Äntligen! (?) Stadsbana i Göteborg...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Äntligen! (?) Stadsbana i Göteborg...

Inläggav TKO » tor 20 jul, 2017 12:18

Tjänstemannaförslaget till "Målbild Koll2035 - Kollektivtrafikprogram för stomnätet i Göteborg, Mölndal och Partille" är nu klart, beslut skall tas i de tre kommunernas fullmäktige samt i regionfullmäktige under hösten. Intressant är att begreppet "Stadsbana" gör en återkomst efter cirka 40 års frånvaro. Vad tror forumets skribenter om detta - kommer vi att få se 90 meter långa tåg susa fram i tunnlar under avenyer och kanaler och på högbana över hedar och tassemarker inom en överskådlig framtid? Eller blir det bara några bussfiler längs älven av det hela?

Förslaget finns här, det är en rätt maffig pdf-fil och serverkapaciteten verkar inte överdrivet hög så ha tålamod...

Det hela har uppmärksammats en del i media, bäst tycker jag SvD:s korta blänkare är!

Vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Äntligen! (?) Stadsbana i Göteborg...

Inläggav Inge » tor 20 jul, 2017 12:46

Jag tycker att det är intressant att spårvägen till Örgryte uppgraderats tilla "huvudbana". Den ville de ju lägga ner förra gången de skulle bygga "stadsbana".
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » tor 20 jul, 2017 12:51

Utan att ha hunnit titta på PDFen ännu, så är det generellt ett bra sätt att bygga på det beskrivna sättet, så har man optionen att i framtiden bygga om det till tunnelbana. I Göteborg så har man ju dessutom möjligheten att bygga dessa koncept med möjlighet till en betydligt bredare vagnprofil redan från början och därmed slippa problemet med smala tåg om/när man väl bestämmer sig.

Dessutom, om man nu ser till att faktiskt börja bygga nya grenar ut i obygden, så som man gjorde på den gamla onda tiden i Stockholm, så kommer det automatiskt att bli en tillväxt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tor 20 jul, 2017 12:53

Odd skrev:Utan att ha hunnit titta på PDFen ännu, så är det generellt ett bra sätt att bygga på det beskrivna sättet, så har man optionen att i framtiden bygga om det till tunnelbana. I Göteborg så har man ju dessutom möjligheten att bygga dessa koncept med möjlighet till en betydligt bredare vagnprofil redan från början och därmed slippa problemet med smala tåg om/när man väl bestämmer sig.

Dessutom, om man nu ser till att faktiskt börja bygga nya grenar ut i obygden, så som man gjorde på den gamla onda tiden i Stockholm, så kommer det automatiskt att bli en tillväxt.

Jag kan bara hålla med!

(Och tillägga att man gjorde så även i Göteborg på "den gamla onda tiden"...)

/TKO
TKO

Inläggav TKO » lör 29 jul, 2017 1:17

Jag trodde det skulle vara en intressant fråga - men tydligen inte.

Beror det på att

a) Detta är ingen nyhet - det har varit känt under längre tid.
b) Det kommer ändå aldrig att genomföras.
c) På SSS forum diskuterar vi bara stockholmsfrågor.

och för att tillfredsställa alla åsiktsinriktningar på detta forum lägger jag även till alternativen

d) Vet ej
e) Annat

vänligen
Thomas K Ohlsson
(sedan länge stadsbaneförespråkare - "Stadtbahnwagen B till Angered")
TKO

Inläggav Memius » lör 29 jul, 2017 11:27

Det dom kallar stadsbana är egentligen bara en vision om att man ska få ett sammanhängande nät med en standard som motsvarar Stockholms snabbspårvägar. En helt separerad och planfri "tunnelbana" kommer det aldrig att bli, inte ens på mycket lång sikt.
Memius

Inläggav Memius » lör 29 jul, 2017 13:42

En sak som är lite konstigt är att man i stråket längst Mölndalsån kommer ha hela tre högstandardsystem, förutom "stadsbanan" och "metrobussen" även Västlänkens pendel och regionaltåg.
Memius

Inläggav Ulrik Berggren » lör 29 jul, 2017 16:20

Memius skrev:En sak som är lite konstigt är att man i stråket längst Mölndalsån kommer ha hela tre högstandardsystem, förutom "stadsbanan" och "metrobussen" även Västlänkens pendel och regionaltåg.

Jo, gjorde även jag den reflexionen. Observera att Metrobussen längs E6 inte fanns med i samrådsversionen. Å andra sidan är spårvägen Mölndalsbro - Åby borta i beslutshandlingen. Kan finnas ett visst samband...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Ulrik Berggren » lör 29 jul, 2017 16:27

TKO skrev:Jag trodde det skulle vara en intressant fråga - men tydligen inte.

Beror det på att

och för att tillfredsställa alla åsiktsinriktningar på detta forum lägger jag även till alternativen

d) Vet ej
e) Annat

vänligen
Thomas K Ohlsson

Jag kan i a f göra den övergripande reflexionen att Göteborg, Mölndal och Partille, med sin Målbild, inte gjort om SLLs misstag med sin stomnätsplan. Den senare togs fram med minimalt deltagande av berörda kommuner, medan målbilden har tagits fram av kommunerna själva (med benägen medverkan av VGR och Västtrafik). Någon som törs slå vad om vilken plan som har närmast till förverkligande...? Finns där ö h t någon tidplan i SLLs dokument?
/UB
Ulrik Berggren

Inläggav TKO » lör 29 jul, 2017 16:55

Va, antyder någon att världens bästa landstingsleding skulle ha missat i sin paradgren - kollektivtrafikplanering? Det är nästan så jag sätter whiskeygroggen i halsen! Eller är det en sådan där göteborgsvits som vi storstadsbor har svårt att förstå?

resonerar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Kantorn » lör 29 jul, 2017 22:37

Beror det på att

d) Vet ej
e) Annat

vänligen
Thomas K Ohlsson

Du kan väl göra en enkät som en viss person kommer klaga på att hans alternativ inte finns...
(Förlåt Thomas, jag är innerligt trött på ett visst troll)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav CS » sön 30 jul, 2017 0:05

Ulrik Berggren skrev:
Jag kan i a f göra den övergripande reflexionen att Göteborg, Mölndal och Partille, med sin Målbild, inte gjort om SLLs misstag med sin stomnätsplan. Den senare togs fram med minimalt deltagande av berörda kommuner, medan målbilden har tagits fram av kommunerna själva (med benägen medverkan av VGR och Västtrafik). Någon som törs slå vad om vilken plan som har närmast till förverkligande...? Finns där ö h t någon tidplan i SLLs dokument?

Intressant att du säger det när på sidan 40-41 i den länkade pdf:en så har Stockholms stad lånat ut ut sin logotyp på omslaget till etapp 1. På nästföljande sida finns redovisat styr- och arbetsgruppsmedlemmar från Stockholm, Nacka,Lidingö, Solna och Sundbyberg.

Men det är kanske övriga 21 kommuner som känner sig överkörda.

När regionerna/städerna planerar brukar man ta fram den här sortens strategidokument som beskriver funktion, syfte och trafikering men inte enskilda projekts nettonuvärdeskvoter, finansiering och tidplaner. När Trafikverket planerar brukar de göra tvärtom.

Personligen kan jag gilla att man börjar med systembilden och sedan tar respektive objekt/stråk i respektive förhandling. Men smaken och planeringskulturen är ju olika.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav CS » sön 30 jul, 2017 0:20

En sak som slår mig efter att ha ögnat dokumentet är att infrastrukturtänket inte riktigt hängt med när man gjort systemval för olika stråk. Eftersom man vill ha buss på Norra Älvstranden öster om Lindholmen behöver man bygga en bussbana parallellt med spårvägen från Vårväderstorget till Länsmansgården. Samma sak gäller för Lindholmen-Frihamen-Brunnsbo. Motsvarande effekter finns på Aschebergsgatan och Per Dubbsgatan.

Det är dyrare, tar mer plats och sänker körhastigheten om man ska dimensionera för både spårvagn och buss i samma stråk/yta. Därför kan man nog visa att det blir billigare, bättre och effektivare att även köra spårvagn hela vägen ut på Norra Älvstranden till Vårväderstorget än att ha buss på de länkarna. Vill man vara riktigt kostnadseffektiv utnyttjar man gamla Bräckelinjen.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav Ulrik Berggren » sön 30 jul, 2017 15:36

CS skrev:
Ulrik Berggren skrev:

Intressant att du säger det när på sidan 40-41 i den länkade pdf:en så har Stockholms stad lånat ut ut sin logotyp på omslaget till etapp 1. På nästföljande sida finns redovisat styr- och arbetsgruppsmedlemmar från Stockholm, Nacka,Lidingö, Solna och Sundbyberg.

Men det är kanske övriga 21 kommuner som känner sig överkörda.

När regionerna/städerna planerar brukar man ta fram den här sortens strategidokument som beskriver funktion, syfte och trafikering men inte enskilda projekts nettonuvärdeskvoter, finansiering och tidplaner. När Trafikverket planerar brukar de göra tvärtom.

Personligen kan jag gilla att man börjar med systembilden och sedan tar respektive objekt/stråk i respektive förhandling. Men smaken och planeringskulturen är ju olika.

Jag överdrev kanske här, eller gjorde vissa jämförelser utan att känna till exakt hur Stomnätsplanen togs fram. Men intrycket av att själv ha deltagit vid framtagandet av Målbilden är att den i stort sett helt byggde på förslag från kommunerna (det kan man, som du nämner i ditt andra inlägg, förvisso ha synpunkter på när det gäller trafikerbarhet, livscykelkostnader mm).

Det kanske är svårt att jämföra a planeringsprocesserna rakt av här, men, jävig som jag gör, kan jag kort beskriva de delar av Målbildsarbetet som jag själv deltog i. Själv arbetet (efter det att något/några ljushuvud kommit fram till att en strategi behövdes tas fram) begynte 2014 som så mycket annat med en workshop, där planerare från Göteborgs stad (trafikkontoret och stadsbyggnadskontoret), Mölndals och Partille kommuner samt GS, Västtrafik, VGR och några konsulter mer eller mindre spånade fritt över lämpliga kollektivtrafikstråk. Till vår hjälp hade vi kartor över resflöden i nuläget samt prognostiserat för år 2035 samt befintligt näts struktur (linjer, hållplatser), men även ett antal inspirationsfördrag bl a av representant för SLL :wink: om deras arbete med stomlinjeplanen. Där nämndes om jag inte blivit helt senil utmaningen att få med sig alla kommuner (intressant att du nämner att ett visst urval av kommuner ingick - undra vad som styrde urvalet av dessa?). I Väst var detta av mindre betydelse då man avgränsade sig till Göteborgs tätort och däri ingående tre kommuner (gör givetvis jämförelsen med Storstockholm haltande p g a skalskillnaderna[*]).

Senare i projektet diskuterades möjliga restidsmål i olika relationer (dessa finns väl beskrivna i planen). En skiss skickades tidigt (alltså långt innan remisskedet som kom senare) ut till allmänheten, och man som medborgare ombads att komma med konstruktiva visionära idéer och förslag på kollektivtrafikåtgärder. Undertecknad m fl fick sen uppdrag att utvärdera ett antal sådana medborgarförslag, (såsom införande av dubbelriktningsvagnar/slopande av vändslingor, linbanor, tunnel Runstavsgatan - Alelyckan, Spårväg till Högsbohöjd, Spårvägstunnel under Sahlgrenska mm mm). Somt av dessa förslag bakades sedan in bland de som tagits fram av planerarna inkl "gamla önskemål" (Allélänken, Backagrenen, Lindholmsförbindelsen, Åbylänken mm mm) vilka analyserades i ett antal omgångar (delvis även som underlag till Sverigeförhandlingen, då m a p marginellt bidrag till samhällsnytta).

Det som inte hanns med var att analysera varje åtgärd fö sig som ett "eget" scenario, d v s åtgärderna var tvungna att paketeras på olika mer eller mindre sannolika sätt vid analyserna. Och några åtgärder analyserades över huvud taget inte (osäker på Metrobusslinjerna t ex, Dessutom är jag osäker på hur kostnadsunderlagen för de kombinerade spårvägs - och Citybussåtgärderna togs fram - du kan m a ha rätt att de är ofullständigt analyserade, Carl).

Lite kort(?) om processen (som som sagt kan ha underlättats av det "nätta" formatet med endast tre deltagande kommuner). Nu över till motsvarande redogörelse för arbetet med Stomnätsplanen (kanske lämpligast i ny tråd?) :D CS?

[*]Ska bli intressant hur man löser det i Skåne med de regionala superbusslinjerna som går igenom nuttifjutton kommuner och där Skånetrafiken har krävt att dessa gör sin läxa innan man klassar resp linje som "superbuss" (ja det finns en "definition" även på detta).
/UB
Ulrik Berggren

Inläggav AdrianLangemar » sön 30 jul, 2017 17:53

CS skrev:En sak som slår mig efter att ha ögnat dokumentet är att infrastrukturtänket inte riktigt hängt med när man gjort systemval för olika stråk. Eftersom man vill ha buss på Norra Älvstranden öster om Lindholmen behöver man bygga en bussbana parallellt med spårvägen från Vårväderstorget till Länsmansgården. Samma sak gäller för Lindholmen-Frihamen-Brunnsbo. Motsvarande effekter finns på Aschebergsgatan och Per Dubbsgatan.

Det är dyrare, tar mer plats och sänker körhastigheten om man ska dimensionera för både spårvagn och buss i samma stråk/yta. Därför kan man nog visa att det blir billigare, bättre och effektivare att även köra spårvagn hela vägen ut på Norra Älvstranden till Vårväderstorget än att ha buss på de länkarna. Vill man vara riktigt kostnadseffektiv utnyttjar man gamla Bräckelinjen.

Det behövs verkligen ingen bussgata parallellt med spårvägen till Länsmansgården. De allra flesta där kommer från centrum och kommer man från till Norra Älvstranden blir det ett kort byte vid Vårväderstorget. Det behövs heller ingen bussgata mellan Eriksbergstorget och Vårväderstorget eftersom det inte är några köer där (och samma sak gäller mellan Vårväderstorget och Länsmansgården om man nu nödvändigtvis måste köra bussar där).

Det som däremot är väldigt viktigt är att bygga om Ivarsbergsmotet så att alla bussar kan stanna där. Det skulle göra mycket större nytta än spårväg eller bussgator i området.
AdrianLangemar

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 31 jul, 2017 9:57

Beror det på att

d) Vet ej
e) Annat

vänligen
Thomas K Ohlsson

Då undrar jag - istället för att bläddra i detta jättedokument - om ingenjörn kan förklara för oss trafiktekniskt okunniga (som saknar internationella utblickar - t.ex. aldrig åkt med S-bahn i Tyskland,och som är inskränkta nog att envisas med ett Stockholmsperspektiv på allting) vad ingenjörn avser med stadsbana? Existerar det ens några sådan i Sverige, eller mera inskränkt då, i Stockholms län?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Memius » mån 31 jul, 2017 16:07

dr Cassandra Nojdh skrev:

Beror det på att

d) Vet ej
e) Annat

vänligen
Thomas K Ohlsson

Då undrar jag - istället för att bläddra i detta jättedokument - om ingenjörn kan förklara för oss trafiktekniskt okunniga (som saknar internationella utblickar - t.ex. aldrig åkt med S-bahn i Tyskland,och som är inskränkta nog att envisas med ett Stockholmsperspektiv på allting) vad ingenjörn avser med stadsbana? Existerar det ens några sådan i Sverige, eller mera inskränkt då, i Stockholms län?

I det här fallet verkar stadsbana betyda snabbspårväg. Det är i alla fall den känsla jag fått. Man vill knyta ihop de förortsgrenar som håller en hög standard, men inte nödvändigtvis med den stadsbanestandard man tänkte på, på 60-talet. Mölndalsbanan har exempelvis plankorsningar vid varje korsande väg men ska ändå vara en del av stadsbanan. Även den nya grenen mot Radiomotet, som är uppskattad till 500 milj, kan knappast erbjuda något mer än "Mölndalsstandarden". Större knutpunkter kommer även fortsättningsvis att ligga i en integrerad miljö med bussar och med ganska små kurvradier.

Det verkar som att "Metrobuss" är det koncept som ska matcha riktig tunnelbana. Man vill lägga hela 9 miljarder på detta och vi får väl se vad man egentligen menar.

Sammanfattning:
Stadsbana = Långa spårvagnar som kör snabbt mellan knutpunkter, gärna planfritt, men inte alltid.
Memius

Inläggav gbd » mån 21 aug, 2017 14:01

dr Cassandra Nojdh skrev:Då undrar jag - istället för att bläddra i detta jättedokument - om ingenjörn kan förklara för oss trafiktekniskt okunniga (som saknar internationella utblickar - t.ex. aldrig åkt med S-bahn i Tyskland,och som är inskränkta nog att envisas med ett Stockholmsperspektiv på allting) vad ingenjörn avser med stadsbana? Existerar det ens några sådan i Sverige, eller mera inskränkt då, i Stockholms län?

Det är väl en snabbspårväg som ofta i stadskärnorna har vissa tunnelbaneegenskaper t.ex. tunnel. Det går väl att jämföra med vissa delar av Stockholms spårvägar i södertunneln innan tunnelbanekonverteringen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn

Det är väl intressant att de kommer igång med stadsbanan, nu när de verkar ha fumlat bort delar av det erbjudande som kom i Sverigeförhandligen. Pendeltågen i västlänken låg ju utanför rapportens omfattning men där skulle man ju kunna bygga ett S-tågsnät som i centrum skulle kunna fungera som nåt med vissa t-baneegenskaper

Edit: Intressant också att de tänker sig att bara vissa linjer ska uppgraderas till stadsbana, medans andra behåller stadsspårvägsstandard.
gbd

Återgå till Spårtrafik