Gula T-bana till Arenastaden??

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Inge » lör 08 jul, 2017 9:04

Enceladus skrev:Ja, statistiken är för tunnelbanestationen. Visst, om alla som kan flyttas från röda linjen redan har flyttats till bussen så blir det svårt att avlasta röda linjen ytterligare. Egentligen kan vi bara spekulera - det finns ingen statistik som säger varifrån resenärerna kommer. Om en stor del kommer från pendeltåget och blå linjen så finns det goda avlastningsmöjligheter. Om restiden med Roslagsbana blir avsevärt kortare än med tunnelbana kan även resande från gröna linjen lockas.

Vi får väl se hur det blir till hösten. Men troligen kommer antalet avstigande vid Universitetet och även KTH att minska något när pendeln flyttar till Odenplan. Men som sagt den minskningen är oavhängig Roslagsbanan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4476
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Tub4 » sön 09 jul, 2017 10:09

Hittar inte att citera rätt person men den som trodde att uppgångarna vid karolinska ligger dåligt. Nej.

En uppgång vid Torsplan och sedan nästa (med tre uppgångar) på norra sidan vid NKS huvudentré och Karolinska Institutets huvudingång? Hur är det dåligt? Hela "gamla" Karolinska ligger inom bekvämt gångavstånd. Det är inte särskilt långt. Man kan gå genom NKS och vips är du på baksidan av "gamla" KS.
Hela KIs område är inte särskilt stort.

Lägg till detta allt som byggs runt Solna"bron" och Torsplan, de får ju otroligt nära.

Brukar vara bra att bilda sig en korrekt uppfattning istället för att gissa. Gula linjens uppgångar vid KI/NKS/KS/Torsplan ligger otroligt bra.
Tub4
 
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 15 mar, 2016 19:40

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Lars_L » sön 09 jul, 2017 10:52

Enceladus skrev:
Inge skrev:Det har funnits många förslag för både tvärbana och tunnelbana. Tyvärr har man väl inte riktigt tänkt färdigt innan man börjat bygg. Tvärbanan behövde väl egentligen inte ha byggts mellan Solna C och Solna S, utan den sträckan hade gjort sig bättre som en del av tunnelbanan. Å andra sidan behöver tunnelbanan ett bättre läge i Arenastaden än den nu får. Det blir ju lite illa om man istället behöver en ny bytespunkt i Ulriksdal också.

Enligt mitt förmenande borde pendeltågsstationen i Ulriksdal läggas ner i samband med att tunnelbana dras till dess närområde. Tunnelbanan klarar det lokala behovet väl och pendeltågen på norra stambanan behöver snabbas upp. I synnerhet sedan de förlängts hela vägen till Uppsala.


Jag tycker egentligen inte att en tunnelbana mellan Solna station och Bergshamra vore fel. Den skulle avlasta röda linjen och stärka Solna station som knutpunkt. Har man redan investerat miljarder i linjen så kan man lika gärna se till att den verkligen gör nytta. Men där kan linjen ta slut. För Roslagskommunerna är en Roslagsbana med tunnelbanestandard ett bättre alternativ. Att förlänga linjen ytterligare till någon av Roslagsbanans stationer kan övervägas, men i så fall mycket längre fram i tiden. Bytet i Odenplan borde vara tillräckligt på medellång sikt. Denna tunnelbaneförlängning tillsammans med Hagsätra–Älvsjö och Hjulsta–Barkarby skulle vara en satsning på bättre regionaltåg, där fler uppehåll behövs för högre turtäthet, färre byten och i allmänhet snabbare resor (förutsatt att taxesystemet är gemensamt). Även Helenelund skulle vara intressant för uppehåll, speciellt om tvärbanan där förlängdes till Roslags Näsby. Men då vore det orimligt att lägga ned Ulriksdal, varför tunnelbanan till Bergshamra borde stanna någon annanstans, förslagsvis i Järva krog.

Tillägg: I allmänhet borde alla ändstationer vara knutpunkter. Annars riskerar de yttersta stationerna bli avkrokar.


Det är väl ingen som säger att en förlängning till Mörby-Arninge skulle vara fel. Men problemet är ju att om det krävs byte vid Odenplan, så blir resandet för lågt - ska man göra det som en gren av gröna linjen så räcker inte kapaciteten. Det är egentligen det - förutom kostnaden - som är problemet.

Sträckningen över Solna skulle ju inte gå fortare heller - särskilt inte nu när man bygger en station i Hagalund också. Resandet i sig från Norrort till Solna och västra Stockholm är ju inte tillräckligt för tunnelbana - om vi tänker oss någon form av ekonomi i investeringen. Och det måste vi tyvärr, Kostnaden av alla t-bana som planeras nu kommer ändå bli svindlande andel av kostnaden för att resa med SL i framtiden.

Det är ju därför en förlängning av Roslagsbanan till Odenplan - T-centralen är en sådan fantastiskt bra idé.
Lars_L
 
Inlägg: 1866
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 09 jul, 2017 11:45

Karlaplan 1948 skrev:Vid granskning av handlingar rörande Gula T-bana konstaterar jag att slutstationen Arenastaden måste anses som missvisande. Slutstationen planeras med bortre uppgång i höjd med slutstationen för Tvärbanan vid Solna Station. Alltså ingen slutstation med bekväm uppgång vid Mall av Scandinavia eller Friends Arena. Även besökare till Migrationsverket på Pyramidvägen får bereda sig på en viss promenad om nu Migrationsverket finns kvar när T-Gul invigs alternativt finns kvar på dess nuvarande plats. De skäl för denna avsiktligt planerade tillkortakommande har angivits önskemål från Polisen att ha gott om plats att sortera publik på väg till Friends Arena, mycket mer plats än gående från Pendeltågsstation Solna. Ett annat skäl verkar vara att inte störa byggprocessen i den omfattade fortsatta utbyggnaden söder om Mall of Scandinavia. Hänsyn som alltså inte beaktas i Stockholms Innerstad. Märkliga hänsynstagande till de årligen miljoner besökare till Mall of Scandinavia och de betydligt färre årliga besökare till Friends Arena.

Även stationen vid Karolinska snuddar bara i ena hörnet av det stora Karolinska området, med forskning, sjukhus och planerade massiva bostadssatsningar. Befintliga byggänder skall ju säljas till bostadsutvecklare för ca 10 miljarder kronor vartill kommer ombyggnader etc, kanske totalt 20 miljarder kronor. Alltså betydligt mer pengar än T-gul med nu beräknad kostnad 4 miljarder kronor.

Alla möjligheter att i nu föreliggande planer fortsätta med T-Gul söder om Odenplan verkar helt ha avfärdats för framtiden. Jag hittar inte heller höjd för framtida bostäder på en i framtiden nedlagd Bromma flygplats.

Mycket märkligt att bygga ny tunnelbana gul men sedan inte planera att bygg hela vägen fram.

Handlingar till studium finns nu i Tekniska Nämndehuset på Fleminggatan i Stockholm.

Det krävs ingen ingående granskning av några "handlingar". Var och en kan bilda sig en uppfattning om stationernas föreslagna läge genom att besöka sajten för denna utbyggnad
http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sv/arenastaden

och titta på perspektivskisserna där:
http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sv/are ... -stationer

Inte heller behöver Tekniska nämndhuset besökas, handlingarna finns åtkomliga här:
http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sv/are ... handlingar
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Inge » sön 09 jul, 2017 16:04

Lars_L skrev:Det är väl ingen som säger att en förlängning till Mörby-Arninge skulle vara fel. Men problemet är ju att om det krävs byte vid Odenplan, så blir resandet för lågt - ska man göra det som en gren av gröna linjen så räcker inte kapaciteten.

Lars_L skrev:Det är ju därför en förlängning av Roslagsbanan till Odenplan - T-centralen är en sådan fantastiskt bra idé.


Det där blev inte så bra va? Roslagsbanan har ju löjligt låg kapacitet i sammanhanget.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4476
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Lars_L » sön 09 jul, 2017 18:10

Inge skrev:
Lars_L skrev:Det är väl ingen som säger att en förlängning till Mörby-Arninge skulle vara fel. Men problemet är ju att om det krävs byte vid Odenplan, så blir resandet för lågt - ska man göra det som en gren av gröna linjen så räcker inte kapaciteten.

Lars_L skrev:Det är ju därför en förlängning av Roslagsbanan till Odenplan - T-centralen är en sådan fantastiskt bra idé.


Det där blev inte så bra va? Roslagsbanan har ju löjligt låg kapacitet i sammanhanget.


Nej då - men den diskussionen kanske vi haft tillräckligt många inlägg om. Roslagsbanan kostar ju framförallt bara en tredjedel av kostnaden för att förlänga gula linjen till Arninge. Pengar som man därtill kan "hämta hem" till en relativt stor del genom att bebygga Tekniska högskolan.

Exklusive resenärerna från Roslagsbanan finns det ju inga kapacitetsproblem i framtiden på röda linjen. Det är förvisso lite trång till Tekniska och Universitetet en kort tid i morgonrusningen, men dels kommer ju redan Citybanan avlasta en del av detta, dels kommer man ju utöka turtätheten på röda linjen. Det är ju oavsett inte där som den stora resandeökningen kommer att ske, utan den äger ju rum utmed Roslagsbanans sträckning. Med Roslagsbanan kan man ju utöka kapaciteten rätt mycket, betydligt mer i alla fall än vad tunnelbanetåg tar i tiominuterstrafik, oavsett vilken beläggningsgrad vi anser oss kunna räkna med för Roslagsbanan.
Lars_L
 
Inlägg: 1866
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Inge » sön 09 jul, 2017 18:20

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Lars_L skrev:Det är väl ingen som säger att en förlängning till Mörby-Arninge skulle vara fel. Men problemet är ju att om det krävs byte vid Odenplan, så blir resandet för lågt - ska man göra det som en gren av gröna linjen så räcker inte kapaciteten.

Lars_L skrev:Det är ju därför en förlängning av Roslagsbanan till Odenplan - T-centralen är en sådan fantastiskt bra idé.


Det där blev inte så bra va? Roslagsbanan har ju löjligt låg kapacitet i sammanhanget.


Nej då - men den diskussionen kanske vi haft tillräckligt många inlägg om. Roslagsbanan kostar ju framförallt bara en tredjedel av kostnaden för att förlänga gula linjen till Arninge. Pengar som man därtill kan "hämta hem" till en relativt stor del genom att bebygga Tekniska högskolan.

Exklusive resenärerna från Roslagsbanan finns det ju inga kapacitetsproblem i framtiden på röda linjen. Det är förvisso lite trång till Tekniska och Universitetet en kort tid i morgonrusningen, men dels kommer ju redan Citybanan avlasta en del av detta, dels kommer man ju utöka turtätheten på röda linjen. Det är ju oavsett inte där som den stora resandeökningen kommer att ske, utan den äger ju rum utmed Roslagsbanans sträckning. Med Roslagsbanan kan man ju utöka kapaciteten rätt mycket, betydligt mer i alla fall än vad tunnelbanetåg tar i tiominuterstrafik, oavsett vilken beläggningsgrad vi anser oss kunna räkna med för Roslagsbanan.


Det där är ju inte sant överhuvudtaget. Varken beträffande kostnader eller annat. Det är mindre än 1000 passagerare sammanlagt under röda linjens tre kritiska timmar som skall till Roslagsbanan. Dessutom leder omdragning till att 2000 passagerare under samma tid kommer att komma in från fel håll. Belastningen på röda linjen ökar med mer än tusen passagerare under se tre rusningstimmarna.

Det är inte så mycket. Bara ett 30 tal passagere per tåg och kanske 50 på de mest kritiska. Roslagsbanan är ju inte så mycket med överhuvudtaget. Men det är en försämring och på marginalen är 50 passagerare till på tunnelbanans allra mest belastade tåg allt annat än bra.

Resenärerna från Roslagen å andra sidan får ju plats på vändande tunneltåg. Så de är aldrig något problem för tunnelbanan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4476
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » sön 09 jul, 2017 21:55

Lars_L skrev:Det är väl ingen som säger att en förlängning till Mörby-Arninge skulle vara fel. Men problemet är ju att om det krävs byte vid Odenplan, så blir resandet för lågt - ska man göra det som en gren av gröna linjen så räcker inte kapaciteten. Det är egentligen det - förutom kostnaden - som är problemet.

Sträckningen över Solna skulle ju inte gå fortare heller - särskilt inte nu när man bygger en station i Hagalund också. Resandet i sig från Norrort till Solna och västra Stockholm är ju inte tillräckligt för tunnelbana - om vi tänker oss någon form av ekonomi i investeringen. Och det måste vi tyvärr, Kostnaden av alla t-bana som planeras nu kommer ändå bli svindlande andel av kostnaden för att resa med SL i framtiden.

Det är ju därför en förlängning av Roslagsbanan till Odenplan - T-centralen är en sådan fantastiskt bra idé.


Jag tror att jag behöver göra ett förtydligande. Jag föreslog inte tunnelbana till Täby. Som du säger själv hade det blivit ett moment 22 - för att kunna konkurrera med den snabba Roslagsbanan som går direkt till de flesta större bostadsområden i Täby, Vallentuna och Österåker hade tunnelbanan behövt fortsätta söder om Odenplan, men då skulle ju inte kapaciteten räcka. Att Roslagsbanans förlängning dessutom är billigare än tunnelbanealternativet kan ses som en bonus. Egentligen valde man bort möjligheten att förlänga tunnelbanan till Täby när man valde det grunda läget vid Odenplan.

Men bara för att grenen mot Arenastaden inte kan förlängas till Täby betyder det inte att den inte borde förlängas alls. En gren med bara tre stationer är ändå inte optimal. I det läget kan det vara värt att överväga kortare förlängningar. Därför föreslog jag en förlängning till Bergshamra, men inte längre. Stationernas täthet gör att linjen främst får en lokal funktion. Detta skulle självklart förutsätta ett enormt bostadsbyggande mellan Järva och Bergshamra, men bostadsbyggande verkar Solna vara bra på.
Enceladus
 
Inlägg: 649
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Inge » sön 09 jul, 2017 22:13

Det tycks gå lite långsamt för vissa. Men vi tar det igen. Inga tåg kommer att vända vid Odenplan. Den möjligheten kommer inte ens att byggas. Alla tåg kommer att fortsätta söder om Odenplan. Det tack vare "det grunda läget" eg. den nuvarande stationen. Den har spår som fortsätter söder om Odenplan och har faktiskt haft det sedan 1952, även om de tycks okända.

Andra alternativ har för övrigt aldrig varit seriösa. Demagogi och tramsande.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4476
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav daniel_s » sön 09 jul, 2017 22:43

Men du kan väl åtminstone låta dem börja bygga banan först så att hjulen kommer i rullning innan du klär av kejsaren hens nya kläder...
daniel_s
 
Inlägg: 11034
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 10 jul, 2017 10:44

Inge skrev:Det tycks gå lite långsamt för vissa. Men vi tar det igen. Inga tåg kommer att vända vid Odenplan. Den möjligheten kommer inte ens att byggas. Alla tåg kommer att fortsätta söder om Odenplan. Det tack vare "det grunda läget" eg. den nuvarande stationen. Den har spår som fortsätter söder om Odenplan och har faktiskt haft det sedan 1952, även om de tycks okända.

Andra alternativ har för övrigt aldrig varit seriösa. Demagogi och tramsande.

Här slås det in öppna dörrar för fullt, ser jag. Det framgår ju klart och tydligt att gula linjens tåg inte ska vända vid Odenplan:
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... enastaden/

Lars_L talar om en förlängning till Mörby/Arninge, vilket ingen har föreslagit!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 10 jul, 2017 18:42

Inge skrev: Tvärbanan behövde väl egentligen inte ha byggts mellan Solna C och Solna S, utan den sträckan hade gjort sig bättre som en del av tunnelbanan.

Hur skulle den förbindelsen ha utformats "som en del av tunnelbanan"?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster