Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav Inge » ons 05 jul, 2017 10:01

Det är egentligen ingen mening med att bygga om Sundbyberg om man inte också bygger om Odenplan, Södra station och Årstaberg till fyrspårsstationer. Ändå propagerar Trafikverket just nu hårt för att få bygga om i Sundbyberg samtidigt som man river upp spår vid Årstaberg. Visst man kanske skall koppla in en del av spåret från växeln där pendeltågsgrenarna går ihop och till Årstaberg igen i november. Men den kritiska delen förbi plattform förblir uppriven och eventuellt svår att återbygga.

Kan någon förklara varför denna dissonans finns?

Behövs inte utbyggnaden i Sundbyberg eller förstår inte upprivarna vid Årstaberg att spåret snart kommer att behövas? Båda kan ju inte ha rätt samtidigt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav Anders Hanquist » ons 05 jul, 2017 12:11

Det föreslagna fyrspåret i Sundbyberg hänger väl samman med att fjärrtåg gör uppehåll där (jfr Flemingsberg). Annars ligger ju Sundbyberg på en gren och då ska nog inte dubbla plattformar för enbart pendeltåg behövas. Det finns ju inte på andra håll. Ibland talas det ju ett "Stockholm Väst" en fjärrtågsstation i Barkarby. Att sådana tåg skulle stanna i både Sundbyberg och Barkarby verkar dock något märkligt. Men det kanske handlar om en strid mellan kommuner. Om Sundbyberg går miste om fjärrtågsstoppen till förmån för Barkarby, blir man nog lite gramse där, och ställer kanske inte upp "nedgrävningen" över huvud taget.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav Inge » ons 05 jul, 2017 12:58

Anders Hanquist skrev:Det föreslagna fyrspåret i Sundbyberg hänger väl samman med att fjärrtåg gör uppehåll där (jfr Flemingsberg). Annars ligger ju Sundbyberg på en gren och då ska nog inte dubbla plattformar för enbart pendeltåg behövas. Det finns ju inte på andra håll. Ibland talas det ju ett "Stockholm Väst" en fjärrtågsstation i Barkarby. Att sådana tåg skulle stanna i både Sundbyberg och Barkarby verkar dock något märkligt. Men det kanske handlar om en strid mellan kommuner. Om Sundbyberg går miste om fjärrtågsstoppen till förmån för Barkarby, blir man nog lite gramse där, och ställer kanske inte upp "nedgrävningen" över huvud taget.


Men två spår vid Sundbyberg samt den redan gjorda utbyggnaden genom Järfälla räcker till både sex regionaltåg och 12 pendeltåg. Fler regionaltåg behövs inte och fler pendeltåg får inte plats förrän citybanan sväljer 30 tåg per timme.

Således blir en utbyggnad av Sundbyberg meningslös om man inte också bygger ut Odenplan, Södra och Årsta. Först då kan man köra pendeltåg var fjärde minut mot Sundbyberg och det är först då den utbyggda stationen behövs.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav LÅ1 » ons 05 jul, 2017 13:38

Anders Hanquist skrev:Det föreslagna fyrspåret i Sundbyberg hänger väl samman med att fjärrtåg gör uppehåll där (jfr Flemingsberg). Annars ligger ju Sundbyberg på en gren och då ska nog inte dubbla plattformar för enbart pendeltåg behövas. Det finns ju inte på andra håll. Ibland talas det ju ett "Stockholm Väst" en fjärrtågsstation i Barkarby. Att sådana tåg skulle stanna i både Sundbyberg och Barkarby verkar dock något märkligt. Men det kanske handlar om en strid mellan kommuner. Om Sundbyberg går miste om fjärrtågsstoppen till förmån för Barkarby, blir man nog lite gramse där, och ställer kanske inte upp "nedgrävningen" över huvud taget.

Men det är väl Sundbyberg som har mest att vinna på att få ner tågen i underjorden och slippa spåren som delar stan?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav Enceladus » ons 05 jul, 2017 13:43

Ännu en tråd där regional- och fjärrtåg betraktas som samma produkt. Är det verkligen rimligt att tåg mellan Stockholm och Göteborg ska ha samma uppehållsmönster som tåg mellan Stockholm och Västerås? Det är för stor skillnad i avstånd och restid för att klumpa ihop dessa kategorier. Att fjärrtåg skulle stanna i både Sundbyberg och Barkarby är orimligt, men för regionaltågen är det snarare önskvärt. Det verkar som att den enda aspekten man tar hänsyn till i regionaltågstrafiken är restiden till Stockholm Central. Förutom att alla inte ska till Stockholm Central och att Citybanan förvärrar bytesmöjligheterna där så blir det svårt att få tillräckligt många resande på en så kort sträcka utan fler uppehåll. Detta leder till sämre turtäthet. Min erfarenhet är att hög turtäthet är viktigare än kort restid. Vissa anser att turtätheten är så viktig att man är villig att acceptera toalettlösa tåg till Enköping och Västerås bara för att få halvtimmestrafik.
Enceladus
 
Inlägg: 418
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav Lennart Petersen » ons 05 jul, 2017 16:57

Enceladus skrev:Ännu en tråd där regional- och fjärrtåg betraktas som samma produkt. Är det verkligen rimligt att tåg mellan Stockholm och Göteborg ska ha samma uppehållsmönster som tåg mellan Stockholm och Västerås? Det är för stor skillnad i avstånd och restid för att klumpa ihop dessa kategorier. Att fjärrtåg skulle stanna i både Sundbyberg och Barkarby är orimligt, men för regionaltågen är det snarare önskvärt. Det verkar som att den enda aspekten man tar hänsyn till i regionaltågstrafiken är restiden till Stockholm Central. Förutom att alla inte ska till Stockholm Central och att Citybanan förvärrar bytesmöjligheterna där så blir det svårt att få tillräckligt många resande på en så kort sträcka utan fler uppehåll. Detta leder till sämre turtäthet. Min erfarenhet är att hög turtäthet är viktigare än kort restid. Vissa anser att turtätheten är så viktig att man är villig att acceptera toalettlösa tåg till Enköping och Västerås bara för att få halvtimmestrafik.


De tåg som går Stockholm-Göteborg över Västerås är i princip regionaltåg och kan sägas vara flera ihopknutna regionaltågslinjer . De kallas också för "Här och där tågen" eftersom de stannar just här och där. De är i princip inte avsedda för resor hela vägen även om man nu kan resa så utan mellan alla mellanstationer och till och från storstäderna som regionaltåg.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav kildor » ons 05 jul, 2017 20:03

Inge skrev:Det är egentligen ingen mening med att bygga om Sundbyberg om man inte också bygger om Odenplan, Södra station och Årstaberg till fyrspårsstationer. Ändå propagerar Trafikverket just nu hårt för att få bygga om i Sundbyberg samtidigt som man river upp spår vid Årstaberg. Visst man kanske skall koppla in en del av spåret från växeln där pendeltågsgrenarna går ihop och till Årstaberg igen i november. Men den kritiska delen förbi plattform förblir uppriven och eventuellt svår att återbygga.

Kan någon förklara varför denna dissonans finns?

Behövs inte utbyggnaden i Sundbyberg eller förstår inte upprivarna vid Årstaberg att spåret snart kommer att behövas? Båda kan ju inte ha rätt samtidigt.

Spåret i Årstaberg fyller ingen funktion så länge man inte bygger en till plattform med tillhörande spåromläggningar. Vilket i sin tur inte innebär någon större nytta förrän Odenplan och Stockholms södra byggs ut med ytterligare en plattform, vilket sannolikt ligger mycket långt fram i tiden. Så det är naturligt att riva spåret nu. Ska man ha spåret kvar så behöver man dessutom lägga in ytterligare två växlar som sannolikt ligger fel den dagen en ytterligare plattform behöver byggas.

Fyrspår genom Sundbyberg behövs för att fyrspåret till Kallhäll ska kunna utnyttjas effekt, vilket ger en bättre separering mellan pendeltåg och övriga tåg. Det ger inte bara ökad kapacitet, utan möjliggör kortare restid för regionaltågen, mindre störningskänslighet och större frihetsgrader att planera trafiken på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav Inge » ons 05 jul, 2017 20:15

kildor skrev:
Inge skrev:Det är egentligen ingen mening med att bygga om Sundbyberg om man inte också bygger om Odenplan, Södra station och Årstaberg till fyrspårsstationer. Ändå propagerar Trafikverket just nu hårt för att få bygga om i Sundbyberg samtidigt som man river upp spår vid Årstaberg. Visst man kanske skall koppla in en del av spåret från växeln där pendeltågsgrenarna går ihop och till Årstaberg igen i november. Men den kritiska delen förbi plattform förblir uppriven och eventuellt svår att återbygga.

Kan någon förklara varför denna dissonans finns?

Behövs inte utbyggnaden i Sundbyberg eller förstår inte upprivarna vid Årstaberg att spåret snart kommer att behövas? Båda kan ju inte ha rätt samtidigt.

Spåret i Årstaberg fyller ingen funktion så länge man inte bygger en till plattform med tillhörande spåromläggningar. Vilket i sin tur inte innebär någon större nytta förrän Odenplan och Stockholms södra byggs ut med ytterligare en plattform, vilket sannolikt ligger mycket långt fram i tiden. Så det är naturligt att riva spåret nu. Ska man ha spåret kvar så behöver man dessutom lägga in ytterligare två växlar som sannolikt ligger fel den dagen en ytterligare plattform behöver byggas.

Fyrspår genom Sundbyberg behövs för att fyrspåret till Kallhäll ska kunna utnyttjas effekt, vilket ger en bättre separering mellan pendeltåg och övriga tåg. Det ger inte bara ökad kapacitet, utan möjliggör kortare restid för regionaltågen, mindre störningskänslighet och större frihetsgrader att planera trafiken på ett bra sätt.


Det ger ingen ökad kapacitet förrän Odenplan, Södra och Årsta har försetts med fyrspår. Ett faktum som är själva poängen med den här duskussionstråden.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav kildor » ons 05 jul, 2017 20:22

Inge skrev:
kildor skrev:
Inge skrev:Det är egentligen ingen mening med att bygga om Sundbyberg om man inte också bygger om Odenplan, Södra station och Årstaberg till fyrspårsstationer. Ändå propagerar Trafikverket just nu hårt för att få bygga om i Sundbyberg samtidigt som man river upp spår vid Årstaberg. Visst man kanske skall koppla in en del av spåret från växeln där pendeltågsgrenarna går ihop och till Årstaberg igen i november. Men den kritiska delen förbi plattform förblir uppriven och eventuellt svår att återbygga.

Kan någon förklara varför denna dissonans finns?

Behövs inte utbyggnaden i Sundbyberg eller förstår inte upprivarna vid Årstaberg att spåret snart kommer att behövas? Båda kan ju inte ha rätt samtidigt.

Spåret i Årstaberg fyller ingen funktion så länge man inte bygger en till plattform med tillhörande spåromläggningar. Vilket i sin tur inte innebär någon större nytta förrän Odenplan och Stockholms södra byggs ut med ytterligare en plattform, vilket sannolikt ligger mycket långt fram i tiden. Så det är naturligt att riva spåret nu. Ska man ha spåret kvar så behöver man dessutom lägga in ytterligare två växlar som sannolikt ligger fel den dagen en ytterligare plattform behöver byggas.

Fyrspår genom Sundbyberg behövs för att fyrspåret till Kallhäll ska kunna utnyttjas effekt, vilket ger en bättre separering mellan pendeltåg och övriga tåg. Det ger inte bara ökad kapacitet, utan möjliggör kortare restid för regionaltågen, mindre störningskänslighet och större frihetsgrader att planera trafiken på ett bra sätt.


Det ger ingen ökad kapacitet förrän Odenplan, Södra och Årsta har försetts med fyrspår. Ett faktum som är själva poängen med den här duskussionstråden.

Fyrspår ger uppenbart högre kapacitet än dubbelspår.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav Inge » ons 05 jul, 2017 20:26

kildor skrev:Fyrspår ger uppenbart högre kapacitet än dubbelspår.


Inte om de fyra spåren slutar mot fyra stoppbockar. Ej heller om två av dem sluter mot en tunnel som trafikverket påstår bara sväljer 18 tåg per timme och hälften kommer från annat håll. Men viktigast, inte heller om två av dem slutar mot en tunnel som faktiskt bara klarar 24 tåg per timme och hälften av dem kommer från annat håll.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav kildor » ons 05 jul, 2017 20:35

Inge skrev:
kildor skrev:Fyrspår ger uppenbart högre kapacitet än dubbelspår.


Inte om de fyra spåren slutar mot fyra stoppbockar. Ej heller om två av dem sluter mot en tunnel som trafikverket påstår bara sväljer 18 tåg per timme och hälften kommer från annat håll. Men viktigast, inte heller om två av dem slutar mot en tunnel som faktiskt bara klarar 24 tåg per timme och hälften av dem kommer från annat håll.

Det är möjligt att man inte vill eller kan utnyttja den högre kapaciteten för att köra fler pendeltåg. Men banans kapacitet kan användas för annat, t.ex. högre robusthet, större planeringsfrihet, fler regionaltåg och kortare restid för regionaltåg. Det handlar inte bara om en teoretisk kapacitet. Man vill ju kunna planera tågen så att de utnyttjas på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav Inge » ons 05 jul, 2017 20:35

kildor skrev:
Inge skrev:
kildor skrev:Fyrspår ger uppenbart högre kapacitet än dubbelspår.


Inte om de fyra spåren slutar mot fyra stoppbockar. Ej heller om två av dem sluter mot en tunnel som trafikverket påstår bara sväljer 18 tåg per timme och hälften kommer från annat håll. Men viktigast, inte heller om två av dem slutar mot en tunnel som faktiskt bara klarar 24 tåg per timme och hälften av dem kommer från annat håll.

Det är möjligt att man inte vill eller kan utnyttja den högre kapaciteten för att köra fler pendeltåg. Men banans kapacitet kan användas för annat, t.ex. högre robusthet, större planeringsfrihet, fler regionaltåg och kortare restid för regionaltåg. Det handlar inte bara om en teoretisk kapacitet. Man vill ju kunna planera tågen så att de utnyttjas på ett bra sätt.


Hur många tåg anser du behövs till Västerås?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav kildor » ons 05 jul, 2017 20:49

Inge skrev:Hur många tåg anser du behövs till Västerås?

4 i nuläget. Förmodligen fler 2028 när fyrspåret är klart.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav Inge » ons 05 jul, 2017 20:55

kildor skrev:
Inge skrev:Hur många tåg anser du behövs till Västerås?

4 i nuläget. Förmodligen fler 2028 när fyrspåret är klart.

Men det går ju bra med sex även utan fyrspår förbi sumpan.

Själv tror jag att det är pendeltågen som behöver utökad kapacitet först. Må vara att det ligger en bit fram i tiden.

Att vänta har också sina fördelar. Inte bara att man spar ränta och investeringsutrymme. Om man tex hinner avveckla de sista godstågen innan blir tunnelstationen mycket billigare.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav daniel_s » tor 06 jul, 2017 20:11

Om man hinner avveckla hela järnvägen innan det är dags att bygga stationen så blir det ännu billigare!
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav Odd » tor 06 jul, 2017 21:05

Jag tycker man inte endast skall gräva ner järnvägen vid Sundbyberg. Om man gräver ner endast två spår och bygger två spår en våning upp så kan man få en spännande, och stadsmässig, lösning.
Bättre för sumpan, trevligare för resenärerna.
hackescher_markt.jpg
hackescher_markt.jpg (110.17 KiB) Visad 886 gånger

Fjärrstation i källaren, pendeltågen en våning upp och näringsverksamheter i gatuplan och i källarplan.
Placeringen kan vara mestadels på Solnasidan av Sundbybergs nuvarande station vilket ger bra med utrymme för själva stationsbyggnationen och perronger. Spårvägen kommer att få hamna på gatuplan i stället och korsa byggnaden i gatuplan i stället för nuvarande bro.

