Gula T-bana till Arenastaden??

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav CS » tor 06 jul, 2017 23:02

Jag tror att du Enceladus är något på spåren. Med tunnelbana förknippar vi i Stockholm en rad positiva egenskaper som innerstad, kort trappa ned till plattform, nattrafik, snabbhet och New York. Alla dessa egenskaper kan man mer eller mindre ordna med andra trafikslag. Men eftersom så känns ordet tunnelbana är det tunnelbana folket längtar efter.

Men någon borde ju verkligen visa på att kejsaren är naken och att det är de här egenskaperna som mycket billigare och bättre kan ordnas med spårväg eller annan spårtrafik i många fall.

Den stora ironin är ju att de Tunnelbanor som byggs och planeras inte kommer att uppfylla de här drömmarna särskilt väl. Men det märker vi väl först då ;)
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav TKO » fre 07 jul, 2017 10:50

Det påminner en del om situationen för 10-15 år sedan, då TVÄRBANA var högsta mode. Det var alltså innan SPÅRVAGN blev fordonsslaget både för dagen och för framtiden.
För att allmänheten inte skulle bli misstänksam mot planerna på en gatuspårväg genom city kallades den därför "Tvärbana City"!

Förespråkarna för spårväg till NKS och Älvsjö får kanske hitta på något liknande, min begränsade fantasi gör dock att jag inte kan komma med något bra förslag själv. "Marktunnelbana" låter inte helt bra...

Motståndarna till en nordostförlängning av tunnelbanan använder ju redan argumentet "nordostsektorn har redan en tunnelbana - Roslagsbanan". Om/när tunneln in till centralen står färdig är det ju bara att byta namn på det hela till "Roslagstunnelbanan"...

Tunnelbanans fasta grepp om den resande allmänheten demonstrerades senast igår när jag som jourhavande kollektivtrafiksorakel fick frågan vilken (linje)färg pendeltågen kommer att få när dom börjar gå i Citybanans tunnel! Och det fanns en logik i frågan: Bansystem som går under jord åtminstone i city kallas i Stockholm för tunnelbana. Tunnelbanelinjer har färgbenämningar.

svamlar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 12:31

Roslagsbanans tunnelbanisering är antagligen den bästa lösningen för Täby, Vallentuna och Österåker, men det är lättare sagt än gjort. Det finns nämligen en väsentlig skillnad mellan trafikslagen - spärrlinjerna. Personligen tror jag att både öppna och slutna spärrlinjer fungerar - öppna spärrlinjer kostar mindre i slutändan (förutsatt att kontrollerna är täta och straffavgifterna höga) medan slutna spärrlinjer är rättvisare (med öppna spärrlinjer kan det bli lönsamt att fuska på vissa sträckor) - det är inte utan anledning båda systemen används i världen. Däremot har jag svårt att se ett system med både öppna och slutna spärrlinjer fungera i större skala. Nynäsbanan och Nockebybanan har inte tillräckligt många resande på de öppna sträckorna för att det ska bli ett problem.

När Roslagsbanans förlängning till Centralen och Odenplan blir klar kan man tänka sig att de flesta kommer att välja detta trafikslag till Universitetet. Detta i sig är knappast ett problem - att avlasta röda linjen är ju en av poängerna! Men sträckan mellan Universitetet och Centralen/Odenplan är så kort att det blir nästan omöjligt att hinna kontrollera alla resande (år 2015 hade Universitetet 21 600 påstigande per dygn). Väl inne i det slutna tunnelbane- och pendeltågsnätet finns det i praktiken inga kontroller. Det går att undvika detta problem genom att lägga Roslagsbanans stationer utanför de slutna spärrlinjerna, men då blir bytesmöjligheterna sämre. Vilka andra alternativ finns? Fler kontroller hos de övriga trafikslagen skulle kosta mycket om det fortfarande finns spärrar där. Universitetet kan få spärrar, men räcker det? Det beror på hur stora de andra stationerna blir. Samma lösning som på Nynäsbanan går dock inte att få när det finns så många små stationer på den centrala sträckan mellan Ösby och Näsby.
Enceladus

Inläggav Inge » fre 07 jul, 2017 12:42

Att avlasta röda linjen är ett av påståendena kring, inte en av poängerna med, det genomusla förslaget att bygga ytterligare en parallelltunnel under stan för Roslagsbanan. Belastningen på röda linjens kritiska avsnitt ökar i själva verket om anslutningspunkten flyttas från östra till västra sidan om Östermalmstorg.

Vad gäller Universitetet är det trots allt ganska få som läser arkeologi. Alla övriga institutioner ligger ju närmre tunnelbanan. För att inte tala om bussen från Odenplan.

Dock kan jag inte se att det skulle vara något problem att sätta upp en spärrar för arkeologistudenterna vid ett hypotetiskt genomförande av detta förslag.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 12:59

Inge skrev:Att avlasta röda linjen är ett av påståendena kring, inte en av poängerna med, det genomusla förslaget att bygga ytterligare en parallelltunnel under stan för Roslagsbanan. Belastningen på röda linjens kritiska avsnitt ökar i själva verket om anslutningspunkten flyttas från östra till västra sidan om Östermalmstorg.

Vad gäller Universitetet är det trots allt ganska få som läser arkeologi. Alla övriga institutioner ligger ju närmre tunnelbanan. För att inte tala om bussen från Odenplan.

Dock kan jag inte se att det skulle vara något problem att sätta upp en spärrar för arkeologistudenterna vid ett hypotetiskt genomförande av detta förslag.

Jag skulle tro att det är fler som åker till Universitetet söderifrån än det är som åker till Östermalm norrifrån. Om den längre gångtiden accepteras blir det alltså en avlastning. Annars kan det övervägas att flytta Roslagsbanans station, speciellt om den ska få spärrar.
Enceladus

Inläggav Inge » fre 07 jul, 2017 13:08

Enceladus skrev:Jag skulle tro att det är fler som åker till Universitetet söderifrån än det är som åker till Östermalm norrifrån.

Det tror inte jag. Inte under den kritiska perioden, dvs morgonrusningen.

Sedan handlar det inte om hur många som åker till universitetet söderifrån, utan om hur många av dessa som skulle kunna tänkas byta trafikslag från tunnelbana.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 07 jul, 2017 13:09

Enceladus skrev:Roslagsbanans tunnelbanisering är antagligen den bästa lösningen för Täby, Vallentuna och Österåker, men det är lättare sagt än gjort. Det finns nämligen en väsentlig skillnad mellan trafikslagen - spärrlinjerna. Personligen tror jag att både öppna och slutna spärrlinjer fungerar - öppna spärrlinjer kostar mindre i slutändan (förutsatt att kontrollerna är täta och straffavgifterna höga) medan slutna spärrlinjer är rättvisare (med öppna spärrlinjer kan det bli lönsamt att fuska på vissa sträckor) - det är inte utan anledning båda systemen används i världen. Däremot har jag svårt att se ett system med både öppna och slutna spärrlinjer fungera i större skala. Nynäsbanan och Nockebybanan har inte tillräckligt många resande på de öppna sträckorna för att det ska bli ett problem.

När Roslagsbanans förlängning till Centralen och Odenplan blir klar kan man tänka sig att de flesta kommer att välja detta trafikslag till Universitetet. Detta i sig är knappast ett problem - att avlasta röda linjen är ju en av poängerna! Men sträckan mellan Universitetet och Centralen/Odenplan är så kort att det blir nästan omöjligt att hinna kontrollera alla resande (år 2015 hade Universitetet 21 600 påstigande per dygn). Väl inne i det slutna tunnelbane- och pendeltågsnätet finns det i praktiken inga kontroller. Det går att undvika detta problem genom att lägga Roslagsbanans stationer utanför de slutna spärrlinjerna, men då blir bytesmöjligheterna sämre. Vilka andra alternativ finns? Fler kontroller hos de övriga trafikslagen skulle kosta mycket om det fortfarande finns spärrar där. Universitetet kan få spärrar, men räcker det? Det beror på hur stora de andra stationerna blir. Samma lösning som på Nynäsbanan går dock inte att få när det finns så många små stationer på den centrala sträckan mellan Ösby och Näsby.

Så här TROR jag:
Om det visar sej fungera bra/hyfsat utan konduktörer på Tvärbanan kommer detta att sprida sej till övriga linjer där man idag har konduktörer.
Och då försvinner det eventuella problem som påtalas ovan.

Om det då visar sej att det fungerar utan spärrar och konduktörer på Roslags- och Saltjsö(tunnel)banorna hoppas vi väl alla att spärrarna sedan försvinner både i pendeltunnelbanan och i "den riktiga" tunnelbanan.

Se så enkelt även det mest komplicerade problem kan lösas!
(Eller är det en komplicerad lösning av ett enkelt problem?)

funderar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 13:22

Inge skrev:
Enceladus skrev:Jag skulle tro att det är fler som åker till Universitetet söderifrån än det är som åker till Östermalm norrifrån.

Sedan handlar det inte om hur många som åker till universitetet söderifrån, utan om hur många av dessa som skulle kunna tänkas byta trafikslag från tunnelbana.

Universitetet har totalt 21 500 avstigande per dag, varav de allra flesta kommer söderifrån. Östermalmstorg har 44 800 avstigande per dag, varav många kommer med linje 13. Stadion har 9 400 avstigande per dag. Jag har svårt att se att Roslagens invånare skulle stå för hälften (eller ens en fjärdedel) av dessa resande.
Enceladus

Inläggav Inge » fre 07 jul, 2017 13:31

Enceladus skrev:
Inge skrev:

Universitetet har totalt 21 500 avstigande per dag, varav de allra flesta kommer söderifrån. Östermalmstorg har 44 800 avstigande per dag, varav många kommer med linje 13. Stadion har 9 400 avstigande per dag. Jag har svårt att se att Roslagens invånare skulle stå för hälften (eller ens en fjärdedel) av dessa resande.

Det är någonstans kring 2000 som kommer från Roslagsbanan och åker vidare till Östermalmstorg under morgonrusningen. (Detta inkluderar inte de som åker längre.)

Det är inte 2000 som kliver av vid Universitetet söderifrån under morgonrusningen, utan betydligt färre.

Dessutom handlar det som sagt bara om de av dessa som påverkas. Klipper man Roslagsbanan och för den till T-Centralen påverkas alla som skall till Östermalmstorg. Men av de som skall till Universitetet handlar det bara om de som väljer Roslagsbanan.

Vilka skulle då välja Roslagsbanan? Knappast de som ändå kommer med röd linje. Ej heller de som kommer med grön linje och antagligen har ett enkelt byte över plattform till röd linje eller kan ta en effektiv buss från Odenplan direkt till sininstitution. Inte heller de från pendeltågen som också de från och med årets hösttermin kan välja bussen från Odenplan.

Återstår då endast de som kommer från blå linje och tycker att buss 540 är för långsam. Hur många är de?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 07 jul, 2017 13:56

Jag kanske missat nåt i ovanstående diskussion...

MEN - det är väl ingen som föreslagit att dra Gula T-bana(n) mellan Odenplan och Universitetet?

Den som återigen vill framföra sin åsikt att det är olämpligt att dra in Roslagsbanan till City via Odenplan har många andra trådar att välja på!

(Om man nu måste framföra samma åsikt gång på gång)

upplyser
Thomas K Ohlsson
(ordningsam)
TKO

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 14:03

Inge skrev:Det är någonstans kring 2000 som kommer från Roslagsbanan och åker vidare till Östermalmstorg under morgonrusningen. (Detta inkluderar inte de som åker längre.)

Det är inte 2000 som kliver av vid Universitetet söderifrån under morgonrusningen, utan betydligt färre.

Dessutom handlar det som sagt bara om de av dessa som påverkas. Klipper man Roslagsbanan och för den till T-Centralen påverkas alla som skall till Östermalmstorg. Men av de som skall till Universitetet handlar det bara om de som väljer Roslagsbanan.

Vilka skulle då välja Roslagsbanan? Knappast de som ändå kommer med röd linje. Ej heller de som kommer med grön linje och antagligen har ett enkelt byte över plattform till röd linje eller kan ta en effektiv buss från Odenplan direkt till sininstitution. Inte heller de från pendeltågen som också de från och med årets hösttermin kan välja bussen från Odenplan.

Återstår då endast de som kommer från blå linje och tycker att buss 540 är för långsam. Hur många är de?

Tunnelbanestationen Universitetet har 5 300 avstigande mellan 06:00 och 09:00 samt 1 400 avstigande mellan 07:30 och 08:30. Roslagsbanestationen Östra har 6 400 avstigande avstigande mellan 06:00 och 09:00 samt 2 300 avstigande mellan 07:30 och 08:30. Mörby har 800 respektive 200. Du påstår alltså att nästan alla som kliver av i Östra och Mörby ska till Östermalmstorg? Det låter orimligt. Boende i Roslagen har traditionellt varit överrepresenterade på KTH. Sen måste vissa ha andra resmål än Östermalmstorg.

Det är möjligt att Roslagsbanans station måste flyttas för att kunna konkurrera med andra trafikslag, och då blir det väl en kostnadsfråga. Min erfarenhet av buss 540 är att den ofta går tom från Universitetet. Buss 50 brukar däremot vara full, men de flesta verkar använda den för att åka till Albano och andra mellanliggande hållplatser. Det spelar egentligen ingen roll om folk väljer att ta buss 50 eller Roslagsbana till Universitetet - huvudsaken är att merparten av dessa 5 300 avstigande försvinner från röda linjen.
Enceladus

Inläggav Inge » fre 07 jul, 2017 14:05

TKO skrev:Jag kanske missat nåt i ovanstående diskussion...

MEN - det är väl ingen som föreslagit att dra Gula T-bana(n) mellan Odenplan och Universitetet?

Den som återigen vill framföra sin åsikt att det är olämpligt att dra in Roslagsbanan till City via Odenplan har många andra trådar att välja på!

upplyser
Thomas K Ohlsson
(ordningsam)

När frågan kommer upp igen och det är någon som tidigare inte diskuterat den som tar upp den, anser jag att det är artigt att svara.

Inte tycker jag att det är så långt från ämnet heller. Motståndet mot nordosttunnelbanan drevs ju av en allians av Roslagsbaneförlängare och spårvägsstrateger och det är denna allians som orsakat den förvirring kring nordosttunnelbanan som nämns i startinlägget.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » fre 07 jul, 2017 14:10

Enceladus skrev:
Inge skrev:Det är någonstans kring 2000 som kommer från Roslagsbanan och åker vidare till Östermalmstorg under morgonrusningen. (Detta inkluderar inte de som åker längre.)

Tunnelbanestationen Universitetet har 5 300 avstigande mellan 06:00 och 09:00 samt 1 400 avstigande mellan 07:30 och 08:30. Roslagsbanestationen Östra har 6 400 avstigande avstigande mellan 06:00 och 09:00 samt 2 300 avstigande mellan 07:30 och 08:30. Mörby har 800 respektive 200. Du påstår alltså att nästan alla som kliver av i Östra och Mörby ska till Östermalmstorg? Det låter orimligt. Boende i Roslagen har traditionellt varit överrepresenterade på KTH. Sen måste vissa ha andra resmål än Östermalmstorg.

Det är möjligt att Roslagsbanans station måste flyttas för att kunna konkurrera med andra trafikslag, och då blir det väl en kostnadsfråga. Min erfarenhet av buss 540 är att den ofta går tom från Universitetet. Buss 50 brukar däremot vara full, men de flesta verkar använda den för att åka till Albano och andra mellanliggande hållplatser. Det spelar egentligen ingen roll om folk väljer att ta buss 50 eller Roslagsbana till Universitetet - huvudsaken är att merparten av dessa 5 300 avstigande försvinner från röda linjen.

Nej jag påstår inte att nästan alla som kliver av vid Östra skall till Östermalmstorg, men utav de 6.400 skall ca 2.000 dit.

Det fel jag uppenbarligen gjorde och som du bra uppmärksammade gällde universitetet.

Men du kommer fortfarande inte att kunna flytta mer än några hundra av de 3.000-4.000 som idag kommer söderifrån med tunnelbanan. (Ganska många av de 5.300 kommer faktiskt norrifrån)

Och det spelar stor roll om folk åker buss. För de som åker buss är inte inkluderade nu heller i de 5.300. (Jag förutsätter att siffran du delgav oss gäller tunnelbanan.)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 14:15

upplyser
Thomas K Ohlsson
(ordningsam)

Det som har diskuterats är att förlänga tvärbanan från Solna till Universitetet, företrädesvis med en bro över Brunnsviken. När den gula linjen blev ett faktum bytte Solna spår och vill nu istället förlänga den till Bergshamra med en mellanliggande station i Järva krog eller Ulriksdal. De flesta bedömare förespråkar en station i Järva krog, men det förslag Solna gav till Sverigeförhandlingen innehöll en station i Ulriksdal. Uppenbarligen anser man att pendeltåget inte räcker för den ambitionsnivå man har för området.
Enceladus

Inläggav Inge » fre 07 jul, 2017 14:27

Enceladus skrev:

upplyser
Thomas K Ohlsson
(ordningsam)

Det som har diskuterats är att förlänga tvärbanan från Solna till Universitetet, företrädesvis med en bro över Brunnsviken. När den gula linjen blev ett faktum bytte Solna spår och vill nu istället förlänga den till Bergshamra med en mellanliggande station i Järva krog eller Ulriksdal. De flesta bedömare förespråkar en station i Järva krog, men det förslag Solna gav till Sverigeförhandlingen innehöll en station i Ulriksdal. Uppenbarligen anser man att pendeltåget inte räcker för den ambitionsnivå man har för området.

Det har funnits många förslag för både tvärbana och tunnelbana. Tyvärr har man väl inte riktigt tänkt färdigt innan man börjat bygg. Tvärbanan behövde väl egentligen inte ha byggts mellan Solna C och Solna S, utan den sträckan hade gjort sig bättre som en del av tunnelbanan. Å andra sidan behöver tunnelbanan ett bättre läge i Arenastaden än den nu får. Det blir ju lite illa om man istället behöver en ny bytespunkt i Ulriksdal också.

Enligt mitt förmenande borde pendeltågsstationen i Ulriksdal läggas ner i samband med att tunnelbana dras till dess närområde. Tunnelbanan klarar det lokala behovet väl och pendeltågen på norra stambanan behöver snabbas upp. I synnerhet sedan de förlängts hela vägen till Uppsala.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 14:53

Inge skrev:Från Hagalund är det endast marginellt längre till motorvägen. Delar av Hagalund torde till och med ha det närmre. Och från bostadsområdet vid Frösunda, norra utgången, är det definitivt närmre till motorvägen.

Det planeras även bostäder på Dalvägen (jag vet inte när det blir klart eller om en del redan är klar). Därifrån är det långt till motorvägen. På dagtid är det betydligt fler som använder pendeltågsstationen än motorvägsbussarna. Jag ser inte varför efterfrågan skulle vara så annorlunda nattetid. Solna station hade ju många resande även innan Mall of Scandinavia.
Enceladus

Inläggav Inge » fre 07 jul, 2017 14:59

Enceladus skrev:
Inge skrev:Från Hagalund är det endast marginellt längre till motorvägen. Delar av Hagalund torde till och med ha det närmre. Och från bostadsområdet vid Frösunda, norra utgången, är det definitivt närmre till motorvägen.

Det planeras även bostäder på Dalvägen (jag vet inte när det blir klart eller om en del redan är klar). Därifrån är det långt till motorvägen. På dagtid är det betydligt fler som använder pendeltågsstationen än motorvägsbussarna. Jag ser inte varför efterfrågan skulle vara så annorlunda nattetid. Solna station hade ju många resande även innan Mall of Scandinavia.

Nattetid går det en handfull motorvägsbussar per timme. Helgnätter ännu fler. De skulle kanske bli ett pendeltåg. Dagtid går det inte fler bussar, tvärt om färre, men betydligt fler pendeltåg.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 15:05

Inge skrev:
Enceladus skrev:

Nej jag påstår inte att nästan alla som kliver av vid Östra skall till Östermalmstorg, men utav de 6.400 skall ca 2.000 dit.

Det fel jag uppenbarligen gjorde och som du bra uppmärksammade gällde universitetet.

Men du kommer fortfarande inte att kunna flytta mer än några hundra av de 3.000-4.000 som idag kommer söderifrån med tunnelbanan. (Ganska många av de 5.300 kommer faktiskt norrifrån)

Och det spelar stor roll om folk åker buss. För de som åker buss är inte inkluderade nu heller i de 5.300. (Jag förutsätter att siffran du delgav oss gäller tunnelbanan.)

Ja, statistiken är för tunnelbanestationen. Visst, om alla som kan flyttas från röda linjen redan har flyttats till bussen så blir det svårt att avlasta röda linjen ytterligare. Egentligen kan vi bara spekulera - det finns ingen statistik som säger varifrån resenärerna kommer. Om en stor del kommer från pendeltåget och blå linjen så finns det goda avlastningsmöjligheter. Om restiden med Roslagsbana blir avsevärt kortare än med tunnelbana kan även resande från gröna linjen lockas.
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 15:29

Inge skrev:Det har funnits många förslag för både tvärbana och tunnelbana. Tyvärr har man väl inte riktigt tänkt färdigt innan man börjat bygg. Tvärbanan behövde väl egentligen inte ha byggts mellan Solna C och Solna S, utan den sträckan hade gjort sig bättre som en del av tunnelbanan. Å andra sidan behöver tunnelbanan ett bättre läge i Arenastaden än den nu får. Det blir ju lite illa om man istället behöver en ny bytespunkt i Ulriksdal också.

Enligt mitt förmenande borde pendeltågsstationen i Ulriksdal läggas ner i samband med att tunnelbana dras till dess närområde. Tunnelbanan klarar det lokala behovet väl och pendeltågen på norra stambanan behöver snabbas upp. I synnerhet sedan de förlängts hela vägen till Uppsala.

Jag tycker egentligen inte att en tunnelbana mellan Solna station och Bergshamra vore fel. Den skulle avlasta röda linjen och stärka Solna station som knutpunkt. Har man redan investerat miljarder i linjen så kan man lika gärna se till att den verkligen gör nytta. Men där kan linjen ta slut. För Roslagskommunerna är en Roslagsbana med tunnelbanestandard ett bättre alternativ. Att förlänga linjen ytterligare till någon av Roslagsbanans stationer kan övervägas, men i så fall mycket längre fram i tiden. Bytet i Odenplan borde vara tillräckligt på medellång sikt. Denna tunnelbaneförlängning tillsammans med Hagsätra–Älvsjö och Hjulsta–Barkarby skulle vara en satsning på bättre regionaltåg, där fler uppehåll behövs för högre turtäthet, färre byten och i allmänhet snabbare resor (förutsatt att taxesystemet är gemensamt). Även Helenelund skulle vara intressant för uppehåll, speciellt om tvärbanan där förlängdes till Roslags Näsby. Men då vore det orimligt att lägga ned Ulriksdal, varför tunnelbanan till Bergshamra borde stanna någon annanstans, förslagsvis i Järva krog.

Tillägg: I allmänhet borde alla ändstationer vara knutpunkter. Annars riskerar de yttersta stationerna bli avkrokar.
Enceladus

Inläggav gek » fre 07 jul, 2017 20:00

Enceladus skrev: Roslagsbanans tunnelbanisering är antagligen den bästa lösningen för Täby, Vallentuna och Österåker, men det är lättare sagt än gjort. Det finns nämligen en väsentlig skillnad mellan trafikslagen - spärrlinjerna. Personligen tror jag att både öppna och slutna spärrlinjer fungerar -....

Är det så stor skillnad mellan trafikslagen? Det har i varje fall tidigare funnits tunnelbaneingångar utan spärr, och Roslagsbanan hade länge plattformsspärrar vid Stockholm Ö (för övrigt separata spärrar för Djursholmstågen och övriga tåg). Busshållplatser med inpassering via spärr finns vid Liljeholmen och existerade tidigare vid Konsthallen/Gröna Lund. Lidingöbanorna hade från 1967 och ett bra tag framåt inpassering via spärr vid Ropsten - utöver ingången från tunnelbanan fanns en separat ingång (dock öppen bara vissa tider) från bussterminalen. Inget hindrar att Roslagsbanans stationer vid Universitetet och söder därom förses med sluten spärrlinje för inpassering eller in- och utpassering, samtidigt som övriga hållplatser har validering med hjälp av "SL-stolpar", alternativt som nu konduktörer på tågen.
/Gunnar Ekeving
gek

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik