Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 10:04

I många trådar på detta forum - och på många andra ställen - framförs klagomål, ja jag tvekar inte att kalla det GNÄLL, över SL:s planer på att marginellt minska antalet tåguppehåll på några småstationer i Sollentuna.
Ja till och med när jag satt i restaurangvagnen på ett 18 (!) timmar försenat nattåg från övre Norrland så tyckte vårt bordssällskap - som bodde i Norrviken - att de kommande "neddragningarna" i pendeltågstrafiken var ett större problem än den försenade nattågsresan...

Några siffror:
Kod: Markera allt
Bålsta         13100     2000     2     2
Bro             8300     2000     2     2 
Kungsängen     10000     4200     4     4

Rotebro         8800     4000     6     4
Norrviken       3300     2000     6     4
Häggvik         4700     2300     6     4


Jag överlåter åt läsaren att gissa vad de olika kolumnerna står för - när man insett detta framstår det tydligt att det inte är de gnälliga villaägarna i Hägg- och Norrviken som är missgynnade!

Thomas K Ohlsson
Vare sej gnällig eller sollentunabo...

PS: - Hur får jag bort texten "KOD: MARKERA allt" över tabellen?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7590
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 10:41

<PARANTES>
Emellanåt - när jag är lat, det regnar eller jag har handlat mycket på Konsum - händer det att jag åker buss mellan Ottsjövägen och Årstaskolan. Resan tar 3 minuter, med ovanstående logik bör alltså linje 160 trafikeras med 3-minutersintervall... Ja, inte mej emot - även om det nog vore slöseri med skattemedel!
</PARANTES>
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7590
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 11:00

Inge skrev:Man bör nog se till vilken restid medelrsenären har. Inte till vilken restid just du råkar ha...

För övrigt tar det väl längre tid att åka från Årsta in till stan (här räknas inte söder) än från Norrviken och 160 har trots det ganska hygglig turtäthet.


Men då ska vi väl inte titta på vilken restid Norr- och Häggviksborna har, utan på MEDELRESENÄRENS restid? För hela pendeltågssystemet kanske?

Och då föll ju hela resonemanget i det tidigare inlägget...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7590
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 11:48

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:Man bör nog se till vilken restid medelrsenären har. Inte till vilken restid just du råkar ha...

För övrigt tar det väl längre tid att åka från Årsta in till stan (här räknas inte söder) än från Norrviken och 160 har trots det ganska hygglig turtäthet.


Men då ska vi väl inte titta på vilken restid Norr- och Häggviksborna har, utan på MEDELRESENÄRENS restid? För hela pendeltågssystemet kanske?

Och då föll ju hela resonemanget i det tidigare inlägget...

/TKO

När det gäller tågens turtäthet ja. Men jag trodde att du talade om hur tätt tågen stannade vid just Norrviken.

Sedan är det förstås nästa steg att sätta denna kvot i proportion mot antalet resenärer. Men nu tycker jag att vi klarar ut steg ett först.


Det är helt fel ansats. Naturligtvis måste vi först ställa trafikutbudet i relation till

a) Befolkningsunderlag (första kolumnen i tabellen)
b) Nuvarande resandeantal (andra kolumnen i tabellen)

Då INSER VI LÄTT att Norr- och Häggvikarna inte ens med den föreslagna framtida trafikeringen är missgynnade.

(Vi bör helst också ta hänsyn till möjligt resandeantal vid förändrad/utökad trafikering - men det kräver större analytisk kapacitet än vad snillekontoret på Hjälmarsvägen f.n. kan erbjuda...)

Dessutom kan det vara på sin plats att fundera på varför dessa stationer idag har 6 t/h dagtid - det är inte så länge det varit så. Trafikökningen berodde inte på att landstinget ville förbättra resandemöjligheterna från de nordliga delarna av Sollentuna, utan hade en helt annan orsak.

Slutligen är det värt att notera att 6 t/h i detta fall inte medför 10-minuterstrafik, utan det är hoppande intervall 7½-15 minuter. I praktiken innebär det att den som inte först konsulterar tidtabellen måste vara beredd att vänta upp till 14½ minuter innan tåget kommer - jag är tveksam till om detta kan kallas "dyk-upp-och-åk". (Jag är också tveksam till om detta är en bra översättning av "turn-up-and-go", tacksam för bättre förslag!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7590
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav kildor » ons 16 aug, 2017 12:44

Dagtidsturtätheten på 4 tåg/timme är nog inte så mycket att gnälla på. Men att en minskning från 8 till 4 tåg/timme i rusningstrafik orsakar reaktioner är ju inte speciellt märkligt. Sen kan jag undra över varför inte Ulriksdal kom med i jämförelsen - men det kanske beror på att det inte finns så många villaägare där?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 12:48

Inge skrev:Hmm jag tyckte och tycker mig se är att din ansats är att först gnälla på gnället och samtidigt mena att de är mer eller mindre gynnade. Men så är det ju inte riktigt. Även om de inte kommer att få ett direkt dåligt turutbud, så kommer det att bli sämre än för de flesta som bor på det avståndet från centrala Stockholm.

Låt oss börja med att konstatera det, innan vi funderar på om neddragningen eventuellt ändå är motiverat utifrån andra skäl.


Jag kan hitta många platser i Stockholmsregionen som ligger närmare city än vad t ex Norrviken gör och som har sämre turtäthet än 4 t/h.
Resonemanget är helt absurt om vi inte börjar med att ta reda på vilket resandeunderlag som finns.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7590
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 12:58

kildor skrev:Dagtidsturtätheten på 4 tåg/timme är nog inte så mycket att gnälla på. Men att en minskning från 8 till 4 tåg/timme i rusningstrafik orsakar reaktioner är ju inte speciellt märkligt. Sen kan jag undra över varför inte Ulriksdal kom med i jämförelsen - men det kanske beror på att det inte finns så många villaägare där?


Ja naturligtvis var det därför inte Ulriksdal kom med.
Fast Rotebro har ju rätt stor flerfamiljshusbebyggelse, och Rotebro kom ju med!

(Det kan också ha berott på att Ulriksdalsborna vad jag vet inte gnällt så mycket)

Under morgonens maxtimme har Norrviken idag genomsnitt 22 påstigande per avgång, det känns som att en (liten) utglesning är försvarbar. Vi kan ju jämföra med Bålsta - som ändå inte tillhör de större pendeltågsstationerna som har 150 påstigande per avgång... 8 t/h är det ju dessutom bara under en timme, så för alla som inte åker just då är det ett intervall på 7½-15 minuter även i "rusningstid"

Visst förstår jag att Hägg- och Norrvikarna gnäller, jag påpekar bara att dom kan sluta med det då det inte finns saklig grund!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7590
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav kildor » ons 16 aug, 2017 13:13

TKO skrev:Under morgonens maxtimme har Norrviken idag genomsnitt 22 påstigande per avgång,

Hur kom du fram till den siffran?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav BSB101 » ons 16 aug, 2017 13:20

Det är denna typ av försämringar som får en att undra om järnvägen är till för sin egen skull eller för resenärernas skull. Om man vill få fler att åka kollektivt kan man inte tänka kortsiktigt och först öka trafiken för att sedan strax därpå dra ner den. Som jag skrivit i annan tråd (eventuellt i grannforumet) så brukar påhejarna av spårbunden kollektivtrafik föra fram som ett starkt argument att den är förutsägbar och långsiktigt. Det man nu gör i Rotebro, Norrviken, Häggvik och på övriga stationer är att införa en kollektivtrafik som är lika oförutsägbar som busstrafik. Ena året går en buss för att nästa år vara nedlagd, inget som går att planera verken boende eller arbete utifrån.

Man får inte heller glömma bort att det både i Häggvik och Rotebro finns planer på kraftig bostadsutbyggnad. I Häggvik kommer första inflyttningen ske om bara några år. Om man vill få dessa personer att välja kollektivt gäller det att visa på att man siktar långsiktigt och inte drar in avgångar lite hipp som happ.

Även villaområdena i Norrviken håller på att förtätas så smått så även befolkningen där kommer öka.

Att boende i Häggvik och Norrviken skulle vara gnälligare än andra har jag även svårt att se. Mer att man vill ha en bra kollektivtrafik så denna blir ett realistiskt alternativ.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1962
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 13:28

Jag väntar fortfarande på något (bra) argument för att det skall vara tätare trafik till Norrviken än till Kungsängen och Bro...

I den bästa av världar kanske vi kan köra väldigt tät trafik till minsta håla i länet, men tyvärr finns det begränsade resurser att använda. Då handlar det om att prioritera, och prioritera rätt!

Resonemanget om "oförutsägbarhet" är ju enbart löjligt, det är inte så att dessa stationer blir utan trafik.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7590
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav BSB101 » ons 16 aug, 2017 13:57

Så ditt argument är att bara för att station X har dåligt turtäthet ska även station Y ha det? Lite i still med att om inte Y kan ha det lika bra som X så ska minsann i alla fall X ha det lika dåligt som Y. Bättre än så kan du väl?

Vi pratar inte heller här om att köra något extra tåg till station B utan vi pratar om stationer där aktuella tåg oundvikligen passerar och där förbigång innebär en minimal tidsvinst, en tidsvinst som troligen kommer bli ännu mindre i verkligheten.

Att hålla på att ena stunden öka turtätheten för att sedan dra ner den andra stunden för att sedan i framtiden troligen få öka den igen skapar en oförutsägbarhet som inte precis gynnar kollektivtrafiken.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1962
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav Hechtwagen » ons 16 aug, 2017 14:42

Visst är det bara vanligt gnäll! Fyra tåg i timmen är en utmärkt service för småstationerna! Inge som har en riktigt fin beräkningsmodell för samhällsekonomiska vinster kan ju räkna på vilket ekonomiskt utfall vi skulle få om alla avgångar tidigarelades med 7,5 minuter!

Sedan måste vi beakta att restidsförkortningen för det stora flertalet resenärer innebär en större accumulerad vinst än förlusten för Norrvikenborna! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1822
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav Hechtwagen » ons 16 aug, 2017 14:45

TKO skrev:Jag väntar fortfarande på något (bra) argument för att det skall vara tätare trafik till Norrviken än till Kungsängen och Bro...

I den bästa av världar kanske vi kan köra väldigt tät trafik till minsta håla i länet, men tyvärr finns det begränsade resurser att använda. Då handlar det om att prioritera, och prioritera rätt!

Resonemanget om "oförutsägbarhet" är ju enbart löjligt, det är inte så att dessa stationer blir utan trafik.

/TKO


Snarare bidrar ju en styv 15-minuterstrafik till en ökad förutsägbarhet för Norrvikenborna!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1822
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 14:56

BSB101 skrev:Så ditt argument är att bara för att station X har dåligt turtäthet ska även station Y ha det? Lite i still med att om inte Y kan ha det lika bra som X så ska minsann i alla fall X ha det lika dåligt som Y. Bättre än så kan du väl?

Vi pratar inte heller här om att köra något extra tåg till station B utan vi pratar om stationer där aktuella tåg oundvikligen passerar och där förbigång innebär en minimal tidsvinst, en tidsvinst som troligen kommer bli ännu mindre i verkligheten.

Att hålla på att ena stunden öka turtätheten för att sedan dra ner den andra stunden för att sedan i framtiden troligen få öka den igen skapar en oförutsägbarhet som inte precis gynnar kollektivtrafiken.


Jag kan väl erkänna att jag inte är överdrivet förtjust i SL/TF:s förslag till snabbtåg - det har kanske framgått av inlägg i andra trådar. Men det beror inte på att jag tycker att Norrviken får en undermålig trafikeringsstandard om förslaget genomförs...

Men argumentationen om X och Y ovan är inte övertygande. Jag tycker bara att vi måste använda landstingets resurser på bästa sätt, vilket kan innebära neddragningar på vissa områden för att prioritera andra där vi får större nytta för pengarna. Allt för ofta rullar allt bara på i samma hjulspår inom offentlig verksamhet, ibland är det nödvändigt att ompröva befintlig verksamhet. Ja nollbasbudgetering är jobbigt och undviks därför oftast, men metoden har definitivt sina poänger. Och i en sådan totalanalys av pendeltågstrafiken har jag mycket svårt att se att 6 t/h till Norrviken och Häggvik i normaltrafiken är rimligt i förhållande till 2 t/h till Bro. Det handlar inte om att "alla skall ha det lika dåligt", utan om att använda våra gemensamma resurser på ett effektivt och rättvist sätt. Men då krävs det ju att man höjer blicken över det egna skogsbrynet...

Det skulle vara intressant att se kalkyler/prognoser på det samhällsekonomiska utfallet av den föreslagna trafikeringsmodellen, det är inte alls otroligt att den restidsförlust som de boende i norra Sollentuna råkar ut för vid vissa resor mer än väl kompenseras av vinster för andra resenärer. Jag har inte letat så jag ska inte påstå att sådana inte finns.

anser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7590
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 16:10

Eller så kostar ingen av dessa avgångar någonting alls, eftersom "tågen ändå skall köra förbi"... fast det kanske bara gäller Norrviken?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7590
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav Sio » ons 16 aug, 2017 16:43

TKO skrev:Det är helt fel ansats. Naturligtvis måste vi först ställa trafikutbudet i relation till

a) Befolkningsunderlag (första kolumnen i tabellen)
b) Nuvarande resandeantal (andra kolumnen i tabellen)

Då INSER VI LÄTT att Norr- och Häggvikarna inte ens med den föreslagna framtida trafikeringen är missgynnade.

Det jag inser är att Norr- och Häggvikarna utnyttjar pendeltåget mer i förhållande till antalet invånare. Kanske beror det på bättre utbud?

TKO skrev:Dessutom kan det vara på sin plats att fundera på varför dessa stationer idag har 6 t/h dagtid - det är inte så länge det varit så. Trafikökningen berodde inte på att landstinget ville förbättra resandemöjligheterna från de nordliga delarna av Sollentuna, utan hade en helt annan orsak.

Sex turer i timmen under rusningen har det varit sedan "snabbtågen" upphörde och började stanna på de aktuella stationerna förra gången, strax efter 2000 var det men jag har inte lyckats googla upp exakt vilket år.

TKO skrev:Slutligen är det värt att notera att 6 t/h i detta fall inte medför 10-minuterstrafik, utan det är hoppande intervall 7½-15 minuter. I praktiken innebär det att den som inte först konsulterar tidtabellen måste vara beredd att vänta upp till 14½ minuter innan tåget kommer - jag är tveksam till om detta kan kallas "dyk-upp-och-åk". (Jag är också tveksam till om detta är en bra översättning av "turn-up-and-go", tacksam för bättre förslag!)

Nej, det hoppande intervallet har förstås varit en olägenhet som många sett fram emot skulle rättas till i och med Citybanan. De som bor i norra delen av Sollentuna blev tyvärr blåsta på konfekten.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 148
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav Enceladus » ons 16 aug, 2017 16:57

Inge skrev:
TKO skrev:Eller så kostar ingen av dessa avgångar någonting alls, eftersom "tågen ändå skall köra förbi"... fast det kanske bara gäller Norrviken?

/TKO


Det skall väl jämföras med billigast möjliga alternativ, tex att köra buss till centralare belägna stationer. Det funkar längst ut på linjen. Men knappast vid Norrviken.


Buss fungerar bäst på korta avstånd. Det är cirka 20 km mellan Bålsta och Kungsängen...
Enceladus
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav Lars_L » ons 16 aug, 2017 19:02

Själv tycker jag väl sådana här mediestormar är rätt intressanta. Det bygger ju alltid på att någon tar den rollen i debatten. I det här fallet har väl då Sollentuna kommun höjt rösten. Men det är klart att det inte är mer synd om de boende i Norrviken än i Vega eller Stuvsta. Sedan kan man ju vara skeptisk mot upplägget.

Jag har ju kunnat notera att Stockholm Odenplan fungerar ungefär så dåligt som jag befarat. Uppehållstiden för vissa tåg ligger där på 90-sekunder. Det verkar vara svårt att ha kortare tid från det att ett tåg avgått till nästa ankommer stationen på under 2-minuter. Många tåg blir 3-4-minuter försenade vid Solna mot Märsta bara för att det är många resande - och där tar ju passagerarutbytet nästan lika lång tid som vid Odenplan....Ute på grenarna blir det ju i princip rött för tåget bakom om tågen kommer närmare varandra än 3-minuter.

Med tanke på allt detta kommer väl alltså snabbtågen mest hamna bakom mjölktågen. Särskilt som man ju nu också snävar upp tidtabellen en minut (vilket är rimligt i lågtrafik - men inte i högtrafik). Pendeltågen fungerar helt enkelt för dåligt när det är stort resandeutbyte. Så länge alla tåg håller tidtabellen kommer det väl fungera hyfsat. Men minsta försening kommer leda till rätt stora följdförseningar. Och då börjar det bli problem med snabbtåg eftersom det är svårare att vända dem på en tidigare station än den tidtabellslagda ändstationen.

Sedan kan man ju undra varför man inte gjorde den här lösningen man nu föreslår med en gång när Uppsalatrafiken infördes (alltså utöka trafiken i lågtrafik och därmed kunna ha samma linje till Uppsala/Märsta i kvartstrafik) Hade inte kostat mycket mer - och har ju varit full rymligt. På lördagskvällar har det ju varit rätt stort resande - särskilt på Bålstagrenen när man kört med korta tåg så har det ju varit ganska proppfullt. För jag håller med om det. Det är aldrig bra med den här ryckigheten. Den ser man ju rätt ofta i Stockholm. Det blir nästan alltid så när man lovar större turutbud än vad som är motiverat, trots att den enklaste analys i världen kommer fram till att det är överutbud.

En sak som jag påpekat tidigare - är väl dock att tågen till/från Uppsala kommer bli rätt fullsatta. Och det är klart det är ju inte bra om man både försämrar turtätheten och att det sedan också innebär att man får stå in till stan i morgonrusningen...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 20:54

Sio skrev:
TKO skrev:Det är helt fel ansats. Naturligtvis måste vi först ställa trafikutbudet i relation till

a) Befolkningsunderlag (första kolumnen i tabellen)
b) Nuvarande resandeantal (andra kolumnen i tabellen)

Då INSER VI LÄTT att Norr- och Häggvikarna inte ens med den föreslagna framtida trafikeringen är missgynnade.

Det jag inser är att Norr- och Häggvikarna utnyttjar pendeltåget mer i förhållande till antalet invånare. Kanske beror det på bättre utbud?

Det låter troligt. Då kanske det är lämpligt att även andra får en rimlig turtäthet?
(Det lägre resandet per capita från Upplands Bro kan dock ha fler förklaringar, t ex att de flesta har rätt långt till pendeltågsstationen)

Sio skrev:
TKO skrev:Dessutom kan det vara på sin plats att fundera på varför dessa stationer idag har 6 t/h dagtid - det är inte så länge det varit så. Trafikökningen berodde inte på att landstinget ville förbättra resandemöjligheterna från de nordliga delarna av Sollentuna, utan hade en helt annan orsak.

Sex turer i timmen under rusningen har det varit sedan "snabbtågen" upphörde och började stanna på de aktuella stationerna förra gången, strax efter 2000 var det men jag har inte lyckats googla upp exakt vilket år.

Med "dagtid" avsåg jag tiden utanför "rusningstid".

TKO skrev:Slutligen är det värt att notera att 6 t/h i detta fall inte medför 10-minuterstrafik, utan det är hoppande intervall 7½-15 minuter. I praktiken innebär det att den som inte först konsulterar tidtabellen måste vara beredd att vänta upp till 14½ minuter innan tåget kommer - jag är tveksam till om detta kan kallas "dyk-upp-och-åk". (Jag är också tveksam till om detta är en bra översättning av "turn-up-and-go", tacksam för bättre förslag!)

Sio skrev:Nej, det hoppande intervallet har förstås varit en olägenhet som många sett fram emot skulle rättas till i och med Citybanan. De som bor i norra delen av Sollentuna blev tyvärr blåsta på konfekten.

De hoppande intervallerna beror naturligtvis på att 2 av de 6 tågen per timme inte tillkommit för att betjäna något trafikbehov i norra Sollentuna. Det finns alltså ingen större anledning till att "rätta till" detta!

/TKO
Senast redigerad av TKO ons 16 aug, 2017 21:04, redigerad totalt 1 gång.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7590
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Hägg- och Norrvikare: Sluta gnäll!

Inläggav TKO » ons 16 aug, 2017 20:57

Inge skrev:
TKO skrev:Eller så kostar ingen av dessa avgångar någonting alls, eftersom "tågen ändå skall köra förbi"... fast det kanske bara gäller Norrviken?

/TKO


Det skall väl jämföras med billigast möjliga alternativ, tex att köra buss till centralare belägna stationer. Det funkar längst ut på linjen. Men knappast vid Norrviken.


Jag förstår att många ogillar att jämföras med Upplands Bro - vem skulle inte göra det?

Jag kastar därför in ett annat jämförelseobjekt, även detta hämtat från Västeråsbanan:

Bromsten 6200 0 0 0

OBS: Bromsten ligger inte "längst ut på linjen"...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7590
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ADDE, SouthernCross88au och 9 gäster