Tunnelbanan: Tåg stannar inte pga hala spår

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tunnelbanan: Tåg stannar inte pga hala spår

Inläggav gek » fre 28 jul, 2017 22:56

I dag kl 16.30 råkade jag se följande text på sl.se:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tunnelbanans gröna linje 19

Inställd delsträcka
Gäller från: 2017-07-28, 15:15
Avgång från Hässelby strand kl 15:20 2017-07-28 stannar inte vid Sockenplan pga hala spår
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Om jag tolkar texten rätt har man kl 15.15 beslutat att tåget som skall gå 15.20 från Hässelby strand inte skall stanna vid Sockenplan. Eller kanske snarare "förväntas inte kunna stanna, och kommer därför inte ens att försöka stanna"? (om jag minns rätt är det medlut vid utfarten från stationen, så det kan knappast ha handlat om att man inte ville riskera att tåget skulle "kurka" och inte komma vidare). Men rimligtvis bör denna "inställelse" av stationsuppehåll ha gällt alla tåg som borde ha stannat vid Sockenplan efter kl 15.15? Fungerade informationen på sl.se i detta fall så att avvikelser bara visades för närmaste avgång, och att det när jag kollade var den sista drabbade avgången som låg kvar på info-sidan?

Om jag av någon anledning skulle åkt från exempelvis Odenplan till Sockenplan hade det krävts en del efterforskningar för att räkna ut när just tåget med avgång 15.20 från Hässelby skulle vara vid Odenplan, så informationen verkar inte särskilt meningsfull.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 782
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 22:40
Ort: Vid linjen

Re: Tunnelbanan: Tåg stannar inte pga hala spår

Inläggav daniel_s » fre 28 jul, 2017 23:11

Nånting säger mig att det var ETT tåg som körde förbi Sockenplan av misstag pga halt spår, att informationen lades in i efterhand och att klockslaget därvid råkade skrivas in fel.

(Eller möjligen så kan det ha varit en övningstext som låg ute en kort stund just när du råkade titta!)
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Tunnelbanan: Tåg stannar inte pga hala spår

Inläggav TKO » lör 29 jul, 2017 1:06

daniel_s skrev:Nånting säger mig att det var ETT tåg som körde förbi Sockenplan av misstag pga halt spår, att informationen lades in i efterhand och att klockslaget därvid råkade skrivas in fel.

(Eller möjligen så kan det ha varit en övningstext som låg ute en kort stund just när du råkade titta!)


Jag gissar på det senare alternativet!

(I o f s regnade det en hel del i Enskedetrakten runt halv fyra - jag drabbade själv när vi skulle handla och valde att åka till Farsta istället för som planerat Östgötagatan - men så mycket att det kan påverka adhesionen kan det väl inte ha varit?)

Thomas K Ohlsson
"jag var (nästan) där"-vittne
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6009
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan: Tåg stannar inte pga hala spår

Inläggav Hans Wibacke » lör 29 jul, 2017 1:15

TKO skrev:
daniel_s skrev:Nånting säger mig att det var ETT tåg som körde förbi Sockenplan av misstag pga halt spår, att informationen lades in i efterhand och att klockslaget därvid råkade skrivas in fel.

(Eller möjligen så kan det ha varit en övningstext som låg ute en kort stund just när du råkade titta!)


Jag gissar på det senare alternativet!

(I o f s regnade det en hel del i Enskedetrakten runt halv fyra - jag drabbade själv när vi skulle handla och valde att åka till Farsta istället för som planerat Östgötagatan - men så mycket att det kan påverka adhesionen kan det väl inte ha varit?)

Thomas K Ohlsson
"jag var (nästan) där"-vittne

Jag vet inte det minsta om vare sig den aktuella händelsen eller tunnelbanan i övrigt, men som lokförare vill jag bara påpeka att de första dropparna regn på torra spår kan göra spåren mycket hala. Efter en stunds regnande brukar spåren bli mindre hala.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 371
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 19:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Tunnelbanan: Tåg stannar inte pga hala spår

Inläggav roggek » lör 29 jul, 2017 6:41

Växer det inte ganska mycket lövträd längs tunnelbanan?
Vissa av dem avger en kletig konsistens som nog kan hamna på spåret i samband med regn, därav hala spår...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Tunnelbanan: Tåg stannar inte pga hala spår

Inläggav LÅ1 » lör 29 jul, 2017 9:23

roggek skrev:Växer det inte ganska mycket lövträd längs tunnelbanan?
Vissa av dem avger en kletig konsistens som nog kan hamna på spåret i samband med regn, därav hala spår...

Det brukar vara under lindar. Som i Kungsträdgårdens aléer. Det kallas honungsdagg, egentligen bladlusbajs som till största delen består socker.
Tre länkar: 1 2 3
(Länk 3 ger kanske det mest "vetenskapliga" svaret. Från en expertpanelen "bestående av ett nittiotal forskare från SLU och Linnéuniversitetet samt specialister från övriga delar av skogssektorn.")

Det kan nog bli något liknande under andra sortes träd också?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan: Tåg stannar inte pga hala spår

Inläggav Odd » lör 29 jul, 2017 10:06

Av egen erfarenhet vet jag att även små motlut kan skapa problem att starta från en station vid halka. Undertecknande 'signaturen Odd' (som även råkar heta så i verkligheten) råkade ut för det vid Tallkrogen för många år sedan. Så fort snabbstarten användes så inleddes en kedja av händelser i snabb följd som resulterade i ATP-nödbroms initierades, varefter det tog ca 10 minuter att ta sig upp för backen mot Bromma vid Skogskyrkogården. Eftersom ledarvagnen inte hade säkringar för att "döda" den, då det var ett permanent kopplat vagnpar, så gick det inte att omedelbart kringgå problemet med att hjulen omedelbart spann loss. Nu minns jag inte hur lutningen är vid Sockenplan men det kan vara orsaken.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Tunnelbanan: Tåg stannar inte pga hala spår

Inläggav 218 » lör 29 jul, 2017 10:21

För en vecka sedan hade jag nöjet att idka bergsbestigning med tunneltåg uppför Holmenkollen till ändstn Frognerseteren, Oslo alltså. Det var många år sedan jag senast åkte på den banan. Otroliga stigningar (någon som vet hur stora?) varvat med små radier och som lök på laxen tät lövskog som ofta skrapade i vagnskorgen. Slog mig då hur sjutton klarar de av att bedriva den här trafiken inte minst under lövhalketider? Tunneltågen var på många ställen för långa för plattformarna, tågen går ju även som linje 1 till den östra ändstationen Helsefyr genom tunnelbanan vilket gör att man inte vill ha alltför korta tåg även om de är genomgående. Men det var inget större problem, klar och tydlig info förmedlade vilka vagnar och var man kunde stiga på och av, och ja dörrarna hölls stängda när vagnarna hamnade utanför plattform. Att skenbroms är ett måste kan man ju tro!

Har för mig att jag läst om en olycka kort efter banans invigning när ett tåg störtade. Kravet var tydligen minst tre oberoende bromssystem men när olyckan hänt upptäckte man att de tre "oberoende" systemen löpte samman på en punkt och naturligtvis så var det precis i den punkten som brottet hade uppstått!

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Tunnelbanan: Tåg stannar inte pga hala spår

Inläggav Stefan Widén » lör 29 jul, 2017 11:28

218 skrev:För en vecka sedan hade jag nöjet att idka bergsbestigning med tunneltåg uppför Holmenkollen till ändstn Frognerseteren, Oslo alltså. Det var många år sedan jag senast åkte på den banan. Otroliga stigningar (någon som vet hur stora?) varvat med små radier och som lök på laxen tät lövskog som ofta skrapade i vagnskorgen. Slog mig då hur sjutton klarar de av att bedriva den här trafiken inte minst under lövhalketider? Tunneltågen var på många ställen för långa för plattformarna, tågen går ju även som linje 1 till den östra ändstationen Helsefyr genom tunnelbanan vilket gör att man inte vill ha alltför korta tåg även om de är genomgående. Men det var inget större problem, klar och tydlig info förmedlade vilka vagnar och var man kunde stiga på och av, och ja dörrarna hölls stängda när vagnarna hamnade utanför plattform. Att skenbroms är ett måste kan man ju tro!

Har för mig att jag läst om en olycka kort efter banans invigning när ett tåg störtade. Kravet var tydligen minst tre oberoende bromssystem men när olyckan hänt upptäckte man att de tre "oberoende" systemen löpte samman på en punkt och naturligtvis så var det precis i den punkten som brottet hade uppstått!

218


Sen kan man utrusta vagnarna med sandutrustning och då är det ingen större fara med bromsningen, har för mig att Oslos T-banevagnar har sand. Sand för att starta och som första hjälp vid broms och sand och skenbroms när det är riktigt halt funkar jättebra. MEN!!! det viktigaste är förarna...en välutbildad förarkår vet att när det kommer ett lätt regn så blir det halt och därmed så anpassar man körningen (känns formuleringen "anpassa körningen" igen?)

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], mamma Ulla och 9 gäster