X10 var funkar de bäst?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 14:27

Jag flyttade till Årsta någon gång under 80-talet, och jag kan inte påminna mej att jag såg några bussar till Trosa vid Liljeholmen innan den nuvarande "Trosabussen" började gå. Men jag kan ju ha missat det - det fanns heller inte vid den tiden så stor anledning för mej att åka till eller via Liljeholmen.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7584
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav Ute och åker » ons 26 jul, 2017 15:31

Kantorn skrev:
TKO skrev:
Ute och åker skrev:Att X10:or slängs på tippen i förtid är väl inte märkvärdigare än alla forumskribenter som slänger sina mobiltelefoner på tippen i förtid? Eller varför slänga sin gamla tjocktv i förtid? Eller byta bil? Eller dator? Jag såg högre upp i tråden att det jämfördes mellan ekonomisk och teknisk livslängd. Men det finns ju något som väl kan kallas "marknadsmässig" livslängd också. Ska man köra tåg så måste det ju finnas en rimlig marknad för det koncept man ämnar tillhandahålla. När det gäller bussmarknaden Oxelösund-Trosa-Liljeholmen så är det inget nytt påfund utan den busstrafiken har funnits i många decennier, om än kanske med andra operatörer. Det är ju en klassiker med de bussarna från Liljeholmen.


Har busstrafiken Liljeholmen-Trosa funnits under flera decennier? Det är inget jag minns - men jag har understundom fel...

Nuvarande trafik startade dock 2010, till en början som av Kollektivtrafikmyndigheten i Södermanland upphandlad trafik. Från 2016 drivs linjen utan samhällsstöd - då blev det plötsligt 100 kr dyrare att åka mellan Liljeholmen och Trosa!

/TKO

Jag åkte buss till Brommagården i närheten av Västerljung med Trosabussen (byte i Västerljung om jag inte minns fel). Bussen gick från Liljeholmen. Detta var medio 80-tal. Men jag minns också att den linjen inte fanns i slutet av sagda -tal. Så den verkar komma och gå.

Jag försökte googla lite (ja vad gör man inte om man vill vara lite service-minded) för att se om jag kunde se något mer om det här. De var i alla fall gröna så det pekar på Sörmlandstrafiken (eller vad de hette då) som operatör. Hållplatser i bussterminalen på torget framför nuvarande gallerian. Flera kunde avgå nästan samtidigt så det ter sig uppenbart att de hade flera destinationer (ha ha). Tyvärr lyckades jag inte ha tillräckligt relevanta sökord för att hitta något om dem, Däremot hittade jag den här roliga sidan. Det kan vara lite kul att läsa där och tänka sig tanken att man ska konkurrera med dem med X10, eller hur det nu var. :D Sörmlandstrafikens nya superbussar införs mellan Trosa och Södertälje. x)

x) När jag skrivit det där och skulle kolla länken så hade innehållet försvunnit bakom en betalportal. Jag hann i alla fall uppfatta så mycket som att de skulle ha standard som turistbussar, med bekväma stolar, usb-uttag och toalett. Och också att det var efter önskemål från kunderna om en högre standard ombord för de resorna, som ledde till satsningen. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 570
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 16:01

Inge skrev:
Ute och åker skrev:Och också att det var efter önskemål från kunderna om en högre standard ombord för de resorna, som ledde till satsningen. :)
Det var bara ett påstått önskemål, inte nödvändigtvis ett önskemål. Hur som helst finns det ingen järnväg till Trosa, så X10 är ju inte så aktuell dit. Å andra sidan belyser satsningen att utgångdstationen Södertälje verkar gångbar.

'
Självklart är Södertälje en bra utgångsstation för resande som bor i Södertälje! Eller som arbetar där och bor i Vagnhärad/Trosa.

Bussen används nog mest av pendlare till Astra och Scania, och kanske en och annan studerande...

SÅ knappast en relevant jämförelse när det gäller "Ryan Rail".

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7584
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav Ute och åker » ons 26 jul, 2017 17:18

Ute och åker skrev:
Kantorn skrev:
TKO skrev:Har busstrafiken Liljeholmen-Trosa funnits under flera decennier? Det är inget jag minns - men jag har understundom fel...

Nuvarande trafik startade dock 2010, till en början som av Kollektivtrafikmyndigheten i Södermanland upphandlad trafik. Från 2016 drivs linjen utan samhällsstöd - då blev det plötsligt 100 kr dyrare att åka mellan Liljeholmen och Trosa!

/TKO

Jag åkte buss till Brommagården i närheten av Västerljung med Trosabussen (byte i Västerljung om jag inte minns fel). Bussen gick från Liljeholmen. Detta var medio 80-tal. Men jag minns också att den linjen inte fanns i slutet av sagda -tal. Så den verkar komma och gå.

Jag försökte googla lite (ja vad gör man inte om man vill vara lite service-minded) för att se om jag kunde se något mer om det här. De var i alla fall gröna så det pekar på Sörmlandstrafiken (eller vad de hette då) som operatör. Hållplatser i bussterminalen på torget framför nuvarande gallerian. Flera kunde avgå nästan samtidigt så det ter sig uppenbart att de hade flera destinationer (ha ha). Tyvärr lyckades jag inte ha tillräckligt relevanta sökord för att hitta något om dem,

Man kan ju förfina sitt sökande. Jag gav mig inte förrän jag hittat åtminstone NÅGON bild på dessa bussar. Och skam den som ger sig, här är en sådan: http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814222%29.jpg. :)

Bilden är daterad 1994 så oavsett om trafiken varit av eller på om vartannat, så är det ju i alla fall någon sorts "företeelse" genom åren med dessa bussar från Liljeholmen. Jag har också uppsnappat operatörer som "SLT", "Näckrosbuss", "Busslink" som uppslag till vidare arkeologiskt grävande. ;)

Är man seriöst intresserad av att starta trafik Södertälje-Järna-Vagnhärad-Nyköping-Oxelösund, som nämndes i det inledande inlägget, så är det väl så relevant med bakgrundsfakta om dessa gröna bussar. Som åtminstone delvis gick till nämnda orter, även om vissa av dem hamnade i Trosa! Och vissa som sagt i Liljeholmen! :D

Annars är det väl som med allting annat, tror man på att sätta X10 i trafik nånstans, så är det ju bara att sälja in idén till lämpliga finansiärer. Och så får marknaden styra. Ibland är det politiker som utgör marknaden och då får man sälja in det där. :D
Ute och åker
 
Inlägg: 570
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav Ute och åker » ons 26 jul, 2017 18:07

ADDE skrev:
Ute och åker skrev:Jag har åkt på nämnda bibana och jag måste väl säga att det kändes långt ifrån komfortabelt. Om man direkt därefter kommer ut på stambanorna inser man att denna typ av bana kräver fordon som är optimerade för bra gång på dåliga banor. Hur uppträder X10 på denna typ av bibana? Har frågan ens ställts eller tänkts?


Någon som vet hur nynäsbanan efter västerhaninge var efter renoveringen år 2009? den banan måste ha haft en dålig åkkomfort innan renoveringen. Har dock alddrig åkt där innan dess så jag kommer inte ihåg hur det var...

@218: Men MÄLAB med Mälartåg & Movingo borde med sina tåglinjer täcka upp för den avsaknaden av regional tågtrafik I Sörmland, eller?

Tror inte Nynäsbanan hade så dålig åkkomfort innan "renoveringen" 2009. Om jag kopplar ihop rätt så handlade det väl snarare den gången om satsningen "Nya tag Nya tåg", som på Nynäsbanan i första hand gick ut på att förlänga plattformarna för fullängdståg? Det har ju varit renoveringar i omgångar långt innan dess. Vet att längre bakåt i tiden så var det hastighetsnedsättningar pga risk för sättningar på "sanka" sträckor. Jag läser i Fantomenkrönikan att 1992 bytte man skarvspår mot betongspår, rätade ut kurvor, förstärkte banvallen etc, så de åtgärderna måste ju ha resulterat i rejält höjd åkkomfort. Jag skulle vilja säga att den omdiskuterade TGOJ-banan inte är i närheten av den åkkomfort som Nynäsbanan bör ha haft efter 1992.

Däremot är det rimligtvis så att MÄLAB bör ha dammsugit regionen på lämpliga regionaltågssträckor, varav vissa förkastats och vissa satsas på. Liksom andra har gjort i andra delar av landet. Begagnade X10 har väl den marknad de förtjänar. Men för all del, jag kan förstå om det finns ett visst nostalgiintresse att hålla kvar X10 i trafik. Kan man inte hålla dem i reguljär trafik så kanske det är möjligt att ha några kvar att köra beställningstrafik med. Här raskt några uppslag: fotbollsmatcher, musikfestivaler, skidresor, midnattssolresor, orienteringstävlingar. Vissa av de resorna kan ju bli ganska stökiga, och då är det väl bra med tåg som har en inredning man kan "slå sig lös" i. Om uttrycket ursäktas. :cheesygrin:
Ute och åker
 
Inlägg: 570
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav LÅ1 » ons 26 jul, 2017 22:37

Redan på mitten av 1970-talet lär det ha gått en "Sörmlandsbuss" från Liljeholmen. Kan ha haft med Studsviks kärnkraftsanläggning att göra. Det var väl en provanläggning där, och företaget eller myndigheten som stod bakom hade väl kontor i Liljeholmen. (Hette det inte SKB, Svensk kärnbränsle bolaget eller någotnliknande.)
Men om den bussen var för allmänheten eller bara för närmast berörda vet jag inte.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12337
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav Hans Wibacke » ons 26 jul, 2017 23:59

Ute och åker skrev:[...] Här raskt några uppslag: fotbollsmatcher, musikfestivaler, skidresor, midnattssolresor, orienteringstävlingar. Vissa av de resorna kan ju bli ganska stökiga, och då är det väl bra med tåg som har en inredning man kan "slå sig lös" i. Om uttrycket ursäktas. :cheesygrin:

Ja, åtminstone fotbollssupportrar brukar ju inte ha några som helst krav på toaletter. :evil:
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 422
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav TKO » tis 24 okt, 2017 11:00

Saga Rail har under en tid sökt och fått sej tilldelat så kallade "ad-hoc"-tåglägen. Naturligtvis har man sedan ställt in trafiken, man har ju inga tåg... och kostnaden för detta är löjligt låg vilket utnyttjas av de som inte klarar av att planera sin verksamhet.

Så den som är VÄLDIGT intresserad av detta kan kolla hos Trafikverket var man tänkt/tänker köra... jag saknar detta intresse så jag nöjer mej med att gissa på veckoslutstrafik Stockholm-Östergötland. Men detta är helt utan faktabakgrund!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7584
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav haba » tis 24 okt, 2017 18:06


De verkar förvirrade.

> Saga Rail AB
>
> Res rosa! Visst vill du resa i världens (!?) enda rosa tåg? (....)

Google: Japan pink train ...
Bara ett av alla exempel, rosa fisk:
https://www.japantimeline.jp/uploads/ti ... 023320.jpg
Hello Kitty (OK. inte hela tåget då):
http://3.bp.blogspot.com/_Fw4BZ6O1Rrw/S ... +train.jpg

Harald.
haba
 
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 1:50

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav gbd » tor 25 jan, 2018 13:44

Ang toaletter så enl Wikipedia så byggde skåningarna om sina X10 till X11, så det borde vara möjligt.
gbd
 
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav gbd » fre 26 jan, 2018 10:13

Inge skrev:De byggs om med toaletter (trots att jag personligen tycker att det är onödigt.) Hur mycket det har kostat i reda pengar och försenad trafikstart vet jag inte.


Tja, Liverpool har väl eletrifierat sin cityline nyligt, kanske man kan lura på dem några ombyggda X10?
gbd
 
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav ADDE » fre 26 jan, 2018 12:22

gbd skrev:
Inge skrev:De byggs om med toaletter (trots att jag personligen tycker att det är onödigt.) Hur mycket det har kostat i reda pengar och försenad trafikstart vet jag inte.


Tja, Liverpool har väl eletrifierat sin cityline nyligt, kanske man kan lura på dem några ombyggda X10?

England har en helt annan banprofil som gör att X10:orna är för breda. dessutom så måste ma nbygga om dörrarna, och England kör med 25Kv, 50Hz mot sveriges 15Kv, 16.6hz...

Främst bredden gör att det inte går att få plats utan att man river vagnskorganra och bygger något nytt med gamla boggier och elektronik.... är det värt det?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav gbd » fre 26 jan, 2018 21:50

Caveat emptor :D
gbd
 
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: X10 var funkar de bäst?

Inläggav Hechtwagen » sön 28 jan, 2018 17:15

218 skrev:
ADDE skrev:
Ute och åker skrev:Jag har åkt på nämnda bibana och jag måste väl säga att det kändes långt ifrån komfortabelt. Om man direkt därefter kommer ut på stambanorna inser man att denna typ av bana kräver fordon som är optimerade för bra gång på dåliga banor. Hur uppträder X10 på denna typ av bibana? Har frågan ens ställts eller tänkts?



Någon som vet hur nynäsbanan efter västerhaninge var efter renoveringen år 2009? den banan måste ha haft en dålig åkkomfort innan renoveringen. Har dock alddrig åkt där innan dess så jag kommer inte ihåg hur det var...

@218: Men MÄLAB med Mälartåg & Movingo borde med sina tåglinjer täcka upp för den avsaknaden av regional tågtrafik I Sörmland, eller?


Fråga istället hur södra Nynäsbanan var före renoveringen år 2009. Svaret är förskräcklig! Men i dag är den ju i hyfsat skick och gör god tjänst.
Movingo är väl bara en biljett? Desto större skäl att bygga upp ett effektivt trafiksystem där den biljetten kan användas! De trafiklinjer som jag känner till som MÄLAB satsar på är alla radiella utgående från Stockholm. En sörmländsk tvärbana som knyter ihop dessa banor och skapar möjlighet till flexiblare resmönster kan ju vara en rimlig komplettering. Precis som Tvärbanan i Stockholm alltså fungerar som en effektiv tvärförbindelse relativt exempelvis tunnelbanan. Att tro att folk skulle resa med MÄLAB ex.vis mellan Eskilstuna och Nyköping med ett byte i Södertälje med sannolikt osynkade tidtabeller kan man nog glömma. Då tar man nog hellre bilen i den magistral som vi talar om vad det gäller f.d TGOJ-banan.

218


Hallå där 218!
2009 var sträckan Vhe-Nyh redan helsvetsad och försedd med betongslipers sedan gott och väl tio år samt Sth höjd till 140 km/h! Du tänker på standarden före dess på 80-90 talet med nedkört skarvspår!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1822
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster