Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inläggav Per Lind » mån 21 aug, 2017 21:27

dr Cassandra Nojdh skrev:
Lennart Petersen skrev:
Per Lind skrev:När man beställer en utredning å brukar resultatet gå i beställarens riktning.
Lidingö var emot Lidingöbanan och såg sin chans att kunna lägga ned den. Man beställer4 en utredning som visar att bron håller på att rasa.
Bil Sweden beställer en utredning om va som är bäst - buss eller spårväg. Resultatet blir något överraskande - Buss.
Lidingöbron ansågs vid den andra utredningen vara i bra skick så den skulle hålla länge än.
Att en ny bro skall byggas nu betyder väl inte att den gamla är helt utdömd utan att man planerar för framtiden och då kan väl en ny bro vara lika bra att bygga i samband med när Ropsten skall omdanas, än att vänta 30 år.
-Per

Låter ju häpnadsväckande med tanke på aktuell nyhet.
Om Lidingö inte ville ha kvar spårvägen så skulle man ju definitivt inte satsa så mycket pengar på en ny bro.
Och att man nu inte bara satsar på en ny bro utan lägger dessutom till så att den blir dubbelspårig och medger tätare trafik tyder väl på ambitioner allt annat än nedläggning.

Lennart, du som är en vettig människa borde väl inse att det mesta som skrivs om här är överspelat, och inte finns någon anledning att ödsla intellektuellt krut på. Lidingöbanan är upprustad och försedd med nya vagnar och Lidingö stad är beredd att finansiera en ny bro. Nu har det rört sig så lång att man kommit fram till dubbelspår på bron också. Återstår frågan om LB:s ev. omdraging via Lidingö centrum.

Tjatter om hur det var i det förgångna behöver man egentligen inte bry sig om - annat än om det gäller att bemöta rena lögner, möjligvis (helt i enlighet med Groucho Marx: "Those are my principles. If you don´t like them, I have others").

Tyvärr missade jag några bokstäver men nog borde debattörerna inse att det jag skrev gällde den utredning som gjordes för 10-20 år sedan. Åtminstone en läsare insåg detta.
Efter broundersökningarna har man ändrat inställning till Lidingöbanan och upprustning har skett. Det sista är att bron blir dubbelspårig, vilket är väldigt bra.
Det jag skrev om Bil Sweden var en jämförelse hur det brukar gå till när man beställer en utredning om något. Svaret på frågan brukar gå i den riktning som beställarens åsikter lutar åt.
Om Volvo frågar vilka bussar som är bäst är det givna svaret "Volvo". Ställer Scania samma fråga så blir svaret "Scania".
Alla undersökningars svar går att frisera så man får det resultat man önskar så när Handelskammaren skriver att dom kommit fram till att buss är betydligt billigare än spårväg så är det troligen sant - om man utelämnar vissa parametrar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Hechtwagen » mån 21 aug, 2017 21:42

Har Stockholms handelskammare kommenterat det faktum att bron blir dubbelspårig ännu?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Enceladus » tis 22 aug, 2017 2:21

Det står tydligt i delrapporten att "Lilla Lidingöbron, såsom beskriven i detta avtal, ska inte omöjliggöra en omdragning av Lidingöbanan till Lidingö centrum". Det vore trevligt med dubbelspår hela vägen till AGA, men det krävs nog mer bostadsbyggande vid Lidingö centrum för att omdragningen ska bli verklighet.
Enceladus

Inläggav Odd » tis 22 aug, 2017 21:51

Jag hopppas verkligen inte på att det blir någon omdragning, då ser jag hellre en egen gren till norra ön.
Sen får väl efterfrågan visa om man skall bygga en förbindelse linje Bodal-Lidingö C med spårväg eller med buss. Kanske en trådbusslinje skulle kunna fungera denna sträcka...
212223.png
212223.png (494.81 KiB) Visad 728 gånger
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » ons 23 aug, 2017 14:50

Huvudpoängen med omdragningen skulle vara att ge det befolkningstäta södra Lidingö en bra förbindelse till sitt kommuncentrum. Även centrumhandeln skulle gynnas av det ökade kundunderlaget. Mer dubbelspår skulle öka banans kapacitet och shoppingresandet skulle öka dess turtäthet utanför rusningstrafiken. Detta skulle även vara ett bättre upplägg för en avgrening mot norra Lidingö, men det är oklart om det finns underlag för något sådant.
Enceladus

Inläggav Per Lind » ons 23 aug, 2017 15:06

Kanske dags att damma av Kyrkvikslinjen?
Måste man gå i tunnel upp till centrum, går det inte att använda den gamla banans sträckning, med vissa modifikationer?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav ADDE » ons 23 aug, 2017 17:09

Jag tycker man ska göra mycket för att få en fin stad i Norra Djurgårdsstaden med en bra förbindelse mot Lidingö.

1. Låt österleden gå via Larsberg och avsluta vid skurusund med två avfarter, en i sickalhalvön mot Nacka Forum och en i Värmdölandet mot Gustavsberg. I värtasidan så ersätter österleden nuvarande motorväg runt hjorthagsberget och södra kungsvägen, vilket frigör yta för mer bostäder och en lugnare stadsdel!

2. Lidingöbroarna ersätts av en enda bro. "Lidingö stadsbro". Det är en väldigt bred bro med breda gångvägar, separata cykelvägar, en dubbelspårig spårväg mitt på bron och en bil- och bussfil på vardera sidan av spårvägen. Spårvägen fortsätter som egen banvall där södra kungsvägen idag går mot Lidingö centrum, samt parallellt med vägen vidare mot Bodal. Här finns det möjlighet att grena av från Lidingö centrum mot Lidingövallen och vidare mot Rudboda!

3. Dra om tunnelbanan! - Tunelbanan dras om från Karlaplan med en ny station i Norra Djurgårdsstaden och en slutstation i Lidingö Centrum. Här etableras en "Busscentrum" där flertalet genomgående busslinjer ansluter till Tunnelbanan på ett smidigt sätt under centrum. Gärdet & Ropsten läggs ner!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Magnus Ahltorp » tor 24 aug, 2017 0:40

Enceladus skrev:Huvudpoängen med omdragningen skulle vara att ge det befolkningstäta södra Lidingö en bra förbindelse till sitt kommuncentrum. Även centrumhandeln skulle gynnas av det ökade kundunderlaget. Mer dubbelspår skulle öka banans kapacitet och shoppingresandet skulle öka dess turtäthet utanför rusningstrafiken. Detta skulle även vara ett bättre upplägg för en avgrening mot norra Lidingö, men det är oklart om det finns underlag för något sådant.

Som jag har skrivit förut finns det mycket få anledningar till att prioritera södra Lidingös förbindelser med Lidingö centrum. Det enda som finns i Lidingö centrum som inte finns på andra ställen är Lidingö stadshus, och så stor magnet är inte det att det motiverar en omdragning av banan. Det finns helt enkelt inget magiskt med "sitt kommuncentrum". Är Skogås- eller Masmoborna väldigt intresserade av omdraget pendeltåg respektive omdragen tunnelbana för att de lättare ska komma till "sitt kommuncentrum"?
Magnus Ahltorp

Inläggav Enceladus » tor 24 aug, 2017 4:21

Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev:Huvudpoängen med omdragningen skulle vara att ge det befolkningstäta södra Lidingö en bra förbindelse till sitt kommuncentrum. Även centrumhandeln skulle gynnas av det ökade kundunderlaget. Mer dubbelspår skulle öka banans kapacitet och shoppingresandet skulle öka dess turtäthet utanför rusningstrafiken. Detta skulle även vara ett bättre upplägg för en avgrening mot norra Lidingö, men det är oklart om det finns underlag för något sådant.

Som jag har skrivit förut finns det mycket få anledningar till att prioritera södra Lidingös förbindelser med Lidingö centrum. Det enda som finns i Lidingö centrum som inte finns på andra ställen är Lidingö stadshus, och så stor magnet är inte det att det motiverar en omdragning av banan. Det finns helt enkelt inget magiskt med "sitt kommuncentrum". Är Skogås- eller Masmoborna väldigt intresserade av omdraget pendeltåg respektive omdragen tunnelbana för att de lättare ska komma till "sitt kommuncentrum"?

Intressant att du nämner Skogås! Östra Huddinge är ett skräckexempel på vad som kan hända när en kommundel isoleras från sitt kommuncentrum. Nedprioriteringen av kommundelen till följd av Spårväg Syd är knappast ett undantag. När det skulle byggas en regionaltågsstation i södra Stockholm diskuterades det om inte Älvsjö vore ett bättre val än Flemingsberg även för Huddinge kommun (mer än bara kommuncentrumet). Idag finns det både högskola och akutsjukhus i Flemingsberg, men för boende i östra Huddinge är det enklare att åka till innerstan. Det vore dumt att riskera att upprepa samma misstag i Lidingö kommun.
Enceladus

Inläggav /jes » tor 24 aug, 2017 9:01

Bortsett från handeln så har alla myndigheter lämnat Lidingö - polisen, skatteverket, försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Brandkåren finns kvar men är numera en del av Stockholms brandförsvar. H&M, Lindex med flera i Lidingö centrum har inte ens söndagsöppet. Lidingö centrum är knappast någon magnet, men visst handlarna hoppas på att omdragning av Lidingöbanan skulle vara bra för affärerna. Det som är tokigt är att de som bor längst ut på södra Lidingö - Högberga-Gåshaga måste byta för att komma till kommuncentrum, förutom servicelinjen 921. Det är ovanligt, men beror väl på vad man betecknar som centrum, Lidingö centrum eller staaaan.
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav Anders Hanquist » tor 24 aug, 2017 9:43

Även om det kanske är lite utanför ämnet dubbelspår, men nu när det ändå dykt upp: Det är lite märkligt att tillgängligheten till sitt "kommuncentrum" ofta är ett argument i olika kollektivtrafiksammanhang. Det kan gälla linjedragningar eller zongränser. Men: hur ofta har invånare anledning att besöka kommunhuset? Jag har bott i Stockholms kommun större delen av mitt liv och cirka tjugo år i Täby kommun. Har nästan aldrig haft något ärende till kommunhusen. Stadshuset har jag någon gång besökt som "turist" och en gång som middagsgäst och i kommunalhuset i Roslags Näsby lämnade jag några gånger in deklarationsblanketter. Så är det nog för de flesta.
Anders Hanquist

Inläggav Odd » tor 24 aug, 2017 9:46

AGA-Larsberg kanske skulle bli nytt centrum för Lidingö :-)

Nä, jag sällar mig till kören som tror att de flesta som åker med Södra Lidingöbanan även i framtiden har Ropsten som viamål för resan. Därav min tveksamhet för omdragning av linjen via Lidingö Centrum.

Visst kan man dra Norra Lidingöbanan den gamla vägen, men nyttan får då vägas mot kostnaden. Omvägen blir ungefär dubbelt så lång och det är mestadels enfamiljshus i Islinge. Näset missar man ju ändå. Det gör nog större nytta för alla att betjäna dessa områden med buss, kanske trådbuss?

Lidingö har ju för övrigt en stor chans att kunna bli Sveriges första kommun med enbart eldriven kollektivtrafik om man kombinerar trådbusstekniken med accumulator- och superkondensatorteknik.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Inge » tor 24 aug, 2017 10:36

Anders Hanquist skrev:Även om det kanske är lite utanför ämnet dubbelspår, men nu när det ändå dykt upp: Det är lite märkligt att tillgängligheten till sitt "kommuncentrum" ofta är ett argument i olika kollektivtrafiksammanhang. Det kan gälla linjedragningar eller zongränser. Men: hur ofta har invånare anledning att besöka kommunhuset? Jag har bott i Stockholms kommun större delen av mitt liv och cirka tjugo år i Täby kommun. Har nästan aldrig haft något ärende till kommunhusen. Stadshuset har jag någon gång besökt som "turist" och en gång som middagsgäst och i kommunalhuset i Roslags Näsby lämnade jag några gånger in deklarationsblanketter. Så är det nog för de flesta.

Har nog haft anledning att besöka stadshuset lite oftare än du har. Men det är nog ändå inte det väsentliga besöksmålet i kommuncentrum. Vid sidan av handeln brukar kommuncentrum tex även ha gymnasieskolan/skolorna. Så är det på Lidingö och så är det i Täby. Även i Huddinge var det så fram tills folkomröstningen refereras via länkning ovan, då man som någonslags muta byggde ett gymnasium även i Skogås.

(Tidigare hade eleverna från östra Huddinge och även delvis Haninge till stor del använt Farsta gymnasium. Det fick istället läggas ner och har sedan dess, märkligt nog, använts som slagträ mot både fritt gymnasieval inom länet och fristående gymnasieskolor. Det alltså, trots att det var helt sedvanligt kommunalpolitikeriskt schackrande som orsakade nedläggningen. Östra gymnasiet i Huddinge (Skogås) är kommunalt.)

För Lidingös del är det förstås inte riktigt samma sak. Lidingö gränsar förvisso också till Stockholm och har många ungdomar som går på gymnasie där. Men till skillnad mot Huddinge gränsar Lidingö till Stockholmsstadsdelar med gymnasieskolor som har lite bättre ansende än Farstas. De flesta är nog ganska nöjda med situationen.

Men vad Lidingö centrum definitivt skulle behöva är en uppryckning av handeln och det kunde man mycket väl få genom omdragning av kollektivtrafiken. Men inte genom att dra Lidingöbanan via centrum, utan att dra den tillsammans med Lidingös bussar och tunnelbanan till centrum.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 24 aug, 2017 14:02

Ja, en kverulansparanoiker har väl anledning att springa till stadshuset för att begära ut allmänna handlingar titt som tätt.

En omdragning, som många här tänker sig den, kräver en helt annan konstruktion av lilla Lidingöbron. Den måste i så fall klättra upp till samma höjd som den nuvarande bilbron. Dessutom krävs en överdäckning av det sk. Torsviksdiket. Varken Lidingö eller SLL har något intresse av att slanta upp för detta.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Enceladus » tor 24 aug, 2017 20:49

Inge skrev:Men vad Lidingö centrum definitivt skulle behöva är en uppryckning av handeln och det kunde man mycket väl få genom omdragning av kollektivtrafiken. Men inte genom att dra Lidingöbanan via centrum, utan att dra den tillsammans med Lidingös bussar och tunnelbanan till centrum.

Lidingö fick detta erbjudande från Sverigeförhandlingen, men det var inte helt utan eftergifter. Förutom ett för Lidingö oacceptabelt högt krav på bostadsbyggande skulle detta omöjliggöra en sammankoppling med Spårväg City, vilket många på Lidingö ändå vill ha. Spårväg City är i princip den enda innerstadsspårvägen som kan kombineras med bostadsbyggande (om inte inställningen till skyskrapor förändras), så det vore ganska olyckligt om den omöjliggjordes.
Enceladus

Inläggav Inge » fre 25 aug, 2017 7:08

Enceladus skrev:
Inge skrev:Men vad Lidingö centrum definitivt skulle behöva är en uppryckning av handeln och det kunde man mycket väl få genom omdragning av kollektivtrafiken. Men inte genom att dra Lidingöbanan via centrum, utan att dra den tillsammans med Lidingös bussar och tunnelbanan till centrum.

Lidingö fick detta erbjudande från Sverigeförhandlingen, men det var inte helt utan eftergifter. Förutom ett för Lidingö oacceptabelt högt krav på bostadsbyggande skulle detta omöjliggöra en sammankoppling med Spårväg City, vilket många på Lidingö ändå vill ha. Spårväg City är i princip den enda innerstadsspårvägen som kan kombineras med bostadsbyggande (om inte inställningen till skyskrapor förändras), så det vore ganska olyckligt om den omöjliggjordes.

Sverigeförhandlingen drog tillbaka erbjudandet. Dvs man höjde plötsligt kraven för att göra det omöjligt. Det finns knappast någon opinion för sammankoppling med en hypotetiskt förlängd cityspårväg.

Dock tror jag knappast att Sverigeförhandlingen, ett gäng tomtar som knåpar ihop en egen önskelista, har någon som helst betydelse för vad som blir byggt. Men tyvärr orsakar den tidsspillan på ett sätt som i det här fallet blir kritisk.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » fre 25 aug, 2017 7:53

Inge skrev:Sverigeförhandlingen drog tillbaka erbjudandet. Dvs man höjde plötsligt kraven för att göra det omöjligt.

Knappast omöjligt, men Lidingös bostadsambitioner borde ha varit kända för Sverigeförhandlingen.

Inge skrev:Det finns knappast någon opinion för sammankoppling med en hypotetiskt förlängd cityspårväg.

Jag rekommenderar Lidingösidan om du vill följa den politiska utvecklingen på ön. L och KD har skrivit egna insändare om beskedet om dubbelspår.

Inge skrev:Dock tror jag knappast att Sverigeförhandlingen, ett gäng tomtar som knåpar ihop en egen önskelista, har någon som helst betydelse för vad som blir byggt. Men tyvärr orsakar den tidsspillan på ett sätt som i det här fallet blir kritisk.

Okej. Tur att vi har religionsfrihet.
Enceladus

Inläggav /jes » fre 25 aug, 2017 9:26

: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Oläst inläggav Inge » tor aug 24, 2017 10:36

Har nog haft anledning att besöka stadshuset lite oftare än du har. Men det är nog ändå inte det väsentliga besöksmålet i kommuncentrum. Vid sidan av handeln brukar kommuncentrum tex även ha gymnasieskolan/skolorna. Så är det på Lidingö och så är det i Täby. Även i Huddinge var det så fram tills folkomröstningen refereras via länkning ovan, då man som någonslags muta byggde ett gymnasium även i Skogås.

Det är ju det, det finns inga skolor i Lidingö centrum ...
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav Inge » fre 25 aug, 2017 10:27

/jes skrev:
: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Oläst inläggav Inge » tor aug 24, 2017 10:36

Det är ju det, det finns inga skolor i Lidingö centrum ...

Nej, gymnasiet ligger ju 650 meter från centrum.... Ärligt talat är det ju faktiskt lite längre än så I både Huddinge och Täby, så det existerar helt enkelt inga gymnasieskolor i kommuncentra...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » fre 25 aug, 2017 10:42

Enceladus skrev:
Inge skrev:Sverigeförhandlingen drog tillbaka erbjudandet. Dvs man höjde plötsligt kraven för att göra det omöjligt.

Knappast omöjligt, men Lidingös bostadsambitioner borde ha varit kända för Sverigeförhandlingen.

Inge skrev:Det finns knappast någon opinion för sammankoppling med en hypotetiskt förlängd cityspårväg.

Jag rekommenderar Lidingösidan om du vill följa den politiska utvecklingen på ön. L och KD har skrivit egna insändare om beskedet om dubbelspår.

Ser mer ut som Me-Too inlägg när något redan är klart än opinion i mina ögon. Dessutom trodde jag inte att det var partitaktisk "opinion" som åsyftades.
Enceladus skrev:
Inge skrev:Dock tror jag knappast att Sverigeförhandlingen, ett gäng tomtar som knåpar ihop en egen önskelista, har någon som helst betydelse för vad som blir byggt. Men tyvärr orsakar den tidsspillan på ett sätt som i det här fallet blir kritisk.

Okej. Tur att vi har religionsfrihet.
Jodå det är bra. Men vi kan också kalla det för en bedömning.

Om vi jämför med Stockholmsförhandlingen, så hade man i det fallet utsett en statlig förhandlade med mandat. Pengen som skulle förhandlas om fanns redan på bordet i form av extraskatten samt ett mindre statligt bidrag. Landstinget satte å sin sida upp en förhandlingsgrupp med både mandat och förmåga att fatta beslut.

I Sverigeförhandlingen har staten, genom förra regeringen, utsett två avdankade politiker utan mandat, utan pengar och utan förankring i nuvarande politisk situation. Landstinget har å sin sida svarat med att pysselsätta trafikförvaltningens spårpysselsatta ur den gamla vanliga "stomnätsstrategigruppen". Utan vare sig kunskap, förmåga eller mandat.

Nä, jag bedömer/tror inte att det blir nått!
Användarvisningsbild
Inge

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik