Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav LÅ1 » mån 10 jul, 2017 23:22

Vad har man för planer för de spår som pendeltågen överger på Centralen? Kan kanske vara lämpliga för regionaltågen, som med tiden förmodligen kommer att bli mer och mer likt ett slags pendeltågssystem för långpendlare.

Var där i eftermiddag och kollade upp läget.

Vid Klarabergsgatan fans några svårupptäckta anslag om att pendeltågen flyttat till nya stationen Stockholm City. Några byggjobbare fick svara på många frågor så fort deras verktyg tystnade. För SL eller MTR hade inget folk på platsen. Det kom en och annan och plockade fram sitt kort, men fick ingen respons från spärren, som ju stod helt öppen.

I gången under spåren så stod det en ensam SJ-informatör och försökte få folk att gå till nya stationen. Här var spärrarna redan borttagna. I alla fall vid spår 13 och 14. SL:s skyltar var något lättare att se. Men alla bryr sig ju inte om att läsa så mycket text i brådskan. Här var det betydligt fler som kom och ville åka pendeltåg än vid Klarabergsgatan. På väg från platsen såg jag två MTR-informatörer stå och samspråka i närheten av dörrarna UT från gången under spåren!

Jag tycker man skulle kunnat skyltat betydligt tydligare. Det förekom täta utrop i högtalarsystemet om att pendeltågen flyttat. Det var i och för sig bra. Om det fanns några tydliga skyltar på andra platsr än vid de tidigare spärrarna vet jag inte. Såg i alla fall inga.

En gammal artikel på Stockholm direkt: "Pendeltågen slutar gå från perrongerna på Centralen".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Framtiden för spår 13 - 16 på Centralen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 11 jul, 2017 0:30

Vi såg nog samma farbror som informerade. Jag frågade honom lite försiktigt om när han trodde att de "frigivna spåren" skulle kunna börja användas till annat, och hans stalltips var i december, i samband med tidtabellsomläggningen.

Sedan är det väl så att det alltid finns utrymme för förbättringar, och hur man än gör så blir det alltid något man missar. Till glädje för kverulanter och felfinnare samt andra som tycker om att gotta sig i negativismer.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » tis 11 jul, 2017 0:34

dr Cassandra Nojdh skrev:Sedan är det väl så att det alltid finns utrymme för förbättringar, och hur man än gör så blir det alltid något man missar. Till glädje för kverulanter och felfinnare samt andra som tycker om att gotta sig i negativismer.

Är det mig du avser? Jag försökte bara beskriva vad jag såg, och fundera på hur man kunde informera bättre. Är det att vara kverulant, felfinnare och att gotta sig i negativismer?
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 11 jul, 2017 0:42

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Sedan är det väl så att det alltid finns utrymme för förbättringar, och hur man än gör så blir det alltid något man missar. Till glädje för kverulanter och felfinnare samt andra som tycker om att gotta sig i negativismer.

Är det mig du avser? Jag försökte bara beskriva vad jag såg, och fundera på hur man kunde informera bättre. Är det att vara kverulant, felfinnare och att gotta sig i negativismer?

Nej, nej, inte på något sätt. Det var helt andra som avsågs (du förstår nog....)

Skulle givetvis ha lagt till detta förtydligande i en fotnot, ber om ursäkt för denna underlåtelse.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » tis 11 jul, 2017 0:45

dr Cassandra Nojdh skrev:
LÅ1 skrev:

Nej, nej, inte på något sätt. Det var helt andra som avsågs (du förstår nog....)

Skulle givetvis ha lagt till detta förtydligande i en fotnot, ber om ursäkt för denna underlåtelse.

OK, Ingen skada skedd! Ursäkten accepterad! :D
LÅ1

Inläggav BSB101 » tis 11 jul, 2017 7:13

Gällande information verkar det som en hel del har en inbyggd spärr mot att ta emot information än hur välformulerad och tydlig den är.

