Switch to mobile style

Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav Sio » ons 16 aug, 2017 16:43

TKO skrev:Det är helt fel ansats. Naturligtvis måste vi först ställa trafikutbudet i relation till

a) Befolkningsunderlag (första kolumnen i tabellen)
b) Nuvarande resandeantal (andra kolumnen i tabellen)

Då INSER VI LÄTT att Norr- och Häggvikarna inte ens med den föreslagna framtida trafikeringen är missgynnade.

Det jag inser är att Norr- och Häggvikarna utnyttjar pendeltåget mer i förhållande till antalet invånare. Kanske beror det på bättre utbud?

TKO skrev:Dessutom kan det vara på sin plats att fundera på varför dessa stationer idag har 6 t/h dagtid - det är inte så länge det varit så. Trafikökningen berodde inte på att landstinget ville förbättra resandemöjligheterna från de nordliga delarna av Sollentuna, utan hade en helt annan orsak.

Sex turer i timmen under rusningen har det varit sedan "snabbtågen" upphörde och började stanna på de aktuella stationerna förra gången, strax efter 2000 var det men jag har inte lyckats googla upp exakt vilket år.

TKO skrev:Slutligen är det värt att notera att 6 t/h i detta fall inte medför 10-minuterstrafik, utan det är hoppande intervall 7½-15 minuter. I praktiken innebär det att den som inte först konsulterar tidtabellen måste vara beredd att vänta upp till 14½ minuter innan tåget kommer - jag är tveksam till om detta kan kallas "dyk-upp-och-åk". (Jag är också tveksam till om detta är en bra översättning av "turn-up-and-go", tacksam för bättre förslag!)

Nej, det hoppande intervallet har förstås varit en olägenhet som många sett fram emot skulle rättas till i och med Citybanan. De som bor i norra delen av Sollentuna blev tyvärr blåsta på konfekten.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Inge » ons 16 aug, 2017 16:49

TKO skrev:Eller så kostar ingen av dessa avgångar någonting alls, eftersom "tågen ändå skall köra förbi"... fast det kanske bara gäller Norrviken?

/TKO

Det skall väl jämföras med billigast möjliga alternativ, tex att köra buss till centralare belägna stationer. Det funkar längst ut på linjen. Men knappast vid Norrviken.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » ons 16 aug, 2017 16:57

Inge skrev:
TKO skrev:Eller så kostar ingen av dessa avgångar någonting alls, eftersom "tågen ändå skall köra förbi"... fast det kanske bara gäller Norrviken?

/TKO

Det skall väl jämföras med billigast möjliga alternativ, tex att köra buss till centralare belägna stationer. Det funkar längst ut på linjen. Men knappast vid Norrviken.

Buss fungerar bäst på korta avstånd. Det är cirka 20 km mellan Bålsta och Kungsängen...
Enceladus

Inläggav Inge » ons 16 aug, 2017 17:07

Enceladus skrev:
Inge skrev:

/TKO

Buss fungerar bäst på korta avstånd. Det är cirka 20 km mellan Bålsta och Kungsängen...

Det funkar väl bäst när det är lagom många passagerare. Hur långt är det till Hamburg?

Buss mellan Bålsta/Bro och Kungsängen hade man i många år.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » ons 16 aug, 2017 19:02

Själv tycker jag väl sådana här mediestormar är rätt intressanta. Det bygger ju alltid på att någon tar den rollen i debatten. I det här fallet har väl då Sollentuna kommun höjt rösten. Men det är klart att det inte är mer synd om de boende i Norrviken än i Vega eller Stuvsta. Sedan kan man ju vara skeptisk mot upplägget.

Jag har ju kunnat notera att Stockholm Odenplan fungerar ungefär så dåligt som jag befarat. Uppehållstiden för vissa tåg ligger där på 90-sekunder. Det verkar vara svårt att ha kortare tid från det att ett tåg avgått till nästa ankommer stationen på under 2-minuter. Många tåg blir 3-4-minuter försenade vid Solna mot Märsta bara för att det är många resande - och där tar ju passagerarutbytet nästan lika lång tid som vid Odenplan....Ute på grenarna blir det ju i princip rött för tåget bakom om tågen kommer närmare varandra än 3-minuter.

Med tanke på allt detta kommer väl alltså snabbtågen mest hamna bakom mjölktågen. Särskilt som man ju nu också snävar upp tidtabellen en minut (vilket är rimligt i lågtrafik - men inte i högtrafik). Pendeltågen fungerar helt enkelt för dåligt när det är stort resandeutbyte. Så länge alla tåg håller tidtabellen kommer det väl fungera hyfsat. Men minsta försening kommer leda till rätt stora följdförseningar. Och då börjar det bli problem med snabbtåg eftersom det är svårare att vända dem på en tidigare station än den tidtabellslagda ändstationen.

Sedan kan man ju undra varför man inte gjorde den här lösningen man nu föreslår med en gång när Uppsalatrafiken infördes (alltså utöka trafiken i lågtrafik och därmed kunna ha samma linje till Uppsala/Märsta i kvartstrafik) Hade inte kostat mycket mer - och har ju varit full rymligt. På lördagskvällar har det ju varit rätt stort resande - särskilt på Bålstagrenen när man kört med korta tåg så har det ju varit ganska proppfullt. För jag håller med om det. Det är aldrig bra med den här ryckigheten. Den ser man ju rätt ofta i Stockholm. Det blir nästan alltid så när man lovar större turutbud än vad som är motiverat, trots att den enklaste analys i världen kommer fram till att det är överutbud.

En sak som jag påpekat tidigare - är väl dock att tågen till/från Uppsala kommer bli rätt fullsatta. Och det är klart det är ju inte bra om man både försämrar turtätheten och att det sedan också innebär att man får stå in till stan i morgonrusningen...
Lars_L

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 20:54

Sio skrev:
TKO skrev:Det är helt fel ansats. Naturligtvis måste vi först ställa trafikutbudet i relation till

a) Befolkningsunderlag (första kolumnen i tabellen)
b) Nuvarande resandeantal (andra kolumnen i tabellen)

Då INSER VI LÄTT att Norr- och Häggvikarna inte ens med den föreslagna framtida trafikeringen är missgynnade.

Det jag inser är att Norr- och Häggvikarna utnyttjar pendeltåget mer i förhållande till antalet invånare. Kanske beror det på bättre utbud?

Det låter troligt. Då kanske det är lämpligt att även andra får en rimlig turtäthet?
(Det lägre resandet per capita från Upplands Bro kan dock ha fler förklaringar, t ex att de flesta har rätt långt till pendeltågsstationen)

Sio skrev:
TKO skrev:Dessutom kan det vara på sin plats att fundera på varför dessa stationer idag har 6 t/h dagtid - det är inte så länge det varit så. Trafikökningen berodde inte på att landstinget ville förbättra resandemöjligheterna från de nordliga delarna av Sollentuna, utan hade en helt annan orsak.

Sex turer i timmen under rusningen har det varit sedan "snabbtågen" upphörde och började stanna på de aktuella stationerna förra gången, strax efter 2000 var det men jag har inte lyckats googla upp exakt vilket år.

Med "dagtid" avsåg jag tiden utanför "rusningstid".

TKO skrev:Slutligen är det värt att notera att 6 t/h i detta fall inte medför 10-minuterstrafik, utan det är hoppande intervall 7½-15 minuter. I praktiken innebär det att den som inte först konsulterar tidtabellen måste vara beredd att vänta upp till 14½ minuter innan tåget kommer - jag är tveksam till om detta kan kallas "dyk-upp-och-åk". (Jag är också tveksam till om detta är en bra översättning av "turn-up-and-go", tacksam för bättre förslag!)

Sio skrev:Nej, det hoppande intervallet har förstås varit en olägenhet som många sett fram emot skulle rättas till i och med Citybanan. De som bor i norra delen av Sollentuna blev tyvärr blåsta på konfekten.

De hoppande intervallerna beror naturligtvis på att 2 av de 6 tågen per timme inte tillkommit för att betjäna något trafikbehov i norra Sollentuna. Det finns alltså ingen större anledning till att "rätta till" detta!

/TKO
Senast redigerad av TKO ons 16 aug, 2017 21:04, redigerad totalt 1 gång.
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 20:57

Inge skrev:

/TKO

Jag förstår att många ogillar att jämföras med Upplands Bro - vem skulle inte göra det?

Jag kastar därför in ett annat jämförelseobjekt, även detta hämtat från Västeråsbanan:

Bromsten 6200 0 0 0

OBS: Bromsten ligger inte "längst ut på linjen"...

/TKO
TKO

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 21:02

kildor skrev:
TKO skrev:Under morgonens maxtimme har Norrviken idag genomsnitt 22 påstigande per avgång,

Hur kom du fram till den siffran?

Jag dividerade antalet påstigande en vardagsmorgon under vinterhalvåret i tidsintervallet 7:30 - 8:30 med antalet avgångar, det är vanligen så man räknar fram medeltalet = "genomsnittet". Naturligtvis har vissa avgångar fler och andra färre påstigande, men det följer ju av definitionen på "genomsnitt"...

/TKO
TKO

Inläggav kildor » ons 16 aug, 2017 21:28

TKO skrev:
kildor skrev:
TKO skrev:Under morgonens maxtimme har Norrviken idag genomsnitt 22 påstigande per avgång,

Jag dividerade antalet påstigande en vardagsmorgon under vinterhalvåret i tidsintervallet 7:30 - 8:30 med antalet avgångar, det är vanligen så man räknar fram medeltalet = "genomsnittet". Naturligtvis har vissa avgångar fler och andra färre påstigande, men det följer ju av definitionen på "genomsnitt"...

300 påstigande, enligt Fakta om SL och länet 2015. Delat på hur många avgångar? 300/8=38. Eller räknade du med tåg i båda riktningar? 300/16=19? I så fall en missvisande jämförelse med ändstationen Bålsta, 300/2=150.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Lars_L » ons 16 aug, 2017 21:44

TKO skrev:
kildor skrev:

/TKO

Fast det är inte så dåligt gissat. Men visst skiljer det mellan avgångarna. Man har ju redovisat siffror på nettot vid avgång Norrviken (vilket ju kan innefatta fåtal avstigande) och får då ungefär följande - så några avgångar har faktiskt ca 22 påstigande...

2215 74 påstigande
2217 22 påstigande
2219 22 påstigande
2911 14 påstigande
2713 36 påstigande
2613 21 påstigande
2913 35 påstigande
2715 45 påstigande
2615 68 påstigande
2915 43 påstigande
2717 65 påstigande
Lars_L

Inläggav Inge » ons 16 aug, 2017 22:02

TKO skrev:
Inge skrev:

/TKO

Jag förstår att många ogillar att jämföras med Upplands Bro - vem skulle inte göra det?

Jag kastar därför in ett annat jämförelseobjekt, även detta hämtat från Västeråsbanan:

Bromsten 6200 0 0 0

OBS: Bromsten ligger inte "längst ut på linjen"...

/TKO

Men de flesta i stadsdelen Bromsten hade nog närmre till Spånga station, än till stationen med namnet Bromsten, som låg precis på gränsen till Sundby, Bällsta och Sundbybergs kommun. Bromsten sticker ju nästan ut som en halvö med det gamla stationsområdet och ett par rader med småhus på varje sida mellan de övriga stadsdelarna. (Som inte är särskilt bebyggda.) Primärt var det stadsdelen Sundby som drabbades av nedläggningen av Bromstens hållplats. 112:an som vände vid hållplatsen, hade slutdedtination Sundby, eftersom den vände på den sidan gränsen. Sundby hade och har förvisso en ganska stor grundskola med elever från en större del av Spånga. Men i och med att 112:an förlängdes in till Spånga station blev det nog ingen försämring för dem.

Dessutom gör man ju plats för en ny station vid Solvallas gamla hållplats. Den låg ju bara några hundra meter från Bromstens. (I stadsdelen Bällsta)

För övrigt torde det vara möjligt att ganska exakt ta rätt på vad tågen till Bro kostar. Om man tar merkostnaden för förlängningen till Bålsta och subtraherar biljettintäkterna från och Uppsala läns landsting bidrag för de resande från Bålsta, bör man få kvar just kostnaden för tågen till Bro.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 17 aug, 2017 9:04

Inge skrev:Men de flesta i stadsdelen Bromsten hade nog närmre till Spånga station, än till stationen med namnet Bromsten, som låg precis på gränsen till Sundby, Bällsta och Sundbybergs kommun. Bromsten sticker ju nästan ut som en halvö med det gamla stationsområdet och ett par rader med småhus på varje sida mellan de övriga stadsdelarna. (Som inte är särskilt bebyggda.) Primärt var det stadsdelen Sundby som drabbades av nedläggningen av Bromstens hållplats. 112:an som vände vid hållplatsen, hade slutdedtination Sundby, eftersom den vände på den sidan gränsen. Sundby hade och har förvisso en ganska stor grundskola med elever från en större del av Spånga. Men i och med att 112:an förlängdes in till Spånga station blev det nog ingen försämring för dem.

Dessutom gör man ju plats för en ny station vid Solvallas gamla hållplats. Den låg ju bara några hundra meter från Bromstens. (I stadsdelen Bällsta)

För övrigt torde det vara möjligt att ganska exakt ta rätt på vad tågen till Bro kostar. Om man tar merkostnaden för förlängningen till Bålsta och subtraherar biljettintäkterna från och Uppsala läns landsting bidrag för de resande från Bålsta, bör man få kvar just kostnaden för tågen till Bro.

Hade Bromstens station varit kvar idag hade den förmodligen haft större resande än vad Norrviken har. Men det är en svårbevisad teori, det medges...
Över huvud taget har jag svårt att förstå varför så många uppehåll på Västeråsbanan drogs in medan nästan alla blev kvar på Norra stambanan. Bägge hade dubbelspår, och fjärrtrafiken bör ha varit större mot Uppsala.

Ta gärna reda på vad pendeltrafiken till Bro kostar! Sen kan vi ju jämföra med vad pendeltrafiken till Uppsala/Arlanda kostar... eller någon annan bandel.

/TKO
TKO

Inläggav Inge » tor 17 aug, 2017 9:14

Den teorin är ganska svårbevisad ja. Det är tämligen glesbefolkat kring Bromstens gamla hållplats. Däremot finns det ju flerfamiljshus på båda sidorna av järnvägen mellan Bromstens och Spångas hållplars/station i stadsdelen Bromsten. Dessa är ju yngre än villorna och har väl uppförts på den mark som blivit kvar efter att villaområden etablerats kring stationerna.

Bild
Förlängd 112:a istället för hållplats

Skillnaden mot norra stambanan var väl att det mot Västerås fanns väldigt många hållplatser och att det hur som helst var rimligt att lägga ned några. Eventuellt tog man i för mycket då man lade ner tre i rad (Sundbyberg N (betjänade Duvbo som till 1949 tillhörde Spånga, men hållplatsen låg i Sundbyberg), Solvalla (Betjänade travbanan) och Bromsten (Betjänade Sundby)).

Jag är alltså inte helt övertygad om att det var rätt att lägga ner Bromsten. Men nog var Norrviken en större station.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav BSB101 » tor 17 aug, 2017 9:47

Jämförelsen med Bro blir av slaget att om inte alla kan ha det lika bra ska alla i alla fall ha det lika dåligt. Om nu Bro behöver fler avgångar så är det fler avgångar man ska sätta in till Bro men det står inte i direkt koppling till indragna avgångar i Sollentuna. Jag har även svårt att se att SLLs ekonomi påverkas av om man stannar i Norrviken, Hägg och Rotebro eller ej. Tågen går och kommer fortsätta gå på sträckan och den teoretiska tidsbesparingen man kommer göra har jag svårt att se kommer påverka så mycket att det går att spara pengar.
Som sagt kommer det även byggas vid aktuella stationer vilket kommer göra att man snart ändå måste återinföra stoppen.

Angående detta hur tätt trafiken måste gå för att man ska gå till stationen utan att ha koll på tidtabellen är nog högst individuellt. Jag känner flera som började med detta när 15-minuters trafik infördes då den genomsnittliga väntetiden upplevdes som acceptabelt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » tor 17 aug, 2017 9:56

Inge skrev:Den teorin är ganska svårbevisad ja. Det är tämligen glesbefolkat kring Bromstens gamla hållplats. Däremot finns det ju flerfamiljshus på båda sidorna av järnvägen mellan Bromstens och Spångas hållplars/station i stadsdelen Bromsten. Dessa är ju yngre än villorna och har väl uppförts på den mark som blivit kvar efter att villaområden etablerats kring stationerna.

Bild
Förlängd 112:a istället för hållplats

Skillnaden mot norra stambanan var väl att det mot Västerås fanns väldigt många hållplatser och att det hur som helst var rimligt att lägga ned några. Eventuellt tog man i för mycket då man lade ner tre i rad (Sundbyberg N (betjänade Duvbo som till 1949 tillhörde Spånga, men hållplatsen låg i Sundbyberg), Solvalla (Betjänade travbanan) och Bromsten (Betjänade Sundby)).

Jag är alltså inte helt övertygad om att det var rätt att lägga ner Bromsten. Men nog var Norrviken en större station.

Även det senare påståendet är kanske svårbevisat? Fast någonstans i arkiven finns säkert resandesiffror för dessa stationer...

Hade man behållit något av uppehållen i Huvudsta är det ställt utom allt tvivel att den stationen haft ett stort resande. Men Solna var ju helt inne på bussar, ivrigt påhejade av SJ:s busstrafik...

/TKO
TKO

Inläggav TKO » tor 17 aug, 2017 10:05

BSB101 skrev:Jämförelsen med Bro blir av slaget att om inte alla kan ha det lika bra ska alla i alla fall ha det lika dåligt. Om nu Bro behöver fler avgångar så är det fler avgångar man ska sätta in till Bro men det står inte i direkt koppling till indragna avgångar i Sollentuna. Jag har även svårt att se att SLLs ekonomi påverkas av om man stannar i Norrviken, Hägg och Rotebro eller ej. Tågen går och kommer fortsätta gå på sträckan och den teoretiska tidsbesparingen man kommer göra har jag svårt att se kommer påverka så mycket att det går att spara pengar.
Som sagt kommer det även byggas vid aktuella stationer vilket kommer göra att man snart ändå måste återinföra stoppen.

Angående detta hur tätt trafiken måste gå för att man ska gå till stationen utan att ha koll på tidtabellen är nog högst individuellt. Jag känner flera som började med detta när 15-minuters trafik infördes då den genomsnittliga väntetiden upplevdes som acceptabelt.

Jag håller med om att det förmodligen är en marginell kostnad att låta några tåg stanna i Norrviken.
MEN om man nu vill ha snabbtåg - och anser att det är samhällsekonomiskt motiverat - då ligger det i snabbtågens natur att de ska hoppa över några stationer. Frågan är då vilka... JAG har svårt att se bättre kandidater än Norrviken och Häggvik - men jag kan ju ha fel, kom gärna med andra förslag... Naturligtvis måste vi då se till att det fortfarande är ett acceptabelt trafikutbud vid dessa stationer. Ett sätt att avgöra vad som inom "SL-land" anses vara acceptabelt torde vara att jämföra med andra orter/stationer. Då är min uppfattning att 4 t/h är acceptabelt såväl under dagtrafik som under högtrafik, jag inser att det finns dom som anser att detta är en försämring som gör att de funderar på att antingen flytta eller börja åka bil. Ett tips är dock att inte flytta till Upplands Bro!

Jag anser personligen att 15-minuterstrafik är lite för gles för att kallas "turn-up-and-go", men jag vet att många har en annan uppfattning. För mej går i de flesta fall gränsen vid 10 minuters intervall, men det varierar beroende på resans syfte, väder och vind och flera andra faktorer.

/TKO
TKO

Inläggav Hans W » tor 17 aug, 2017 12:45

Den här tråden är väl redan för urspårad för att man skall tillägga något. Men för att ge den en chans att spåra ur ännu mer så bör man väl tänka på att det är långt framskridna planer på att öppna den förberedda utgången i södra ändan av Häggvik. Då ökar befolknings-, arbetsplats- och handelsplatsunderlaget påtagligt.
Hans W

Inläggav TKO » tor 17 aug, 2017 13:13

Trots urspårningsvarningen från turebergshållet vill jag ändå upprepa min fråga:

- OM vi skall ha snabbtåg inom pendeltågstrafiken på Norra stambanan - vilka stationer skall då hoppas över? De som tycker att Häggvik och Norrviken inte tillhör denna kategori får gärna komma med andra förslag.

tjatar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Hans Wibacke » tor 17 aug, 2017 15:43

TKO skrev:Trots urspårningsvarningen från turebergshållet vill jag ändå upprepa min fråga:

- OM vi skall ha snabbtåg inom pendeltågstrafiken på Norra stambanan - vilka stationer skall då hoppas över? De som tycker att Häggvik och Norrviken inte tillhör denna kategori får gärna komma med andra förslag.

tjatar
Thomas K Ohlsson

Lottefors?

Eller försök hålla diskussionen på Ostkustbanan... 8)
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Lennart Petersen » tor 17 aug, 2017 16:00

Inge skrev:[

Buss mellan Bålsta/Bro och Kungsängen hade man i många år.

Gick också Bålsta-Tensta i många år fram till att pendeln drogs ut till Bålsta.
Lennart Petersen

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik