Inlåsta städare på Citybanans stationer ?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Inlåsta städare på Citybanans stationer ?

Inläggav LÅ1 » mån 17 jul, 2017 18:27

Städarna påstås vara inlåsta när de städar Citybanans stationer nattetid.
"Seko: Städare inlåsta under natten i nya Citybanan"

Städarna i nya Citybanan blir inlåsta i tre timmar under natten när de jobbar.
– Om det skulle börja brinna så har renhållarna varken nycklar eller passerkort så att de kan ta sig till nödutgångarna, säger Carolin Evander, ombud på fackförbundet Seko. Men arbetsgivaren hävdar att personalen har haft nycklar.

Det skall väl alltid vara möjligt att ta sig ut via nödutgångar, utan nycklar och oavsett tid på dygnet? Det är väl lite vitsen med nödutgångar. Så det låter märkligt. Och enligt arbetsgivaren skall det också vara möjligt att ta sig ut via nödutgångarna, oavsett passerkort och nycklar.

Sedan tycker jag att det är märkligt om inte städpersonalen kan komma in och ut genom de vanliga vägarna när de jobbar där. Hela innehållet i artikeln verkar konstigt. (Dessutom skriver man Citytunneln på ett ställe. Men jag utgår ifrån att det inte är tunneln i Malmö som avses. Speciellt som det står Citybanan i rubriken.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Inlåsta städare på Citybanans stationer ?

Inläggav TKO » tis 18 jul, 2017 15:29

LÅ1 skrev:Städarna påstås vara inlåsta när de städar Citybanans stationer nattetid.
"Seko: Städare inlåsta under natten i nya Citybanan"

Det skall väl alltid vara möjligt att ta sig ut via nödutgångar, utan nycklar och oavsett tid på dygnet? Det är väl lite vitsen med nödutgångar. Så det låter märkligt. Och enligt arbetsgivaren skall det också vara möjligt att ta sig ut via nödutgångarna, oavsett passerkort och nycklar.
---klipp---

Ska och ska... det beror nog på hur man ser på det hela!
(Regelverket talar bara om "betryggande personsäkerhet" eller nåt lika flummigt, ett sätt att uppnå detta är t ex att ordna nödutgångar)

Bor du i en lägenhet är en av utrymningsvägarna ("nödutgång") genom entrédörren. Det finns människor som låser tillhållarlåset även när de är hemma - då är nödutgången inte tillgänglig utan nyckel. Bor du dessutom högt upp i ett högt flerbostadshus är detta den enda utrymningsvägen...

När det gäller arbetsplatser så har jag själv varit med om att projektera byggnader där man av säkerhetsskäl ville låsa utrymningsvägarna. Genom att koppla låsningen till ett rörelselarm ansåg sej lokalanvändaren ha säkrat att inga personer blev inlåsta. (Befann sej någon inne i de lokaler som låstes skulle larmet gå, och en vaktstyrka skulle rycka ut och släppa ut dom.) Redan innan anläggningen togs i "skarp" drift" inträffade en incident med några finländska helikoptertekniker som blev inlåsta och fick ringa efter hjälp - av "besparingsskäl" hade FMV tagit bort beroendet mellan inbrottslarmet och den mekaniska låsningen... eftersom jag hade upprättat brandskyddsdokumentation fick jag ett smärre utbrott - jag var ju formellt ansvarig för det inträffade!)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav daniel_s » tis 18 jul, 2017 19:08

Nu har någon kommit på att de hade nycklar men "inte visste vart de gick": https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... rt-de-gick

Så nu antar jag att alla är nöjda, för nu kan de ju smyga ut när de har lust utan att utlösa några larm ;-)
daniel_s

Inläggav LÅ1 » tis 18 jul, 2017 19:19

Den allmänna uppfattningen om nödutgång är att man alltid kan ta sig ut den vägen utan att blanda in vare sig nycklar (eller liknande) eller andra människor. Om det inte stämmer med verkligheten tror jag att många skulle bli förvånade.

Någon på jobbet tog upp denna artikel i dag, och hade då samma åsikt om nödutgångar som jag!
LÅ1

Inläggav Harald » tis 18 jul, 2017 19:25

LÅ1 skrev:Den allmänna uppfattningen om nödutgång är att man alltid kan ta sig ut den vägen utan att blanda in vare sig nycklar (eller liknande) eller andra människor. Om det inte stämmer med verkligheten tror jag att många skulle bli förvånade.

Någon på jobbet tog upp denna artikel i dag, och hade då samma åsikt om nödutgångar som jag!

Visst är det så, men det är inte ovanligt att man för att öppna en nödutgång måste påverka något som utlöser ett larm. Detta för att nödutgången inte ska användas som reguljär in- och utgång.
Harald

Inläggav LÅ1 » tis 18 jul, 2017 19:54

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Den allmänna uppfattningen om nödutgång är att man alltid kan ta sig ut den vägen utan att blanda in vare sig nycklar (eller liknande) eller andra människor. Om det inte stämmer med verkligheten tror jag att många skulle bli förvånade.

Visst är det så, men det är inte ovanligt att man för att öppna en nödutgång måste påverka något som utlöser ett larm. Detta för att nödutgången inte ska användas som reguljär in- och utgång.

Visst är det så. Och det kan nog vara befogat i många fall, inte minst i publika utrymmen och i andra stora byggnader.
LÅ1

Inläggav TKO » tor 20 jul, 2017 14:47

Nu vill jag inte göra vare sej "LÅ1" eller "någon på jobbet" besvikna, men så här är det:

I BBR (Boverkets byggregler) läser vi följande

5:335 Dörrar
Dörrar som ska användas för utrymning ska vara utåtgående i utrymningsriktningen och lätta att identifiera som utgångar. Inåtgående dörrar får endast användas om köbildning inte kan förväntas uppstå framför dörren. Andra varianter på dörrar får användas om de kan ge en motsvarande säkerhet som slagdörrar. (BFS 2011:26).

Dörrar som ska användas för utrymning ska vara lätta att öppna och passera. Undantag medges för utrymmen i verksamhetsklass 5D. (BFS 2011:26).

Dörrar som ska användas för utrymning och som endast går att öppna med nyckel får användas i utrymmen i verksamhetsklasserna 1 och 3 om dörrarna betjänar ett litet antal personer som kan förväntas ha tillgång till nyckel. (BFS 2011:26).

"Ett litet antal personer" förtydligas i rådstext:
Med ett litet antal personer anses högst tio personer. (BFS 2011:26).

Det är alltså tillåtet att om ovanstående förutsättning uppfylls hålla dörrar avsedda för utrymning låsta!

Hela BBR hittar du här, regler för utymningsvägar finns i avsnitt 5:3.

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav LÅ1 » tor 20 jul, 2017 18:40

TKO skrev:

Nu vill jag inte göra vare sej "LÅ1" eller "någon på jobbet" besvikna, men så här är det:

I BBR (Boverkets byggregler) läser vi följande

5:335 Dörrar
Dörrar som ska användas för utrymning ska vara utåtgående i utrymningsriktningen och lätta att identifiera som utgångar. Inåtgående dörrar får endast användas om köbildning inte kan förväntas uppstå framför dörren. Andra varianter på dörrar får användas om de kan ge en motsvarande säkerhet som slagdörrar. (BFS 2011:26).

Dörrar som ska användas för utrymning ska vara lätta att öppna och passera. Undantag medges för utrymmen i verksamhetsklass 5D. (BFS 2011:26).

Dörrar som ska användas för utrymning och som endast går att öppna med nyckel får användas i utrymmen i verksamhetsklasserna 1 och 3 om dörrarna betjänar ett litet antal personer som kan förväntas ha tillgång till nyckel. (BFS 2011:26).

"Ett litet antal personer" förtydligas i rådstext:
Med ett litet antal personer anses högst tio personer. (BFS 2011:26).

Det är alltså tillåtet att om ovanstående förutsättning uppfylls hålla dörrar avsedda för utrymning låsta!

Hela BBR hittar du här, regler för utymningsvägar finns i avsnitt 5:3.

vänligen
Thomas K Ohlsson

Jag tror fortfarande att den allmänna uppfattningen är att man inte skall behöva ha med sig en nyckel, eller liknande, för att ta sig ut genom en nödutgång. Men den allmänna uppfattningen kan många gånger strida mot vad som verkligen gäller.
LÅ1

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 21 jul, 2017 1:49

LÅ1 skrev:Jag tror fortfarande att den allmänna uppfattningen är att man inte skall behöva ha med sig en nyckel, eller liknande, för att ta sig ut genom en nödutgång. Men den allmänna uppfattningen kan många gånger strida mot vad som verkligen gäller.

Jag tror att den allmänna uppfattningen är att det normalt går att låsa ytterdörren till en bostadslägenhet (verksamhetsklass 3A) så att den inte går att öppna utan nyckel, trots att det är det som är utrymningsvägen.

Men Citybanans stationer tillhör rimligen verksamhetsklass 2B (samlingslokal för fler än 150 personer, och där alkohol
inte serveras i mer än begränsad omfattning), och där får inte dörrar för utrymning "som endast går att öppna med nyckel" finnas.

Nu är det ju i praktiken ett problem om personalen måste använda nödhandtag för att ta sig ut även när det inte är nöd.
Magnus Ahltorp

Inläggav Harald » fre 21 jul, 2017 8:01

Magnus Ahltorp skrev:
LÅ1 skrev:Jag tror fortfarande att den allmänna uppfattningen är att man inte skall behöva ha med sig en nyckel, eller liknande, för att ta sig ut genom en nödutgång. Men den allmänna uppfattningen kan många gånger strida mot vad som verkligen gäller.

Jag tror att den allmänna uppfattningen är att det normalt går att låsa ytterdörren till en bostadslägenhet (verksamhetsklass 3A) så att den inte går att öppna utan nyckel, trots att det är det som är utrymningsvägen.

I de flesta lägenheter jag har bott i har ytterdörren kunnat låsas och låsas upp från insidan utan nyckel.

Magnus Ahltorp skrev:Men Citybanans stationer tillhör rimligen verksamhetsklass 2B (samlingslokal för fler än 150 personer, och där alkohol
inte serveras i mer än begränsad omfattning), och där får inte dörrar för utrymning "som endast går att öppna med nyckel" finnas.

Nu är det ju i praktiken ett problem om personalen måste använda nödhandtag för att ta sig ut även när det inte är nöd.

Men i Citybanan finns alltså inte det problemet eftersom personalen har nycklar.
Harald

Inläggav Lennart Petersen » fre 21 jul, 2017 16:37

Magnus Ahltorp skrev:

Men Citybanans stationer tillhör rimligen verksamhetsklass 2B (samlingslokal för fler än 150 personer, och där alkohol

Jag och några till blev inlåsta i T-banan (Tensta västra utgång) när spärrvakten gått för tidigt (sista tåg var lite sent) och där fanns inga möjligheter till nödöppning av dörrar.Eftersom jag blev ifrågasatt har jag tittat efter ordentligt och det finns ingen nödutgång och ingen möjlighet att nödöppna en dörr åt det hållet, enda möjlighet är att låsa upp med nyckel eller krossa en ruta. Tursamt nog kom två hantverkare som skulle arbeta med något på stationen .
Lennart Petersen

Inläggav Lennart Petersen » fre 21 jul, 2017 16:41

Harald skrev:[

I de flesta lägenheter jag har bott i har ytterdörren kunnat låsas och låsas upp från insidan utan nyckel.

r.

Vanligt är väl att man har ett vanligt lås som kan öppnas med vred men dessutom ett tillhållarlås som bara kan låsa eller öppnas med nyckel.
Låser man tillhållarlåset när man är hemma är det nog klokt att ha nyckeln tillgänglig i närheten av dörren så man snabbt kan komma ut.
Lennart Petersen

Inläggav Harald » fre 21 jul, 2017 17:08

Lennart Petersen skrev:

r.

Vanligt är väl att man har ett vanligt lås som kan öppnas med vred men dessutom ett tillhållarlås som bara kan låsa eller öppnas med nyckel.
Låser man tillhållarlåset när man är hemma är det nog klokt att ha nyckeln tillgänglig i närheten av dörren så man snabbt kan komma ut.

Det finns väl ingen orsak att låsa med tillhållarlåset när man är hemma. Om nödvändigt så får väl den som ansvarar för verksamheten utfärda en instruktion om att det förbjudet att låsa tillhållarlåset när det finns folk i lokalen.

Som barn har jag bott i en del äldre hus på landet där det bara gick att låsa med nyckel, men där låste man ju aldrig när man var hemma.
Harald

Inläggav Leif Steen » fre 21 jul, 2017 17:10

Nu var ju det som vanligt, tänkte jag säga, hela historien en höna av en fjäder när det kommer till SEKO, eller kanske en hoax. Personalen hade fått nycklar men underleverantören till MTR hade "glömt bort" att instruera personalen eller så.

Visst, det var ett problem men inlåsta, aldrig! Det går alltid att ta sig ut. Att bli blev inlåst på stationen på tunnelbanan kan man bli om väktaren eller stationsvärden gör fel och inte "tömmer" stationen först. Men många går att nödytrymma utan nycklar. Det gäller stationer med endast en uppgång, typ. Huvudsta och Universitetet.
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav daniel_s » fre 21 jul, 2017 17:35

Harald skrev:
Lennart Petersen skrev:Låser man tillhållarlåset när man är hemma är det nog klokt att ha nyckeln tillgänglig i närheten av dörren så man snabbt kan komma ut.

Det finns väl ingen orsak att låsa med tillhållarlåset när man är hemma.

Lite överkurs men jo, det kan finnas skäl till det. T ex att någon släkting är lite knäpp och har nyckel. Men då låter man ju gärna nyckeln sitta kvar i låset.
daniel_s

Inläggav Lennart Petersen » fre 21 jul, 2017 17:51

daniel_s skrev:
Harald skrev:
Lennart Petersen skrev:Låser man tillhållarlåset när man är hemma är det nog klokt att ha nyckeln tillgänglig i närheten av dörren så man snabbt kan komma ut.

Det finns väl ingen orsak att låsa med tillhållarlåset när man är hemma.

Lite överkurs men jo, det kan finnas skäl till det. T ex att någon släkting är lite knäpp och har nyckel. Men då låter man ju gärna nyckeln sitta kvar i låset.

Hur man låser och hur mycket man låser får ju i princip den enskilde avgöra själv.
Men det kan vara klokt att tänka igenom strategier ordentligt och i förväg.
Dels skalskyddet för dörrar och fönster , idag finns det inbrottstjuvar som tar sig in även när folk är hemma.
Men också att man ska lätt komma ut om det händer något som brand.
Är man gammal och ofärdig så får man också tänka på att händer det något så ska hjälp kunna komma in .
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » lör 22 jul, 2017 18:36

Gällande utrymningsdörrar är det vanligt att detta ligger över en typ nattlås, belysning, inbrottslarm etc och därmed låses när detta aktiveras av den som går sist.

Lennart Petersen skrev:

r.

Om jag gissar skulle jag gissa att det är lika vanligt med ett tillhållarlås som utan. Så vanligt att det nog inte är något problem att bo i lägenheter av ena typen genom hela livet även om man flyttar runt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav daniel_s » lör 22 jul, 2017 18:44

BSB101 skrev:Om jag gissar skulle jag gissa att det är lika vanligt med ett tillhållarlås som utan. Så vanligt att det nog inte är något problem att bo i lägenheter av ena typen genom hela livet även om man flyttar runt.

I huset där jag bor är det typ 50/50. Man hör väldigt tydligt vilka som bara har patentlås då de oftast behöver minst två försök för att smälla igen dörren. (Idiotkonstruktion!)
daniel_s

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 13:51

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Om jag gissar skulle jag gissa att det är lika vanligt med ett tillhållarlås som utan. Så vanligt att det nog inte är något problem att bo i lägenheter av ena typen genom hela livet även om man flyttar runt.

I huset där jag bor är det typ 50/50. Man hör väldigt tydligt vilka som bara har patentlås då de oftast behöver minst två försök för att smälla igen dörren. (Idiotkonstruktion!)

Avser ingenjörn "fallås" med uttrycket "patentlås"?

Välkomna till SLS* Forum !

/TKO

* = Svenska Låssällskapet (så klart...)
TKO

Inläggav daniel_s » mån 24 jul, 2017 23:45

Det var dumt av mig att skriva patentlås.

Jag menar den här sorten: http://www.jiwedorren.se/bilder/tillbehor03_las.jpg
daniel_s

Nästa

Återgå till Spårtrafik