Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Lennart Petersen » sön 30 jul, 2017 14:55

LÅ1 skrev:Några frågor angående spåren 13 - 16:

Har spåren varit helt oanvända sedan pendeltågen slutade gå via Centralen?
Hur har det varit före dess, kunde spåren användas för andra tåg, eller har det funnirs någon form av exklusivitetsavtal mellan Trafikverket och SL för dessa spår?
Jag har något svagt minne av att man diskuterade att man skulle kunna ta bort en perrong och då kunna få ett eller två genomgående spår som inte ligger vid en perrong. Eller möjligen göra två smalare perronger och få ytterligare ett spår. Är det någon som vet något om dessa tankar?


Dom har använts vid behov för vanliga tåg (ej SL) då och då . Främst då ankommande till 15-16 när det varit fullt på 17-19
Dock aldrig under högtrafik för pendeln
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1824
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav LÅ1 » sön 30 jul, 2017 18:10

Jag syftade på om spåren kunde använts till annat än SL:s trafik. Så spåren och plattformarna var inte tabu utan trafikledningen kunde använda dessa vid behov. Som till att låta godståg passera, eller som avstigningsplattform vid behov. Vid närmare eftertanke så har jag ett svagt minne av att jag stigit av ett fjärrtåg där för länge sedan.

Det viktiga var förmodligen att SL-trafiken inte stördes.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12108
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Ulrik Berggren » sön 30 jul, 2017 21:01

LÅ1 skrev:Jag syftade på om spåren kunde använts till annat än SL:s trafik. Så spåren och plattformarna var inte tabu utan trafikledningen kunde använda dessa vid behov. Som till att låta godståg passera, eller som avstigningsplattform vid behov. Vid närmare eftertanke så har jag ett svagt minne av att jag stigit av ett fjärrtåg där för länge sedan.

Det viktiga var förmodligen att SL-trafiken inte stördes.


I min ljuva ungdom (d v s 80-talet - innan konkurrensutsättningen av Pendeltrafiken) var det inte ovanligt att ett långt malmtåg från Dannemora mot Oxelösund kom inskramlandes på spår 13 strax innan dess att Vhe-pendeln skulle avgå. Om jag tolkar denna (och liknande tråd på SJK Postvagnen) rätt så var det SJ som trafikledde alla spår då, varför den resulterande prioriteringen måhända inte är att förvånas över. Fast om motsvarande situation hade inträffat före 10/7 i går så tror jag att TrV:s trafiledning hade agerat på liknande sätt om det i det stora hela bedömts gynnsammast av möjliga tågföringsalternativ!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2760
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Hans Wibacke » mån 31 jul, 2017 0:24

Inge skrev:
kildor skrev:
Inge skrev:[...]
Men det var ju just det jag syftade på. Hur många gånger har du fått vänta vid Tomteboda sedan fyrspåret mellan Barkarby och Kallhäll togs i drift?

Naturligtvis inte lika ofta. Och ännu mer sällan blir det när hela fyrspåret är klart. Det är ju det som är poängen - steg för steg får vi en mer separerad bana med högre kapacitet och minskad störningskänslighet.

Förlåt att jag återkommer med frågan. Men har du överhuvudtaget drabbats av detta sedan fyrspåret vid Barkarby blev klart för ett år sedan?

Syftet med frågan är förstås att utröna hur försumbar nyttan blir för miljarden till Tomteboda. Även om man naturligtvis bör komma ihåg att nyttan blivit ännu mer försumbar sedan Citybanan öppnat, eftersom den frigjort ett spår för Västeråstågen att vänta på utan att hindra Uppsalatågen.

Lika försumbar nytta har förstås tunneln under Sundbyberg, men då talar vi om en kostnad på tiotals miljarder.

Frågan är inte ställd till mig, men mig har det hursomhelst hänt ett fåtal gånger sedan flerspåret vid Barkarby togs i bruk.

Hur många gånger är då "ett fåtal" av alla de gånger jag framfört tåg på Mälarbanan norrut? Tja, definitionen av "ett fåtal" har ditt alter ego "Some" upplyst oss språkligt obegåvade om:
I så fall får förmodas att du inte känner till att uttrycket "ett fåtal" är helt synonymt med "mindre än hälften".

Så tyvärr var nog mitt svar inte dig till någon hjälp. :cheesygrin:

Eftersom du inte kommer att ändra uppfattning om investeringens nytta, föreslår jag att du i stället frågar: Har det hänt X eller fler gånger? Där X är det antal du anser behövs för att nyttan ska vara mer än försumbar. Sedan kan alla vi som kör pendeltåg återkomma med svaret "Nej, guuuud nä, såå många gånger har det inte hänt!". :wink:
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 414
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav kildor » mån 31 jul, 2017 0:38

Inge skrev:
kildor skrev:Naturligtvis inte lika ofta. Och ännu mer sällan blir det när hela fyrspåret är klart. Det är ju det som är poängen - steg för steg får vi en mer separerad bana med högre kapacitet och minskad störningskänslighet.

Förlåt att jag återkommer med frågan. Men har du överhuvudtaget drabbats av detta sedan fyrspåret vid Barkarby blev klart för ett år sedan? Syftet med frågan är förstås att utröna hur försumbar nyttan blir för miljarden till Tomteboda.

Ja, ett par gånger. Men antalet tillfällen som jag råkat ut för det är svårt att använda för några slutsatser då jag är ute och åker betydligt mer sällan nuförtiden.

Inge skrev:Även om man naturligtvis bör komma ihåg att nyttan blivit ännu mer försumbar sedan Citybanan öppnat, eftersom den frigjort ett spår för Västeråstågen att vänta på utan att hindra Uppsalatågen.

Lika försumbar nytta har förstås tunneln under Sundbyberg, men då talar vi om en kostnad på tiotals miljarder.

För mig är det självklart att ytterligare separering av pendeltåg och övrig tågtrafik innebär stora fördelar, främst i form av minskad störningskänslighet, men även kortare restider och större möjligheter att planera trafiken. Möjligtvis kan jag känna en viss tvekan inför kostnaden och den långa byggtiden för fyrspåret genom Sundbyberg. Fyrspår ner till Spånga i kombination med signalförtätning skulle kunna vara tillräckligt i ett antal år framåt. Men 2028 när fyrspåret är klart är jag övertygad om att vi är tacksamma för att man tog beslutet att genomföra hela sträckan. Möjligtvis skulle det kunna finnas en poäng med att pausa utbyggnaden tills tunnelbanan till Barkarby är klar, för att på så sätt få en bättre ersättningstrafik under avstängningarna. Men å andra sidan dröjer det minst 7 år innan tunnelbaneförlängningen är klar...
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5057
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Jourmaster » tor 03 aug, 2017 20:02

Här spårade tråden ur, åtminstone från spåren 13-16. Den diskussionen är utskild.

viewtopic.php?f=2&t=39884
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 796
Blev medlem: tis 07 dec, 2004 9:40

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav BSB101 » tis 22 aug, 2017 6:09

Var ett inlägg i postvagnen för ett tag sedan där någon tittat på ritningarna för aktuell plattform och där framkommer att höjden varierar.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1844
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Kantorn » ons 23 aug, 2017 11:23

När jag och hustrun skulle åka hem från Stockholm i fredags - vi åkte med tåget som gick 1614 från spår 11 - noterade jag ett snälltåg på något av de fd pendelspåren. Måste varit spår 14, eftersom jag såg dörrarna i förhållande till plattformen (och det var inte plattform 15/16).
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7029
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Lennart Petersen » tor 24 aug, 2017 16:48

Kantorn skrev:När jag och hustrun skulle åka hem från Stockholm i fredags - vi åkte med tåget som gick 1614 från spår 11 - noterade jag ett snälltåg på något av de fd pendelspåren. Måste varit spår 14, eftersom jag såg dörrarna i förhållande till plattformen (och det var inte plattform 15/16).


Ja det lär vara så att just "Snälltåget" , som är ett loktåg Stockholm-Malmö numera vanligtvis avgår från spår 14.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1824
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Kantorn » tor 31 aug, 2017 10:15

Lennart Petersen skrev:
Kantorn skrev:När jag och hustrun skulle åka hem från Stockholm i fredags - vi åkte med tåget som gick 1614 från spår 11 - noterade jag ett snälltåg på något av de fd pendelspåren. Måste varit spår 14, eftersom jag såg dörrarna i förhållande till plattformen (och det var inte plattform 15/16).


Ja det lär vara så att just "Snälltåget" , som är ett loktåg Stockholm-Malmö numera vanligtvis avgår från spår 14.

Se där. Tack för den upplysningen. Då stämde mitt minne. Jag tycker det är bra att spåren inte står oanvända.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7029
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Quintina Malachi och 2 gäster