Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Inge » sön 30 jul, 2017 22:40

kildor skrev:
Inge skrev:
kildor skrev:Jag har fått vänta ett flertal gånger på att regionaltåg ska komma fram både i Karlberg/Tomteboda övre, Kungsängen och Jakobsberg. Lyckligtvis har det blivit rejält bättre sedan fyrspåret Barkarby-Kallhäll blev klart - förmodligen för att man nu vet att man kan ta förbi regionaltågen på den sträckan. Vilket jag också har varit med om flera gånger.

Men det var ju just det jag syftade på. Hur många gånger har du fått vänta vid Tomteboda sedan fyrspåret mellan Barkarby och Kallhäll togs i drift?

Naturligtvis inte lika ofta. Och ännu mer sällan blir det när hela fyrspåret är klart. Det är ju det som är poängen - steg för steg får vi en mer separerad bana med högre kapacitet och minskad störningskänslighet.

Förlåt att jag återkommer med frågan. Men har du överhuvudtaget drabbats av detta sedan fyrspåret vid Barkarby blev klart för ett år sedan?

Syftet med frågan är förstås att utröna hur försumbar nyttan blir för miljarden till Tomteboda. Även om man naturligtvis bör komma ihåg att nyttan blivit ännu mer försumbar sedan Citybanan öppnat, eftersom den frigjort ett spår för Västeråstågen att vänta på utan att hindra Uppsalatågen.

Lika försumbar nytta har förstås tunneln under Sundbyberg, men då talar vi om en kostnad på tiotals miljarder.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Hans Wibacke » mån 31 jul, 2017 1:24

Inge skrev:
kildor skrev:
Inge skrev:[...]
Men det var ju just det jag syftade på. Hur många gånger har du fått vänta vid Tomteboda sedan fyrspåret mellan Barkarby och Kallhäll togs i drift?

Naturligtvis inte lika ofta. Och ännu mer sällan blir det när hela fyrspåret är klart. Det är ju det som är poängen - steg för steg får vi en mer separerad bana med högre kapacitet och minskad störningskänslighet.

Förlåt att jag återkommer med frågan. Men har du överhuvudtaget drabbats av detta sedan fyrspåret vid Barkarby blev klart för ett år sedan?

Syftet med frågan är förstås att utröna hur försumbar nyttan blir för miljarden till Tomteboda. Även om man naturligtvis bör komma ihåg att nyttan blivit ännu mer försumbar sedan Citybanan öppnat, eftersom den frigjort ett spår för Västeråstågen att vänta på utan att hindra Uppsalatågen.

Lika försumbar nytta har förstås tunneln under Sundbyberg, men då talar vi om en kostnad på tiotals miljarder.

Frågan är inte ställd till mig, men mig har det hursomhelst hänt ett fåtal gånger sedan flerspåret vid Barkarby togs i bruk.

Hur många gånger är då "ett fåtal" av alla de gånger jag framfört tåg på Mälarbanan norrut? Tja, definitionen av "ett fåtal" har ditt alter ego "Some" upplyst oss språkligt obegåvade om:
I så fall får förmodas att du inte känner till att uttrycket "ett fåtal" är helt synonymt med "mindre än hälften".

Så tyvärr var nog mitt svar inte dig till någon hjälp. :cheesygrin:

Eftersom du inte kommer att ändra uppfattning om investeringens nytta, föreslår jag att du i stället frågar: Har det hänt X eller fler gånger? Där X är det antal du anser behövs för att nyttan ska vara mer än försumbar. Sedan kan alla vi som kör pendeltåg återkomma med svaret "Nej, guuuud nä, såå många gånger har det inte hänt!". :wink:
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav kildor » mån 31 jul, 2017 1:38

Inge skrev:
kildor skrev:Naturligtvis inte lika ofta. Och ännu mer sällan blir det när hela fyrspåret är klart. Det är ju det som är poängen - steg för steg får vi en mer separerad bana med högre kapacitet och minskad störningskänslighet.

Förlåt att jag återkommer med frågan. Men har du överhuvudtaget drabbats av detta sedan fyrspåret vid Barkarby blev klart för ett år sedan? Syftet med frågan är förstås att utröna hur försumbar nyttan blir för miljarden till Tomteboda.

Ja, ett par gånger. Men antalet tillfällen som jag råkat ut för det är svårt att använda för några slutsatser då jag är ute och åker betydligt mer sällan nuförtiden.

Inge skrev:Även om man naturligtvis bör komma ihåg att nyttan blivit ännu mer försumbar sedan Citybanan öppnat, eftersom den frigjort ett spår för Västeråstågen att vänta på utan att hindra Uppsalatågen.

För mig är det självklart att ytterligare separering av pendeltåg och övrig tågtrafik innebär stora fördelar, främst i form av minskad störningskänslighet, men även kortare restider och större möjligheter att planera trafiken. Möjligtvis kan jag känna en viss tvekan inför kostnaden och den långa byggtiden för fyrspåret genom Sundbyberg. Fyrspår ner till Spånga i kombination med signalförtätning skulle kunna vara tillräckligt i ett antal år framåt. Men 2028 när fyrspåret är klart är jag övertygad om att vi är tacksamma för att man tog beslutet att genomföra hela sträckan. Möjligtvis skulle det kunna finnas en poäng med att pausa utbyggnaden tills tunnelbanan till Barkarby är klar, för att på så sätt få en bättre ersättningstrafik under avstängningarna. Men å andra sidan dröjer det minst 7 år innan tunnelbaneförlängningen är klar...
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Jourmaster » tor 03 aug, 2017 21:02

Här spårade tråden ur, åtminstone från spåren 13-16. Den diskussionen är utskild.

viewtopic.php?f=2&t=39884
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inläggav Inge » fre 04 aug, 2017 14:00

Det var naturligtvis bra att de som söker motbevisa verkligheten för att skapa utrymme för sina drömmar fått en egen tråd, då sen diskussionen av naturliga skäl skulle kunna bli lång...

Men vad man kan lära sig är väl att en dålig investering idag knappast kan förväntas bli bra, nyttig eller omtyckt bara för att tiden gått. Det gäller förstås även broarna vid Tomteboda såväl som en eventuell fyrspårsutbyggnad mellan Tomteboda och Barkarby. Inkluderande sträckan Spånga-Barkarby där man i princip inte uppnått något hittills trots Trafikverkets fanfarer, se den avlänkade tråden.

Tyvärr åkte mitt svar till Hans också över, men det har ju mer med spår 13-16 att göra, varför jag förutsätter att det var ett misstag, så jag infogar det här.

Hans Wibacke skrev:Frågan är inte ställd till mig, men mig har det hursomhelst hänt ett fåtal gånger sedan flerspåret vid Barkarby togs i bruk.

Hur många gånger är då "ett fåtal" av alla de gånger jag framfört tåg på Mälarbanan norrut? Tja, definitionen av "ett fåtal" har ditt alter ego "Some" upplyst oss språkligt obegåvade om:
I så fall får förmodas att du inte känner till att uttrycket "ett fåtal" är helt synonymt med "mindre än hälften".

Så tyvärr var nog mitt svar inte dig till någon hjälp. :cheesygrin:

Eftersom du inte kommer att ändra uppfattning om investeringens nytta, föreslår jag att du i stället frågar: Har det hänt X eller fler gånger? Där X är det antal du anser behövs för att nyttan ska vara mer än försumbar. Sedan kan alla vi som kör pendeltåg återkomma med svaret "Nej, guuuud nä, såå många gånger har det inte hänt!". :wink:

Jag får väl starta en enkät om varför utbyggnaden varit onödig (andra alternativ gives självklart inte enligt forumpraxis), graderat med olika antal nyttotillfällen. Glöm inte att du lovat att svara ! - Men innan jag gör det vill jag gära tänka ut några andra frågor som enkäten kan kompletteras med. Tex hur stor lönesänkning du vill ha etcetera.

Vad gäller broarna vid Tomteboda och kombinationen med Västeråstågen från spår 13-16 finns faktiskt anledning att förmoda att det blivit sämre för just pendeltågen än det annars skulle varit. (Kommer aldrig att kunna testas eftersom pendeltågsspåren till centralen blev fria ungefär samtidigt som de fyra broarna öppnas.)

Låter det som en märklig teori? -Nja ett pendeltåg som stannar och väntar kunde med den gamla lösningen eventuellt blockera ett annat pendeltåg. Ett Västeråståg som väntae kan inte blockera något eftersom det är själv på de gamla pendeltågsspåren. Dessutom har Västeråståget ett längre uppehåll vid Sundbyberg och all möjlighet att köra förbi vid Jakobsberg, utan vidare hinder.

Det naturliga med den gamla lösningen hade varit att i princip alltid låta Västeråståget vänta den där minuten. Dvs att säppa fram pendeltåget. Tyvärr blev aldrig den lösningen prövad.

Med den nya lösningen kan man lika gärna låta pendeltåget vänta på den nya bron, vilket faktiskt råkar vara den enda funktion den nya bron får.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » mån 21 aug, 2017 22:46

Dagens observationsrunda fortsatte till centralen för att studera avgången för ett tåg till Göteborg via Västerås, dubbla X40. Tåget gick nu från spår 13. Det syntes mig som om plattformen där var lite högre än vid Sundbyberg och ungefär lika hög som vid Södra. Detta är lite väl högt för X60, då det blir ett ganska obekvämt steg ned i tåget. Viss snubbelrisk vid utgång också, även om det sägs att 80-talsvagnarna är värre.

Vad som dock kunde noteras var att plattformshöjden varierade rätt rejält. Den verkade vara högst på mitten, men med ett lite lägre steg vid ändarna. Förmodligen har spåret inte justerats på länge och när så sker borde det inte vara några problem att lyfta upp det så att man får medelhöga plattformar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav BSB101 » tis 22 aug, 2017 7:09

Var ett inlägg i postvagnen för ett tag sedan där någon tittat på ritningarna för aktuell plattform och där framkommer att höjden varierar.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Kantorn » ons 23 aug, 2017 12:23

När jag och hustrun skulle åka hem från Stockholm i fredags - vi åkte med tåget som gick 1614 från spår 11 - noterade jag ett snälltåg på något av de fd pendelspåren. Måste varit spår 14, eftersom jag såg dörrarna i förhållande till plattformen (och det var inte plattform 15/16).
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Lennart Petersen » tor 24 aug, 2017 17:48

Kantorn skrev:När jag och hustrun skulle åka hem från Stockholm i fredags - vi åkte med tåget som gick 1614 från spår 11 - noterade jag ett snälltåg på något av de fd pendelspåren. Måste varit spår 14, eftersom jag såg dörrarna i förhållande till plattformen (och det var inte plattform 15/16).

Ja det lär vara så att just "Snälltåget" , som är ett loktåg Stockholm-Malmö numera vanligtvis avgår från spår 14.
Lennart Petersen

Inläggav Kantorn » tor 31 aug, 2017 11:15

Lennart Petersen skrev:
Kantorn skrev:När jag och hustrun skulle åka hem från Stockholm i fredags - vi åkte med tåget som gick 1614 från spår 11 - noterade jag ett snälltåg på något av de fd pendelspåren. Måste varit spår 14, eftersom jag såg dörrarna i förhållande till plattformen (och det var inte plattform 15/16).

Ja det lär vara så att just "Snälltåget" , som är ett loktåg Stockholm-Malmö numera vanligtvis avgår från spår 14.

Se där. Tack för den upplysningen. Då stämde mitt minne. Jag tycker det är bra att spåren inte står oanvända.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Föregående

Återgå till Spårtrafik