Inlåsta städare på Citybanans stationer ?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Inlåsta städare på Citybanans stationer ?

Inläggav TKO » tis 25 jul, 2017 7:14

Låshus med dubbla fall!
(Låsfall och tryckesfall)
'Fall' är till skillnad från en regel fasat ('snett') så det går att smälla igen dörren även i låst läge. Ett regellås låser man med nyckel.

Thomas K Ohlsson
låsterminolog
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Kantorn » tor 27 jul, 2017 11:06

daniel_s skrev:Det var dumt av mig att skriva patentlås.

Jag menar den här sorten: http://www.jiwedorren.se/bilder/tillbehor03_las.jpg

Va? När hände det? Att daniel_s har fel?

Det där låset är bara till problem. Det är inte omöjligt att öppna utifrån utan nyckel av dem som verkligen vill in, men det innebär besvär. Däremot är det extremt lätt att låsa sig ute...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Lennart Petersen » tor 27 jul, 2017 16:34

Kantorn skrev:

Det där låset är bara till problem. Det är inte omöjligt att öppna utifrån utan nyckel av dem som verkligen vill in, men det innebär besvär. Däremot är det extremt lätt att låsa sig ute...

Patentlås kallade vi i alla fall dessa lås när jag var barn och de ansågs moderna. Nackdelen är alltså som kantorn skriver att man kan låsa sig ute, kanske man går ut med en soppåse och så smäller dörren igen. Med vanliga lås kan man ju å andra sidan glömma att låsa när man går ut och dörren står olåst..det är att välja.
Ett sådant patentlås bör ha ett ordentligt bleck som täcker dörrspringan annars är det lätt för den händige att sticka in en kniv och få upp låset.
Senast redigerad av Lennart Petersen tor 27 jul, 2017 17:53, redigerad totalt 1 gång.
Lennart Petersen

Inläggav TKO » tor 27 jul, 2017 16:52

Enligt ASSA är "patentlås" ett lås där kombinationen låscylinder och nyckelämne omfattas av patent, vilket gör att det inte går att kopiera nycklar hur som helst.
Men visst har "patentlås" använts som beteckning på alla cylinderlås.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 30 jul, 2017 14:21

Lennart Petersen skrev:
Kantorn skrev:

Patentlås kallade vi i alla fall dessa lås när jag var barn och de ansågs moderna. Nackdelen är alltså som kantorn skriver att man kan låsa sig ute, kanske man går ut med en soppåse och så smäller dörren igen. Med vanliga lås kan man ju å andra sidan glömma att låsa när man går ut och dörren står olåst..det är att välja.
Ett sådant patentlås bör ha ett ordentligt bleck som täcker dörrspringan annars är det lätt för den händige att sticka in en kniv och få upp låset.

Den typen av lås som är på bilden går inte lätt att öppna med en kniv eller dylikt, eftersom låshuset har ett s.k. förreglingsfall som när det är intryckt förhindrar att cylinderfallet (det som håller dörren låst) trycks in. (Det förutsätter förstås att ett korrekt slutbleck är monterat, men det är det normalt sett.) Se där en koppling till spårtrafik!
Magnus Ahltorp

Föregående

Återgå till Spårtrafik