(Ni behöver inte hålla med)
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav LÅ1 » tor 06 jul, 2017 22:30

Odd skrev:Jag tycker man inte endast skall gräva ner järnvägen vid Sundbyberg. Om man gräver ner endast två spår och bygger två spår en våning upp så kan man få en spännande, och stadsmässig, lösning.

...

(Ni behöver inte hålla med)

Jag håller med! Och gärna i något som skulle kunna kallas modern retrostil. Gärna just i rött tegel! :D
Frågan är hur lång sträcka som spåren skall gå högt, så att man kan passera under. För problemet i Sundbyberg är att spåren delar staden.
(Man föreslår ju något liknande i Nacka.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav Odd » fre 07 jul, 2017 7:17

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Jag tycker man inte endast skall gräva ner järnvägen vid Sundbyberg. Om man gräver ner endast två spår och bygger två spår en våning upp så kan man få en spännande, och stadsmässig, lösning.

...

(Ni behöver inte hålla med)

Jag håller med! Och gärna i något som skulle kunna kallas modern retrostil. Gärna just i rött tegel! :D
Frågan är hur lång sträcka som spåren skall gå högt, så att man kan passera under. För problemet i Sundbyberg är att spåren delar staden.
(Man föreslår ju något liknande i Nacka.)


På detta sätt skulle spåren inte längre dela staden då man skulle få flera passager "mellan järnvägarna". Rampning ner mot marknivå innan bron vid Solvalla, sen går man över i fyra spår bredvid varandra.

Åt andra hållet utgår jag ifrån att nuvarande spårområdet kommer att slopas, det används knappt längre och jag har sett endast sparsam containerhantering där på senare tiden.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav roggek » fre 07 jul, 2017 10:51

Odd skrev:Jag tycker man inte endast skall gräva ner järnvägen vid Sundbyberg. Om man gräver ner endast två spår och bygger två spår en våning upp så kan man få en spännande, och stadsmässig, lösning.
Bättre för sumpan, trevligare för resenärerna.

(Ni behöver inte hålla med)



Skall viadukten gå över eller under Ekensbergsvägen??? Därav att man föredrar och gräva ner spåren i Sundbyberg! Finns inte så mycket spelrum att leka med:
https://goo.gl/maps/1DyHyybsVgk
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Sundbyberg, Odenplan, Södra och Årsta

Inläggav TKO » fre 07 jul, 2017 10:57

Odd skrev:Jag tycker man inte endast skall gräva ner järnvägen vid Sundbyberg. Om man gräver ner endast två spår och bygger två spår en våning upp så kan man få en spännande, och stadsmässig, lösning.
Bättre för sumpan, trevligare för resenärerna.
hackescher_markt.jpg

Fjärrstation i källaren, pendeltågen en våning upp och näringsverksamheter i gatuplan och i källarplan.
Placeringen kan vara mestadels på Solnasidan av Sundbybergs nuvarande station vilket ger bra med utrymme för själva stationsbyggnationen och perronger. Spårvägen kommer att få hamna på gatuplan i stället och korsa byggnaden i gatuplan i stället för nuvarande bro.

(Ni behöver inte hålla med)


Tur att det inte är nödvändigt att hålla med!

Det som främst talar mot det hela är att de flesta inte upplever tät tågtrafik på högbana som ett positivt inslag i stadsbilden - även om jag och några till tokstollar gillar det!
Sedan blir det naturligtvis dyrare att både bygga tunnel och högbana.
Så i de flestas ögon torde detta vara riktigt DoD!

upplyser
Thomas Ko Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6015
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster