Krutbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Krutbanan

Inläggav Inge » ons 16 aug, 2017 7:51

För någon vecka sedan tog jag en promenad längs gamla krutbanan. De sista resterna är rivna för ett antal år sedan och grustaget/bergtäkten har expanderat.

När jag gick där funderade jag på var den gamla växeln tillbaka upp mot Bagartorp låg. Var det i det som nu är grustag eller längre in / västerut? Mellan grustaget och skogen har man byggt en förskola tvärs över den gamla banvallen. Men väster om förskolan är banvallen tämligen intakt. Kunde dock inte känna igen något ställe för växeln.
Användarvisningsbild
Inge

Re: Krutbanan

Inläggav daniel_s » ons 16 aug, 2017 10:01

Lite osäker på vad du menar för växel, kan det ha varit en här? https://kartor.eniro.se/m/qNmxC
daniel_s

Inläggav Inge » ons 16 aug, 2017 10:09

Hmm, om den låg där och det är fullt tänkbart, så är det snarast precis där förskolan är byggd idag. Det ser inte ut som på satelitfotot längre. Fler hus och större grustag.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » ons 16 aug, 2017 10:52

Ok, nu hittade jag (från Gunnar Ekeving) en kartskiss över spåren och nu förstår jag spårsystemet bättre än förut. Ja där måste växeln ha varit, jag har varit förlagd nån vecka i ett grönt tält på just den här platsen och blev aldrig riktigt klok på spårsystemet men nu klarnar det!
daniel_s

Inläggav Inge » ons 16 aug, 2017 11:11

Bra då har vi klarat ut det. Tack!

Nu vet jag var jag skall vara observant på eventuella lämningar vid nästa promenad.

(Själv tältade jag mest i Villingsberg)
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Spårtrafik