Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Inge » tor 20 jul, 2017 14:23

TKO skrev:Vi har alla våra favoritämnen tycks det, för en del verkar det vara att visa att det är onödigt att öka kapaciteten på Västeråsbanan.

Vi andra som inser att det förr eller senare behövs fler spår inser säkert också att utbyggnaden måste ske i etapper, där nyttan av de första åtgärderna kanske inte alltid är uppenbar. Men att från den ena dagen till den andra gå från två till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll är i praktiken svårt, för att inte säga ogenomförbart. När alla inser detta kanske vi kan slippa karbonpappersinlägg om "inkompetens och slöseri"?

Ska vi säga så?

föreslår
Thomas K Ohlsson

För det första är det ytterst oklart om den gigantiska spårväxlingsanläggningen kan anses tillhöra citybaneprojektet eller mälarbaneprojektet. Om någon försynt frågar om nyttan för det ena projektet hänvisar trafikverket till det andra och vise versa. Denna tråd handlar dock om de spår som blir över genom citybaneprojektet. Därför tänker jag inte här skriva för mycket om Mälarbanan.

Men vad som ändå bör noteras är att det inte finns något behov att inse. Behovet finns inte och kommer inte att finnas inom överskådlig framtid. Hela projektet är en följd av politisk johan del då man ville ha medfinansiering till Citybanan och gav detta projekt i gengäld. Naturligtvis utan minsta tanke på hur mycket det egentligen skulle kosta och hur fulständigt obefintlig nyttan var.

Vad gäller karbonpapper behövs inget sådant när inkompetensen inom detta projekt skall beskrivas. Genom att man uppvisar en närmast komplett katalog över all tänkbar inkompetens inom projektet finns hela tiden nya exempel. Jag befarar inte heller att flödet skall avta.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 20 jul, 2017 14:30

Ska vi ta till protokollet att signaturen "Inge" anser att det under överskådlig tid (10 år? 20 år?) räcker med två spår på Västeråsbanan, och att alla investeringar i fler spår därför är helt onödiga?

undrar/föreslår
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tor 20 jul, 2017 14:33

TKO skrev:Ska vi ta till protokollet att signaturen "Inge" anser att det under överskådlig tid (10 år? 20 år?) räcker med två spår på Västeråsbanan, och att alla investeringar i fler spår därför är helt onödiga?

undrar/föreslår
Thomas K Ohlsson

Om du med protokollet menar den databas detta forum vilar på är det nog redan protokollfört. Jag har uttryckt mig relativt tydligt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 20 jul, 2017 14:43

Relativt tydligt...

Är det svårt att svara ja eller nej?

/TKO
TKO

Inläggav Inge » tor 20 jul, 2017 16:28

Nej
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav kildor » tor 27 jul, 2017 21:38

Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:I nuläget är ju nyttan av de nya viadukterna försumbar men de är givetvis nödvändiga när det är fyrspår genom Sundbyberg. Det var bra att man passade på att bygga viadukterna samtidigt som man byggde anslutningen till Citybanan. Det skulle vara mycket svårare att bygga nu.

Varför tror du att de skulle vara svårare att bygga nu?

Det var naturligtvis utmärkt att man passade på att bygga dessa i samband med att man anpassade spårområdet för Citybanan, och innan pendeltågstrafiken utökas. Nyttan blir förstås begränsad fram tills dess att hela fyrspårssträckan är färdig, men redan nu minskar det störningskänsligheten. Med bara två spår skulle ett försenat pendeltåg mot Mälarbanan tvingas vänta i tunnelmynningen på ett regionaltåg mot Västerås och samtidigt blockera pendeltågen mot Ostkustbanan.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Inge » tor 27 jul, 2017 22:28

kildor skrev:
Inge skrev:
AdrianLangemar skrev:I nuläget är ju nyttan av de nya viadukterna försumbar men de är givetvis nödvändiga när det är fyrspår genom Sundbyberg. Det var bra att man passade på att bygga viadukterna samtidigt som man byggde anslutningen till Citybanan. Det skulle vara mycket svårare att bygga nu.

Varför tror du att de skulle vara svårare att bygga nu?

Det var naturligtvis utmärkt att man passade på att bygga dessa i samband med att man anpassade spårområdet för Citybanan, och innan pendeltågstrafiken utökas. Nyttan blir förstås begränsad fram tills dess att hela fyrspårssträckan är färdig, men redan nu minskar det störningskänsligheten. Med bara två spår skulle ett försenat pendeltåg mot Mälarbanan tvingas vänta i tunnelmynningen på ett regionaltåg mot Västerås och samtidigt blockera pendeltågen mot Ostkustbanan.

Du måste vara ganska rejält försenad för att de inte skall släppa fram dig till Barkarby eller hur? Hur ofta har det hänt dig hittills, att du fått stå på bron vid Tomteboda och vänta istället?

Men det var bra att du påtalade att det teoretiskt kanske snarare bör ses som tre fall än två, där det alls har påverkan. Dvs att man delar upp fallet då två tåg skall sammanväxlas mot Mälarbanan beroende på vilket som har företräde.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 28 jul, 2017 11:43

Inte för det riktigt har med saken att göra, men diskussionen här verkar nu (återigen) handla om "fyrspår på Västeråsbanan". Eftersom jag av andra skäl (Bollmora) ägnat lite tid åt att gräva i de historiska arkiven avseende region- och infrastrukturplanering, kan jag meddela att redan i Regionplan 58 redovisades behovet av separata spår för pendel/lokaltågstrafiken mot Kungsängen, Märsta, Södertälje och Västerhaninge. Försiktigtvis undantog man dock sträckan Cst-Sst...

Vi kan alltså konstatera att vi ännu inte uppfyllt intentionerna i den snart 60 år gamla planen!

eder arkivarie
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » fre 28 jul, 2017 12:40

TKO skrev:Inte för det riktigt har med saken att göra, men diskussionen här verkar nu (återigen) handla om "fyrspår på Västeråsbanan". Eftersom jag av andra skäl (Bollmora) ägnat lite tid åt att gräva i de historiska arkiven avseende region- och infrastrukturplanering, kan jag meddela att redan i Regionplan 58 redovisades behovet av separata spår för pendel/lokaltågstrafiken mot Kungsängen, Märsta, Södertälje och Västerhaninge. Försiktigtvis undantog man dock sträckan Cst-Sst...

Vi kan alltså konstatera att vi ännu inte uppfyllt intentionerna i den snart 60 år gamla planen!

eder arkivarie
Thomas K Ohlsson

Fyrspår mot Västerhaninge, stod det verkligen det?

Kanske stod det fler spår, dvs dubbelspår? 1958 slutade väl för övrigt SWBs dubbelspår redan vid Spånga, eller hade man hunnit lite längre?

Dock tror jag att första viadukten vid Tomteboda möjligen var klar, däremot definitivt inte den andra. Norrut körde man fortfarande via bangården.

Att man i regionplanen från 1958 diskuterade att riva både den första viaduken och även den långt senare andra, för att ersätta dem med fyra nya förefaller inte troligt. Det torde vara definitivt vara en feltoökning.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 28 jul, 2017 12:53

Inge skrev:
TKO skrev:Inte för det riktigt har med saken att göra, men diskussionen här verkar nu (återigen) handla om "fyrspår på Västeråsbanan". Eftersom jag av andra skäl (Bollmora) ägnat lite tid åt att gräva i de historiska arkiven avseende region- och infrastrukturplanering, kan jag meddela att redan i Regionplan 58 redovisades behovet av separata spår för pendel/lokaltågstrafiken mot Kungsängen, Märsta, Södertälje och Västerhaninge. Försiktigtvis undantog man dock sträckan Cst-Sst...

eder arkivarie
Thomas K Ohlsson

Kanske stod det fler spår, dvs dubbelspår? 1958 slutade väl för övrigt SWBs dubbelspår redan vid Spånga, eller hade man hunnit lite längre?

Dock tror jag att första viadukten vid Tomteboda möjligen var klar, däremot definitivt inte den andra. Norrut körde man fortfarande via bangården.

Att man i regionplanen från 1958 diskuterade att riva både den första viaduken och även den långt senare andra, för att ersätta dem med fyra nya förefaller inte troligt. Det torde vara definitivt vara en feltoökning.

Jag har inte den exakta texten framför mej just nu, jag tror att man talade om "genomgående pendeltåg på egna spår" - vilket ju förvisso skulle kunna tolkas som bara ett spår för pendeltågen och ett för övrig trafik på t ex SNJ. Men vi bör minnas att genomförandeperspektivet i planen var 50-60 år, så jag tror inte det var så man resonerade.

Naturligtvis innehöll inte Regionplanen några exakta anvisningar om vilka broar som skulle rivas eller byggas.

Och jag tror också att Västeråsbanans dubbelspår bara sträckte sej ut till Spånga 1958.

Ursäkta avvikelsen från ämnet!

/TKO
TKO

Inläggav Inge » fre 28 jul, 2017 12:59

TKO skrev:
Inge skrev:

eder arkivarie
Thomas K Ohlsson

Jag har inte den exakta texten framför mej just nu, jag tror att man talade om "genomgående pendeltåg på egna spår" - vilket ju förvisso skulle kunna tolkas som bara ett spår för pendeltågen och ett för övrig trafik på t ex SNJ. Men vi bör minnas att genomförandeperspektivet i planen var 50-60 år, så jag tror inte det var så man resonerade.

Naturligtvis innehöll inte Regionplanen några exakta anvisningar om vilka broar som skulle rivas eller byggas.

Och jag tror också att Västeråsbanans dubbelspår bara sträckte sej ut till Spånga 1958.

Ursäkta avvikelsen från ämnet!

/TKO

Det skall nog snarare tolkas som att pendeltågen skall ha egna genomgående spår vid CST och möjligen komplexet direkt norr om. Inte som egna spår ute på linjerna.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 28 jul, 2017 14:12

Nej så var det inte - återkommer när jag har källtexten.

/TKO
TKO

Inläggav kildor » fre 28 jul, 2017 17:08

Inge skrev:
kildor skrev:Det var naturligtvis utmärkt att man passade på att bygga dessa i samband med att man anpassade spårområdet för Citybanan, och innan pendeltågstrafiken utökas. Nyttan blir förstås begränsad fram tills dess att hela fyrspårssträckan är färdig, men redan nu minskar det störningskänsligheten. Med bara två spår skulle ett försenat pendeltåg mot Mälarbanan tvingas vänta i tunnelmynningen på ett regionaltåg mot Västerås och samtidigt blockera pendeltågen mot Ostkustbanan.

Du måste vara ganska rejält försenad för att de inte skall släppa fram dig till Barkarby eller hur? Hur ofta har det hänt dig hittills, att du fått stå på bron vid Tomteboda och vänta istället?

Men det var bra att du påtalade att det teoretiskt kanske snarare bör ses som tre fall än två, där det alls har påverkan. Dvs att man delar upp fallet då två tåg skall sammanväxlas mot Mälarbanan beroende på vilket som har företräde.

Jag har fått vänta ett flertal gånger på att regionaltåg ska komma fram både i Karlberg/Tomteboda övre, Kungsängen och Jakobsberg. Lyckligtvis har det blivit rejält bättre sedan fyrspåret Barkarby-Kallhäll blev klart - förmodligen för att man nu vet att man kan ta förbi regionaltågen på den sträckan. Vilket jag också har varit med om flera gånger.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Inge » fre 28 jul, 2017 20:01

kildor skrev:
Inge skrev:
kildor skrev:Det var naturligtvis utmärkt att man passade på att bygga dessa i samband med att man anpassade spårområdet för Citybanan, och innan pendeltågstrafiken utökas. Nyttan blir förstås begränsad fram tills dess att hela fyrspårssträckan är färdig, men redan nu minskar det störningskänsligheten. Med bara två spår skulle ett försenat pendeltåg mot Mälarbanan tvingas vänta i tunnelmynningen på ett regionaltåg mot Västerås och samtidigt blockera pendeltågen mot Ostkustbanan.

Jag har fått vänta ett flertal gånger på att regionaltåg ska komma fram både i Karlberg/Tomteboda övre, Kungsängen och Jakobsberg. Lyckligtvis har det blivit rejält bättre sedan fyrspåret Barkarby-Kallhäll blev klart - förmodligen för att man nu vet att man kan ta förbi regionaltågen på den sträckan. Vilket jag också har varit med om flera gånger.

Men det var ju just det jag syftade på. Hur många gånger har du fått vänta vid Tomteboda sedan fyrspåret mellan Barkarby och Kallhäll togs i drift?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav kildor » lör 29 jul, 2017 13:43

Inge skrev:
kildor skrev:Jag har fått vänta ett flertal gånger på att regionaltåg ska komma fram både i Karlberg/Tomteboda övre, Kungsängen och Jakobsberg. Lyckligtvis har det blivit rejält bättre sedan fyrspåret Barkarby-Kallhäll blev klart - förmodligen för att man nu vet att man kan ta förbi regionaltågen på den sträckan. Vilket jag också har varit med om flera gånger.

Men det var ju just det jag syftade på. Hur många gånger har du fått vänta vid Tomteboda sedan fyrspåret mellan Barkarby och Kallhäll togs i drift?

Naturligtvis inte lika ofta. Och ännu mer sällan blir det när hela fyrspåret är klart. Det är ju det som är poängen - steg för steg får vi en mer separerad bana med högre kapacitet och minskad störningskänslighet.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav LÅ1 » lör 29 jul, 2017 19:29

Några frågor angående spåren 13 - 16:

Har spåren varit helt oanvända sedan pendeltågen slutade gå via Centralen?
Hur har det varit före dess, kunde spåren användas för andra tåg, eller har det funnirs någon form av exklusivitetsavtal mellan Trafikverket och SL för dessa spår?
Jag har något svagt minne av att man diskuterade att man skulle kunna ta bort en perrong och då kunna få ett eller två genomgående spår som inte ligger vid en perrong. Eller möjligen göra två smalare perronger och få ytterligare ett spår. Är det någon som vet något om dessa tankar?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 30 jul, 2017 14:04

LÅ1 skrev:Några frågor angående spåren 13 - 16:

Hur har det varit före dess, kunde spåren användas för andra tåg, eller har det funnirs någon form av exklusivitetsavtal mellan Trafikverket och SL för dessa spår?
Jag har något svagt minne av att man diskuterade att man skulle kunna ta bort en perrong och då kunna få ett eller två genomgående spår som inte ligger vid en perrong. Eller möjligen göra två smalare perronger och få ytterligare ett spår. Är det någon som vet något om dessa tankar?

Nu kanske du syftar på resandeutbyte, men godståg har det passerat ganska många på 13-16 genom åren.
Magnus Ahltorp

Inläggav Lennart Petersen » sön 30 jul, 2017 14:55

LÅ1 skrev:Några frågor angående spåren 13 - 16:

Dom har använts vid behov för vanliga tåg (ej SL) då och då . Främst då ankommande till 15-16 när det varit fullt på 17-19
Dock aldrig under högtrafik för pendeln
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » sön 30 jul, 2017 18:10

Jag syftade på om spåren kunde använts till annat än SL:s trafik. Så spåren och plattformarna var inte tabu utan trafikledningen kunde använda dessa vid behov. Som till att låta godståg passera, eller som avstigningsplattform vid behov. Vid närmare eftertanke så har jag ett svagt minne av att jag stigit av ett fjärrtåg där för länge sedan.

Det viktiga var förmodligen att SL-trafiken inte stördes.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Ulrik Berggren » sön 30 jul, 2017 21:01

LÅ1 skrev:Jag syftade på om spåren kunde använts till annat än SL:s trafik. Så spåren och plattformarna var inte tabu utan trafikledningen kunde använda dessa vid behov. Som till att låta godståg passera, eller som avstigningsplattform vid behov. Vid närmare eftertanke så har jag ett svagt minne av att jag stigit av ett fjärrtåg där för länge sedan.

Det viktiga var förmodligen att SL-trafiken inte stördes.

I min ljuva ungdom (d v s 80-talet - innan konkurrensutsättningen av Pendeltrafiken) var det inte ovanligt att ett långt malmtåg från Dannemora mot Oxelösund kom inskramlandes på spår 13 strax innan dess att Vhe-pendeln skulle avgå. Om jag tolkar denna (och liknande tråd på SJK Postvagnen) rätt så var det SJ som trafikledde alla spår då, varför den resulterande prioriteringen måhända inte är att förvånas över. Fast om motsvarande situation hade inträffat före 10/7 i går så tror jag att TrV:s trafiledning hade agerat på liknande sätt om det i det stora hela bedömts gynnsammast av möjliga tågföringsalternativ!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik