Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav Inge » ons 19 jul, 2017 8:25

Vid läsning på annat forum under morgonen konstaterade jag att det påstods att det i järnvägsveskrivningen står att plattformen för spår 13 och 14 övergår till "mellan" 29 meter från södra änden. Någon knyck på vare sig spår eller plattform finns inte, så jag antar att plattformen i själva verket relativt spåren blir lägre och lägre succesivt. Kanske kommer man så att säga närmst "mellan" då det är 29 meter kvar. Dvs att plattformen just där ligger drygt 6 dm över spåret?

Möjligen beror detta på att växelpartiet söder om plattformarna tycks ligga lite högre för nedspåren än uppspåren och att man därför stoppat upp pendeltågsspåren. Orsaken till den synbara höjdskillnaden mellan uppspår och nedspår är för mig okänd.

Notabelt också att det från spår 14 faktiskt finns en växel över till spår 15 innan platformen tar slut, men vid dess låga del. Ironiskt nog går den dock till ett annat, lägre liggande, pendeltågsspår (15) och tycks mig ha ganska påtagliga vertikalkurvor.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav 2763 » ons 19 jul, 2017 10:25

Om jag läser mellan raderna på postvagnen så är växeln orsaken till att man inte höjt plattformen där. På grund av den kan inte plattformen användas i hela sin längd och växeln ätt praktisk eftersom spåret är det enda som nås direkt från både upp- och nedspår utan att låsa båda spåren vid krysset ute på getingmidjan. Därför kan spåret användas för att vända söderifrån kommande tåg direkt vid plattform så länge de är under ca 200 m långa.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Inge » ons 19 jul, 2017 10:45

2763 skrev:Om jag läser mellan raderna på postvagnen så är växeln orsaken till att man inte höjt plattformen där. På grund av den kan inte plattformen användas i hela sin längd och växeln ätt praktisk eftersom spåret är det enda som nås direkt från både upp- och nedspår utan att låsa båda spåren vid krysset ute på getingmidjan. Därför kan spåret användas för att vända söderifrån kommande tåg direkt vid plattform så länge de är under ca 200 m långa.

Den tolkningen förstår jag inte och jag är fortfarande osäker på om man egentligen har högre plattformar i absolut mening. Jag tror snarare, om jag skall gissa, att spåren här börjar gå uppåt för att komma upp i jämnhöjd med fjärrtågspåren innan de går samman.

Norrut skiljer man fjärrtåg och pendeltåg redan på bron, vilket kan vara en anledning till att växlarna för pendeltågen norrut verkar ligga lägre och att den relativa plattformshöjden där är hög i hela sin längd.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » ons 19 jul, 2017 11:46

För att återgå till ursprungsfrågan påstås det i samma alternativa forum att planen är att använda spåren för tågen till Mälarbanan (lämpligen då spåren 15 och 16, min anmärkning.)

Gott så, men lite anmärkningsvärt med tanke på att man just spenderat miljardbelopp på en lyxanläggning vid Tomteboda, med nya broar, för att sortera upp tågen optimalt. Om man ändå kommer att vända tågen från Mälarbanan utanför norra säcken hade de gamla broarna fungerat precis lika bra, utan några korsande tågvägar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Magnus Ahltorp » ons 19 jul, 2017 12:37

Inge skrev:För att återgå till ursprungsfrågan påstås det i samma alternativa forum att planen är att använda spåren för tågen till Mälarbanan (lämpligen då spåren 15 och 16, min anmärkning.)

Gott så, men lite anmärkningsvärt med tanke på att man just spenderat miljardbelopp på en lyxanläggning vid Tomteboda, med nya broar, för att sortera upp tågen optimalt. Om man ändå kommer att vända tågen från Mälarbanan utanför norra säcken hade de gamla broarna fungerat precis lika bra, utan några korsande tågvägar.

De nya broarna vid Tomteboda är väl en smygstart på Mälarbanans fyrspår söderifrån?
Magnus Ahltorp

Inläggav Inge » ons 19 jul, 2017 12:42

Magnus Ahltorp skrev:
Inge skrev:För att återgå till ursprungsfrågan påstås det i samma alternativa forum att planen är att använda spåren för tågen till Mälarbanan (lämpligen då spåren 15 och 16, min anmärkning.)

De nya broarna vid Tomteboda är väl en smygstart på Mälarbanans fyrspår söderifrån?

Man byter motivering från dag till dag, men de gör ingen nytta som det heller, vilket vi gått igenom i någon annan tråd för tid sedan.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav ADDE » ons 19 jul, 2017 18:19

De nya broarna gör så att tåg till och från mälarbanan inte är ivägen för någon annan trafik när det blir köer på vissa spår eller om ett tåg behöver vänta in en annan tåg som har företräde... Det gör att trafiken kan flyta på även om ett tåg måste vänta in något annat!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Inge » ons 19 jul, 2017 18:26

ADDE skrev:De nya broarna gör så att tåg till och från mälarbanan inte är ivägen för någon annan trafik när det blir köer på vissa spår eller om ett tåg behöver vänta in en annan tåg som har företräde... Det gör att trafiken kan flyta på även om ett tåg måste vänta in något annat!

Kan du ge exempel? Jag kan bara lista ut två fall. Det ena skall inte uppstå och det andra skulle givit försumbar effekt med de äldre broarna. Har du bättre exempel?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » ons 19 jul, 2017 19:43

Jag vet att detta gäller Centralstationen i Stockholm, men det är ju även två perronger i Stockholms Södra. Skall dom börja användas av regionaltåg kanske?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » ons 19 jul, 2017 23:42

Odd skrev:Jag vet att detta gäller Centralstationen i Stockholm, men det är ju även två perronger i Stockholms Södra. Skall dom börja användas av regionaltåg kanske?

Bra fråga! Jag tror det vore lämpligt att regionaltågen stannar hyfsat tätt inom Storstockholm. Jämför gärna med RE-trafiken i Berlin. Där kan man åka på samma lokaltrafikbiljett även på Re-tågen som gör flera uppehåll inom staden. Snabbt och bra, fast betydligt sämre turtäthet än S-bahn förstås.

Efter kontroll så ser jag att det är jag som startat tråden. Och jag tar inte upp om avvikelsen från ämnet. Det väl inte helt irrelevant att i sammanhanget ta upp övriga "överblivna" perrongspår.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » tor 20 jul, 2017 7:09

Inge skrev:
ADDE skrev:De nya broarna gör så att tåg till och från mälarbanan inte är ivägen för någon annan trafik när det blir köer på vissa spår eller om ett tåg behöver vänta in en annan tåg som har företräde... Det gör att trafiken kan flyta på även om ett tåg måste vänta in något annat!

Kan du ge exempel? Jag kan bara lista ut två fall. Det ena skall inte uppstå och det andra skulle givit försumbar effekt med de äldre broarna. Har du bättre exempel?

Blev det svårt? Det finns nämligen bara två fall där de nya fyra broarna gör teoretisk skillnad jämfört med de båda gamla.

Fjärr och regionaltågen från Mälarbanan skall alltså till spår 13-16. Dit använder de givetvis de gamla pendeltågsspåren. Dessa var helt skiljda från fjärrtågspåren från Uppsala redan tidigare. Citybanan har anslutits direkt till pendeltågsspåren från Uppsala. Dessa spår hade således även varit fria från konflikt med pendeltåg från Uppsala/Märsta med de gamla broarna. Pendeltågen behövde givetvis inte heller komma i konflikt med fjärrtågen från Uppsala. Dessa växlas "innåt" mot pendeltågsspåren från Uppsala både med de nya broarna och med de gamla.

De enda konflikter som alltså kan uppstå är mellan tåg som verkligen har samma mål. Norra säcken och spår 13-15 är olika mål. Dvs mellan Västeråståg och Bålstatåg västerut respektive mellan olika pendeltåg söderut. Det förra skall inte behöva eftersom Västeråstågen har helt egna spår ända från centralen. I den mån SJ ändå är så klantiga att de lyckas missa sin lucka skall de inte släppas fram. Således inga följdförseningar. Det senare fallet kan uppstå. Dvs att pendeltåg västerifrån och norrifrån kommer samtidigt till punkten där spåren går samman. Då kan det uppstå en följdförsening även för bakomliggande Västeråståg på några sekunder. Men detta har försumbar betydelse då Västeråståget därefter har ett helt eget spår ner till sin slutdestination.

Hjälper då fyrbrosystelet? I första fallet, NEJ. Västeråståget skall ändå vänta. I andra fallet, Ja. Men försumbart. Problemet var reden från början försumbart och försvinner inte heller med den fjärde bron. Enda skillnaden är att pendeltåget kan vänta på själva bron, samtidigt som fjärrtågen i låg fart kan passera på sin bro. Skiljeväxeln ligger ju precis innan. Mest sannolikt hinner man ändå inte över innan pendeltåget rullat undan från den andra bron. Den eventuella men försumbara vinsten har heller inga som helst följdvinster eftersom inga andra tåg väntar på att komma in på Västeråståget spår.

Notabelt är att samma miljard helt hade raderat ut samma konflikt om den istället används till det tidigare planerade tredje spåret till Odenplan. Men då hade den dessutom underlättat sammanvägning en av pendeltågen och ökat citybanans kapacitet. I det fallet ansågs dock inte nyttan tillräcklig...

Men var den försumbara vinsten med sorteringsanläggningen vid Tomteboda värd en miljardinvestering, det är frågan?

Vinsten med den enorma sorteringsanläggningen uppstår först om man låter den sortera genomgående tåg från båda banorna mot spår 13/14 resp från spår 15/16, ifrån vändande tåg i norra säcken redan vid Tomteboda. Eller ännu tydligare emdast om man skulle börja köra betydligt större andel genomgående tåg och därför måste vända vissa Västeråståg i Norra säcken. Nyttan uppstår endast om man kör Västeråståg till och från norra säcken samtidigt som de gamla pendeltågsspåren används av genomgående tåg.

Men ingen har uttryckt några önskemål om att köra genomgående tåg från båda banorna eller överhuvudtaget fler genomgående tåg. Istället flyttar man Västeråstågen till spår 15/16 för vändning där och för att frigöra fler vändspår för tågen via Uppsala i norra säcken. Således kommer den enorma anläggningen inte till någon nytta.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav ADDE » tor 20 jul, 2017 9:40

Har du kollat over spårplanen I Tomteboda? De gamla brospannarna trafikeras av pendeltågen och kommer åt både Citybanan & Spår 13-16!
De nya brospannarna kommer åt både spår 13-16 genom att använda de gamla pendeltågsspåren hela vägen in till Stockholm C såväl som säckspåren. Samma sak med de ytrre fjärrtågsspåren från Uppsala!

Detta gör givetsvis att fjärrtågen kommer alltid använda de yttre brospannarna oavsett vart I Stockholm C de ska och pendeltågen använder alltid de inre brospannarna oavsett om de ska till Citybanan eller om de behöver ledas om till Stockholm Central!

Och om västeråståget behöver vänta på en Uppsalatåg som har företräde till säcken först så är inte västeråstågen ivägen för pendeltågen so mska ner till Citybanan!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Inge » tor 20 jul, 2017 10:09

ADDE skrev:Har du kollat over spårplanen I Tomteboda? De gamla brospannarna trafikeras av pendeltågen och kommer åt både Citybanan & Spår 13-16!
De nya brospannarna kommer åt både spår 13-16 genom att använda de gamla pendeltågsspåren hela vägen in till Stockholm C såväl som säckspåren. Samma sak med de ytrre fjärrtågsspåren från Uppsala!

Detta gör givetsvis att fjärrtågen kommer alltid använda de yttre brospannarna oavsett vart I Stockholm C de ska och pendeltågen använder alltid de inre brospannarna oavsett om de ska till Citybanan eller om de behöver ledas om till Stockholm Central!

Och om västeråståget behöver vänta på en Uppsalatåg som har företräde till säcken först så är inte västeråstågen ivägen för pendeltågen so mska ner till Citybanan!

Jag har koll på broarna, ja. Och det finns inga gamla broarna kvar. Man bytte de också, tydligen fick man rikligt med projektmedel som man måste bränna. Men de mellersta broarna är på sanna plats som de gamla.

Inga Västeråståg skulle ju gå till Norra säcken. Det var ursprunget till påpekandet att man därmed inte får någon nytta av denna miljardsatsning.

De gamla broarna klarade allt de nya klarar, utom just situationen då ett Västeråståg skall över till Norra säcken precis samtidigt som ett Uppsalatåg skall in till de genomgående spåren. Men den situationen uppstår aldrig med den planerade spåranvändningen.

Notera särskilt att det inte fanns något som hindrade att ett Västeråståg kunde gå in på spår 15 eller 16 samtidigt som ett Uppsalatåg kunde gå in på spår 10-14 för att bli genomgående, med de gamla broarna heller. I själva verket fanns inget som hindrade något så länge Västeråståget skulle in på ett spår med högre spårnummer än Uppsalatåget.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav ADDE » tor 20 jul, 2017 10:40

somsagt. både västeråstågen och uppsalatågen kan nå både norra säcken såväl som spår 13-16 utan vara I konflikt med varandra eller med pendeltågen tack vare hur trafikverket har lagt upp spåren runtomkring citybanans nya entré och runt broarna till mälarbanan.

Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Inge » tor 20 jul, 2017 10:59

ADDE skrev:somsagt. både västeråstågen och uppsalatågen kan nå både norra säcken såväl som spår 13-16 utan vara I konflikt med varandra eller med pendeltågen tack vare hur trafikverket har lagt upp spåren runtomkring citybanans nya entré och runt broarna till mälarbanan.

Nonsens.

Det kan de, men det kunde de ändå. De är inte behjälpta av de nya broarna, så som trafiken läggs upp.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav AdrianLangemar » tor 20 jul, 2017 12:04

I nuläget är ju nyttan av de nya viadukterna försumbar men de är givetvis nödvändiga när det är fyrspår genom Sundbyberg. Det var bra att man passade på att bygga viadukterna samtidigt som man byggde anslutningen till Citybanan. Det skulle vara mycket svårare att bygga nu.
AdrianLangemar

Inläggav Inge » tor 20 jul, 2017 12:35

AdrianLangemar skrev:I nuläget är ju nyttan av de nya viadukterna försumbar men de är givetvis nödvändiga när det är fyrspår genom Sundbyberg. Det var bra att man passade på att bygga viadukterna samtidigt som man byggde anslutningen till Citybanan. Det skulle vara mycket svårare att bygga nu.

Varför tror du att de skulle vara svårare att bygga nu?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 20 jul, 2017 13:23

Vi har alla våra favoritämnen tycks det, för en del verkar det vara att visa att det är onödigt att öka kapaciteten på Västeråsbanan.

Vi andra som inser att det förr eller senare behövs fler spår inser säkert också att utbyggnaden måste ske i etapper, där nyttan av de första åtgärderna kanske inte alltid är uppenbar. Men att från den ena dagen till den andra gå från två till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll är i praktiken svårt, för att inte säga ogenomförbart. När alla inser detta kanske vi kan slippa karbonpappersinlägg om "inkompetens och slöseri"?

Ska vi säga så?

föreslår
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav daniel_s » tor 20 jul, 2017 13:37

Jag tror inte det - att klaga över förvaltningen är för vissa en lika naturlig och livsnödvändig daglig aktivitet som att äta frukost...
daniel_s

Inläggav bark » tor 20 jul, 2017 13:52

TKO skrev:[...]Vi andra som inser att det förr eller senare behövs fler spår inser [...]

Och som av en slump så läste jag just den här artikeln http://nt.se/om4745056 om Mälabs beställning av nya pendeltåg.
Användarvisningsbild
bark

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik