Gula T-bana till Arenastaden??

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav TKO » fre 07 jul, 2017 12:56

Jag kanske missat nåt i ovanstående diskussion...

MEN - det är väl ingen som föreslagit att dra Gula T-bana(n) mellan Odenplan och Universitetet?

Den som återigen vill framföra sin åsikt att det är olämpligt att dra in Roslagsbanan till City via Odenplan har många andra trådar att välja på!

(Om man nu måste framföra samma åsikt gång på gång)

upplyser
Thomas K Ohlsson
(ordningsam)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7391
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 13:03

Inge skrev:Det är någonstans kring 2000 som kommer från Roslagsbanan och åker vidare till Östermalmstorg under morgonrusningen. (Detta inkluderar inte de som åker längre.)

Det är inte 2000 som kliver av vid Universitetet söderifrån under morgonrusningen, utan betydligt färre.

Dessutom handlar det som sagt bara om de av dessa som påverkas. Klipper man Roslagsbanan och för den till T-Centralen påverkas alla som skall till Östermalmstorg. Men av de som skall till Universitetet handlar det bara om de som väljer Roslagsbanan.

Vilka skulle då välja Roslagsbanan? Knappast de som ändå kommer med röd linje. Ej heller de som kommer med grön linje och antagligen har ett enkelt byte över plattform till röd linje eller kan ta en effektiv buss från Odenplan direkt till sininstitution. Inte heller de från pendeltågen som också de från och med årets hösttermin kan välja bussen från Odenplan.

Återstår då endast de som kommer från blå linje och tycker att buss 540 är för långsam. Hur många är de?


Tunnelbanestationen Universitetet har 5 300 avstigande mellan 06:00 och 09:00 samt 1 400 avstigande mellan 07:30 och 08:30. Roslagsbanestationen Östra har 6 400 avstigande avstigande mellan 06:00 och 09:00 samt 2 300 avstigande mellan 07:30 och 08:30. Mörby har 800 respektive 200. Du påstår alltså att nästan alla som kliver av i Östra och Mörby ska till Östermalmstorg? Det låter orimligt. Boende i Roslagen har traditionellt varit överrepresenterade på KTH. Sen måste vissa ha andra resmål än Östermalmstorg.

Det är möjligt att Roslagsbanans station måste flyttas för att kunna konkurrera med andra trafikslag, och då blir det väl en kostnadsfråga. Min erfarenhet av buss 540 är att den ofta går tom från Universitetet. Buss 50 brukar däremot vara full, men de flesta verkar använda den för att åka till Albano och andra mellanliggande hållplatser. Det spelar egentligen ingen roll om folk väljer att ta buss 50 eller Roslagsbana till Universitetet - huvudsaken är att merparten av dessa 5 300 avstigande försvinner från röda linjen.
Enceladus
 
Inlägg: 2078
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 13:15

TKO skrev:Jag kanske missat nåt i ovanstående diskussion...

MEN - det är väl ingen som föreslagit att dra Gula T-bana(n) mellan Odenplan och Universitetet?

Den som återigen vill framföra sin åsikt att det är olämpligt att dra in Roslagsbanan till City via Odenplan har många andra trådar att välja på!

(Om man nu måste framföra samma åsikt gång på gång)

upplyser
Thomas K Ohlsson
(ordningsam)


Det som har diskuterats är att förlänga tvärbanan från Solna till Universitetet, företrädesvis med en bro över Brunnsviken. När den gula linjen blev ett faktum bytte Solna spår och vill nu istället förlänga den till Bergshamra med en mellanliggande station i Järva krog eller Ulriksdal. De flesta bedömare förespråkar en station i Järva krog, men det förslag Solna gav till Sverigeförhandlingen innehöll en station i Ulriksdal. Uppenbarligen anser man att pendeltåget inte räcker för den ambitionsnivå man har för området.
Enceladus
 
Inlägg: 2078
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 13:53

Inge skrev:Från Hagalund är det endast marginellt längre till motorvägen. Delar av Hagalund torde till och med ha det närmre. Och från bostadsområdet vid Frösunda, norra utgången, är det definitivt närmre till motorvägen.


Det planeras även bostäder på Dalvägen (jag vet inte när det blir klart eller om en del redan är klar). Därifrån är det långt till motorvägen. På dagtid är det betydligt fler som använder pendeltågsstationen än motorvägsbussarna. Jag ser inte varför efterfrågan skulle vara så annorlunda nattetid. Solna station hade ju många resande även innan Mall of Scandinavia.
Enceladus
 
Inlägg: 2078
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 14:05

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Det är någonstans kring 2000 som kommer från Roslagsbanan och åker vidare till Östermalmstorg under morgonrusningen. (Detta inkluderar inte de som åker längre.)

Det är inte 2000 som kliver av vid Universitetet söderifrån under morgonrusningen, utan betydligt färre.

Dessutom handlar det som sagt bara om de av dessa som påverkas. Klipper man Roslagsbanan och för den till T-Centralen påverkas alla som skall till Östermalmstorg. Men av de som skall till Universitetet handlar det bara om de som väljer Roslagsbanan.

Vilka skulle då välja Roslagsbanan? Knappast de som ändå kommer med röd linje. Ej heller de som kommer med grön linje och antagligen har ett enkelt byte över plattform till röd linje eller kan ta en effektiv buss från Odenplan direkt till sininstitution. Inte heller de från pendeltågen som också de från och med årets hösttermin kan välja bussen från Odenplan.

Återstår då endast de som kommer från blå linje och tycker att buss 540 är för långsam. Hur många är de?


Tunnelbanestationen Universitetet har 5 300 avstigande mellan 06:00 och 09:00 samt 1 400 avstigande mellan 07:30 och 08:30. Roslagsbanestationen Östra har 6 400 avstigande avstigande mellan 06:00 och 09:00 samt 2 300 avstigande mellan 07:30 och 08:30. Mörby har 800 respektive 200. Du påstår alltså att nästan alla som kliver av i Östra och Mörby ska till Östermalmstorg? Det låter orimligt. Boende i Roslagen har traditionellt varit överrepresenterade på KTH. Sen måste vissa ha andra resmål än Östermalmstorg.

Det är möjligt att Roslagsbanans station måste flyttas för att kunna konkurrera med andra trafikslag, och då blir det väl en kostnadsfråga. Min erfarenhet av buss 540 är att den ofta går tom från Universitetet. Buss 50 brukar däremot vara full, men de flesta verkar använda den för att åka till Albano och andra mellanliggande hållplatser. Det spelar egentligen ingen roll om folk väljer att ta buss 50 eller Roslagsbana till Universitetet - huvudsaken är att merparten av dessa 5 300 avstigande försvinner från röda linjen.


Nej jag påstår inte att nästan alla som kliver av vid Östra skall till Östermalmstorg, men utav de 6.400 skall ca 2.000 dit.

Det fel jag uppenbarligen gjorde och som du bra uppmärksammade gällde universitetet.

Men du kommer fortfarande inte att kunna flytta mer än några hundra av de 3.000-4.000 som idag kommer söderifrån med tunnelbanan. (Ganska många av de 5.300 kommer faktiskt norrifrån)

Och det spelar stor roll om folk åker buss. För de som åker buss är inte inkluderade nu heller i de 5.300. (Jag förutsätter att siffran du delgav oss gäller tunnelbanan.)


Ja, statistiken är för tunnelbanestationen. Visst, om alla som kan flyttas från röda linjen redan har flyttats till bussen så blir det svårt att avlasta röda linjen ytterligare. Egentligen kan vi bara spekulera - det finns ingen statistik som säger varifrån resenärerna kommer. Om en stor del kommer från pendeltåget och blå linjen så finns det goda avlastningsmöjligheter. Om restiden med Roslagsbana blir avsevärt kortare än med tunnelbana kan även resande från gröna linjen lockas.
Enceladus
 
Inlägg: 2078
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 14:29

Inge skrev:Det har funnits många förslag för både tvärbana och tunnelbana. Tyvärr har man väl inte riktigt tänkt färdigt innan man börjat bygg. Tvärbanan behövde väl egentligen inte ha byggts mellan Solna C och Solna S, utan den sträckan hade gjort sig bättre som en del av tunnelbanan. Å andra sidan behöver tunnelbanan ett bättre läge i Arenastaden än den nu får. Det blir ju lite illa om man istället behöver en ny bytespunkt i Ulriksdal också.

Enligt mitt förmenande borde pendeltågsstationen i Ulriksdal läggas ner i samband med att tunnelbana dras till dess närområde. Tunnelbanan klarar det lokala behovet väl och pendeltågen på norra stambanan behöver snabbas upp. I synnerhet sedan de förlängts hela vägen till Uppsala.


Jag tycker egentligen inte att en tunnelbana mellan Solna station och Bergshamra vore fel. Den skulle avlasta röda linjen och stärka Solna station som knutpunkt. Har man redan investerat miljarder i linjen så kan man lika gärna se till att den verkligen gör nytta. Men där kan linjen ta slut. För Roslagskommunerna är en Roslagsbana med tunnelbanestandard ett bättre alternativ. Att förlänga linjen ytterligare till någon av Roslagsbanans stationer kan övervägas, men i så fall mycket längre fram i tiden. Bytet i Odenplan borde vara tillräckligt på medellång sikt. Denna tunnelbaneförlängning tillsammans med Hagsätra–Älvsjö och Hjulsta–Barkarby skulle vara en satsning på bättre regionaltåg, där fler uppehåll behövs för högre turtäthet, färre byten och i allmänhet snabbare resor (förutsatt att taxesystemet är gemensamt). Även Helenelund skulle vara intressant för uppehåll, speciellt om tvärbanan där förlängdes till Roslags Näsby. Men då vore det orimligt att lägga ned Ulriksdal, varför tunnelbanan till Bergshamra borde stanna någon annanstans, förslagsvis i Järva krog.

Tillägg: I allmänhet borde alla ändstationer vara knutpunkter. Annars riskerar de yttersta stationerna bli avkrokar.
Enceladus
 
Inlägg: 2078
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav gek » fre 07 jul, 2017 19:00

Enceladus skrev: Roslagsbanans tunnelbanisering är antagligen den bästa lösningen för Täby, Vallentuna och Österåker, men det är lättare sagt än gjort. Det finns nämligen en väsentlig skillnad mellan trafikslagen - spärrlinjerna. Personligen tror jag att både öppna och slutna spärrlinjer fungerar -....


Är det så stor skillnad mellan trafikslagen? Det har i varje fall tidigare funnits tunnelbaneingångar utan spärr, och Roslagsbanan hade länge plattformsspärrar vid Stockholm Ö (för övrigt separata spärrar för Djursholmstågen och övriga tåg). Busshållplatser med inpassering via spärr finns vid Liljeholmen och existerade tidigare vid Konsthallen/Gröna Lund. Lidingöbanorna hade från 1967 och ett bra tag framåt inpassering via spärr vid Ropsten - utöver ingången från tunnelbanan fanns en separat ingång (dock öppen bara vissa tider) från bussterminalen. Inget hindrar att Roslagsbanans stationer vid Universitetet och söder därom förses med sluten spärrlinje för inpassering eller in- och utpassering, samtidigt som övriga hållplatser har validering med hjälp av "SL-stolpar", alternativt som nu konduktörer på tågen.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 846
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Tub4 » sön 09 jul, 2017 10:09

Hittar inte att citera rätt person men den som trodde att uppgångarna vid karolinska ligger dåligt. Nej.

En uppgång vid Torsplan och sedan nästa (med tre uppgångar) på norra sidan vid NKS huvudentré och Karolinska Institutets huvudingång? Hur är det dåligt? Hela "gamla" Karolinska ligger inom bekvämt gångavstånd. Det är inte särskilt långt. Man kan gå genom NKS och vips är du på baksidan av "gamla" KS.
Hela KIs område är inte särskilt stort.

Lägg till detta allt som byggs runt Solna"bron" och Torsplan, de får ju otroligt nära.

Brukar vara bra att bilda sig en korrekt uppfattning istället för att gissa. Gula linjens uppgångar vid KI/NKS/KS/Torsplan ligger otroligt bra.
Tub4
 
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 15 mar, 2016 19:40

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Lars_L » sön 09 jul, 2017 10:52

Enceladus skrev:
Inge skrev:Det har funnits många förslag för både tvärbana och tunnelbana. Tyvärr har man väl inte riktigt tänkt färdigt innan man börjat bygg. Tvärbanan behövde väl egentligen inte ha byggts mellan Solna C och Solna S, utan den sträckan hade gjort sig bättre som en del av tunnelbanan. Å andra sidan behöver tunnelbanan ett bättre läge i Arenastaden än den nu får. Det blir ju lite illa om man istället behöver en ny bytespunkt i Ulriksdal också.

Enligt mitt förmenande borde pendeltågsstationen i Ulriksdal läggas ner i samband med att tunnelbana dras till dess närområde. Tunnelbanan klarar det lokala behovet väl och pendeltågen på norra stambanan behöver snabbas upp. I synnerhet sedan de förlängts hela vägen till Uppsala.


Jag tycker egentligen inte att en tunnelbana mellan Solna station och Bergshamra vore fel. Den skulle avlasta röda linjen och stärka Solna station som knutpunkt. Har man redan investerat miljarder i linjen så kan man lika gärna se till att den verkligen gör nytta. Men där kan linjen ta slut. För Roslagskommunerna är en Roslagsbana med tunnelbanestandard ett bättre alternativ. Att förlänga linjen ytterligare till någon av Roslagsbanans stationer kan övervägas, men i så fall mycket längre fram i tiden. Bytet i Odenplan borde vara tillräckligt på medellång sikt. Denna tunnelbaneförlängning tillsammans med Hagsätra–Älvsjö och Hjulsta–Barkarby skulle vara en satsning på bättre regionaltåg, där fler uppehåll behövs för högre turtäthet, färre byten och i allmänhet snabbare resor (förutsatt att taxesystemet är gemensamt). Även Helenelund skulle vara intressant för uppehåll, speciellt om tvärbanan där förlängdes till Roslags Näsby. Men då vore det orimligt att lägga ned Ulriksdal, varför tunnelbanan till Bergshamra borde stanna någon annanstans, förslagsvis i Järva krog.

Tillägg: I allmänhet borde alla ändstationer vara knutpunkter. Annars riskerar de yttersta stationerna bli avkrokar.


Det är väl ingen som säger att en förlängning till Mörby-Arninge skulle vara fel. Men problemet är ju att om det krävs byte vid Odenplan, så blir resandet för lågt - ska man göra det som en gren av gröna linjen så räcker inte kapaciteten. Det är egentligen det - förutom kostnaden - som är problemet.

Sträckningen över Solna skulle ju inte gå fortare heller - särskilt inte nu när man bygger en station i Hagalund också. Resandet i sig från Norrort till Solna och västra Stockholm är ju inte tillräckligt för tunnelbana - om vi tänker oss någon form av ekonomi i investeringen. Och det måste vi tyvärr, Kostnaden av alla t-bana som planeras nu kommer ändå bli svindlande andel av kostnaden för att resa med SL i framtiden.

