Gula T-bana till Arenastaden??

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Karlaplan 1948 » ons 05 jul, 2017 13:31

Vid granskning av handlingar rörande Gula T-bana konstaterar jag att slutstationen Arenastaden måste anses som missvisande. Slutstationen planeras med bortre uppgång i höjd med slutstationen för Tvärbanan vid Solna Station. Alltså ingen slutstation med bekväm uppgång vid Mall av Scandinavia eller Friends Arena. Även besökare till Migrationsverket på Pyramidvägen får bereda sig på en viss promenad om nu Migrationsverket finns kvar när T-Gul invigs alternativt finns kvar på dess nuvarande plats. De skäl för denna avsiktligt planerade tillkortakommande har angivits önskemål från Polisen att ha gott om plats att sortera publik på väg till Friends Arena, mycket mer plats än gående från Pendeltågsstation Solna. Ett annat skäl verkar vara att inte störa byggprocessen i den omfattade fortsatta utbyggnaden söder om Mall of Scandinavia. Hänsyn som alltså inte beaktas i Stockholms Innerstad. Märkliga hänsynstagande till de årligen miljoner besökare till Mall of Scandinavia och de betydligt färre årliga besökare till Friends Arena.

Även stationen vid Karolinska snuddar bara i ena hörnet av det stora Karolinska området, med forskning, sjukhus och planerade massiva bostadssatsningar. Befintliga byggänder skall ju säljas till bostadsutvecklare för ca 10 miljarder kronor vartill kommer ombyggnader etc, kanske totalt 20 miljarder kronor. Alltså betydligt mer pengar än T-gul med nu beräknad kostnad 4 miljarder kronor.

Alla möjligheter att i nu föreliggande planer fortsätta med T-Gul söder om Odenplan verkar helt ha avfärdats för framtiden. Jag hittar inte heller höjd för framtida bostäder på en i framtiden nedlagd Bromma flygplats.

Mycket märkligt att bygga ny tunnelbana gul men sedan inte planera att bygg hela vägen fram.

Handlingar till studium finns nu i Tekniska Nämndehuset på Fleminggatan i Stockholm.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Karlaplan 1948
 
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 25 aug, 2007 14:08
Ort: Stockholm

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Stefan Widén » ons 05 jul, 2017 14:23

Ja att karro inte skulle få bra anslutning, eller hela norra Stationsområdet har vart klart ända sen man började tänka gult. Är väl bättre då att dra lila till polaren och låta spårvägen ta Karro och norra stn. SSS har lagt ett förslag på Torsgatan och vidare ut....och då knyter man ihop Spv C med Tvären..... himla bra blir det. :D :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2265
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » ons 05 jul, 2017 17:16

Tunnelbana kommer alltid att vara det mest efterfrågade trafikslaget så länge alla andra trafikslag har sämre trafikering. Vilket annat spårburet trafikslag har 10-minuterstrafik under större delen av dygnet och dessutom nattrafik?
Enceladus
 
Inlägg: 2402
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav R.Lindmark » ons 05 jul, 2017 18:21

Enceladus skrev:Tunnelbana kommer alltid att vara det mest efterfrågade trafikslaget så länge alla andra trafikslag har sämre trafikering. Vilket annat spårburet trafikslag har 10-minuterstrafik under större delen av dygnet och dessutom nattrafik?


Tvärbanan och Linje 7 har minst "10-minuterstrafik under större delen av dygnet". Nattrafik på helgerna skulle förmodligen gå att ordna om det fanns efterfrågan efter det. Det jag vill säga är att det är inte trafikslaget som ger utbudet utan resaneunderlaget.

/R
Användarvisningsbild
R.Lindmark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 16:12
Ort: Vallentuna

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav daniel_s » ons 05 jul, 2017 18:36

Pendeltågen är ju på väg mot 10-minuterstrafik och även Roslagsbanan kommer väl förr eller senare att vara där. Någon större mängd nattrafik där är väl inte att vänta sig, men det har ju inte bara med efterfrågan att göra.
daniel_s
 
Inlägg: 11412
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » ons 05 jul, 2017 19:04

R.Lindmark skrev:
Enceladus skrev:Tunnelbana kommer alltid att vara det mest efterfrågade trafikslaget så länge alla andra trafikslag har sämre trafikering. Vilket annat spårburet trafikslag har 10-minuterstrafik under större delen av dygnet och dessutom nattrafik?


Tvärbanan och Linje 7 har minst "10-minuterstrafik under större delen av dygnet". Nattrafik på helgerna skulle förmodligen gå att ordna om det fanns efterfrågan efter det. Det jag vill säga är att det är inte trafikslaget som ger utbudet utan resaneunderlaget.

/R


Att enbart efterfrågan skulle påverka utbudet stämmer absolut inte. Blå linjen har högre turtäthet än pendeltåget under hela trafikdygnet trots betydligt färre resande. Vid större helger (t.ex. valborg och nyår) tar ståplatserna ofta slut hos många nattbussar som går längs pendeltågslinjerna - sittplatserna brukar ta slut varje helg, åtminstone på linje 791. Efterfrågan finns alltså, men trafikslaget är uppenbarligen fel. Nattrafik på Nockebybanan har också länge varit ett ämne för diskussion. Efterfrågan finns, men trafikslaget är återigen fel. Områden som Arenastaden och Årstafältet riktar sig till moderna storstadsmänniskor som förväntar sig hög turtäthet och nattrafik. Som läget ser ut just nu är tunnelbana det enda alternativet för dessa områden - även om resandet blir lågt garanteras bra utbud. Men skjut inte budbäraren - i båda fallen anser jag att spårvägar hade kompletterat pendeltåget bättre - jag försöker bara förklara varför kommunpolitiker så gärna vill ha tunnelbana och inget annat.
Enceladus
 
Inlägg: 2402
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav LÅ1 » ons 05 jul, 2017 21:07

R.Lindmark skrev:
Enceladus skrev:Tunnelbana kommer alltid att vara det mest efterfrågade trafikslaget så länge alla andra trafikslag har sämre trafikering. Vilket annat spårburet trafikslag har 10-minuterstrafik under större delen av dygnet och dessutom nattrafik?


Tvärbanan och Linje 7 har minst "10-minuterstrafik under större delen av dygnet". Nattrafik på helgerna skulle förmodligen gå att ordna om det fanns efterfrågan efter det. Det jag vill säga är att det är inte trafikslaget som ger utbudet utan resaneunderlaget.

/R

Men det är ju resor till och från City som är mest efterfrågade. Speciellt när det gäller nattrafiken. Men då är ju Tvärbanan trevligare matartrafik än buss! Linje 7 skulle man ju gärna bo utmed. Men har dessa två linjer verkligen lika tät nattrafik som T-banan? Jag har aldrig haft anledning att åka någon av dessa linjer efter midnatt.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12401
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Stefan Widén » tor 06 jul, 2017 7:51

L7 har halvtimmes efter midnatt beräknat efter hur många som åker. Utbudet styrs av efterfrågan som grund sen kan man givetvis lägga till trafik för att man vill öka servicen för berörda. Och även trigga till att öka antalet resenärer. Om ex det gick en linje med spårvagn från centrala delarna av sthlm ut till det nya området är jag ganska säker på att fler skulle välja den om det är en rimlig turtäthet. Om den även betjänar Karro så är det intressant för de som behöver komma till akuten på natten. Målet är ju att öka kollektivtrafikanvändandet och om man går till sig själv så är det avgörande att det är rimliga gångavstånd till slutmålet framförallt för ex en akutmottagning.

Annars blir det bil eller taxi.

Okunskapen om vad som är bäst är fortfarande väldigt stort bland politiker och för många kanske det känns mer "häftigt" med tunnelbana men då har de inte förstått att det blir längre mellan hållplatserna osv.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2265
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Odd » tor 06 jul, 2017 9:09

"Matarlinjerna" till tunnelbanan har väl traditionellt haft sista avgång i samband med att sista tunneltåg ankommer, i alla fall i Ropsten, Alvik och Slussen och en massa busslinjer. Östra vet jag inte.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4138
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav TKO » tor 06 jul, 2017 9:48

Stefan Widén skrev:L7 har halvtimmes efter midnatt beräknat efter hur många som åker. Utbudet styrs av efterfrågan som grund sen kan man givetvis lägga till trafik för att man vill öka servicen för berörda. Och även trigga till att öka antalet resenärer. Om ex det gick en linje med spårvagn från centrala delarna av sthlm ut till det nya området är jag ganska säker på att fler skulle välja den om det är en rimlig turtäthet. Om den även betjänar Karro så är det intressant för de som behöver komma till akuten på natten. Målet är ju att öka kollektivtrafikanvändandet och om man går till sig själv så är det avgörande att det är rimliga gångavstånd till slutmålet framförallt för ex en akutmottagning.

Annars blir det bil eller taxi.

Okunskapen om vad som är bäst är fortfarande väldigt stort bland politiker och för många kanske det känns mer "häftigt" med tunnelbana men då har de inte förstått att det blir längre mellan hållplatserna osv.

Stefan


Ja tänk vad dumma politikerna plötsligt har blivit!
Annat var det för några år sedan, när det var mer "häftigt" med spårväg både hit och dit - och tunnelbanan förklarades vara färdigbyggd...

Kan det kanske vara så att "dumma" politiker är de som har en annan åsikt än den jag själv har?

fundera
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » tor 06 jul, 2017 12:33

Jag tror inte att ett idiotförklarande av politiker är rätt väg att gå för att spårvägen ska få en renässans. Det finns en stor byråkratisk apparat som den enskilde politikern inte kan göra mycket åt. Bostadsområden planeras av kommunpolitiker. I de senaste kollektivtrafikförhandlingarna har det också varit kommunpolitiker som bestämt vilka trafikslag som ska angöra de planerade bostadsområdena. Däremot är det landstinget som sköter trafikeringen. Att kommunpolitiker skulle kunna påverka trafikeringen låter kanske givet, men verkligheten ser annorlunda ut. Låt oss betrakta ett exempel. Barkarbystaden är ett område där det planeras för tunnelbana. Järfälla kommun tänkte att det skulle gå att ordna tillfällig trafik tills tunnelbanan blir klar, så därför påbörjade kommunen bygget långt innan färdigställandet. Resultatet lämnade mycket att önska.

Det verkar vara många här som påstår att efterfrågan styr utbudet. Så är det ju inte. Varje trafikslag förhandlas för sig. Uppdragsavtalet för trafikering av tunnelbana kräver 10-minuterstrafk på samtliga grenar. För spårvagnstrafiken har efterfrågan större påverkan - och det är egentligen detta som är problemet. I både Hagastaden–Arenastaden och Årstafältet–Östberga har resandeprognoserna visat siffror som kanske inte ens motiverar spårväg - lite ironiskt innebär detta att man måste satsa på tunnelbana. Visserligen har gröna och röda linjen så många resande att utbudet kan motiveras, men så är det knappast på blå linjen. Blå linjens utbud följer enbart av trafikslaget. I det läget är det kanske inte ignorans som är orsaken till kommunpolitikernas preferenser?

Det kanske har lagts för mycket fokus på nattrafik i den här diskussionen, men jag tror ändå att betydelsen av nattrafik bara kommer att öka med tiden. I Stockholm verkar det bara vara aktuellt med tunnelbana och nattbuss. Alternativet blir då spårvagn på dagen och buss på natten eller tunnelbana dygnet runt. Att spårfaktorn är ett fenomen behöver väl inte nämnas på detta forum? När tunnelbanan började trafikeras dygnet runt blev avståndet till hemmet något längre för de flesta - trots detta ökade nattresandet explosionsartat. Kampen om nattrafik på Nockebybanan har pågått ganska länge. Det går självklart att diskutera vad som är samhällsekonomiskt lönsamt, men även dagtrafiken är subventionerad. Med tanke på det stora intresset borde inte halvtimmestrafik på helgnätterna skilja sig avsevärt i subventionsgrad.

Låt oss ställa den omvända frågan: Finns det någon spårlinje i Stockholm där det inte borde finnas nattrafik på helger? I de flesta fall anser man ändå att det behövs ersättande busstrafik. Här gäller det att vara konstruktiv och ta reda på varför spårtrafiken inte tillåts gå på natten. Det kan ju handla om något så trivialt som bullerkrav. Utan att veta problemet blir det svårt att hitta en lösning. En stad där spårväg kan konkurrera med tunnelbana är Prag. Min erfarenhet är att nattrafiken (även på vardagar!) är en viktig orsak.

Slutligen vill jag även ta upp pendeltågens nattrafik. Nattrafiken har en ganska stor relevans i dessa tunnelbaneutredningar - varken Solna, Årstaberg eller Älvsjö har nattbussar till Centralen. Ännu en faktor som talar för tunnelbanan, och tillsammans blir faktorerna många, trots att det egentligen bara handlar om trafikering. Det vore också bra att veta varför pendeltågen inte går på natten - det kan återigen handla om något som står utanför landstingets kontroll, t.ex. Trafikverket. I så fall kan det ju vara meningsfullt att bygga tunnelbana parallellt med pendeltåget. Någon annan anledning har jag faktiskt svårt att hitta, speciellt om man anser att blå linjens resandesiffror är tillräckliga för att motivera nattrafik. Det argument som brukar tas upp är att det skulle behövas många matarbussar. Men dessa finns redan! Bara för att nämna några exempel: linje 792 från Huddinge, linje 795 från Tumba, linje 797 och 798 från Södertälje. Skillnaden skulle bli att byta mellan tåg och buss istället för mellan buss och buss. Det senare tar betydligt längre tid och är mer störningskänsligt. Stationspersonal är egentligen inte heller något problem - det handlar i de flesta fall bara om en lucka på två timmar. Den nattrafik som bedrivs till Södertälje (linje 791) är ovärdig den standard som annars finns i kollektivtrafiken - mer än en timmes resa på en motorvägsbuss där man ofta får stå under den första halvan, om man ens får ståplats (det har hänt att folk behövt ligga på varandra). Hur stor trängseln det är beror på helgen, men jag har nog aldrig sett en avgång utan stående. Att 791:an är full är inte direkt något nytt problem - detta inlägg är från 2010, och det har knappast blivit bättre.
Enceladus
 
Inlägg: 2402
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav TKO » tor 06 jul, 2017 13:15

Enceladus skrev:Jag tror inte att ett idiotförklarande av politiker är rätt väg att gå för att spårvägen ska få en renässans. Det finns en stor byråkratisk apparat som den enskilde politikern inte kan göra mycket åt. Bostadsområden planeras av kommunpolitiker. I de senaste kollektivtrafikförhandlingarna har det också varit kommunpolitiker som bestämt vilka trafikslag som ska angöra de planerade bostadsområdena. Däremot är det landstinget som sköter trafikeringen. Att kommunpolitiker skulle kunna påverka trafikeringen låter kanske givet, men verkligheten ser annorlunda ut. Låt oss betrakta ett exempel. Barkarbystaden är ett område där det planeras för tunnelbana. Järfälla kommun tänkte att det skulle gå att ordna tillfällig trafik tills tunnelbanan blir klar, så därför påbörjade kommunen bygget långt innan färdigställandet. Resultatet lämnade mycket att önska.


Det är många år sedan jag lämnade både Järfälla och järfällapolitiken så jag ska inte påstå att jag har full koll på vad som händer. Och minnet blir ju verkligen inte bättre med åren...
Men med dessa reservationer vill jag ändå påstå att Barkarbystaden ursprungligen inte alls planerades för tunnelbanan. Istället var målet på sikt spårväg ("tvärbana"), inledningsvis busstrafik. Tunnelbanan vågade man inte ens drömma om i Järfälla på Krille den stores tid!

Men nu är det ju med Thor Modéens ord "Härliga tider, strålande tider" för alla tunnelbanefantaster. Ja snart kommer väl regnbågens alla färger inte att räcka till för att beskriva den mångfald av linjer vi skall begåvas med i framtiden.

vi får väl se
hälsar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » tor 06 jul, 2017 16:16

Inge skrev:
Enceladus skrev:Slutligen vill jag även ta upp pendeltågens nattrafik. Nattrafiken har en ganska stor relevans i dessa tunnelbaneutredningar - varken Solna, Årstaberg eller Älvsjö har nattbussar till Centralen. Ännu en faktor som talar för tunnelbanan, och tillsammans blir faktorerna många, trots att det egentligen bara handlar om trafikering. Det vore också bra att veta varför pendeltågen inte går på natten - det kan återigen handla om något som står utanför landstingets kontroll, t.ex. Trafikverket.


Solna har faktiskt väldigt många nattbussar från centralen. I synnerhet gäller det för den som orkar masa sig ut till motorvägen. Men även Solna station, något hundratal meter därifrån, om det var vad du tänkte på, har egna nattbussar. Vardagar från centralen.


Det är väl det jag menade. På helgnätter blir det antingen byte i Odenplan eller en lång promenad från motorvägen eller Solna Centrum.
Enceladus
 
Inlägg: 2402
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » tor 06 jul, 2017 16:56

Inge skrev:Men var bor folk? Det är väl få som bor precis vid stationen. De flesta bor antingen mellan motorvägen och stationen och då snarare vinner de på att gå från motorvägen eller så bor de i Råsunda och då vill de nog åka med 515 hur som helst.


Vi kan ju börja med Hagalund. Där bor nästan tiotusen invånare. Sedan finns det en del bostäder vid den nya uppgången. Dit går det ingen nattbuss alls. Egentligen skulle det behövas bättre nattrafik redan nu, men på sikt planeras det ännu mer bebyggelse där. Om Trafikverket inte tillåter nattrafik kan det alltså vara meningsfullt att bygga tunnelbana parallellt.
Enceladus
 
Inlägg: 2402
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav CS » tor 06 jul, 2017 22:02

Jag tror att du Enceladus är något på spåren. Med tunnelbana förknippar vi i Stockholm en rad positiva egenskaper som innerstad, kort trappa ned till plattform, nattrafik, snabbhet och New York. Alla dessa egenskaper kan man mer eller mindre ordna med andra trafikslag. Men eftersom så känns ordet tunnelbana är det tunnelbana folket längtar efter.

Men någon borde ju verkligen visa på att kejsaren är naken och att det är de här egenskaperna som mycket billigare och bättre kan ordnas med spårväg eller annan spårtrafik i många fall.

Den stora ironin är ju att de Tunnelbanor som byggs och planeras inte kommer att uppfylla de här drömmarna särskilt väl. Men det märker vi väl först då ;)
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 602
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav TKO » fre 07 jul, 2017 9:50

Det påminner en del om situationen för 10-15 år sedan, då TVÄRBANA var högsta mode. Det var alltså innan SPÅRVAGN blev fordonsslaget både för dagen och för framtiden.
För att allmänheten inte skulle bli misstänksam mot planerna på en gatuspårväg genom city kallades den därför "Tvärbana City"!

Förespråkarna för spårväg till NKS och Älvsjö får kanske hitta på något liknande, min begränsade fantasi gör dock att jag inte kan komma med något bra förslag själv. "Marktunnelbana" låter inte helt bra...

Motståndarna till en nordostförlängning av tunnelbanan använder ju redan argumentet "nordostsektorn har redan en tunnelbana - Roslagsbanan". Om/när tunneln in till centralen står färdig är det ju bara att byta namn på det hela till "Roslagstunnelbanan"...

Tunnelbanans fasta grepp om den resande allmänheten demonstrerades senast igår när jag som jourhavande kollektivtrafiksorakel fick frågan vilken (linje)färg pendeltågen kommer att få när dom börjar gå i Citybanans tunnel! Och det fanns en logik i frågan: Bansystem som går under jord åtminstone i city kallas i Stockholm för tunnelbana. Tunnelbanelinjer har färgbenämningar.

svamlar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 11:31

Roslagsbanans tunnelbanisering är antagligen den bästa lösningen för Täby, Vallentuna och Österåker, men det är lättare sagt än gjort. Det finns nämligen en väsentlig skillnad mellan trafikslagen - spärrlinjerna. Personligen tror jag att både öppna och slutna spärrlinjer fungerar - öppna spärrlinjer kostar mindre i slutändan (förutsatt att kontrollerna är täta och straffavgifterna höga) medan slutna spärrlinjer är rättvisare (med öppna spärrlinjer kan det bli lönsamt att fuska på vissa sträckor) - det är inte utan anledning båda systemen används i världen. Däremot har jag svårt att se ett system med både öppna och slutna spärrlinjer fungera i större skala. Nynäsbanan och Nockebybanan har inte tillräckligt många resande på de öppna sträckorna för att det ska bli ett problem.

När Roslagsbanans förlängning till Centralen och Odenplan blir klar kan man tänka sig att de flesta kommer att välja detta trafikslag till Universitetet. Detta i sig är knappast ett problem - att avlasta röda linjen är ju en av poängerna! Men sträckan mellan Universitetet och Centralen/Odenplan är så kort att det blir nästan omöjligt att hinna kontrollera alla resande (år 2015 hade Universitetet 21 600 påstigande per dygn). Väl inne i det slutna tunnelbane- och pendeltågsnätet finns det i praktiken inga kontroller. Det går att undvika detta problem genom att lägga Roslagsbanans stationer utanför de slutna spärrlinjerna, men då blir bytesmöjligheterna sämre. Vilka andra alternativ finns? Fler kontroller hos de övriga trafikslagen skulle kosta mycket om det fortfarande finns spärrar där. Universitetet kan få spärrar, men räcker det? Det beror på hur stora de andra stationerna blir. Samma lösning som på Nynäsbanan går dock inte att få när det finns så många små stationer på den centrala sträckan mellan Ösby och Näsby.
Enceladus
 
Inlägg: 2402
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 11:59

Inge skrev:Att avlasta röda linjen är ett av påståendena kring, inte en av poängerna med, det genomusla förslaget att bygga ytterligare en parallelltunnel under stan för Roslagsbanan. Belastningen på röda linjens kritiska avsnitt ökar i själva verket om anslutningspunkten flyttas från östra till västra sidan om Östermalmstorg.

Vad gäller Universitetet är det trots allt ganska få som läser arkeologi. Alla övriga institutioner ligger ju närmre tunnelbanan. För att inte tala om bussen från Odenplan.

Dock kan jag inte se att det skulle vara något problem att sätta upp en spärrar för arkeologistudenterna vid ett hypotetiskt genomförande av detta förslag.


Jag skulle tro att det är fler som åker till Universitetet söderifrån än det är som åker till Östermalm norrifrån. Om den längre gångtiden accepteras blir det alltså en avlastning. Annars kan det övervägas att flytta Roslagsbanans station, speciellt om den ska få spärrar.
Enceladus
 
Inlägg: 2402
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav TKO » fre 07 jul, 2017 12:09

Enceladus skrev:Roslagsbanans tunnelbanisering är antagligen den bästa lösningen för Täby, Vallentuna och Österåker, men det är lättare sagt än gjort. Det finns nämligen en väsentlig skillnad mellan trafikslagen - spärrlinjerna. Personligen tror jag att både öppna och slutna spärrlinjer fungerar - öppna spärrlinjer kostar mindre i slutändan (förutsatt att kontrollerna är täta och straffavgifterna höga) medan slutna spärrlinjer är rättvisare (med öppna spärrlinjer kan det bli lönsamt att fuska på vissa sträckor) - det är inte utan anledning båda systemen används i världen. Däremot har jag svårt att se ett system med både öppna och slutna spärrlinjer fungera i större skala. Nynäsbanan och Nockebybanan har inte tillräckligt många resande på de öppna sträckorna för att det ska bli ett problem.

När Roslagsbanans förlängning till Centralen och Odenplan blir klar kan man tänka sig att de flesta kommer att välja detta trafikslag till Universitetet. Detta i sig är knappast ett problem - att avlasta röda linjen är ju en av poängerna! Men sträckan mellan Universitetet och Centralen/Odenplan är så kort att det blir nästan omöjligt att hinna kontrollera alla resande (år 2015 hade Universitetet 21 600 påstigande per dygn). Väl inne i det slutna tunnelbane- och pendeltågsnätet finns det i praktiken inga kontroller. Det går att undvika detta problem genom att lägga Roslagsbanans stationer utanför de slutna spärrlinjerna, men då blir bytesmöjligheterna sämre. Vilka andra alternativ finns? Fler kontroller hos de övriga trafikslagen skulle kosta mycket om det fortfarande finns spärrar där. Universitetet kan få spärrar, men räcker det? Det beror på hur stora de andra stationerna blir. Samma lösning som på Nynäsbanan går dock inte att få när det finns så många små stationer på den centrala sträckan mellan Ösby och Näsby.


Så här TROR jag:
Om det visar sej fungera bra/hyfsat utan konduktörer på Tvärbanan kommer detta att sprida sej till övriga linjer där man idag har konduktörer.
Och då försvinner det eventuella problem som påtalas ovan.

Om det då visar sej att det fungerar utan spärrar och konduktörer på Roslags- och Saltjsö(tunnel)banorna hoppas vi väl alla att spärrarna sedan försvinner både i pendeltunnelbanan och i "den riktiga" tunnelbanan.

Se så enkelt även det mest komplicerade problem kan lösas!
(Eller är det en komplicerad lösning av ett enkelt problem?)

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gula T-bana till Arenastaden??

Inläggav Enceladus » fre 07 jul, 2017 12:22

Inge skrev:
Enceladus skrev:Jag skulle tro att det är fler som åker till Universitetet söderifrån än det är som åker till Östermalm norrifrån.


Det tror inte jag. Inte under den kritiska perioden, dvs morgonrusningen.

Sedan handlar det inte om hur många som åker till universitetet söderifrån, utan om hur många av dessa som skulle kunna tänkas byta trafikslag från tunnelbana.


Universitetet har totalt 21 500 avstigande per dag, varav de allra flesta kommer söderifrån. Östermalmstorg har 44 800 avstigande per dag, varav många kommer med linje 13. Stadion har 9 400 avstigande per dag. Jag har svårt att se att Roslagens invånare skulle stå för hälften (eller ens en fjärdedel) av dessa resande.
Enceladus
 
Inlägg: 2402
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Enceladus, Google [Bot] och 2 gäster