Linjeomlegginger i Oslo

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Linjeomlegginger i Oslo

Inläggav Roar » fre 11 aug, 2017 11:42

Pga. diverse gatearbeider kjøres det nå etter et provisorisk opplegg. Nytt er at det er stengt mellom Holbergs plass og Jernbanetorget, og buss for trikk der. Dessuten regelmessig trafikk med trikker til Bjørvika.

https://ruter.no/globalassets/rutetabeller/trikk/trikk-linjekart-14082017-inntil-videre.pdf
Roar

Re: Linjeomlegginger i Oslo

Inläggav Harald » fre 11 aug, 2017 13:14

I Bjørvika är det säckvändning, antar jag, men hur vänder vagnarna vid Holbergs plass och Jernbanetorget. Går det att vända runt Paléet?
Harald

Inläggav Stefan Widén » fre 11 aug, 2017 16:20

Hollbergs Plass har väl en slinga om inte jag minns fel.

Och är det inte en även vid Björvika? runt kvarteret...

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Harald » fre 11 aug, 2017 16:39

Stefan Widén skrev:Hollbergs Plass har väl en slinga om inte jag minns fel.

Nja, man kan vända tillbaka mot centrum vid korsningen Pilestredet-Parkveien, men man kan inte vända tillbaka utåt vid Holbergs plass vad jag vet.
Stefan Widén skrev:Och är det inte en även vid Björvika? runt kvarteret...

Stefan

Det tror jag inte, men det finns övergångsväxlar i Dronning Eufemias gate:

Bild
Harald

Inläggav linlars » fre 11 aug, 2017 22:09

Om man läser här om var ersättningsbussen stannar "Holbergs plass (midlertidig stoppested i Pilestredet ved Holbergs gate)", och betänker att man i Oslo är vana vid att bygga tillfälliga spår där det behövs vid avstängningar, så gissar jag på att man lagt in ett tillfälligt spår i "norra svängen" på Holbergs plass (förutsatt att svängradien är tillräcklig, men det verkar så om än med liten marginal).

Vad gäller linjen till Bjørvika, så är det enbart ca 250 meter spår som saknas för att linje 18 skulle kunna köra i slinga runt Oslo S.
linlars

Inläggav linlars » fre 11 aug, 2017 22:14

Harald skrev:I Bjørvika är det säckvändning, antar jag, men hur vänder vagnarna vid Holbergs plass och Jernbanetorget. Går det att vända runt Paléet?

Ja, se http://www.openstreetmap.org/#map=18/59.91054/10.74977
linlars

Inläggav Harald » lör 12 aug, 2017 10:30

linlars skrev:Om man läser här om var ersättningsbussen stannar "Holbergs plass (midlertidig stoppested i Pilestredet ved Holbergs gate)", och betänker att man i Oslo är vana vid att bygga tillfälliga spår där det behövs vid avstängningar, så gissar jag på att man lagt in ett tillfälligt spår i "norra svängen" på Holbergs plass (förutsatt att svängradien är tillräcklig, men det verkar så om än med liten marginal).

Det är det jag kan tänka mig att man har gjort och ville i så fall ha bekräftat av någon som vet.
Harald

Inläggav martinl » tis 15 aug, 2017 6:48

Hva skjedde med oppgraderingen av Stortorget?

Det var jo planlagt nye plattformer med mer, men ser ikke lenger noe konkret om dette.
martinl

Inläggav Nils Carl Aspenberg » tor 17 aug, 2017 22:23

Anders Behring Breiviks sprengning utenfor regjeringsbygget gjorde at busslinje 37 ble omlagt til andre gater. Dermed er ikke planen for Stortorget lenger aktuell, før man får en endelig løsning for trafikken rundt regjeringsbygningen. Planen var uansett dårlig, fordi man skulle legge ned sløyfen rundt Stortorvet. På Holbergs plass er det bygd en ny permanent sløyfe, slik vognene kan kjøre ned Welhavens gate, bort Holbergs gate og tilbake gjennom Pilestredet. Denne er helt ny og ble tatt i bruk første gang mandag 14.8. Den vil trolig i fremtiden bli brukt hver 17. mai og andre dager det er stengt i sentrum. Linje 11øst snur nå i sløyfen i Fred. Olsens gate/Prinsens gate/Strandgata. Her er det sløyfe begge retninger og 6.8. snudde x-vogner vestfra også der. Men det siste er sjelden. Nå kjører 17 og 18 til Bjørvika, hvor det kun er buttspor.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Återgå till Spårtrafik