Det är ju därför en förlängning av Roslagsbanan till Odenplan - T-centralen är en sådan fantastiskt bra idé.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 09 jul, 2017 11:45

Karlaplan 1948 skrev:Vid granskning av handlingar rörande Gula T-bana konstaterar jag att slutstationen Arenastaden måste anses som missvisande. Slutstationen planeras med bortre uppgång i höjd med slutstationen för Tvärbanan vid Solna Station. Alltså ingen slutstation med bekväm uppgång vid Mall av Scandinavia eller Friends Arena. Även besökare till Migrationsverket på Pyramidvägen får bereda sig på en viss promenad om nu Migrationsverket finns kvar när T-Gul invigs alternativt finns kvar på dess nuvarande plats. De skäl för denna avsiktligt planerade tillkortakommande har angivits önskemål från Polisen att ha gott om plats att sortera publik på väg till Friends Arena, mycket mer plats än gående från Pendeltågsstation Solna. Ett annat skäl verkar vara att inte störa byggprocessen i den omfattade fortsatta utbyggnaden söder om Mall of Scandinavia. Hänsyn som alltså inte beaktas i Stockholms Innerstad. Märkliga hänsynstagande till de årligen miljoner besökare till Mall of Scandinavia och de betydligt färre årliga besökare till Friends Arena.

Även stationen vid Karolinska snuddar bara i ena hörnet av det stora Karolinska området, med forskning, sjukhus och planerade massiva bostadssatsningar. Befintliga byggänder skall ju säljas till bostadsutvecklare för ca 10 miljarder kronor vartill kommer ombyggnader etc, kanske totalt 20 miljarder kronor. Alltså betydligt mer pengar än T-gul med nu beräknad kostnad 4 miljarder kronor.

Alla möjligheter att i nu föreliggande planer fortsätta med T-Gul söder om Odenplan verkar helt ha avfärdats för framtiden. Jag hittar inte heller höjd för framtida bostäder på en i framtiden nedlagd Bromma flygplats.

Mycket märkligt att bygga ny tunnelbana gul men sedan inte planera att bygg hela vägen fram.

Handlingar till studium finns nu i Tekniska Nämndehuset på Fleminggatan i Stockholm.

Det krävs ingen ingående granskning av några "handlingar". Var och en kan bilda sig en uppfattning om stationernas föreslagna läge genom att besöka sajten för denna utbyggnad
http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sv/arenastaden

och titta på perspektivskisserna där:
http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sv/are ... -stationer

Inte heller behöver Tekniska nämndhuset besökas, handlingarna finns åtkomliga här:
http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sv/are ... handlingar
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 862
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Lars_L » sön 09 jul, 2017 18:10

Inge skrev:
Lars_L skrev:Det är väl ingen som säger att en förlängning till Mörby-Arninge skulle vara fel. Men problemet är ju att om det krävs byte vid Odenplan, så blir resandet för lågt - ska man göra det som en gren av gröna linjen så räcker inte kapaciteten.

Lars_L skrev:Det är ju därför en förlängning av Roslagsbanan till Odenplan - T-centralen är en sådan fantastiskt bra idé.


Det där blev inte så bra va? Roslagsbanan har ju löjligt låg kapacitet i sammanhanget.


Nej då - men den diskussionen kanske vi haft tillräckligt många inlägg om. Roslagsbanan kostar ju framförallt bara en tredjedel av kostnaden för att förlänga gula linjen till Arninge. Pengar som man därtill kan "hämta hem" till en relativt stor del genom att bebygga Tekniska högskolan.

Exklusive resenärerna från Roslagsbanan finns det ju inga kapacitetsproblem i framtiden på röda linjen. Det är förvisso lite trång till Tekniska och Universitetet en kort tid i morgonrusningen, men dels kommer ju redan Citybanan avlasta en del av detta, dels kommer man ju utöka turtätheten på röda linjen. Det är ju oavsett inte där som den stora resandeökningen kommer att ske, utan den äger ju rum utmed Roslagsbanans sträckning. Med Roslagsbanan kan man ju utöka kapaciteten rätt mycket, betydligt mer i alla fall än vad tunnelbanetåg tar i tiominuterstrafik, oavsett vilken beläggningsgrad vi anser oss kunna räkna med för Roslagsbanan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » sön 09 jul, 2017 21:55

Lars_L skrev:Det är väl ingen som säger att en förlängning till Mörby-Arninge skulle vara fel. Men problemet är ju att om det krävs byte vid Odenplan, så blir resandet för lågt - ska man göra det som en gren av gröna linjen så räcker inte kapaciteten. Det är egentligen det - förutom kostnaden - som är problemet.

Sträckningen över Solna skulle ju inte gå fortare heller - särskilt inte nu när man bygger en station i Hagalund också. Resandet i sig från Norrort till Solna och västra Stockholm är ju inte tillräckligt för tunnelbana - om vi tänker oss någon form av ekonomi i investeringen. Och det måste vi tyvärr, Kostnaden av alla t-bana som planeras nu kommer ändå bli svindlande andel av kostnaden för att resa med SL i framtiden.

Det är ju därför en förlängning av Roslagsbanan till Odenplan - T-centralen är en sådan fantastiskt bra idé.


Jag tror att jag behöver göra ett förtydligande. Jag föreslog inte tunnelbana till Täby. Som du säger själv hade det blivit ett moment 22 - för att kunna konkurrera med den snabba Roslagsbanan som går direkt till de flesta större bostadsområden i Täby, Vallentuna och Österåker hade tunnelbanan behövt fortsätta söder om Odenplan, men då skulle ju inte kapaciteten räcka. Att Roslagsbanans förlängning dessutom är billigare än tunnelbanealternativet kan ses som en bonus. Egentligen valde man bort möjligheten att förlänga tunnelbanan till Täby när man valde det grunda läget vid Odenplan.

Men bara för att grenen mot Arenastaden inte kan förlängas till Täby betyder det inte att den inte borde förlängas alls. En gren med bara tre stationer är ändå inte optimal. I det läget kan det vara värt att överväga kortare förlängningar. Därför föreslog jag en förlängning till Bergshamra, men inte längre. Stationernas täthet gör att linjen främst får en lokal funktion. Detta skulle självklart förutsätta ett enormt bostadsbyggande mellan Järva och Bergshamra, men bostadsbyggande verkar Solna vara bra på.
Enceladus
 
Inlägg: 2078
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav daniel_s » sön 09 jul, 2017 22:43

Men du kan väl åtminstone låta dem börja bygga banan först så att hjulen kommer i rullning innan du klär av kejsaren hens nya kläder...
daniel_s
 
Inlägg: 11348
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 10 jul, 2017 10:44

Inge skrev:Det tycks gå lite långsamt för vissa. Men vi tar det igen. Inga tåg kommer att vända vid Odenplan. Den möjligheten kommer inte ens att byggas. Alla tåg kommer att fortsätta söder om Odenplan. Det tack vare "det grunda läget" eg. den nuvarande stationen. Den har spår som fortsätter söder om Odenplan och har faktiskt haft det sedan 1952, även om de tycks okända.

Andra alternativ har för övrigt aldrig varit seriösa. Demagogi och tramsande.

Här slås det in öppna dörrar för fullt, ser jag. Det framgår ju klart och tydligt att gula linjens tåg inte ska vända vid Odenplan:
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... enastaden/

Lars_L talar om en förlängning till Mörby/Arninge, vilket ingen har föreslagit!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 862
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 10 jul, 2017 18:42

Inge skrev: Tvärbanan behövde väl egentligen inte ha byggts mellan Solna C och Solna S, utan den sträckan hade gjort sig bättre som en del av tunnelbanan.

Hur skulle den förbindelsen ha utformats "som en del av tunnelbanan"?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 862
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ADDE, Enceladus, Lennart Petersen och 4 gäster