tror att de flesta som åker med Södra Lidingöbanan även i framtiden har Ropsten som viamål för resan. Därav min tveksamhet för omdragning av linjen via Lidingö Centrum.


AGA-Larsberg-Högsätra håller på att bli ett nytt centrum, om det inte redan är det. I Högsätra kommer det byggas mycket nytt, och i Larsberg görs det en del kompletteringar. AGA-området bebyggs ju för fullt. De två stora matbutikerna finns redan i det här området. Men Larsberg har varit ett mer relevant centrum för södra ön än Lidingö Centrum i många decennier. Den mest välsorterade matbutiken på hela Lidingö har legat det här området så länge jag kan minnas. Men så är det ju gångavstånd för väldigt många och dessutom smidigt med både bil och tåg.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 341
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:16

TKO skrev:
2763 skrev:TKO har rätt i att debatten inne var fridsam alls. Men Odd har rätt i kontexten. Firman CarlBro gjorde en ganska oseriös utredning på beställning av Lidingö stad, vilken fick rättmätig kritik och en något seriösare utredning gjordes därefter. Allt under glåpord och allmän huggsexa.


Det är möjligt att utredningen från Carl Bro inte var världens bästa, men den förutsade till skillnad från vad den senare anlitade konsulten kom fram till (var det inte Ramböll?) att Lidingöbron behövde bytas ut. Nu har vi facit!

"Den andra utredningens" syfte var tydligen bara att sänka kostnaden för ett bevarande av Lidingöbanan, det är tveksamt om beslutet skulle tagits om det var känt att en ny bro var tvungen att byggas.

Det är inte riktigt så svart och vitt som du beskriver. Inriktningen före 2012 var att renovera bron för ytterligare cirka 30 år, men det antogs att den sedan skulle behöva rivas.

Upfattningen nu är egentligen samma. Den "behöver" inte bytas ut, det skulle varit möjligt att hålla den vid liv ett tag till. Däremot kom en livscykelkostnadsanalys fram till att det är en bättre idé att bygga nytt redan nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5295
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:20

TKO skrev:När man läser Tjutet som Lars_L länkade till ovan tycks en stor osäkerhet råda inom SLL/TF om hur kollektivtrafiken skall ordnas i "Norra Djurgårdsstaden".
Jag tycker personligen att denna velighet är djupt olycklig, det krävs klara linjer om det skall bli ett vettigt resultat. Det är alltid enklare, billigare och bättre att bygga in högvärdig kollektivtrafik från början än att komma 10-20 år senare med grävskoporna - nåt borde väl stan ha lärt sej av Hammarby Sjöstad?
(Detta skriver jag trots att jag som bekannt är tveksam till nyttan med en förlängning av cityspårvägen till Ropsten.)

/TKO

Föredömligt att kunna ha fler än två tankar i huvudet samtidigt! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5295
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:25

TKO skrev:Ingick kostnad för ny bro (nu eller om 30 år) i kalkylen som föregick beslutet om Lidingöbanans framtid?

Jag har nog inte ett uttömmande svar. Det ingick inte i SL:s budget för Program Spårväg City, eftersom bron är Lidingös ansvar - enligt avtalet från 1983.

Det hade varit bättre om Lidingös beslut om en ny bro hade kommit tidigare än 2012, gärna redan vid avtalet 2009.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5295
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:27

Odd skrev:Även om det inte blir en "omläggning" av spårvägen via centrum, så skall bron nog förväntas existera och fungera i 50 år, och det tycks ju vara generellt svårt att förutspå vad som händer under en sådan tidsperiod.

Man brukar räkna en teknisk livslängd för broar på 120 år. Hur det sen blir i praktiken kan ju bero på alla möjliga omständigheter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5295
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:39

Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev:Huvudpoängen med omdragningen skulle vara att ge det befolkningstäta södra Lidingö en bra förbindelse till sitt kommuncentrum. Även centrumhandeln skulle gynnas av det ökade kundunderlaget. Mer dubbelspår skulle öka banans kapacitet och shoppingresandet skulle öka dess turtäthet utanför rusningstrafiken. Detta skulle även vara ett bättre upplägg för en avgrening mot norra Lidingö, men det är oklart om det finns underlag för något sådant.


Som jag har skrivit förut finns det mycket få anledningar till att prioritera södra Lidingös förbindelser med Lidingö centrum. Det enda som finns i Lidingö centrum som inte finns på andra ställen är Lidingö stadshus, och så stor magnet är inte det att det motiverar en omdragning av banan. Det finns helt enkelt inget magiskt med "sitt kommuncentrum". Är Skogås- eller Masmoborna väldigt intresserade av omdraget pendeltåg respektive omdragen tunnelbana för att de lättare ska komma till "sitt kommuncentrum"?

Klok synpunkt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5295
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 9 gäster