Spårvagnsförare i Göteborg har fått nog

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Spårvagnsförare i Göteborg har fått nog

Inläggav alex87 » sön 06 aug, 2017 19:40

Verkar som nån spårvägare i Göteborg har fått nog och satt ner foten, i alla fall till GP. Kan hålla med till viss del. Hur är det i Stockholm resp Norrköping med liknande?

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/sp%C3%A5rvagnsf%C3%B6rare-larmar-om-d%C3%A5ligt-underh%C3%A5ll-1.4505230

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/sp%C3%A5rvagnschef-inte-r%C3%A5d-med-att-folk-slutar-1.4505326
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87

Re: Spårvagnsförare i Göteborg har fått nog

Inläggav roggek » mån 07 aug, 2017 10:15

Stockholm och Norrköping har som bekant en modernare vagnpark...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Hechtwagen » mån 07 aug, 2017 11:51

Åldern på spårvagnarna har ingen betydelse!
Sedan skulle jag nog uppleva passagerarna som ett större problem än skicket på vagnarna om jag var spårvagnschaffis i götet!
Jag har granskat såväl dem som spåren de lämnar efter sig!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav 2763 » mån 07 aug, 2017 12:26

roggek skrev:Stockholm och Norrköping har som bekant en modernare vagnpark...

Det är inte helt sant. Ja, jo, Stockholms är betydligt nyare men - tittar man på totala vagnparken i Göteborg och Norrköping så är inte Norrköping betydligt nyare.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Hechtwagen » mån 07 aug, 2017 21:42

2763 skrev:

Det är inte helt sant. Ja, jo, Stockholms är betydligt nyare men - tittar man på totala vagnparken i Göteborg och Norrköping så är inte Norrköping betydligt nyare.

/T

Pedalvagnarna i götet är 45-52 år gamla och M31 är över 30 år så nog är snittåldern väsentligt högre än i norpan!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav alex87 » tis 08 aug, 2017 1:55

Hechtwagen skrev:
2763 skrev:

/T

Pedalvagnarna i götet är 45-52 år gamla och M31 är över 30 år så nog är snittåldern väsentligt högre än i norpan!

Däremot är det just pedalerna som funkar bäst :D
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87

Inläggav 2763 » tis 08 aug, 2017 7:19

Hechtwagen skrev:
2763 skrev:

/T

Visst och M97 är levererade samtidigt med M28. Även om de inte avtänds flitigt ingår de i vagnparken.

Jag räknade lite slarvigt igår och konstaterade att medelleveransår för Göteborg är 84 och för Norrköping 87. Så ja, Norrköping har en nyare vagnpark, men inte så fantastiskt mycket nyare.

Räknar man per vagnmeter blir Göteborg något yngre.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav daniel_s » tis 08 aug, 2017 8:24

Det är naturligtvis inte inventariernas ålder som avgör om folk stannar på en arbetsplats, däremot om det är skitigt och mögligt så blir det lätt en dålig fysisk arbetsmiljö och det kan spela en viss roll. Dock har ju detta ingenting med leverans-år att göra, utan det är en underhållsfråga. Även på sprillans nya vagnar och bussar finns det en massa vinklar och vrår, inte minst i AC-aggregat och liknande, där det på kort tid kan ansamlas dåligheter som man inte vill ha i sig.

Betydligt större inverkan på personalomsättningen har dock organisationen och hur den beter sig mot dig som anställd. I både Stockholm, Göteborg och Norrköping är det ju relativt lätt att få andra jobb och även om trögheten mot att byta jobb är ganska stor, så är det ju lätt hänt att något missförhållande gör att man får svårt att hålla kvar dem man vill ha kvar. Alla såna här företag, vare sig de är kommunala eller "privata", är rätt omoderna och har ganska dåligt med utbildningar för sina chefer (möjligen med undantag för GS, jag vet inte...) och rätt så kortsiktigt tänkande.
daniel_s

Inläggav Hechtwagen » tis 08 aug, 2017 10:37

Pedalvagnarna i götet är 45-52 år gamla och M31 är över 30 år så nog är snittåldern väsentligt högre än i norpan![/quote]

Visst och M97 är levererade samtidigt med M28. Även om de inte avtänds flitigt ingår de i vagnparken.

Jag räknade lite slarvigt igår och konstaterade att medelleveransår för Göteborg är 84 och för Norrköping 87. Så ja, Norrköping har en nyare vagnpark, men inte så fantastiskt mycket nyare.

Räknar man per vagnmeter blir Göteborg något yngre.[/quote]

M97 går inte i ordinarie trafik längre så stryk dem ifrån listan, och vi stryker rinlinjens vagnar från jämförelsen också precis som vi inte räknar museiespårvagnarna på djurgården heller!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav 2763 » tis 08 aug, 2017 22:10

Hechtwagen skrev:Pedalvagnarna i götet är 45-52 år gamla och M31 är över 30 år så nog är snittåldern väsentligt högre än i norpan!

Räknar man per vagnmeter blir Göteborg något yngre.[/quote]

M97 går inte i ordinarie trafik längre så stryk dem ifrån listan, och vi stryker rinlinjens vagnar från jämförelsen också precis som vi inte räknar museiespårvagnarna på djurgården heller![/quote]
Jag räknade inte museivagnarna i Norrköping och inte M98. M97 ingår i driftvagnparken än så länge. Precis som för vissa M32 används de inte i stor omfattning.

Det är precis som Daniel säger. Det är inte åldern det hänger på.

/T
Användarvisningsbild
2763

Återgå till Spårtrafik