"Åh, en skylt med mer än tre ord på, nä den är för jobbig att läsa. Bättre då att fråga första bästa med en varselväst även om det står Nisses kebab och porr på ryggen och min fråga gäller pendeltågen".
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Odd » tis 11 jul, 2017 7:40

Den spärren är större än vad du inser. Även du och jag har den.

En del tror att det här med information och kommunikation inte kan vara så svårt, och därför finns det en massa konsulter som tjänar oerhörda pengar på att skapa obegriplig information.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 11 jul, 2017 10:01

BSB101 skrev:Gällande information verkar det som en hel del har en inbyggd spärr mot att ta emot information än hur välformulerad och tydlig den är.

"Åh, en skylt med mer än tre ord på, nä den är för jobbig att läsa. Bättre då att fråga första bästa med en varselväst även om det står Nisses kebab och porr på ryggen och min fråga gäller pendeltågen".

Ja, det verkar vara en egenskap som är rätt utbredd på detta forum också!
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » tis 11 jul, 2017 15:51

BSB101 skrev:Gällande information verkar det som en hel del har en inbyggd spärr mot att ta emot information än hur välformulerad och tydlig den är.

Odd skrev:Den spärren är större än vad du inser. Även du och jag har den.

En del tror att det här med information och kommunikation inte kan vara så svårt, och därför finns det en massa konsulter som tjänar oerhörda pengar på att skapa obegriplig information.

Det händer t.o.m. att man letar efter informationen utan att se den. T.ex. är skyltarna vid entrén till kontantlösa butiker och restauranger små och varierande i utseende, så även om man håller utsikt efter dem så kan man missa dem.

När det gäller skyltarna vid spår 13 - 16 på Centralen så är nog ett av problemen att de hade fel färg. De var blå. Kunde vara passande när man informerade i förväg. Men när trafiken väl flyttat så borde de varit orangea och placerade på s.k. gatupratare för att de skulle uppmärksammas!
LÅ1

Inläggav Odd » tis 11 jul, 2017 23:24

Just vid centralen så borde den tydligaste markören vara att ta bort spärrarna och kurerna helt och hållet...

Men när det ändå är på tapeten, det kanske är så att man skulle behålla spärrlinjen på spåren och kanske erbjuda tågbolag en möjlighet att visera resenärerna innan ombordstigning... Som på en del ställen i Storbritannien.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Lennart Petersen » tis 11 jul, 2017 23:49

Odd skrev:Just vid centralen så borde den tydligaste markören vara att ta bort spärrarna och kurerna helt och hållet...

Men när det ändå är på tapeten, det kanske är så att man skulle behålla spärrlinjen på spåren och kanske erbjuda tågbolag en möjlighet att visera resenärerna innan ombordstigning... Som på en del ställen i Storbritannien.

För själva utrustningen vid spärrlinjerna till 13-16 så är SL i full gång med att montera ner automatspärrar och biljettautomater och arbetet verkar prioriterat att ske så skyndsamt som möjligt. Kanske vill man ta hand om grejerna så snabbt som möjligt för att inte riskera vandalisering och säkert har man användning för sakerna på annat håll om inte annat så i reserv. Det är ju också logiskt att om SL inte längre betalar för tillträde till stationen så får man packa ihop sina grejor.
Men som 13-16 är utformat så är det ju rätt enkelt att etablera en manuell spärrlinje precis som man haft för incheckning till nattåget vid spår 11-12
Lennart Petersen

Inläggav 2763 » tor 13 jul, 2017 21:32

... Eller så är det så enkelt att man betalar hyra för spåren till följd av spärrarna och vill slippa den avgiften så fort som möjligt, vilket villkoras av att trv har fullt tillträde.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Inge » fre 14 jul, 2017 11:43

Jag har ingen aning om vad man har för planer för spåren. Dock passar de ju ganska bra för genomgående tåg, vilket jag tycker att man borde satsa mer på. Tex Västerås-Linköping och Eskilstuna-Uppsala. Tyvärr funkar perronghöjden lite dåligt tillsammans med X40. Men jag vet inte hur exakt den där höjden egentligen är. Upplever det som att X40:n passar bättre vid Sumpan än vid Södra trots samma nominella höjd. Någon X40 vid spår 13-16 på centralen har jag aldrig sett.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » fre 14 jul, 2017 20:27

Går det att stoppa om spåret och höja det lite och ändå behålla tillåten höjd till kontaktledningen?
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav 2763 » tis 18 jul, 2017 14:09

Odd skrev:Går det att stoppa om spåret och höja det lite och ändå behålla tillåten höjd till kontaktledningen?

Det är nog lättare att ta bort ytskiktet på perrongen och skotta undan. Att anordna vertikalkurvor i växelgator känns mycket jobbigare.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav TKO » tis 18 jul, 2017 14:57

Skiljer sej verkligen plattformshöjden vid spår 13-16 från övriga spår?
(Jag borde väl ha koll eftersom jag åkt pendeltåg till/från centralen från tidernas begynnelse... men min spontana gissning är "nej, det är samma /nominella/ höjd!)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tis 18 jul, 2017 15:00

Pendeltågens plattformar är högre relativt spåren.

Hur lätt der är att bygga om beror lite på hur det är gjort idag. Det ligger väl inga växlar precis vid plattformarna och eventuellt är det så att det faktiskt är spåren som ligger lite lägre idag. Eller en kombination av lägre spår och högre liggande plattformsyta.

Det skulle underlätta en höjning av spåren jämfört med om det bara är plattformsytan som ligger högre.

PS -När jag tänker mer på saken observerade jag för något halvår sedan att någon markerat uppmätta höjder på någon av plattformskanterna med gul färg. Undrar om inte det var på Centralen? Det borde det ju varit eftersom det är där man nu behöver veta. Det varierade en del längs plattformen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 18 jul, 2017 15:14

Inge skrev:Pendeltågens plattformar är högre relativt spåren.

Hur lätt der är att bygga om beror lite på hur det är gjort idag. Det ligger väl inga växlar precis vid plattformarna och eventuellt är det så att det faktiskt är spåren som ligger lite lägre idag. Eller en kombination av lägre spår och högre liggande plattformsyta.

Det skulle underlätta en höjning av spåren jämfört med om det bara är plattformsytan som ligger högre.

Vilken höjd (över rök) har då pendeltågsplattformarna respektive övriga plattformar?
(Jag trodde plattformshöjder var normerade i något tekniskt direktiv och att det fanns två "godkända" höjder - en "låg" och en "hög"... plattformarna vid Cst torde vara "höga"))

/TKO
TKO

Inläggav Inge » tis 18 jul, 2017 15:21

TKO skrev:
Inge skrev:Pendeltågens plattformar är högre relativt spåren.

Vilken höjd (över rök) har då pendeltågsplattformarna respektive övriga plattformar?
(Jag trodde plattformshöjder var normerade i något tekniskt direktiv och att det fanns två "godkända" höjder - en "låg" och en "hög"... plattformarna vid Cst torde vara "höga"))

/TKO

Det finns fyra godkända höjder. Höjderna på centralen är mellan, höga samt extrahöga. Några låga finns inte där och extrahöga endast vid spår 1 och 2. Har inte de exakta siffrorna i huvudet, men "mellan" är drygt en halvmeter och höga drygt sju decimeter. Skillnaden skall nominellt vara drygt 15 cm har jag för mig, men så exakt är det inte i praktiken.

SJs äldre tåg är byggda för att klara både låga och mellanplatformar, medan de nyare helst skall ha mellanhöjden. Pendeltågen skall helst ha de höga.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 18 jul, 2017 16:34

Ovanstående är säkert rätt.
Jag ska kolla direktivet samt Järnvägsbeskrivningen, när jag får tid...

/TKO
TKO

Nästa

Återgå till Spårtrafik