Tvärbanans tidtabell

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tvärbanans tidtabell

Inläggav kildor » lör 05 aug, 2017 17:55

Jag kollade precis på Tvärbanans nya tidtabell, och började fundera på varför 10-minuterstrafiken är så oregelbunden. På vardagar går den i princip var 10:e minut från Stora Essingen från 05:56 till 21:55, men minuttalen varierar under dagen mellan 3, 4, 5, 6 och 7. Restiden är 23-24 minuter, förutom sista timmen och en enstaka avgång då den är 22 minuter. Det hade ju varit enklare för resenärerna om tågen gått på samma minuttal hela perioden (jag vet att vissa inte tycker det spelar någon roll längre i dagens mobila och digitaliserade värld), så jag antar att det finns något skäl till variationerna, men kan inte riktigt klura ut vad. Hänger det ihop med att tågen ska kopplas/delas och med tillhörande fordonstransporter som gör att man måste rucka lite på ramarna? Olika antal omlopp i trafik? Jag ser även att kvartstrafiken på helgerna har olika minuttal på morgonen respektive dagen/kvällen.
Användarvisningsbild
kildor

Re: Tvärbanans tidtabell

Inläggav Inge » lör 05 aug, 2017 19:07

Man kanske räknar med att ersättningsbussarna söderifrån kommer senare och att omstigning en tar längre tid i rusningstid?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » lör 05 aug, 2017 22:14

Handlar nog främst om att man vill anpassa körtiden. En orsak är ju också att det inte riktigt finns någon bra plats att lägga in extratid vid någon av stationerna. Och att stå och vänta vid Alvik (där man ändå lagt in lite för lång marginal) gör ju att vitsen av genomgående trafik till viss del äts upp. Här vill man väl också undvika konflikt med korsande tågvägar vid Solna, så då blir ju justeringarna lite större.

Sedan verkar Arriva ha gått ifrån det här med taktfasta tidtabeller under längre tidsperioder mer och mer även för deras busstrafik. Och visst fler använder väl appar idag, så det kanske gör mindre. För stort fokus på att ha samma tider skapar ju förvisso också ganska dålig passning exempelvis till pendeltåg då många bussar i mellantrafiktid/lågtrafik kan komma in 10-12 minuter före tågets avgång om man kör med samma körtider som i högtrafik.

Samtidigt har jag alltid av lathet försökt lära mig de taktfasta tiderna där man åker. Är ju mycket lättare att veta på t-banan ifall man hinner med buss/spårvagn ändå, utan att behöva fibbla med någon app. Fast jag är väl en utdöende art...
Lars_L

Inläggav Gustav » sön 06 aug, 2017 8:15

Noterar åtta (!) minuter från avgång Johannesfred till avgång Alvik (fem i lågtrafik). Hur är detta möjligt? Inte mycket kortare tid än när det var tågbyte. Mycket tveksam till att trafikantutbytet är så omfattande i Alvik att detta krävs.
Gustav

Inläggav Lars_L » sön 06 aug, 2017 8:40

Gustav skrev:Noterar åtta (!) minuter från avgång Johannesfred till avgång Alvik (fem i lågtrafik). Hur är detta möjligt? Inte mycket kortare tid än när det var tågbyte. Mycket tveksam till att trafikantutbytet är så omfattande i Alvik att detta krävs.

Snarare är det väl då för att ha marginal att hämta in förseningar. Men längre körtid än 17-minuter på sträckan Solna-Alvik är ju sällsynt, så det ter sig som sagt som ganska onödig. Särskilt så länge den bara går till Stora Essingen kommer det ju inte vara så många av/påstigande i den riktningen. Så hänsyn till trafkantutbytet kan rimligen inte vara orsaken.
Lars_L

Inläggav daniel_s » sön 06 aug, 2017 10:19

Nu är det ju så att säga en "halv" tidtabell som gäller. När trafiken kommer igång på HELA banan blir det nog mer uppenbart för alla inblandade att det behövs marginal för de varierande körtiderna vid olika tider. Vad jag tror att flera av er inte tänker på är att bilköerna i Sundbyberg förorsakar ganska stor körtidsökning vissa tider, detta är inte så markant nu i vecka 31 men det märks nog mera i höst. Det kommer också att förekomma avlösningar längs vägen som tar extra tid, särskilt på vagnar med alkolås.

Vidare är det ju så, att varje sen ankomst/avgång i Alvik registreras i ett automatiskt system och om det är för många försenade avgångar blir det vite för Arriva. Så tidtabellen måste läggas så att det är realistiskt att den avtalade punktligheten uppnås, och därför behövs det viss regleringstid. Hade "SL" kört trafiken i egen regi så hade man möjligen kunnat annonsera en styv tidtabell och låta tågen systematiskt vara 2-3 minuter "försenade" vissa tider som det var på tunnelbanan förut, dock får man ju andra problem då...
daniel_s

Inläggav kildor » sön 06 aug, 2017 11:22

Jag förstår att man behöver anpassa tidtabellen för faktiska körtider. Men det känns som att det är något annat som styr här. T.ex. så ligger det 23 minuter Stora Essingen-Solna station på helger före kl. 9, men 22 minuter på dagen och tidig kväll... :?
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav daniel_s » sön 06 aug, 2017 11:49

Ja det där ser förstås lite underligt ut, det är en extra minut i Alvik. Jag tror att jag förstår hur den kan ha hamnat där, men det är onödigt att jag spekulerar.
daniel_s

Inläggav Lars_L » sön 06 aug, 2017 12:58

daniel_s skrev:Ja det där ser förstås lite underligt ut, det är en extra minut i Alvik. Jag tror att jag förstår hur den kan ha hamnat där, men det är onödigt att jag spekulerar.

Är väl för att skapa passning till tunnelbanan får man förmoda. Det vill säga att man ska hinna till t-banan mot stan (från Essingeöarna) och från stan (mot Solna). Kanske inte nödvändigt när t-banan går så ofta. Kan ju finnas vissa tjänstgöringstekniska skäl också som underlättas av att man kan hinna byta förare mellan linjerna. Men det vore ju att spekulera.
Lars_L

Inläggav Ulrik Berggren » sön 06 aug, 2017 16:29

Lars_L skrev:Handlar nog främst om att man vill anpassa körtiden. En orsak är ju också att det inte riktigt finns någon bra plats att lägga in extratid vid någon av stationerna. Och att stå och vänta vid Alvik (där man ändå lagt in lite för lång marginal) gör ju att vitsen av genomgående trafik till viss del äts upp. Här vill man väl också undvika konflikt med korsande tågvägar vid Solna, så då blir ju justeringarna lite större.

Sedan verkar Arriva ha gått ifrån det här med taktfasta tidtabeller under längre tidsperioder mer och mer även för deras busstrafik. Och visst fler använder väl appar idag, så det kanske gör mindre. För stort fokus på att ha samma tider skapar ju förvisso också ganska dålig passning exempelvis till pendeltåg då många bussar i mellantrafiktid/lågtrafik kan komma in 10-12 minuter före tågets avgång om man kör med samma körtider som i högtrafik.

Samtidigt har jag alltid av lathet försökt lära mig de taktfasta tiderna där man åker. Är ju mycket lättare att veta på t-banan ifall man hinner med buss/spårvagn ändå, utan att behöva fibbla med någon app. Fast jag är väl en utdöende art...

Frågan om hur resenärer tar till sig och använder information om avgångstider är principiellt intressant för hur man kalibrerar restidsalgoritmer i prognosmodeller. Jag har högst ovetenskapliga indicier som pekar på att folk har en tendens att åka med samma avgång vid upprepade tillfällen på morgonen (man väljer en favoritavgång som man tar vanemässigt - visar sig i ganska ojämn belastning på vavgångar mellan "favoritavgångar" och övriga, medan man på eftermiddagen tenderar att sprida ut sitt resande mer utifrån när man kommer ifrån jobbet (kan iofs skilja för de som jobbar skift).

Någon som har andra erfarenheter?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav daniel_s » sön 06 aug, 2017 17:53

Ulrik Berggren skrev: Jag har högst ovetenskapliga indicier som pekar på att folk har en tendens att åka med samma avgång vid upprepade tillfällen på morgonen

Det har jag också... dessutom är de påtagligt oförmögna att ta till sig tidtabellsinformation. Det kommer ganska många klagomål av typen: "jag åker alltid med den och den avgången, den är alltid si och så många minuter försenad och då missar jag alltid pendeltåget". Insikten om att de i så fall skulle kunna gå över till att ta spårvagnen som går 7½ minut tidigare (som kanske också är lite försenad men tillräcklig för att systematiskt hinna med det där pendeltåget) verkar helt fattas hos dem, och inte heller verkar de förstå att de kan använda funktionen "jag vill ha extra tid för byten" som finns i reseplaneraren för att rensa bort orealistiska resförslag.

(Jag uttalar mig inte om huruvida förseningarna är så vanliga och i så fall huruvida de är acceptabla, eller hur utbrett det här beteendet är, men som kvalitativt underlag för den som vill utforma system och modeller är det utmärkt att veta att det finns folk som beter sig så oavsett hur många de är!)
daniel_s

Inläggav Jourmaster » mån 07 aug, 2017 14:35

Här växlade diskussionen in på ett annat spår: viewtopic.php?f=14&t=39901
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Återgå till Spårtrafik