twr skrev:Tunnelbanan från Fridhemsplan till Älvsjö respektive Skärholmen är ju en del av Röda linjen/tunnelbana 2. Så det är väl onödigt att hitta på en ny färg för den.
Det kan diskuteras. Röda linjen har idag 3 grenar åt olika håll från Liljeholmen och det kommer också den nya underjordiska plattformen vid Liljeholmen få. Linjer är till för att orientera människor om hur linjerna går och jag tror att i detta fall är det en fördel om linjen Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan ges gul färg för orienterbarhetens skull. Att hålla fast vid att den måste vara röd är väl inte mindre prestigefyllt än att "Bananbanan" måste vara gul? Linjen Skärholmen-Liljeholmen-Fridhemsplan nämnde jag inte. Den kan mycket väl vara röd även fast linjen från Älvsjö är gul. Det blir tydligt och bra!

Odd skrev:F ö så anser jag fortfarande att tunnelbanan mellan Älvsjö och Solna Station skall vara en egen bana, med bredare vagnar, längre perronger och ändamålsenligt signalsystem och strömförsörjningssystem, och därför kunna utformas redan från början för automatisk eller autonom körning.
Automatisk eller autonom körning känns som ett klokt koncept. Speciellt bra därför att man då vinner erfarenheter för att gå vidare med det konceptet. Det förutsätter då också ändamålsenligt signalsystem. Däremot tror jag inte på bredare vagnar och längre perronger. Speciellt svårt känns det att få ihop sträckan Skärholmen-Liljeholmen med sträckan Liljeholmen-Fridhemsplan för linjen Skärholmen-Liljeholmen-Fridhemsplan. Det kan nog gå signalmässigt med skilda signalsystem, C30 sägs ju ska utrustas med en "smart låda" som klarar alla signalsystem, men skilda mått blir besvärligt. De ska ju också ha depå i Nyboda och där skulle det bli knepigt med sådana måttavvikelser vad gäller längd och bredd på vagnarna. Ur verkstadssynpunkt kan säkerligen totala vagnreserven också hållas lägre, med en vagntyp mindre att hålla reda på.