Tamsons agerar jultomte redan i juli!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tamsons agerar jultomte redan i juli!

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 14:00

Biljettkontroller i Stockholms kollektivtrafik fördubblas till fem miljoner per år. Landstinget räknar med att dra in betydligt mer pengar i böter.
– Jag tror att det är en välkommen sommarpresent till alla hederliga stockholmare, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Från SvD.

Noterbart är att SL tydligen får fördubblat antal kontroller till ungefär samma pris som tidigare, från samma leverantör.
Kanske ISS tänker utsåsa verksamheten till Serbien på kännt manér?

Thomas K Ohlsson
hedersmedlem i Tamsons Fan Club
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Tamsons agerar jultomte redan i juli!

Inläggav ADDE » ons 26 jul, 2017 15:50

En fundering: Varför skall ett kollektivorganisation/företag behöva hantera fuskande resenärer när butiksägare bara behöver polisanmäla snattare? Borde man inte se fuskåkande som nån sorts lagbrott som måste lagföras? Så som det är nu så verkar det vara okej från lagens hall att man kan fuska på en kollektivorganisations tjänster utan att hamna I rätten annat än en obetald "faktura" på tilläggsavgifter!

Funderar //ADDE
(Rätt ska va rätt!)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Lennart Petersen » ons 26 jul, 2017 16:45

ADDE skrev:En fundering: Varför skall ett kollektivorganisation/företag behöva hantera fuskande resenärer när butiksägare bara behöver polisanmäla snattare? Borde man inte se fuskåkande som nån sorts lagbrott som måste lagföras? Så som det är nu så verkar det vara okej från lagens hall att man kan fuska på en kollektivorganisations tjänster utan att hamna I rätten annat än en obetald "faktura" på tilläggsavgifter!

Funderar //ADDE
(Rätt ska va rätt!)

Nja jag tycker jämförelse haltar för även en butiksägare måste ju lägga möda på att bevaka sina varor, stäldmärka dem o.s.v och vara observant på kunderna och när det händer får man själv ingripa och ta fast en snattare och kvarhålla denne tills farbror blå behagar dyka upp, om nu farbror dyker upp alls.
Inte så att farbror blå går runt i butiken och kollar snattare, vill man ha sådan koll så är det inhyrda ordningsvakter eller väktare som gäller.
Så det är nog ingen större skillnad mot kollektivtrafiken .
Lennart Petersen

Inläggav Lars_L » ons 26 jul, 2017 20:17

ADDE skrev:En fundering: Varför skall ett kollektivorganisation/företag behöva hantera fuskande resenärer när butiksägare bara behöver polisanmäla snattare? Borde man inte se fuskåkande som nån sorts lagbrott som måste lagföras? Så som det är nu så verkar det vara okej från lagens hall att man kan fuska på en kollektivorganisations tjänster utan att hamna I rätten annat än en obetald "faktura" på tilläggsavgifter!

Funderar //ADDE
(Rätt ska va rätt!)

Man valde ju att avkriminalisera detta på 1970-talet och lösa det på detta sätt. Handlar ju på ett sätt om effektivitet också. Skulle man behöva bedriva en rättegång kring alla dessa ärenden, så skulle man ju inte få göra något annat i domstolen. Notera dock att man även för snatteri satt en prisgräns, där om man kommer under värdet, det leder till s.k. åtalseftergift. Men både när det gäller snatteri och planka, så kan man ändå väcka åtal om det sker på ett utstuderat sätt och planerat sätt. Om man t.ex. har verktyg med sig får att plocka bort larm på kläder så kan man väcka åtal även om det ligger under beloppsgränsen - på samma sätt kan man faktiskt göra när det gäller kollektivtrafik. Det räcker dock inte att personen blir ertappad vid flera tillfällen, utan snarare då om man gör det på ett utstuderat och planerat sätt.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » tor 27 jul, 2017 16:27

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » tor 27 jul, 2017 23:29

Jag skulle nog ifrågasätta om det verkligen är volymen , alltså antalet kontroller som avgör, utan kanske snarare kvalitet så att man kontrollerar där det förekommer mycket fusk och ovanpå det ska det finnas en viss oförutsägbarhet så man ska kontrollera då och då även på udda tider och även i periferin med låg beläggning.
Det lär ju vara tre gånger vanligare att det fuskas efter kl 21 och andelen fuskare är också markant högre på helger. Och ja risken att det kommer en kontrollant då är ju låg eller nästan obefintlig. Vem har blivit kollad i nattrafiken ? I stället så koncentrerar man sig på bekväm dagtid med hyggligt välfyllda tåg där det går snabbt att avverka många kontroller men man undviker de mest knökfulla tågen där man inte kommer fram och dessutom drar på sig folks ilska om man utöver trängsel också blir kontrollerad .
Lennart Petersen

Inläggav TKO » fre 28 jul, 2017 11:30

Kontrollmönstret är ju en följd av sverigemoderaternas upphandlingshysteri - istället för att försöka göra något bra inom landstingets ram ska det hittas finurliga lösningar där någon annan gör jobbet. Tyvärr har varken den politiska ledningen eller de högre (politiskt tillsatta) tjänstemännen tillräcklig kompetens för att utforma upphandlingar så att de styr utföraren mot hög kvalitet och måluppfyllnad. Det framstår i mitt tycke som närmast naivt att tro att det går att fördubbla antalet kontroller utan att kostnaden ökar nämnvärt - såvida inte utföraren själv får välja när och var kontrollerna skall ske.

Det hade varit intressant att hur andra anbudsgivare låg till, för det fanns väl andra anbudsgivare?

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » fre 28 jul, 2017 12:11

TKO skrev:Kontrollmönstret är ju en följd av sverigemoderaternas upphandlingshysteri - istället för att försöka göra något bra inom landstingets ram ska det hittas finurliga lösningar där någon annan gör jobbet. Tyvärr har varken den politiska ledningen eller de högre (politiskt tillsatta) tjänstemännen tillräcklig kompetens för att utforma upphandlingar så att de styr utföraren mot hög kvalitet och måluppfyllnad. Det framstår i mitt tycke som närmast naivt att tro att det går att fördubbla antalet kontroller utan att kostnaden ökar nämnvärt - såvida inte utföraren själv får välja när och var kontrollerna skall ske.

Det hade varit intressant att hur andra anbudsgivare låg till, för det fanns väl andra anbudsgivare?

/TKO

Att utforma anbudsunderlag med krav på hur tjänster skall utformas borde ingå i utbildningen för politiskt tillsatta högre tjänster. Men problemet är större än så. När politiska meriter är viktigare än verklig kompetens så går det lätt fel. Det kan rent av leda till att statsministren måste ombilda regeringen!
LÅ1

Inläggav TKO » fre 28 jul, 2017 12:43

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Kontrollmönstret är ju en följd av sverigemoderaternas upphandlingshysteri - istället för att försöka göra något bra inom landstingets ram ska det hittas finurliga lösningar där någon annan gör jobbet. Tyvärr har varken den politiska ledningen eller de högre (politiskt tillsatta) tjänstemännen tillräcklig kompetens för att utforma upphandlingar så att de styr utföraren mot hög kvalitet och måluppfyllnad. Det framstår i mitt tycke som närmast naivt att tro att det går att fördubbla antalet kontroller utan att kostnaden ökar nämnvärt - såvida inte utföraren själv får välja när och var kontrollerna skall ske.

/TKO

Att utforma anbudsunderlag med krav på hur tjänster skall utformas borde ingå i utbildningen för politiskt tillsatta högre tjänster. Men problemet är större än så. När politiska meriter är viktigare än verklig kompetens så går det lätt fel. Det kan rent av leda till att statsministren måste ombilda regeringen!

Det ligger nåt i det!
Fast det är ju inte så märkvärdigt att en minister tillsätts på politiska meriter/grunder, och avgår när det politiska förtroendet är förbrukat.
Värre är det med de förment opolitiska tjänstemän som tillsätts på (parti)politiska grunder!

/TKO
TKO

Inläggav Inge » fre 28 jul, 2017 13:07

TKO skrev:
LÅ1 skrev:

/TKO

Det ligger nåt i det!
Fast det är ju inte så märkvärdigt att en minister tillsätts på politiska meriter/grunder, och avgår när det politiska förtroendet är förbrukat.
Värre är det med de förment opolitiska tjänstemän som tillsätts på (parti)politiska grunder!

/TKO

Men du måste väl ändå medge att det är lite problematiskt att man just tillsatt en infrastrukturminister som så uppenbart har hela sitt intresse inriktat mot och bakgrund från utbildnings och skolfrågor?

Är han ens intresserad av infrastruktur eller bara av att bli minister?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » fre 28 jul, 2017 13:36

TKO skrev:
LÅ1 skrev:

/TKO

Det ligger nåt i det!

/TKO

Det var förstås ledningen för Transportstyrelsen jag avsåg. Myndigheterna borde skötas av kompetenta människor, inte av partilojala. Kombinationen kan förstås förekomma, men är nog tyvärr mer sällsynt än vad politikerna inser.

Regeringen Reinfeldt hade ambitionen att lysa ut tjänster på den öppna marknaden, men det blev, så vitt jag förstått, inte mycket av det. Och S har väl inga ambitioner alls i den riktningen. De har ju i stället målet att hela samhället, inklusive näringslivet, skall styras från S-högkvaretert. Eller från LO-borgen. Det ingår ju i självbilden att det bara är Partiet som kan föra landet framåt.
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 28 jul, 2017 22:48

LÅ1 skrev:Det var förstås ledningen för Transportstyrelsen jag avsåg. Myndigheterna borde skötas av kompetenta människor, inte av partilojala. Kombinationen kan förstås förekomma, men är nog tyvärr mer sällsynt än vad politikerna inser.

Regeringen Reinfeldt hade ambitionen att lysa ut tjänster på den öppna marknaden, men det blev, så vitt jag förstått, inte mycket av det. Och S har väl inga ambitioner alls i den riktningen. De har ju i stället målet att hela samhället, inklusive näringslivet, skall styras från S-högkvaretert. Eller från LO-borgen. Det ingår ju i självbilden att det bara är Partiet som kan föra landet framåt.

Ursäkta, men nu får väl ändå herrn försöka dämpa sig lite. Utan att på något sätt försvara Maria Ågens agerande vill jag bara påpeka att hon var GD för Statens geotekniska institut 2002, SMHI 2003-2008 och Naturvårdsverket 2009-2015. Hon har således tjänat både under "sossarna" och reinfeltregimen och det finns ingenting som talar för att hon var tillsatt pga. "partilojalitet". Reinfeltregimen skröt, som påpekats mycket med att nu skulle det bli andra bullar rörande regeringens utnämningsmakt, men sedan blev (den partipolitiska) frestelsen för svår (ex.vis Mikael Odenberg, GD för Sv. Kraftnät, 2008-2017, vilket iofs. inte utesluter att Odenberg gjorde ett bra jobb därstädes). Det enda positiva var väl att justitieråden (dvs. domarna i HD och HFD) numera inte tillsätts genom sk. kallelse, utan genom ett öppet ansökningsförfarande, vilket fått till följd att min gamle Uppsalavän Lars Edlund http://www.hogstadomstolen.se/Justitierad/Lars-Edlund/ faktiskt erhöll detta ansvarspåliggande ämbete på detta sätt.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Hans Wibacke » fre 28 jul, 2017 23:17

LÅ1 skrev:[...] Och S har väl inga ambitioner alls i den riktningen. De har ju i stället målet att hela samhället, inklusive näringslivet, skall styras från S-högkvaretert. Eller från LO-borgen. Det ingår ju i självbilden att det bara är Partiet som kan föra landet framåt.

Jag får en spontan känsla av att du och Odd umgås för mycket med varandra. :D
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav TKO » fre 28 jul, 2017 23:53

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:[...] Och S har väl inga ambitioner alls i den riktningen. De har ju i stället målet att hela samhället, inklusive näringslivet, skall styras från S-högkvaretert. Eller från LO-borgen. Det ingår ju i självbilden att det bara är Partiet som kan föra landet framåt.

Här måste jag meddela att det verkar föreligga ett missförstånd avseende SAP:s verkliga mål - det är naturligtvis att hela samhället, inklusive näringslivet (näringslivet ingår väl i samhället?) skall styras från Kreml! Närmare bestämt av КПСС - Политбюро.
Bild

hälsar
Kamrat Ohlsson
TKO

Inläggav LÅ1 » lör 29 jul, 2017 0:08

dr Cassandra Nojdh skrev:
LÅ1 skrev:Det var förstås ledningen för Transportstyrelsen jag avsåg. Myndigheterna borde skötas av kompetenta människor, inte av partilojala. Kombinationen kan förstås förekomma, men är nog tyvärr mer sällsynt än vad politikerna inser.

Ursäkta, men nu får väl ändå herrn försöka dämpa sig lite. Utan att på något sätt försvara Maria Ågens agerande vill jag bara påpeka att hon var GD för Statens geotekniska institut 2002, SMHI 2003-2008 och Naturvårdsverket 2009-2015. Hon har således tjänat både under "sossarna" och reinfeltregimen och det finns ingenting som talar för att hon var tillsatt pga. "partilojalitet". Reinfeltregimen skröt, som påpekats mycket med att nu skulle det bli andra bullar rörande regeringens utnämningsmakt, men sedan blev (den partipolitiska) frestelsen för svår (ex.vis Mikael Odenberg, GD för Sv. Kraftnät, 2008-2017, vilket iofs. inte utesluter att Odenberg gjorde ett bra jobb därstädes). Det enda positiva var väl att justitieråden (dvs. domarna i HD och HFD) numera inte tillsätts genom sk. kallelse, utan genom ett öppet ansökningsförfarande, vilket fått till följd att min gamle Uppsalavän Lars Edlund http://www.hogstadomstolen.se/Justitierad/Lars-Edlund/ faktiskt erhöll detta ansvarspåliggande ämbete på detta sätt.

Erkänner att jag inte vet något om Maria Ågrens politiska hemvist. Eller hennes erfarenheter. Men när jag kollar vilka uppdrag hon har haft tidigare så verkar ju hennes agerande på Transportstyrelsen ännu mer märkligt.

Transportstyrelsens tidigare ordförande, Rolf Annerberg, är i alla fall rejält S-märkt.

Hans Wibacke skrev:

Umgås inte med Odd, så vitt jag vet.
Men sossarnas bild av sig själva som en naturlig överklass som är gudasänd att styra oss svenskar, och alla andra, är väll inte så svår att se.
LÅ1

Inläggav Hans Wibacke » lör 29 jul, 2017 0:34

LÅ1 skrev:[...] Men sossarnas bild av sig själva som en naturlig överklass som är gudasänd att styra oss svenskar, och alla andra, är väll inte så svår att se.

Jag känner inte igen den bilden - inte det minsta faktiskt. Och jag är inte Socialdemokrat. Brukar inte rösta på sådana högerpartier. 8)
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 29 jul, 2017 9:14

LÅ1 skrev:Erkänner att jag inte vet något om Maria Ågrens politiska hemvist. Eller hennes erfarenheter. Men när jag kollar vilka uppdrag hon har haft tidigare så verkar ju hennes agerande på Transportstyrelsen ännu mer märkligt.

Transportstyrelsens tidigare ordförande, Rolf Annerberg, är i alla fall rejält S-märkt.

.
Men sossarnas bild av sig själva som en naturlig överklass som är gudasänd att styra oss svenskar, och alla andra, är väll inte så svårt att se.

Min uppfattning är att Ågrens (vilket passande efternamn i sammanhanget) agerande, efter vad jag läst i referaten av förundersökningen, är fullt begripligt men inte på något sätt ursäktligt. För detta har hon också tilldelats en påföljd i form av ett strafföreläggande, även om jag kan tycka att det hade varit bra om ett så pass allvarligt brott hade gått till rättegång. Att styrelseledamöter i statliga verk som inte är enrådighetsmyndigheter har partipolitisk anknytning tycker jag inte på något sätt är konstigt.

Eftersom jag inte vill ägna mig åt partipolitisk pajkastning, och detta inte är någon "Ordet är fritt"-tråd nöjer jag mig med att konstatera att vad som "inte (är) så svårt att se" är just en åsikt och inget mer. Andra kan faktiskt tycka annorlunda.

PS. Man ska inte ägna sig åt att kritisera stavfel (även jag stavar fel ibland (sic!)) men några fel är så vanliga att det kan vara på sin plats med en pekpinne, även om denna inte nödvändigtvis är riktad mot någon särskild person. Det rör stavningarna "väll" och "ytterliggare". Att ordet "väl" ställer till problem för många är i viss mån begripligt, ordet uttalas på två olika sätt och då med olika betydelser. Ordet "väll" finns faktiskt i svenska språket också, men då med helt annan innebörd. Beträffande "ytterligare" så är det förstås ingenting som ligger ytterst. Tyvärr har SAOB inte kommit så långt, så jag har ingen ytterligare(!) hänvisning här. För vidare studier i ämnet hänvisas till denna artikel i Aftonbladet (faktiskt), som behandlar förfallet i den svenska skolan:
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/3ndp ... ladjebetyg
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 29 jul, 2017 9:22

TKO skrev:
Hans Wibacke skrev:

Här måste jag meddela att det verkar föreligga ett missförstånd avseende SAP:s verkliga mål - det är naturligtvis att hela samhället, inklusive näringslivet (näringslivet ingår väl i samhället?) skall styras från Kreml! Närmare bestämt av КПСС - Политбюро.

hälsar
Kamrat Ohlsson

Värre än så, ingenjörn, värre än så. Redan 1922 skrev medicine doktorn mm. Herman Lundborg:
"Bottensatsen i våra samhällen - de socialt undermåliga - utgöres i mycket hög grad av individer med blandad härstamning. Det finns en hel kår av svagt utrustade individer, bärare av ett virrvarr av genkombinationer, i de lägre och fattigare samhällslagren, och de vill göra sin vilja gällande. Om de inte lyckas på annat sätt, så kommer de att tillgripa revolutionära metoder och göra processen kort med alla som går emot dem. Det blir skräckregemente."
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » lör 29 jul, 2017 10:35

dr Cassandra Nojdh skrev:
LÅ1 skrev:Erkänner att jag inte vet något om Maria Ågrens politiska hemvist. Eller hennes erfarenheter. Men när jag kollar vilka uppdrag hon har haft tidigare så verkar ju hennes agerande på Transportstyrelsen ännu mer märkligt.

.
Men sossarnas bild av sig själva som en naturlig överklass som är gudasänd att styra oss svenskar, och alla andra, är väll inte så svårt att se.

Min uppfattning är att Ågrens (vilket passande efternamn i sammanhanget) agerande, efter vad jag läst i referaten av förundersökningen, är fullt begripligt men inte på något sätt ursäktligt. För detta har hon också tilldelats en påföljd i form av ett strafföreläggande, även om jag kan tycka att det hade varit bra om ett så pass allvarligt brott hade gått till rättegång. Att styrelseledamöter i statliga verk som inte är enrådighetsmyndigheter har partipolitisk anknytning tycker jag inte på något sätt är konstigt.

Eftersom jag inte vill ägna mig åt partipolitisk pajkastning, och detta inte är någon "Ordet är fritt"-tråd nöjer jag mig med att konstatera att vad som "inte (är) så svårt att se" är just en åsikt och inget mer. Andra kan faktiskt tycka annorlunda.

PS. Man ska inte ägna sig åt att kritisera stavfel (även jag stavar fel ibland (sic!)) men några fel är så vanliga att det kan vara på sin plats med en pekpinne, även om denna inte nödvändigtvis är riktad mot någon särskild person. Det rör stavningarna "väll" och "ytterliggare". Att ordet "väl" ställer till problem för många är i viss mån begripligt, ordet uttalas på två olika sätt och då med olika betydelser. Ordet "väll" finns faktiskt i svenska språket också, men då med helt annan innebörd. Beträffande "ytterligare" så är det förstås ingenting som ligger ytterst. Tyvärr har SAOB inte kommit så långt, så jag har ingen ytterligare(!) hänvisning här. För vidare studier i ämnet hänvisas till denna artikel i Aftonbladet (faktiskt), som behandlar förfallet i den svenska skolan:
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/3ndp ... ladjebetyg

Jag borde ha lagt band på mig från början. Det insåg jag ganska snart. Det finns ju en öppen "sosse" här och då blir det roligt att provocera lite extra.
:)

Vad gäller stavning så är jag just nu hänvisad till min surfplatta (Android) och på den finns ingen stavningskontroll. Bara ordförslag. Verkar dessutom som om ord man använt läggs in bland dessa. Så ett felstavat ord som man skrivit några gånger kommer upp som förslag.
Senast redigerad av LÅ1 lör 29 jul, 2017 12:57, redigerad totalt 1 gång.
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 29 jul, 2017 11:16

LÅ1 skrev:Vad gäller stavning så är jag just nu hänvisad till min surfplatta (Android) och på den finns ingen stavningskontroll. Bara ordförslag. Verkar dessutom som om ord man använt läggs in bland dessa. Så ett felstavat ord som man skrivit några gånger kommer upp som förslag.

Ja, jag försökte förstås utforma min pekpinne så att den inte uppfattades som något angrepp på någon enskild, utpekad person.

Vad kunna vi nu lära av detta? Som ett allmänt konstaterande: Att det är bra med egen kunskap också, och inte bara att man förlitar sig på "information at your fingertips" som lille Bill en gång sade.
dr Cassandra Nojdh

Nästa

Återgå till Spårtrafik